Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

Ik ben bekend met de regelgeving: tot een bepaald bouwjaar zal de RDW zitplaatsen in de langsrichting en zonder gordels goedkeuren (en op het kenteken opnemen) als legale zitplaatsen tijdens het rijden. Dit zal voor veel mensen (en ook voor mij) klinken als een interessante optie. Echter daarna ga je denken over hoe je hier veilig mensen (je kinderen!) op vervoert.
Na keuring zelf (heup)gordels aanbrengen? Ik lees ook posts op dit forum waarin men beweert dat gordels op een langsbank nog gevaarlijker zijn dan helemaal geen gordels?

Hoe zit het dan met de grote klassieke campers? Hier zitten toch ook vaak van die treinzitjes in waarin je mag zitten tijdens het rijden?

Het gaat mij dus niet om de regeltjes maar om hoe je op een praktische maar veilige manier gebruik kan maken van deze mogelijkheid die de RDW biedt. Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door vanHooltje »

Buiten de regels om, heupgordels zijn gevaarlijk op langsbank, los zitten ook. Moet je niet willen om daar personen zo mee te vervoeren.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Transitje »

Chris S schreef:
vr 08 feb 2019, 16:04

Hoe zit het dan met de grote klassieke campers? Hier zitten toch ook vaak van die treinzitjes in waarin je mag zitten tijdens het rijden?
In een T-Ford zaten ook geen gordels, en toch mocht je er mee rijden. Was het veilig? Nee dus.
Er is geen enkele plek in een rijdende auto waar je veilig zit zonder gebruik van gordels. Als je een aanrijding krijgt dan vliegt de passagier ongecontroleerd door de auto en daarom zou je het niet moeten willen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

vanHooltje schreef:
vr 08 feb 2019, 16:19
Buiten de regels om, heupgordels zijn gevaarlijk op langsbank, los zitten ook. Moet je niet willen om daar personen zo mee te vervoeren.
Wat maakt het dat driepuntsgordels of heupgordels gevaarlijk zijn op een langsbank?
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door vanHooltje »

Bij een frontale aanrijding worden de personen op langsbank gelanseerd, bij een heup gordel word de ruggegraad geforseerd, bij een 3 puns gordel snijt deze in de nek, en kan een nekbreuk tot gevolg hebben.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Dafluc »

Doordat de klap van voren of achter komt en de krachten zijwaarts op het lichaam zullen inwerken. Daar is een gordel niet op gemaakt. Je zou zelfs door de riem van de gordel zomaar eens je nek kunnen breken op deze manier. Dus nee, het is niet veilig. Maar ik ga ervan uit dat iedereen dat wel doorheeft. Hoe vaak zitten er bij ons mensen achterin op zitplaatsen zonder gordel?

Edit: ik typ blijkbaar niet snel genoeg.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door EasyBee »

Chris S schreef:
vr 08 feb 2019, 16:04
Hoe zit het dan met de grote klassieke campers? Hier zitten toch ook vaak van die treinzitjes in waarin je mag zitten tijdens het rijden?
De meeste treinzitjes zijn zodanig gepositioneerd dat je als passagier naar voren of naar achteren kijkt. Daarmee werkt een veiligheidsgordel bij een frontale aanrijding wel gewoon zoals bij bestuurder en bijrijder. Treinzitjes waarbij je als passagier naar opzij kijkt, mogen dus weer niet voorzien zijn van gordels.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

OK, tot nu toe vrij consequente commentaren... ik had, rondneuzend op het forum en internet, de indruk gekregen dat mensen wel degelijk langsbankjes in hun tijdelijke inrichting zetten, door de RDW laten keuren en deze ook daadwerkelijk in de praktijk gebruiken om passagiers op te vervoeren... maar dat laatste blijkt dus niet echt gangbaar...

Ik heb nu een Ducato met dubbele cabine. Deze 3zits achterbank wil ik er vanzelfsprekend uithalen (anders kan je niet meer via de schuifdeur naar achter) maar ik wil nog wel twee kinderen vervoeren. Zelf een bankje maken rechtvooruit wordt niet goedgekeurd. Ik had laatst de RDW aan de telefoon over zitplaatsen en gordels en juist zij kwamen met de suggestie de bus ter keuring aan te bieden met een langsbank. Hierdoor kreeg ik de indruk dat dit een gebruikelijke manier van vervoeren was.

Wat is dan wijsheid? Wel een langsbank voor het aantal zitplaatsen en dan toch zelf achteraf een bankje vooruit maken met gordels? Of laten keuren met originele 3zits achterbank en deze na keuring vervangen door een (originele?) 2zits achterbank met gordels? Hoe zelfbouw je een bus met veilige zitplaatsen achterin?
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door AadenAnke »

Nu ook weer niet overdrijven! Elke dag reizen 100.000 den mensen met stads en streekbussen en dat allemaal zonder gordels op langs en dwars banken. Zolang je niet betrokken ben bij een ongeval is er niets aan de hand en ben je wel betrokken bij een ongeval valt dat in meer dan 9 van de 10 keer ook wel mee. Ik vervoer er al sinds 1985 elke dag een paar 100. Tot nu toe hebben ze het allemaal zonder letsel overleeft. Defensief rijden en je snelheid in toom houden helpen daar natuurlijk wel bij. Natuurlijk is het je eigen afweging en verantwoordelijkheid. Uit cijfers blijkt dat de meeste ongevallen binnen een straal van 10km van huis plaats vinden dus maar ver weg blijven verlaagt de kans op aanzienlijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

Hahaha! Goeie tip! Ik parkeer de bus gewoon 10m van huis en fiets de rest! Safety first! :-B
Maar serieus:ik ben wel benieuwd naar goede en veilige zelfbouw oplossingen voor minimaal 4 personen...
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door ducati 900 »

EasyBee schreef:
vr 08 feb 2019, 20:09
Chris S schreef:
vr 08 feb 2019, 16:04
Hoe zit het dan met de grote klassieke campers? Hier zitten toch ook vaak van die treinzitjes in waarin je mag zitten tijdens het rijden?
De meeste treinzitjes zijn zodanig gepositioneerd dat je als passagier naar voren of naar achteren kijkt. Daarmee werkt een veiligheidsgordel bij een frontale aanrijding wel gewoon zoals bij bestuurder en bijrijder. Treinzitjes waarbij je als passagier naar opzij kijkt, mogen dus weer niet voorzien zijn van gordels.
Ik denk dat TS een rondzit bedoelt.
En ja wij zijn met onze kinderen en hun vriendinnen ook jaren zo naar Zuid Frankrijk gereisd dus het gebeurt wel degelijk.
Er zijn namelijk ook gezinnen met kinderen die met een camper op reis gaan.
Maar goed ik zat vroeger ook altijd voorin bij mijn vader zonder stoeltje of gordel en er is mij toen nooit iets overkomen.
En volgens mij ben je in een camper meet een dikke klapper toch al kansloos, gordel of niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door myway »

Op de motor heb ik geen langsbank maar ook geen gordels
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door KTManiac »

Idd, heb ook een langsbank en voor die 1 a 2 keer per jaar dat daar een paar honderd km iemand op zit is 't risico voor mij acceptabel.

Is reizen op een langsbank veilig mogelijk?
Naar huidige normen wellicht niet, maar gelukkig bepaal je zelf of je' t risico accepteert of niet.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Erik750SF »

Om deze reden ben ik begonnen met een personenbus, dus originele banken en gordels.
Bij een bedrijfsbus kun je ook een gordelbok in laten bouwen met een bankje, er zijn camperbouwers die dit voor elkaar krijgen met RDW keuring.
Volgens mij is dat niet mogelijk als je dit zelf monteerd(?)
Ik vind het deze kosten of moeite waard, ook omdat er meestal anderen dan ik achterin zitten.
Denk dat degenen in de gordels toch hogere overlevingskansen hebben bij een ongeval,en dat zou ik niet willen meemaken.

Eigenlijk zou de bestuurder dus ook geen gordel aan moeten doen als er iemand achterin zonder gordel zit :think:
Plaats reactie