Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hoi,

Ducato L2H2

Inmiddels al het een en ander gelezen, hier en op de verschillende sites.
Mijn doel is: compleet en alleen 12V (geen omvormer dus).
Vraag: wie heeft hier praktische ervaring mee (dus absoluut alleen 12V, ook in voor en najaar) :thumbup:

Verbruikers zijn:
Led-verlichting (is dus minimaal).
Compressor Koelbox CFx serie (zag dat er ook een CFD is: nog niet naar gekeken) 40 of 50 liter (afhankelijk van de plaatsing).
Slide out (opstap bij deur). Alarmsysteem. Standaard zaken als Mppt, monitoren, waterpomp enz

Lpg onderbouw. Reden: kan ik vullen aan de pomp. Bouw geen verwarming in (zoals bv truma) later evt kiezen voor bij verwarmen op gas.
Aansluit mogelijkheid voor buitenkeuken.
Zonnepaneel: 200W. Accu AGM DeepCycle 210Ah. Los opvouwbaar paneel: 60 of 80W voor opladen elektrisch spul: foon's, tabl, camera, bluethooth speaker en dat soort geneuzel :roll:

Verder: ongeveer 100 liter schoonwatertank indoor. Hoger dan breed en diep.
Vuilwater jerrycan 12 liter indoor.

Vooralsnog geen luifel. Geen idee of ik die ga missen. Tot op heden (camperhuur) gebruiken we die nauwelijks.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Compleet zonder 230



Bericht door 't Busje »

HadieJohn schreef:
wo 06 feb 2019, 11:32
Bouw geen verwarming in (zoals bv truma) later evt kiezen voor bij verwarmen op gas.

Verder: ongeveer 100 liter schoonwatertank indoor. Hoger dan breed en diep.
Vuilwater jerrycan 12 liter indoor.
War bedoel je met geen verwarming en later bij verwarmen op gas? Een losse gaskachel zonder afvoer naar buiten?

De 12 liter voor afvalwater is erg weinig in verhouding tot de 100 liter voor schoon water. Meestal loos je afvalwater tegelijk met het tanken van vers water. Bij een kleine tank voor het afvalwater moet je vaak lozen en daar is niet altijd gelegenheid voor.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Compleet zonder 230



Bericht door dedruivenplukker »

HadieJohn schreef:
wo 06 feb 2019, 11:32

Mijn doel is: compleet en alleen 12V (geen omvormer dus).
Al jarenlang gebruik ik alleen 12V, echter wel in combinatie met een omvormer. Voordeel: niet bij ieder nieuw apparaat een nieuw 12V -> gevraagd Volt omvormer te hoeven kopen. Als je kijkt hoe veel verschillende apparaten ik al mee had van luchtpompjes via accuboor naar fietsacculader voor mij een goed uitgepakte keuze. KK op alleen 12 Volt? Die heb ik op de LPG onderbouwtank staan. Anders wordt het verplicht rijden op de donkere dagen. :wink:
Veel is afhankelijk van je gebruik. Wil je ook in de herfst/ wintertijd wat langer stilstaan?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230



Bericht door rijschoollucassen »

Wat bedoel je met omvormer? De meesten zien een omvormer als een apparaat wat van 12 of 24 V naar 230V gaat. Ik denk echter dat je een elektroblok bedoeld, die van 230v ('aan de paal') 12V maakt. Nu is de complete boordinstallatie bijna altijd 12V, en zorgt de trafo in het elektroblok ervoor dat wanneer je wel aan de paal staat, de accu's niet belast worden, maar zelfs opladen. Ik begrijp dat jij dus een camper wilt bouwen zonder walstroomaansluiting. Als je dan niet stevig investeert in bv. zonnepanelen, ben je dus bijna verplicht elke dag te rijden. Die walstroomaansluiting geeft je de mogelijkheid om ook met wat minder weer ergens wat langer te blijven.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Aloys »

Iemand was me al voor... :D

Ik vermoed spraakverwarring. Geen lader/elektroblok wordt denk ik bedoeld.
Hier in het forum spreken we alleen van een omvormer bij het omzetten van 12V naar 230V.

Een vriend van mij doet het al meer dan 20 jaar zo. Heeft geen buitenaansluiting voor 230V.
Heeft ook geen zonnepanelen, dus alleen de dynamo van de auto.
Echter; hij koelt en verwarmt op LPG.

