Motor tuning?
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Motor tuning?
Het is niet alleen koppel die je gebruikt om omhoog te komen
maar ook vermogen en dat is niet veel bij 2000 toeren.
Beter is om tijdig terug te schakelen onder aan een klim om
met minstens 3000 toeren aan de klim te beginnen.
Eric
maar ook vermogen en dat is niet veel bij 2000 toeren.
Beter is om tijdig terug te schakelen onder aan een klim om
met minstens 3000 toeren aan de klim te beginnen.
Eric
Met je rubber door de blubber.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Motor tuning?
Ik snap dat niet.
Ik heb er nooit last van dat ik word ingehaald door verachtwagens bergop met mijn Hymer van 40 jaar oud met "slechts" 115 pk
ipv 75 pk origineel en dan ook nog met een LPG motor.
Diesels hebben toch een veel beter koppel dan motoren op benzine of LPG?
Volgens mij moet er iets mis zijn met de motor van TS.
Ben.
Ik heb er nooit last van dat ik word ingehaald door verachtwagens bergop met mijn Hymer van 40 jaar oud met "slechts" 115 pk
ipv 75 pk origineel en dan ook nog met een LPG motor.
Diesels hebben toch een veel beter koppel dan motoren op benzine of LPG?
Volgens mij moet er iets mis zijn met de motor van TS.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Motor tuning?
Als je niet wilt accepteren dat zwaardere voertuigen zoals een camper niet als een personenwagen rijden, dan moet er gewoon een stamp vermogen bij. Onthaasten met de camper is tegenwoordig niet meer aan de orde.
Hoezo hebben campers die een vrachtwagen niet kunnen bijhouden een probleem? Als zo'n vrachtwagen met 500 pk leeg is leg je het altijd af. En een moderne touringcar houd je al helemaal niet bij, die klimt 10% met 75 km/h. En kan op dezelfde helling dankzij de retarder met 100 naar beneden. Dat hoef je niet te proberen met je camper.
Laat je niet gek maken en rijd je eigen gangetje. Het is vakantie.
Hoezo hebben campers die een vrachtwagen niet kunnen bijhouden een probleem? Als zo'n vrachtwagen met 500 pk leeg is leg je het altijd af. En een moderne touringcar houd je al helemaal niet bij, die klimt 10% met 75 km/h. En kan op dezelfde helling dankzij de retarder met 100 naar beneden. Dat hoef je niet te proberen met je camper.
Laat je niet gek maken en rijd je eigen gangetje. Het is vakantie.
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
@Meine
Wat is jou referentie ?
Vanaf wanneer is een camper te traag voor het huidige verkeer in een internationale omgeving.
Je kan het hebben over rijcomfort en over veiligheid.
Ik denk dat je het daarbij niet moet hebben over de snelheid van touringcars of personenwagens.
Oldtimer (campers) dat zijn al helemaal geen referentievoertuigen maar leuke hebbedingen met veel nostalgie.
Voor de rest, wat onthaasten enzo betreft ben ik het natuurlijk eens.
Ik zal wel nog wat moeten oefenen, want ik ben nog nooit met een slakkengang op vakantie geweest
Wat is jou referentie ?
Vanaf wanneer is een camper te traag voor het huidige verkeer in een internationale omgeving.
Je kan het hebben over rijcomfort en over veiligheid.
Ik denk dat je het daarbij niet moet hebben over de snelheid van touringcars of personenwagens.
Oldtimer (campers) dat zijn al helemaal geen referentievoertuigen maar leuke hebbedingen met veel nostalgie.
Voor de rest, wat onthaasten enzo betreft ben ik het natuurlijk eens.
Ik zal wel nog wat moeten oefenen, want ik ben nog nooit met een slakkengang op vakantie geweest
Groeten Kampo
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
een 2.8 jtd van ts is nu imo geen old timer
al gaat die in zwaarder gemotoriseerd voertuig rijden
zal het waarschijnlijk ook niet voldoen
een camper is nu eenmaal geen op snelheid gebouwd voertuig
al gaat die in zwaarder gemotoriseerd voertuig rijden
zal het waarschijnlijk ook niet voldoen
een camper is nu eenmaal geen op snelheid gebouwd voertuig
Re: Motor tuning?
@Kampo, 95 echte kilometers rijden op de snelweg vind ik een prima snelheid. En helling af 10% rijd ik 25 km/h. met de camper. En met een MB Tourismo met de retarder op standje 4 100 km. Leer met de beperkingen van je voertuig omgaan, er zijn altijd anderen sneller.
Re: Motor tuning?
Het gaat er denk voor niemand om van de snelste te zijn , no way !
Het gaat er volgens mij om van veilig met de stroom van het verkeer mee te gaan, zodat je geen rijdend obstakel vormt voor iedereen rondom je, zo voorkom je ongevallen en kwade reacties van medeweggebruikers.
Als je dan in de stroom van het verkeer, daar met een slakkengangetje blijft tussen hangen , kan ik me best voorstellen dat menig bestuurder rondom je het op zijn heupen krijgt en die verdomde campers gaat vervloeken
En dat kan toch niet de bedoeling zijn dacht ik
Het gaat er volgens mij om van veilig met de stroom van het verkeer mee te gaan, zodat je geen rijdend obstakel vormt voor iedereen rondom je, zo voorkom je ongevallen en kwade reacties van medeweggebruikers.
Als je dan in de stroom van het verkeer, daar met een slakkengangetje blijft tussen hangen , kan ik me best voorstellen dat menig bestuurder rondom je het op zijn heupen krijgt en die verdomde campers gaat vervloeken
En dat kan toch niet de bedoeling zijn dacht ik
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: Motor tuning?
Bij mijn 40 jarige oldtimer,staat de CC altijd op 99 km,vind ik een mooie snelheid,en als er 10% geklommen moet worden over langere afstand,scheelt dat geen 4 kilometer,dalen doe ik overigens ook op de CC ,maar daarvoor heb ik jaren nodig gehad,om de juiste verhoudingen te vinden,niet erg als het hobby is,Tunen is geen optie,dan gaat hij vliegenMeine schreef: ↑ma 18 feb 2019, 11:13@Kampo, 95 echte kilometers rijden op de snelweg vind ik een prima snelheid. En helling af 10% rijd ik 25 km/h. met de camper. En met een MB Tourismo met de retarder op standje 4 100 km. Leer met de beperkingen van je voertuig omgaan, er zijn altijd anderen sneller.
Hans
Re: Motor tuning?
juanv schreef: ↑ma 18 feb 2019, 11:27Het gaat er denk voor niemand om van de snelste te zijn , no way !
Het gaat er volgens mij om van veilig met de stroom van het verkeer mee te gaan, zodat je geen rijdend obstakel vormt voor iedereen rondom je, zo voorkom je ongevallen en kwade reacties van medeweggebruikers.
Als je dan in de stroom van het verkeer, daar met een slakkengangetje blijft tussen hangen , kan ik me best voorstellen dat menig bestuurder rondom je het op zijn heupen krijgt en die verdomde campers gaat vervloeken
En dat kan toch niet de bedoeling zijn dacht ik
Ik heb geen haast met de camper, maar wil ook geen "rijdende chicane" zijn voor het overige verkeer. Ben dan ook blij dat ik mede m.b.v. chiptuning goed mee kan komen met de stroom in het verkeer.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Motor tuning?
Je kunt alleen verglijken als je de zelfde camper heeft , motor overbrening , banden en uitvoering en gewicht . Als je twijfeld aan je trekkracht is er maar een manier diagnoze stellen en meten . En dan vind de een dat hij voldoende presteert en de andere onvoldoende . Dit heb ik zelf jaren ontervonden . en de middelen die wij daar voor hadden was onvoldoede om aan te tonen of de motor zijn Pks / koppel heeft .
Stel u koopt een zak aardapplelen en de verkoper zecht dat er 35 kg in zit , u tilt hem op en vind dat van niet , dan is er een manier om dat vast te stellen op een weegschaal ,
Met deze stelling had ik jaren terug een vermogenbank aan geschaft , en dan kon ik zien wat de motor leverd , en dan is de discussie uit gesloten van wel en niet .
