kleine bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Eefje en ik ben nieuw op dit forum. Ik lees een tijdje mee want ik ben van plan om een busje om te bouwen.
Ik heb al allerlei ideeën voor hoe ik het wil inrichten, maar ik weet niet zeker of ik naar de goede bussen kijk. Ik denk dat het voor meer mensen wel handig is om een rijtje te hebben van welke modellen bus / auto geschikt zijn om een camper van te maken. Tot nu toe heb ik het volgende:

Geschikt als camper:
fiat doblo maxi / opel combo maxi: 2.17 l / 1.30 h
Nissan NV200: 2.04 / 1.36
citroen jumpy / fiat scudo / peugeot expert: 2.05 / 1.45
Renault trafic / Opel vivaro / Nissan primastar: 2.40 / 1.39
Ford transit: 2.40 / 1.40
Toyota hiace
VW Transporter (T3/T4/T5)

niet geschikt:
Fiat doblo / opel combo l1 (te kort)
Citroen berlingo / berlingo XL (te laag)
Renault Grand Escpace (te laag)
Renault Kangoo (te laag)
VW Caddy (te kort)
Ford Transit Connect

Twijfel:
Mitsubishi spacegear / delica (waarschijnlijk te laag, maar ik kan er geen maten van vinden).

Misschien heeft iemand hier wel toevoegingen op! Ik neig nu zelf het meest naar een jumpy, trafic of transit in personenbus uitvoering. Ik wil namelijk ook af en toe 5 mensen kunnen vervoeren, en dan kan ik de achterbank er in laten (en het bed er overheen laten schuiven). Ik vind de jumpy wel een lekker laag benzineverbruik hebben, maar dan heb je wel weer het nadeel dat je 's ochtends niet naast je bed kan staan...

Ik zoek trouwens zelf een bus op benzine, wat ook behoorlijk beperkend is in het aanbod. Van grote auto's zijn er een stuk meer op benzine dan van kleine busjes, maar tot nu toe zijn alle MPVs die ik heb gevonden eigenlijk te laag, behalve de fiat doblo family die dan weer meestal te kort is.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: kleine bus



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Je moet een stahoogte van minimaal 170 centimeter hebben in je bus. Dat is dus of een verhoogd dak of een hefdakje. Te laag kun je dus doorstrepen. Als voorbeeld de door jou genoemde Mitsubishi Delica:
Bijlagen
Mitsubishi-Delica-D5-Terrain-Camper-fotoshowBig-ceefea55-1402623-774x432.jpg
Mitsubishi-Delica-D5-Terrain-Camper-fotoshowBig-ceefea55-1402623-774x432.jpg (71.61 KiB) 2644 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Hoi Dafluc,

Dat klopt inderdaad, ik wil voor een hefdak gaan! Maar je moet dan alsnog 1.30 hoogte hebben zonder het dak (voor de belastingdienstregels). Je kan natuurlijk ook zelf iets maken dat niet aan die regels voldoet, maar toch zonde van de wegenbelasting, en lager dan 1.30 lijkt me ook wel érg laag.

edit: ik heb die foto van de delica trouwens inderdaad gezien, maar dit is wel een vrij nieuw model (budget is ~5000 euro dus dat wordt m niet) en er staan alsnog geen maten bij... Dat het (elders) als camper verkocht wordt zegt volgens mij nog niet dat het in Nederland ook officieel een camper mag zijn.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: kleine bus



Bericht door Dafluc »

Nee klopt. Je moet je houden aan de minimale maten van de belastingdienst. Deze verkopen ze zo in Engeland. Is trouwens zo'n 10 jaar oud. Kost rond de 32.000 euro. Was ook maar als voorbeeld :wink:
Afbeelding
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: kleine bus



Bericht door Ben54 »

mijn advies is een opel vivaro oid; een rechthoekige bus maakt inbouwen makkelijker. verhoogd heb je geen hefdak nodig (goedkoper, meer bergruimte, beter te isoleren en waterdicht) niet te groot voor dagelijks gebruik. 5-persoons kan ingewikkeld worden, zeker bij beperkt budget. benzineuitvoering is mogelijk in het buitenland te vinden. voor het milieu en de centen is gas nog beter
Toedeledoki

Re: kleine bus



Bericht door Toedeledoki »

Bussen met benzine motor zijn zeer schaars in Nederland. In Duitsland kun je af en toe wel wat vinden. Eventueel op LPG. Een bus op LPG kan altijd terug naar benzine gezet worden. Een bus op CNG kan dit vaak niet zonder grote aanpassingen.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 0110a116fc
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: kleine bus



Bericht door nicolasfirst »

Dag Eefje,

Mooi plan wat je hebt. Wij hebben een vergelijkbaar busje laten ombouwen. Wij hebben een Opel Combo L2 uit 2013 op benzine die op dit moment wordt verbouwd.

