Met camper én fietsen door Nieuw Zeeland?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Met camper én fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door FrankdB »

Goedemorgen,

Vorige zomer zijn wij (50+ stel) voor het allereerst met een camper op pad gegaan. De twee weken "in de buurt" in Belgie en Duitsland zijn zo goed bevallen, dat we nu serieus overwegen om met de camper vier weken door Nieuw Zeeland te reizen.

Op onze eerste trip hebben we fietsen en openbaar vervoer gebruikt om van de camping naar een stad of wandelgebied e.d. te reizen. Dat vond ik ideaal: niet dat grote ding iedere keer te hoeven inpakken en door kleine dorpjes te navigeren.

Nu vroeg ik mij af of er mensen met ervaring ter plekke zijn die kunnen aangeven of de combinatie camper+fietsen/OV in NZ net zo goed werkt als in Europa?

Frank
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door roma »

Als je zowel naar Noorder- en Zuider Eiland gaat met huurwagen of camper kost je dat een vermogen aan de ferry.

Ik had er (lang geleden) een huurwagen die ik op het Noorder bij de ferry kon achterlaten en een andere kon oppikken bij aankomst op het Zuider Eiland. Ik vloog aan op het NoorderEiland en retour van het Zuider bij Christchurch.. Dat scheelt je de lange terugrit + een ferry.

In NZ wordt veel gefietst. Heel veel zgn wereldfietsers die maanden tot jaren onderweg zijn. Overal uitstekende campings, waar je cabins kunt huren. Op elke camping is een kitchenbuilding met kookplekken, potten en pannen, koelkasten, zodat je zelf geen keukenuitrusting hoeft mee te nemen.

4 weken voor 2 eilanden is te weinig. Beperk je tot 1. En onderschat de lange vlucht niet. Denk dat je meer dan 24 uur onderweg bent.

Dus je moet het kostenaspect uitzoeken: huurwagen + cabins, of een camper en kunnen 2 fietsen in die camper. En de ferrykosten. Heb je die ferry 2 x nodig om terug te gaan naar de luchthaven?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door 't Busje »

Wij zijn lang geleden in NZ geweest. Toen hebben we one-way van Auckland naar Christchurch een Toyota Town Ace gehuurd, een bestelbusje met ramen, waar een matras achterin lag. We waren oorspronkelijk van plan in hotels en B+B's overnachten en alleen in noodgevallen in dat busje slapen, maar uiteindelijk hebben we alleen maar in dat busje geslapen op campings. De campings zijn prima, zoals Roma al schrijft. Dat busje was klein en handig genoeg voor de steden. OV hebben we alleen in Auckland gebruikt.

Op de heenreis hebben we een stop-over gehad in Singapore. Dat kan ook in Kuala Lumpur of Hong Kong, afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt. Qua vliegtijd en afstand maakt dat allemaal niet uit. De netto vliegtijd is ruim 20 uur.
De terugreis was 36 uur aan één stuk met drie aansluitende vluchten van Christchurch via Auckland en Singapore naar Amsterdam.

Hoewel Nieuw Zeeland heel mooi is, kun je alles wat daar is, ook in Europa zien, zij het op wat grotere onderlinge afstanden: fjorden (Noorwegen), bergen (de Alpen), vulkanisme (IJsland).
Wij vonden de reis beslist de moeite waard, maar zullen het niet nog een keer doen.

Onze ervaring met dat busje in NZ was de aanleiding om hier ons eerste busje ('t Busje) te kopen dat we later hebben laten ombouwen tot een buscampertje.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door Going »

Net weer terug van kerst en nieuwjaar 3 weken New Zealand.
Vergeleken met 3 jaar geleden was ik verbaasd om in Ashburton South Island de eerste week van januari elk 5de auto op de weg een camper te zien. Onze vrienden vertelden ons dat Camper gebruik bij de locals schrikbarend is gestegen. De verhuur campers worden na zoveel km plaatselijk verkocht.
Januari is de NZ vakantie tijd. Onze trips naar Queenstown, Invercargill en Dunedin nam veel meer reistijd ik me ooit kan herinneren. Campings zijn allemaal vol. Vrij staan is op het Zuid Island aan het verdwijnen door gemeente verordeningen.
Ik durf te stellen dat NZ een van de duurste toerisme landen aan het worden is.
Wij namen vroeger altijd vakantie in Februari. Ik denk dat nu het beste is vanaf half februari direct het mooie zuiden van het zuid island te beginnen. Dus invliegen in Queenstown of Dunedin. Daarna omhoog werken de vier weken tot Nelson.
Als je persee een camper wilt, doe dat 2,5 weken en neem de vierde week een huurauto met AirBnB Noord Island. Fietsen is op veel plekken goed te doen, maar wat wil je? Je kan niet 2 dingen op de zelfde tijd verplaatsen.
Zelf zou ik de gehele tijd een huurauto nemen en camping cabins. Desnoods bij The Warehouse een koekenpan, pannetje en vork en mes voor een beetje gekocht.
Als u New Zealand bezoekt zal dat hoe het ook bezoekt een van uw mooiste vakanties kunnen worden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door Marco Polo »