De oplossing is ,testen op een testbank en voor al bij iemand die deskundig is , en ook kan herstellen , en gelijk goed afleveren .
Stel u koopt een zak aardapplelen en de verkoper zecht dat er 35 kg in zit , u tilt hem op en vind dat van niet , dan is er een manier om dat vast te stellen op een weegschaal ,
Met deze stelling had ik jaren terug een vermogenbank aan geschaft , en dan kon ik zien wat de motor leverd , en dan is de discussie uit gesloten van wel en niet .
De oplossing is ,testen op een testbank en voor al bij iemand die deskundig is , en ook kan herstellen , en gelijk goed afleveren .
Re: Motor tuning?
Heb je een hoge of een lage vijfde versnelling? Mijn 2.8 JTD heeft af fabriek de lage 5 en staat op 15 inch wielen en dat bevalt prima, trekt in de cruise control al lekker door vanaf zo'n 50 km p/u tot goed boven de 100. Nadeel is dat de motor bij pakweg 85 km p/u al zo'n 2600 tpm draait. Misschien is een lage 5 voor je een betere oplossing dan tunen.
- hurktoilet
- Berichten: 8268
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
Is het ook niet een kwestie van ervaring. Ik heb (toegegeven, in een buscampertje) een 2.2 hdi, dus bepaald geen extreme krachtpatser. Maar in de bergen kom ik leuk mee, het gebeurt me zelden dat ik een sliert achter me heb (en als dat wel gebeurt ga ik op een geschikte plek even opzij). Is een kwestie van je auto aanvoelen en de weg (helling, bocht) aanvoelen. En inderdaad, bijtijds terugschakelen (ook in de afdaling!, maar dan om je remmen te sparen).
Als je nooit verder dan Flevoland bent geweest, is dat even wennen. Sorry, dat is natuurlijk wat gechargeerd, maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel...
Anyway, hoewel ik ook wel eens verlekkerd kijk naar die tuning-verhalen, ben ik nog niet verleid. Al zou ik nog overstag kunnen gaan als tuning niet zozeer tot meer vermogen, maar tot minder verbruik leidt. Dan wordt het een rekensommetje.
Als je nooit verder dan Flevoland bent geweest, is dat even wennen. Sorry, dat is natuurlijk wat gechargeerd, maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel...
Anyway, hoewel ik ook wel eens verlekkerd kijk naar die tuning-verhalen, ben ik nog niet verleid. Al zou ik nog overstag kunnen gaan als tuning niet zozeer tot meer vermogen, maar tot minder verbruik leidt. Dan wordt het een rekensommetje.
Laatst gewijzigd door hurktoilet op di 19 feb 2019, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor tuning?
onze bestelwagens zijn nu eenmaal niet voorzien van een aantal extra,s welke het
huidige vrachtverkeer en toeringcars al jaren hebben ingebouwd
Thelma , Retarders ,motorrem voor gecontroleerd bergaf
een goede Chauffeur remt bijna nooit ,zo dat igv nood zijn bedrijfsremmem ,tegen woordig ook schijf remmen
dus voor de volle 100% beschikbaar zijn
bergop met tussen de 400 /600 pk al dan niet voorzien van volautomaat
kan je het zeker als ze niet met volle belading rijden vergeten om met
onze witte dozen bestel tuut tuut ,
deze viertuigen bij te houden
huidige vrachtverkeer en toeringcars al jaren hebben ingebouwd
Thelma , Retarders ,motorrem voor gecontroleerd bergaf
een goede Chauffeur remt bijna nooit ,zo dat igv nood zijn bedrijfsremmem ,tegen woordig ook schijf remmen
dus voor de volle 100% beschikbaar zijn
bergop met tussen de 400 /600 pk al dan niet voorzien van volautomaat
kan je het zeker als ze niet met volle belading rijden vergeten om met
onze witte dozen bestel tuut tuut ,
deze viertuigen bij te houden