In het Zelfbouw forum hier staat een aantal berichten van mij over deze ombouw. Stuur anders een PB voor meer informatie.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Ga ik zeker naar kijken, gaaf!
Ben54 schreef:
ma 11 feb 2019, 23:32
mijn advies is een opel vivaro oid; een rechthoekige bus maakt inbouwen makkelijker. verhoogd heb je geen hefdak nodig (goedkoper, meer bergruimte, beter te isoleren en waterdicht) niet te groot voor dagelijks gebruik. 5-persoons kan ingewikkeld worden, zeker bij beperkt budget. benzineuitvoering is mogelijk in het buitenland te vinden. voor het milieu en de centen is gas nog beter
Gas is inderdaad beter voor de centen, voor milieu weet ik niet zo - zeker met zo'n bus stoot je dan wel meer CO2 uit, maar wel weer minder andere stoffen... blijft een trade-off. Maar ik ben niet pertinent tegen gas, je kan idd altijd ook nog op benzine rijden. Ik wil trouwens ook wel echt een laag dak, onder andere voor het milieu (minder benzinegebruik) maar ook omdat ie dan minder in de weg staat (mag eigenlijk niet op straat parkeren). Ik kan het benzineverbruik van verschillende bussen niet heel goed vinden, maar volgens mij scheelt zo'n hoog dak best veel.

Ik heb in het buitenland gekeken, en in Duitsland staan soms wel aardige bussen. Waar ik dan wel op stuit is dat je voor een personenbus bpm betaalt op basis van CO2-uitstoot, die voor een bus heel hoog is. De rest-bpm, zelfs bij een auto van bijvoorbeeld 2003, zou dan nog steeds heel hoog zijn. Of kan je dit ook op een andere manier berekenen? Ik weet wel dat je meerdere methodes mag hanteren bij importeren...
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: kleine bus



Bericht door durisotti »

Waarom zoek je een bus op benzine ? Het verbruik van een benzine bus is heel erg hoog 1 op 10 of daaronder nog..
En de wegenbelasting van een diesel bus is niet hoog voor een camper.
Een peugeot Expert 2.0 HDI is erg geschikt, goed en niet duur..
Fotos van diverse hefdaken vind je hier :

http://atrion.info/
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Voor mijn budget zou ik aan een erg oude bus zitten, en oude diesels zijn gewoon ontzettend vervuilend, dus dat wil ik niet.
Wegenbelasting is toch 2 keer zoveel met Diesel ook, en als hij ouder is dan 2004 mag je veel stadscentra niet meer in - ik woon net buiten zo'n centrum - en zelfs als hij iets nieuwer zou zijn zie ik dat in de toekomst ook nog wel opgerekt worden. Daar is allemaal nog wel mee te dealen (ik kan ook om het centrum heen rijden bv, hoef er niet per se in met de bus), maar vooral die vervuiling zie ik gewoon niet zitten. Het zou wel veel makkelijker zijn, want op diesel staan er zat bussen te koop en ook nog eens goedkoper.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: kleine bus



Bericht door kampo »

Mooie studie maak je :thumbup: Meteen lanceer ik ook een paar denkpistesr:

1. Ik lees niets over je motivatie waarom je een (te) klein basisvoertuig gaat kopen en daar dan meteen een zeer duur hefdak wenst op te zetten.
Een kleine camper kan desnoods beter op basis van en L1H1 (+1,30m) gebouwd worden en dan heb je geen hefdakgedoe meer nodig ?
Ik denk dan aan een Ducato of Transit. En onder de streep waarschijnlijk goedkoper als een (te) kleine Jumpy met hefdak.

2. 5 plaatsen en kleine camper dat gaat normaal niet samen.
Hoeveel duizend Euro wens je meer te betalen voor een 5 plaatsen oplossing ?

3. Benzine en bus ook dat is een zeer dure keuze. Weinig aanbod en extreem hoog verbruik.
Mag het onder de streep wat meer kosten als een standaard diesel?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Hoi Kampo,

1. Een kleine bus is vanwege het lagere brandstofverbruik en minder hinder bij parkeren in de straat. Het hefdak is voor de belastingdienstregels - 100 euro wegenbelasting per maand vind ik erg veel. En dat dak zelf kost ook wat natuurlijk, maar dat is geld wat ik gespaard heb en je krijgt er iets voor terug, dat voelt anders dan 70 euro per maand extra die iedere maand gewoon weg is, zelfs als de camper stil staat. Het zou zich met 1,5 jaar terugverdienen ongeveer.

2. Voor de 4 a 5 plaatsen zijn er 2 opties. In een bestelbus een zit-slaapbank laten plaatsen, a 1500 euro, plus nog 500 voor de gordels. Of een personenbus kopen, en daar de achterbank in laten zitten. Die kan je in de meeste modellen helemaal plat neerklappen, en dan wil ik achterop die stoelen een paar planken maken die je er dan zo overheen schuift - dit wordt dan het bed.
Dit aantal zitplaatsen is omdat ik geen auto heb, en in mijn vriendengroep ook bijna niemand een auto heeft. Ik wil makkelijk met een groepje een weekendje weg kunnen, toch stom als er dan maar 1 iemand met je mee kan.