Zijn er ooit met de auto en tent geweest.
Wat ik me kan herinneren was dat het vooral groen was,
Heel groen :D
Veel grote steden heb je geloof ik niet.
Met Auckland, Wellington, Christchurch en misschien Dunedin houd het wel op.
Heel spannend is de rest van het land niet.
Vrij saaie stadjes en dorpen waar je niet zo’n probleem zou moeten hebben met de camper en die sowieso niet echt de moeite waard zijn om te bezoeken.
Je gaat vooral voor de natuur naar NZ lijkt me.
Wij hebben van noord naar zuid 6600km afgelegd met de gehuurde personenwagen.
En deze niet meegenomen tussen de eilanden.

Voor ons was het niet de eerste verre reis.
En in dat opzicht vonden we het wat saai en door al het groen wat eentonig.
100’en km’s niks anders dan varens :D
Zuidereiland is dan weer iets ruiger wat ik me herinner.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 20 jan 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door seth_space »

Nog even nagekeken. We betaalden in 2017 Interislander tussen noord en zuid eiland 118 euro voor Toyota hiace camper.
Je kunt camper huren in Auckland en terugbrengen in Christchurch. Dat kost nauwelijks meer als je een van de grote camper verhuurders neemt. In ons geval Britz.
Omgekeerd kan ook.
De tip om je voor vier weken te beperken tot een eiland kan ik onderschrijven. Anders reis je te veel en geniet minder.
Fietsen dan zou je jezelf kunnen beperken tot huurauto met rek en cabins op de vele campings. Daar zijn ook volledig ingerichte keukens incl kookgerei om jezelf te redden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Met camper+fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door RobMG »

Sinds 2005 woont onze dochter en gezin in NZ, jaarlijks zijn we daar 2 maanden ( januari/februari) en hebben met regelmaat een camper gehuurd om beide eilanden rond te trekken. De vraag van Frank is oa hoe het OV is geregeld: dat is er nauwelijks ontwikkeld, zowel trein als bus is niet vergelijkbaar met Europa. Verder is het de vraag of en hoe de fietsen mee te nemen op de camper, een camper met fietsrek achterop is niet zo gebruikelijk als bij ons, maar wellicht wel mogelijk? In NZ wordt relatief weinig gefietst, ja, natuurlijk wel door de "wereldfietsers", maar de autochtone bevolking fietst per definitie niet, is ook logisch als je de af te leggen afstanden in ogenschouw neemt. Dat betekent dus ook dat er bijna geen fiets infrastructuur is, met gescheiden fietspaden. Snelwegen zijn er ook nauwelijks, behalve rond Auckland, Wellington en wellicht Christchurch (weet ik niet zeker), verder gaat alles over 2 baanswegen. Alle verkeer, dus ook het vrachtverkeer met de veelvuldig voorkomende lange vrachtcombinaties oa de melktrucks. Alles mag daar 100 km/h rijden en dat doen ze dan ook vaak. Echt niet fijn om op een 2 baans weg door zo een combi op de fiets ingehaald te worden. Persoonlijk zou ik er niet over piekeren om daar te gaan fietsen. Al het overige over de camper/campings is al gezegd en dat is werkelijk prima voor elkaar. Alle campings zijn met name ingericht op campers, caravans zijn een relatieve zeldzaamheid. Ons viel op dat het levendige campingleven zoals bij ons, ( met lekker weer 's-avonds langer buiten zitten) niet of nauwelijks voorkomt, als je het al ziet dan blijken het opmerkelijk vaak.......Nederlanders. Overigens is het een fantastisch land met doorgaans vriendelijke, relaxte en behulpzame inwoners.
mvrgroet, Rob
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: Met camper én fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door Druiven »

Hi Frank,
ik kan mezelf waarschijnlijk een ervarings-deskundige noemen? Wij wonen in Nieuw Zeeland (NZ) hebben al meer dan 10 jaar een buscamper (derde nu), en houden van fietsen. Fiets vakantie met de camper is voor ons the ultimate, hier in NZ, maar ook in Europe (laatst twee jaar een maand naar Frankrijk met camper en fietsen).
Zoals al eerder gezegd is werd er hier minder gefietst (als werk en woon verkeer) dan in NL, maar er is de laatste jaren wel veel verandert. Voor woon werkverkeer zijn we nog steeds niet te vergelijken met NL. Maar over de laatste 10 jaar zijn er een groot aantal cycle trail ontwikkeld die erg populair zijn. Wij wonen langs een van die trials, en op een goed dag komen er 700 recreationale fietsers langs. Ook worden er steeds meer cycle lanes gemaakt die de stad in gaan, vooral in Auckland en Christchurch. Steeds meer mensen gaan nu ook op de fiets naar werk in die steden. Maar zoals ook al gezegd is door anderen, je wilt niet buiten de bebouwde kom langs onze "snelwegen" fietsen. Wordt te hard gereden and niet genoeg uit geweken.

Op onze NZ vakanties doen we vaak een van de cycle trails, Vorige maand een aantal bij Queenstown en een deel van de "Alps to Ocean trail" (Ohau section -prachtig). Om een idee te krijgen:

https://www.newzealand.com/int/feature/cycle-trails/
https://www.nzcycletrail.com/
https://www.aa.co.nz/travel/travel-guid ... ail-guide/

Fietsen op die cycle trails is fantastisch vinden wij. Vergeet niet dat de trials meestal niet verhard zijn, en het natuurlijk ook niet zo vlak is als in NL (Een aantal trails volgen oude spoorweg tajecten dus zijn behoorlijk vlak).

Als jullie dat soort langere fiets tochten zoekt heb je altijd het probleem, hoe kom ik terug bij de camper. In de meeste gevallen zoeken we een leuke overnachtingsplaats bij een begin punt. Fietsen 15-50 km to een volgend POI (klein dorpje bijvoorbeeld), hebben lunch, en fietsen dan weer terug. Bij de meeste trails kun je makkelijk het terug transport regelen. Maar wij vinden het geen probleem om weer terug te fietsen, het geeft ook ween een totaal ander uitzicht.

Als je meer geinteresseerd ben om de fiets als transport middel te gebruiken kan dat ook goed. Wij gaan bijvoorbeeld regelmatig naar Wanaka (leuke plaats in het Zuid Eiland), overnachten op een leuke plaats aan het meer met prachtige uitzichten, en fietsen de 8 km naar en van het dorp voor inslaan/uitgaan/lunch/dinner/winery/vertier). Mooi pad (meest onverhard) lang het meer, je zou het allen al doen voor het fietsen. De meest plaatsen hebben de laatste jaren fietspaden of stroken aangelegd.

Tegenwoordig heeft de helft van de campers fietsen bij zich, meestal op een rek achterop de camper. Dat kan gehuurd worden voor de meest rental campers. Wij hebben een Ducato buscamper waar onze (full size) fietsen onder het bed kunnen als we hat voorwiel er uithalen.
Camper huur is duur, maar je kunt nu ook via verschillende organisaties campers van prive mensen huren.

Laat even weten als je meer vragen hebt.

Gerard
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Met camper én fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door Charles Franconi »

Ik heb nog NZ plannen als onze kat is overleden. Is nu 23 en wankel, maar taai.
We hebben een vaag plan om daar langer te blijven (6 maanden) en tijdelijk een campertje te kopen. Kan ik je contacten voor wat vragen, als het zover is?

Groeten Charles
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Met camper én fietsen door Nieuw Zeeland?



Bericht door FrankdB »

Beste allemaal

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier om advies vroeg en inmiddels zijn wij terug van een 5-weekse vakantie in NZ.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om deze tocht niet met een camper te doen. Voornaamste redenen: een te korte voorbereiding, de grote afstanden die we wilden afleggen, te weinig ervaring nog met campers, kortom algemene angsthazerij :-B :-B.

We hebben een perfecte vakantie gehad met huurauto en verblijf in B&B en motels en bij vrienden. Wel bij iedere verplaatsing een goedgemutste evaluatie van de wegcondities “O hier hadden we makkelijk met een camper kunnen” ... “uhmmm, hier had het dun mij door de broek gelopen met een camper”.

Al met al geen spijt van onze keuze maar wel de beslissing om bij onze volgende Kiwi trip wat avontuurlijker te zijn.

Nu eerst meer ervaring op doen op het Europese vaste land.

Groet,
Frank
Plaats reactie