batterij weeral kapot na 10 maanden
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
@Dirk
Bedankt voor je reply. En dat je mijn foute veronderstellingen recht gezet hebt.
Als je een al VOLLE accu regelmatig en gedurende meerdere uren gaat laden met 14,4V dan is dat schadelijk. De accuplaten gaan kromtrekken en ook gaat de accu gassen bij overlading. Ik ben bijna zeker dat het vroegtijdig overlijden van je HH accu daaraan ligt maar het kan in combinatie met andere negatieve factoren zijn.
De oplossing is van die 12V boiler met een andere voeding op het net te zetten. Die niet op je accu staat. Eventueel met een schakelaar voor onderweg.
Je zou de defecte accu kunnen openen om te kijken hoeveel vloeistof er nog inzit. Let op dat is gevaarlijk. Er is ook onruikbaar waterstof gas in de buurt. Ik doe het onder waterspoeling en met een ventilator. Maar dat gaat niet als je de inhoud daarvan wilt meten. De vraag is of de platen nog in vloeistof staan en hoe krom ze zijn. Bij een transparante accu kan je het zien.
Het andere thema is de ombouw naar LiFePO4 (100 à 200Ah) met intern of extern BMS
Misschien moet de BMS ook bekeken worden uit de verschillende mogelijkheden.
Maar als je enkel de goedkoopste wilt moet je daarvoor gaan. Gewoon meer risico dan.
De Buck Boost is perfect en de settings kan je aanpassen naar Lithium. Laat je adviseren door je leverancier.
De acculader in de Chinezen combi heeft een setting voor Lithium maar is die wel goed en welke is dat dan ?
De solar MPPT van Victron ? is instelbaar voor Lithium. Wil je nog meer veiligheid dan de solar via een speciaal cyrix Solar Lithium relais.
Staat in de handleiding en op internet hoe je dat moet doen.
Standaard opmerking is: zekeringen en kabelsecties nakijken.
@TravelScout
Het net noemen wij in Vlaanderen de 230V paalstroom of zelfs walstroom (natuurlijk meer voor boten)
Meer en meer komen daar nu ook begrippen als grid en off grid , ja wel willen allemaal onze woning off grid gaan zetten.
Het boordnet van de camper kan zowel het 12V als het 230V zijn.
Bedankt voor je reply. En dat je mijn foute veronderstellingen recht gezet hebt.
Als je een al VOLLE accu regelmatig en gedurende meerdere uren gaat laden met 14,4V dan is dat schadelijk. De accuplaten gaan kromtrekken en ook gaat de accu gassen bij overlading. Ik ben bijna zeker dat het vroegtijdig overlijden van je HH accu daaraan ligt maar het kan in combinatie met andere negatieve factoren zijn.
De oplossing is van die 12V boiler met een andere voeding op het net te zetten. Die niet op je accu staat. Eventueel met een schakelaar voor onderweg.
Je zou de defecte accu kunnen openen om te kijken hoeveel vloeistof er nog inzit. Let op dat is gevaarlijk. Er is ook onruikbaar waterstof gas in de buurt. Ik doe het onder waterspoeling en met een ventilator. Maar dat gaat niet als je de inhoud daarvan wilt meten. De vraag is of de platen nog in vloeistof staan en hoe krom ze zijn. Bij een transparante accu kan je het zien.
Het andere thema is de ombouw naar LiFePO4 (100 à 200Ah) met intern of extern BMS
Misschien moet de BMS ook bekeken worden uit de verschillende mogelijkheden.
Maar als je enkel de goedkoopste wilt moet je daarvoor gaan. Gewoon meer risico dan.
De Buck Boost is perfect en de settings kan je aanpassen naar Lithium. Laat je adviseren door je leverancier.
De acculader in de Chinezen combi heeft een setting voor Lithium maar is die wel goed en welke is dat dan ?
De solar MPPT van Victron ? is instelbaar voor Lithium. Wil je nog meer veiligheid dan de solar via een speciaal cyrix Solar Lithium relais.
Staat in de handleiding en op internet hoe je dat moet doen.
Standaard opmerking is: zekeringen en kabelsecties nakijken.
@TravelScout
Het net noemen wij in Vlaanderen de 230V paalstroom of zelfs walstroom (natuurlijk meer voor boten)
Meer en meer komen daar nu ook begrippen als grid en off grid , ja wel willen allemaal onze woning off grid gaan zetten.
Het boordnet van de camper kan zowel het 12V als het 230V zijn.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
"Omdat je de Ampèremeter zelf moet ijken ga ik er nu een andere A-meter naast zetten".