3. Het mag onder de streep wat meer kosten, dat heb ik er voor over om niet die gigantische hoeveelheid fijnstof, NOx en andere nare verbindingen de wereld in te blazen.

De zoektocht naar een bus die op benzine is, redelijk zuinig, niet al te veel mag kosten (minder dan 2000 voor een bestelwagen of ~ 3500 voor een personenbus) is inderdaad niet eenvoudig! Ik heb ook nog niemand andere modellen horen noemen, ik ben bang dat er ook niet veel zijn die geschikt zijn...
Grotere auto's zijn er dus wel meer op benzine, maar ik heb er tot nu toe nog geen gevonden die 1.30 hoog is en 2 meter laadruimte heeft, dan zijn het toch echt al bussen.
Laatst gewijzigd door EefjeDonkerblauw op di 12 feb 2019, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: kleine bus



Bericht door veetee »

EefjeDonkerblauw schreef:
di 12 feb 2019, 22:06
Gas is inderdaad beter voor de centen, voor milieu weet ik niet zo - zeker met zo'n bus stoot je dan wel meer CO2 uit, maar wel weer minder andere stoffen... blijft een trade-off.
Bij rijden op LPG wordt 15% minder CO2 uitgestoten dan bij rijden op benzine, en 5% minder dan bij op diesel.
Ook de andere uitstoot, stikstofoxiden (NOx) en zwavel e.d. is veel minder. LPG is dus voor het milieu veel beter dan benzine of diesel (c.q. minder slecht). Nog beter is CNG (compressed natural gas, aardgas dus), en het beste waterstof - bij de verbranding daarvan komt alleen water vrij. Over de winning hebben we het dan even niet, dat is een andere berekening - maar om het juist te beoordelen zou je de complete eco-footprint moeten bekijken, dus inclusief winning, opschoning en transport van de brandstof naar de eindverbruiker, het verbruik zelf, de uitstoot, en eigenlijk ook de eco-footprint van het vervoermiddel zelf (dus produktie daarvan afgezet tegen levensduur etc. etc.). Als je dat doet voor een Tesla bijvoorbeeld, blijkt ‘ie helemaal niet zo schoon te zijn... :angel:
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

veetee schreef:
di 12 feb 2019, 23:22
EefjeDonkerblauw schreef:
di 12 feb 2019, 22:06
Gas is inderdaad beter voor de centen, voor milieu weet ik niet zo - zeker met zo'n bus stoot je dan wel meer CO2 uit, maar wel weer minder andere stoffen... blijft een trade-off.
Bij rijden op LPG wordt 15% minder CO2 uitgestoten dan bij rijden op benzine, en 5% minder dan bij op diesel.
Ook de andere uitstoot, stikstofoxiden (NOx) en zwavel e.d. is veel minder. LPG is dus voor het milieu veel beter dan benzine of diesel (c.q. minder slecht). Nog beter is CNG (compressed natural gas, aardgas dus), en het beste waterstof - bij de verbranding daarvan komt alleen water vrij. Over de winning hebben we het dan even niet, dat is een andere berekening - maar om het juist te beoordelen zou je de complete eco-footprint moeten bekijken, dus inclusief winning, opschoning en transport van de brandstof naar de eindverbruiker, het verbruik zelf, de uitstoot, en eigenlijk ook de eco-footprint van het vervoermiddel zelf (dus produktie daarvan afgezet tegen levensduur etc. etc.). Als je dat doet voor een Tesla bijvoorbeeld, blijkt ‘ie helemaal niet zo schoon te zijn... :angel:
Aha! Ik had er voor LPG niet zo naar gekeken, ik dacht dat dat uiteindelijk (iig toch bij bussen) wel meer zou uitstoten, omdat het bereik veel minder is? Als je 1:10 rijdt op benzine en 1:6 op LPG worden die cijfers natuurlijk al anders.
En inderdaad van die tesla, maar als je een life cycle assesment van een tesla vergelijkt met een vergelijkbare benzine/dieselauto is hij onder de streep wel schoner, alleen niet zo schoon als mensen denken.


EDIT: ik heb er trouwens over gedacht om een camper op elektriciteit te maken, ik heb ook lang geroepen dat ik pas een auto zou kopen als ik een elektrische kon betalen... Maar dit is nu nog niet te doen. De NV200 is er bijvoorbeeld elektrisch, maar niet onder de 10.000 euro. Nog afgezien van het feit dat het leuke van een camper is dat je kan gaan en staan waar je wil, ook in de middle of nowhere, waar geen tankpalen zijn... Maar ooit lijkt het me nog een keer vet om een mooie volkswagenbus met kapotte motor te nemen en er een elektromotor in te bouwen. Plannen voor later misschien.
Plaats reactie