Bij dagen zonder zon is die koelbox de grootste verbruiker, ondanks compressortype. Dan
moet je toch weer een stukje gaan rijden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door blizard »

Ik denk dat we allemaal zo weinig mogelijk AC spullen in de camper willen.
Immers, veel apparaten draaien al op DC, en dan zit er weer een trafo tussen, wat weer verlies betekent.
Ik denk dat je met je opzet een eind komt, maar je blijft altijd veranderen, dat is mijn ervaring.
@ Aloys, als de zon niet schijnt zal de warmte ook minder zijn in de camper, en dan slaat de box weer minder aan.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door L4H3 »

Ik doe alles ook op 12 v. Heb welliswaar een 230v aansluiting maar die gebruik ik eigenlijk alleen in de winter als mijn camper in de stalling staat en de HH en startaccu moet druppelladen want ik heb geen zin om de min pool van de accu los te halen. Ik heb een 260WP zonnepaneel op het dak liggen en dat is voldoende. Ik heb de compressor koelkast op 12v, alle lampjes, waterpomp enz. Ik heb ook een omvormer van 12v naar 230 v om de fietsen op te laden. En dat gaat ook prima. Heb een 230AH accu.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Om enige onduidelijkheid weg te nemen: ik ga niet aan de paal. Nooit :wtf:
Ook in voorjaar en najaar niet. 8-)

Hummzzz.. een omvormer is geen goedkoop apparaat, en als ik het beslist niet nodig heb, dan liever niet.
Aan wat voor apparaten moet ik denken, als het gaat om 230?
Fiets hoef ik niet op te laden. Tzt gaat er een motortje achterop.
Een luchtpomp heb ik niet nodig, zou in ieder geval niet weten waarvoor ??

260WP/230Ah Ha: is 200 niet genoeg denk je?

Koelkast: het liefst, of ik moet tot de conclusie komen dat dit geen verstandige keuze is, neem ik een compressor kk. Dit ivm de kwaliteit van terugkoelen. Graag jullie reacties... Op gas is natuurlijk veel praktischer. Waar ik me dus zorgen over maak is de koelcapaciteit. Verder dient er een opening gezaagd te worden. Liever niet. En.... werkt niet goed als deze scheef staat. Ik sta zeker niet altijd perfect recht, zeker niet op een rotsachtige ondergrond. Voordeel van scheef staan is dat, het glas meer dan half vol is 88I

Verwarmen zonder afvoer. Die snap ik niet helemaal. Die kan toch gemaakt worden?

12 Ltr afvalwater. Afvalwater kun je overal kwijt. Wel relevant om 100% gebruik te maken van biologische producten (lees: niet milieu belastend en volledig afbreekbaar). Polletje los, water erin, polletje dicht.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door 't Busje »

Geen afvoer van de koelkast willen, maar wel een voor een losse(?) gaskachel? Waarom dan geen Truma of een dieselkachel met een gesloten verbrandingssysteem?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door jielus »

Ik begrijp het verhaal niet helemaal, althans het doel of het idee erachter.

Wat dacht je van een walaansluiting rechtstreeks naar een 10A acculader? Mocht je op een camping komen waar de elektriciteit inclusief is kun je altijd nog je accu een keer helemaal vol laden.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

TS staat nooit aan de paal maar ook niet thuis ?
Dan heb je geen lader of EBL nodig
Gebruik je geen 230 in de camper dan heb je ook geen omvormer nodig.
Mar of je het gaat redden met een 220Ah accu op alleen een zonnepaneel met o.a. een koelkast betwijfel ik, een koelkast gebruikt bets wel wat en zeker in het voor- en najaar levert het zonnepaneel onvoldoende op
Dan is een koelkast op gas een beter optie.
Maar ik zou zeker een lader opnemen zodat je de accu altijd kan laden door even aan de paal te gaan of thuis aan het stopcontact.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Compleet zonder 230V



Bericht door myway »

Ik doe het al jaren zonder 230 aansluiting, eerst met een 115 Ah accu, deze heeft het 13 jaar uitgehouden.
Nu alweer een paar jaar met 180 Ah.
Laden met zonnepaneel en rijden met een dynamo tje van 55 ampère.
Koelen met een absorptie kast en met gebruik van een ventilator koelen die prima, ook het schuin staan is tegenwoordig geen probleem
Ja, je hebt grote gaten nodig in de wand.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hummzz Hummzz,

Dus:
Een Elektroblok (230 naar 12V) kost ong €320,--
Of
Walaansluiting rechtstreeks naar Acculader geschikt voor AGM lader kost ong € 100,--
Zijn dit e opties ?

Verder toch gaten maken en absorptie kk op gas. Met ventilatortje, uit een pc of zo.
Is er een advies voor een goed koelend apparaat?

Myway: wat voor zonnepaneel heb je op je dak liggen?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Ik zou voor optie 2 gaan, walaansluiting rechtstreeks naar acculader geschikt voor AGM
Om je accu te ontlasten en om zo min mogelijk aan de paal te moeten staan is een koelkast op gas de beste oplossing omdat je de accu in het voor- en najaar niet vol met je zonnepaneel van 200Wp (al is die 265Wp zoals die van mij)
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie