X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door ducati 900 »

Zo bouwden we wel de kasten voor agregaten aan boord.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door vtriet »

WoutvanAken schreef:
di 05 feb 2019, 22:15
...
Mocht je hier in Nederland willen kopen; ik heb 9-, 13- en 19 mm op voorraad.
Ook mooie sandwich platen 125x250 cm 15 mm dik, twee laagjes hout met daartussen 8mm schuim.
Licht, sterk en isolerend, ideaal voor vloer en tussenwanden.
Stuur een pb-tje wanneer interesse.
Wout.
Hoi Wout, ik heb net geprobeerd je een PB te sturen, ben toevallig net toe aan het isoleren ;-)
Napoli66
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 1:23

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door Napoli66 »

Waar kan je het bestellen? Ik ben van plan om te gaan isoleren voor l2h2 iemand enig idee hoeveel je dan nodig hebt gaat om Peugeot boxer
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door MarkV »

RobertAmsterdam schreef:
di 05 feb 2019, 11:12
Hier is dat Armaflex ene stuk goedkoper: 66 euro voor 8m2
https://amzn.to/2EmySZp

Hier meer informatie, ik bestel dus ook 6 mm mee:
https://www.youtube.com/watch?v=Y5ADfa_roUQ

Hier een NL site over bekledne met armaflex:
https://wanderrebel.com/reistips/buscam ... etimmeren/
Let wel er is Armaflex XG en Armaflex ACE. XG 19mm geeft je de meeste meerwaarde voor de kosten. Ik twijfel nog steeds of ik geen Flashing Tape / Bitumen Tape onder de Armaflex wil plakken voor de grote platen. Zie ook: viewtopic.php?f=7&t=8468809

Mijn Duits is hier niet goed genoeg voor maar op https://youtu.be/hbuduMU5wVg?t=410 de audiodemo. Zijn verhaal klinkt logisch (En de man oefent veel :D) Het enige dat Bitumen Tape doet is verzwaren en dus de golf onderbreken.

Het valt me trouwens op dat wanderrebel ook nog ABX heeft gebruikt. Is dat voor extra warmte isolatie?
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door WoutvanAken »

Mark, Extra geluiddempende platen zijn echt niet nodig. Gewoon 19mm zelfklevende Armaflex netjes op het plaatwerk plakken. Super geluiddempend!
Wout.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door MarkV »

Haha ik zit er inmiddels heel diep in. https://youtu.be/hDZBJw7cV2U

Armaflex heeft een waarde van 3,7 W/(m · K). (Lager is beter).
Goede schapenwol heeft ongeveer dezelfde waarde.
Iets als Kingspan PIR gaat voor 0,022 W/(m · K) (bijna de helft) https://www.kingspan.com/nl/nl-nl/produ ... ten/therma. (Ik gok zo'n € 25,- per m2 en iig 40mm dik is het dunste wat ze hebben.) Het is type Polyiso Foam Board en deze zijn niet giftig. XPS board kan ook maar dat is niet milieu vriendelijk, want bij de productie komt hydrofluorocarbon vrij.

Je kunt de R value berekenen door de dikte van je materiaal te delen door de W/(m · K).

Ik ga denk ik uiteindelijk voor Armaflex en ik vul de ruimte die overblijft op met schapenwol, vooral voor de vocht regulering en om geen klankkasten te hebben. Daarnaast vind ik het mooi dat het een natuurlijk materiaal is.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door simple simon »

Het lijkt (mij) en het voelt heel verkeerd om met schapenwol te gaan werken, als dat eenmaal nat is in zo'n gesloten ruimte is het net een natte klets, je kunt zo'n open materiaal geheel niet vergelijken met een gesloten materiaal als Armaflex, dat Armaflex plak je op de gehele plaat en overal zit het dan zonder open ruimtes en dan kan daar dus géén condens ontstaan, ik zou die Armaflex op zoveel mogelijk beplating plakken en je binnenbeplating een laagje verf geven en klaar ermee,
De isolatiewaarde krijg je toch nooit zoals een goed geïsoleerde woning, daar is de ruimte gewoon niet voor in een bus en te veel lekkages waar je in de praktijk niets aan kan veranderen door de typische constructies van een auto,
laat je niet te gek maken, ik heb in een originele Adria bus gezien wat daar als isolatie gebruikt wordt, welnu dat stelt niets voor!