Als je onzeker bent over een juiste aflezing op de chinees, controleer het dan eens middels een moderne ampere tang voor DC stromen. Zul je zien dat het procentuele verschil niet iets is, om wakker van te liggen.
Om welke reden wil je alles laten werken op 230V, Dirk?
Als je onzeker bent over een juiste aflezing op de chinees, controleer het dan eens middels een moderne ampere tang voor DC stromen. Zul je zien dat het procentuele verschil niet iets is, om wakker van te liggen.
Om welke reden wil je alles laten werken op 230V, Dirk?
Paul.
- Dirk Pauwels
- Berichten: 269
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
- Locatie: Sint-Niklaas België
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Ik heb het niet voor stromen van 10A of meer. De zekeringdoos van die boiler is ook al een beetje gesmolten hoewel de zekering 25 A is maar die veertjes waar de zekering tussen zit is toch maar bedenkelijke kwaliteit. Daarom werk ik liever met 230 V de omvormer staat toch altijd aan voor de koelkast.
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Misschien heb ik het ergens gemist maar ik vraag me af waarvoor het warme water uit die boiler wordt gebruikt.
Toen onze boiler, na vijf en twintig jaar, lek bleek te zijn heb ik hem meteen verwijderd en sindsdien maken wij warm water met een fluitketel.
Een een zeer eenvoudige oplossing die prima werkt!
Toen onze boiler, na vijf en twintig jaar, lek bleek te zijn heb ik hem meteen verwijderd en sindsdien maken wij warm water met een fluitketel.
Een een zeer eenvoudige oplossing die prima werkt!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Waar heb je dat gelezen?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Hoe langer dit topic wordt, hoe meer ik huiver bij het lezen ervan. Hoe kun je in hemelsnaam van een houtje-touwtje installatie verwachten dat alles goed functioneert en goed blijft functioneren? Die accu is gewoon mishandeld en een nieuwe accu, ongeacht of het een lood-zwavelzuur of een lithium accu is, zal weer mishandeld worden en snel de geest geven.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 13 jan 2019, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Juist Evert ,en na deze oplossing je gedrag in de Camper aan passen,het is nu eenmaal geen woonhuis,zoals thuis
Hans
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Voor het vermogen dat de boiler of je waterkokert nodig heeft, maakt 220VAC of 12VDC niet uit.
1000Watt blijft echt 1000W. (maar uiteraard wel voor de grootte van de stroom).
Waarom denk je dan dat die zekeringhouderdoos niet kapot gaat op 230VAC?
De kans op kortsluiting op 230V (doorslagspanningen) met een slechter wordende isolatie, ook aanzienlijk groter.
1000Watt blijft echt 1000W. (maar uiteraard wel voor de grootte van de stroom).
Waarom denk je dan dat die zekeringhouderdoos niet kapot gaat op 230VAC?
De kans op kortsluiting op 230V (doorslagspanningen) met een slechter wordende isolatie, ook aanzienlijk groter.
Paul.
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Ik ga met Everts mening in mee. De TS dient een accu te vinden die tegen grote ontlaad stromen kan EN grote stromen toestaat bij het laden. Die zijn er, alleen helaas niet in 200zoveel Ah.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Misschien kan TS met deze uit de voeten.
https://centurionbattery.nl/producten/a ... 240ah-12v/
https://centurionbattery.nl/producten/a ... 240ah-12v/
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
Het ging me niet om de prijs Jos maar om de eigenschappen van deze accu.
Kan ook gebruikt worden als startaccu.
Zegt genoeg over de ontlaad en laadstroom, toch.
Gebruik ik deze zelf Ja.
Staat als semitractie in mijn camper.
En deze heeft doppen. Kun je het vloeistofpeil controleren.
Vind niemand belangrijk hoor.
Behalve ikzelf.
Toch wel belangrijk als je de accu zwaar gebruikt.
Heb je altijd wat vloeistof verlies.
En de prijs, ja die vind je wel goedkoper op het net.
Kan ook gebruikt worden als startaccu.
Zegt genoeg over de ontlaad en laadstroom, toch.
Gebruik ik deze zelf Ja.
Staat als semitractie in mijn camper.
En deze heeft doppen. Kun je het vloeistofpeil controleren.
Vind niemand belangrijk hoor.
Behalve ikzelf.
Toch wel belangrijk als je de accu zwaar gebruikt.
Heb je altijd wat vloeistof verlies.
En de prijs, ja die vind je wel goedkoper op het net.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 23 jan 2019, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: batterij weeral kapot na 10 maanden
dezelfde eigenschappen heeft die varta ook (oke 50ampere minder startcapaciteit 1150 ipv 1200), en onder de sticker zitten gewone schroefdoppen dus bijvullen ook mogelijk, en die varta gebruik ik ook
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything