Mistlampen Fiat x250 (2007)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 232
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:38
Locatie: uden

Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door freek »

Wij willen op de camper Burstner Marano uit 2007 (x250) mistlampen plaatsen.
Nu zit ik te denken aan deze set.
https://mistlampen.nl/mistlampen/fiat/f ... mpset.html
Heeft iemand ervaring daar mee?

Deze lampen zijn voor ons gebruik niet zozeer voor in de mist maar met name voor donkere tunnels in bijv. noorwegen.
Ik zie graag de zijwanden van de tunnel.

Je hebt tegenwoordig ook die lichtbars met led,s
Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Graag advies
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door rijschoollucassen »

Geen ervaring met die mistlampen, ben wel zelf het (afneembaar)plaatsen van een led-bar aan het overwegen. Dit zijn wel twee heel verschillende zaken, die mistlampen zijn niet verblindend voor de tegenligger (mit goed afgesteld) en kun je dus aan laten staan . Die led-bar daarentegen is feller dan grootlicht. Als je die in een tunnel gaat gebruiken en je krijgt een tegenligger, val je in een zwart gat. Je ogen moeten nog wennen aan de duisternis, terwijl je een tegenligger krijgt. Denk niet dat je daar blij van wordt.

De led-bar die ik overweeg is om in stikdonker de kuilen in slechte wegen en modderpoelen te herkennen/omzeilen. Omdat deze niet overal legaal is wil ik hem afneembaar maken.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door bupozaanstad »

Heb je een link naar zoiets Jaap?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door Kubo »

Mistlampen moet je ook inschakelen net als gewoon licht.
Kun je beter dagrijverlichting nemen.
Of gewoon overdag met dimlicht rijden zoals in Noorwegen.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door rijschoollucassen »

bupozaanstad schreef:
ma 11 feb 2019, 9:37
Heb je een link naar zoiets Jaap?
https://link.marktplaats.nl/a1236498589 Dit zijn de smalste die ik heb gevonden, één rij ledjes hoog. Ik had er al eerder eentje van 144W, maar die was 4 leds hoog. Veel te grof voor op de camper. Neem de regelgeving die de verkoper op zijn site zet met een korreltje zout.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 232
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:38
Locatie: uden

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door freek »

Waar plaats je die? Onder de voor bumper?
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door rijschoollucassen »

ik dacht net boven de kentekenplaat, maar misschien ook wel met twee magneten op de motorkap. Bij dat laatste zit hij er natuurlijk nét niet op, op het moment dat je hem nodig hebt.

Ik kwam op het idee toen ik in het stikdonker op Kornwerderzand aankwam, waar het op dat moment ook nog eens flink nat was.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Toedeledoki

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door Toedeledoki »

Mensen die klagen over "slecht licht" in een auto zouden misschien eerst eens een bezoek aan de oogarts moeten brengen...

Mistlampen zijn voor mist en niet om de zijkanten van tunnels mee te verlichten. En zo'n Ledbar is leuk op een offroad voertuig. Maar heeft op de openbare weg niks te zoeken. Op een gegeven moment moet je terug naar dimlicht. Je ogen hebben dan te weinig tijd om te schakelen.

Ik vind het advies van een rijschool om de mistlampen maar gewoon aan te laten staan omdat ze niet verblinden ook bedenkelijk. Ik denk dat je zelf wel weet wat er daarover in de wet staat. Iets met mist en/of zware neerslag geloof ik.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door AadenAnke »

Storingen van atmosferische aard!

Gr. Aad
Toedeledoki

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door Toedeledoki »

Gekopieerd van de site van het openbaar ministerie:
Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door rijschoollucassen »

Paul, je hebt gelijk. Ik ben er ook nog niet uit of ik die ledbar uberhaupt ga plaatsen. Als ik dat doe wordt hij afneembaar, en moet onder de categorie " werklamp" vallen. Over die mistlampen geef ik overigens geen advies maar denk mee. Zeker als iemand in een tunnel over een ledbar begint, dat is een fikse halte te ver.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 232
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:38
Locatie: uden

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door freek »

Zoiets zet je ook niet aan als er tegenliggers komen.
Maar de tunnels die ik bedoel zijn vaak erg nauw en wat betreft verkeer erg rustig.
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door zwerf-busje »

Ik zit met soortgelijke gedachten om extra licht te willen hebben.

Ik heb nog een setje Hella Rallye 1000 verstralers, die ik overweeg op de voorkant op de bumper van de Boxer van 2016 te monteren.
Ben er alleen nog niet uit of dat canbus-ellende op gaat leveren.
Heb er zelf te weinig kaas van gegeten, eerlijk gezegd.

Optie 1 is geschakeld met het grootlicht, dan heb je eventueel canbus-problematiek.
Optie 2 is volledig los met losse schakelaar, maar dan kom je wellicht in conflict met de apk-regels.

Dan krijg je beetje zoiets:
Afbeelding
Groet Ruud
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mistlampen Fiat x250 (2007)



Bericht door PaulBng »

Ik denk, met de nadruk op "DENK", dat als je meer wil zien met een bak licht, dat de bron van dat licht boven je hoofd moet zitten.
Anders moet je door de lichtbundel heenkijken.
Zeker met vochtige lucht creëer je met veel licht een "deken" die het zicht belemmert.
Denk ik.
Plaats reactie