Dré
ps
ik heb mijn Armaflex gekocht bij isotec in Duitsland, dat was de voordeligste, 100euro per rol a 10m2 voor 9mm en 47euro voor de rol a'6m2 van 19mm
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door Toxiq »

simple simon schreef:
zo 14 jul 2019, 23:30

ik heb mijn Armaflex gekocht bij isotec in Duitsland, dat was de voordeligste, 100euro per rol a 10m2 voor 9mm en 47euro voor de rol a'6m2 van 19mm
Heb je daar links van, lijkt me een prima prijs, overigens: 10m2/9 mm is duurder (100 euro) dan 12m2 19mm (94 euro) klopt dat ?
Met een hamer past alles
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door simple simon »

tja, mijn factuur geeft deze prijs aan, 9mm is wel onmisbaar want daarmee kun je op elkaar geplakt ook weer 18mm van maken en je gaat zien dat dit soms heel praktisch is (ook al heb je de dikke versie in huis)

https://www.isotec-isolierungen.de/armacell
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door Mickel Moen »

simple simon schreef:
zo 14 jul 2019, 23:30
Het lijkt (mij) en het voelt heel verkeerd om met schapenwol te gaan werken, als dat eenmaal nat is in zo'n gesloten ruimte is het net een natte klets, je kunt zo'n open materiaal geheel niet vergelijken met een gesloten materiaal als Armaflex, dat Armaflex plak je op de gehele plaat en overal zit het dan zonder open ruimtes en dan kan daar dus géén condens ontstaan, ik zou die Armaflex op zoveel mogelijk beplating plakken en je binnenbeplating een laagje verf geven en klaar ermee,
De isolatiewaarde krijg je toch nooit zoals een goed geïsoleerde woning, daar is de ruimte gewoon niet voor in een bus en te veel lekkages waar je in de praktijk niets aan kan veranderen door de typische constructies van een auto,
laat je niet te gek maken, ik heb in een originele Adria bus gezien wat daar als isolatie gebruikt wordt, welnu dat stelt niets voor!

Dré
ps
ik heb mijn Armaflex gekocht bij isotec in Duitsland, dat was de voordeligste, 100euro per rol a 10m2 voor 9mm en 47euro voor de rol a'6m2 van 19mm
Iedereen moet natuurlijk zelf weten, waar hij mee iosleert. Maar de onzin die je hier schrijft over schapenwol wil ik hier toch wel even nuanceren. Als je een wollen trui in een emmer water stopt, wordt hij inderdaad kletsnat. Kortom als de camper zo lekt (op zich al bijzonder) en je de ontwatering afgesloten hebt, kun je een emmereffect krijgen. Maar dat krijg je ook als je armaflex gebruikt of wat dan ook: klotsend water in de wanden.

Ook bij schapenwol, zal bij een eventuele lekkage het water gewoon verdwijnen via de ontwatering. Op zich hecht water zich niet aan de wol en blijft er dus niet tussen zitten. Wel kan de wol tot 35% van het eigen gewicht water opnemen. Let wel, dit is in de vezel niet ertussen. Juist deze eigenschap maakt schapenwol zo uniek. Vocht in de wanden kun je niet vermijden, al was het alleen al omdat de buitenwand niet dampdoorlatend is, zoals bij een huis.Schapenwol neemt het vocht op en staat het bij gunstiger omstandigheden (drogere lucht) weer af. Schapenwol is van nature vochtregulerend. Het blijft dus droog in de wand. Voorwaarde is wel, dat er enige ventilatie mogelijk is, maar dat moet je ook bij alle andere materialen hebben, vanwege de reeds genoemde dampdichte buitenwand.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door simple simon »

Mmm, weeg jij je wollen trui maar op de weegschaal en gooi hem in die emmer water en weeg hem dan nog maar eens, wedden dat als ik dat doe met armaflex of x-trem dat bij mij het maar hééél weinig scheelt met droog materiaal, nee hoor, gewoon logisch nadenken dunkt mij, er zijn heel wat gevels in Nederland gesneuveld vanaf het moment dat er geisoleerd werd met openvezelige stoffen zoals glaswol e.d
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door Mickel Moen »

Nou simpele Simon, toch nog maar eens goed lezen wat ik schrijf en inderdaad logisch nadenken.

Met jouw beweringen gaan de schaapjes de regen niet overleven.

Het klopt dat een wollen trui in een emmer water niet isoleert. Daarom halen we die er ook uit, laten hem drogen en doen hem aan.

En wat wil je nu beweren met die laatste opmerking? Dat er gevallen van verkeerd isoleren zijn. Tja. Soms stort zelfs het dak van een stadion in.

Aan de binnenkant dampdicht werken bij huizen is om het isolatiemateriaal te beschermen tegen overmatig vocht, omdat te veel vocht in het materiaal de isolerende werking sterk terugbrengt. Dat heb je inderdaad bij wolachtige materialen, zoals glas- en steenwol. Daarbij is de buitenmuur altijd dampdoorlatend.

Nogmaals. Het is aan jou om te isoleren waarmee je maar wilt. Maar wat je over schapenwol schrijft is gewoon onzin.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door Mickel Moen »

Nog een aanvulling.

Het nadeel van glaswol en steenwol is, dat water zich makkelijk aan de vezel hecht. Als er water tussen de vezel zit verliest het materiaal de isolerende eigenschap. Immers dan heeft het water de plaats van de lucht ingenomen. Sec gezien isoleert het materiaal ook niet, maar de stilstaande lucht in het materiaal, waardoor er minder warmte overdracht is. Daarom bij isolatie met een dampopen buitenwand ook aan de binnenkant dampdicht werken. Bescherming van het isolatiemateriaal.

Wil je (bouw) schuimen toepassen, dan is in een bus alleen schuim met een gesloten celstructuur geschikt. Alle schuim met een open celstructuur kan water opnemen, wat de isolerende werking weer teniet doet.

Bij schapenwol hecht het water zich ook moeilijk aan de vezel. Daarom droogt een wollen trui ook veel sneller dan een katoenen trui. Katoen is voor isolatie ook niet geschikt. Water dringt in de vezel en water hecht zich makkelijk aan de vezel.

De eigenschap van schapenwol, dat het water in vloeibare vorm afstoot maar in gasvormige toestand opneemt, met behoud van de isolerende eigenschappen, het is immers de stilstaande lucht tussen de vezel die isoleert, maakt dat schapenwol ideaal materiaal is in situaties met een dampdichte buitenwand. Deze vochtregulerende eigenschap maakt schapenwol uniek.

Neem daarbij dat het uitermate makkelijk aan te brengen is. Dat je met de wol, de gehele binnenwand kunt opvullen, wat zowel de thermische maar ook de akoestische isolatie ten goede komt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: X-trem of Armaflex: zelfklevend of niet?



Bericht door basleijssenaar »

Aangezien de experts hier volop in discussie zijn stel ik mijn X-trem vraag maar even hier: ik heb een egale, houten ondervloer in mijn bus. Daar wil ik een laag isolatiemateriaal op aanbrengen. Daar overheen weer een basisvloer, en dan vinyl of iets anders moois.

Voor de isolatie wil ik X-Trem 20mm gebruiken. Is het nodig om met houten regels te werken zoals ik gezien heb bij bussen met ongelijke, metalen ondervloeren? Of kan ik gewoon het X-Trem direct op de vloer lijmen, daar een dunne triplex plaat (hoe dun kan ik gaan?) op leggen of lijmen en de naden aan de zijkanten afkitten? Welke lijmen / kit zouden jullie gebruiken?
Plaats reactie