reservewiel ophanging modificatie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

In het draadje "Wat heb je vandaag aan je camper gedaan" heb al e.e.a. aan foto's laten zien. Hier het hele verhaal.

Ontwikkeling en voorbereiding

Heb een tijd gezocht waar de reserveband een nieuwe plek zou kunnen krijgen. Het zat me al tijden dwars dat het reservewiel opslag in de berging ligt. Het is een sta in de weg van jewelste. Liggend gaat daar niet.

Afbeelding

In een draadje op het forum hier, is bij alko opbouw campers de mogelijkheid besproken om de band onder de camper te plaatsen. Die mogelijkheid heb het eerste onderzocht. Vond het opmerkelijk dat de bodem van de berging aldaar magnetisch was. Zou meneer Hymer dat oorspronkelijk bedoelt hebben? De afstand van de straat totaan de bodem was 40 cm. Daar gaat de breedte van de band nog af. Dan blijft er niet veel meer over. Geheid dat het opgehangen wiel ooit een keer een tik krijgt als ik door een put of hobbel rij. Dit werd hem niet.

Een andere gedachte kronkel, was het ophangen aan de achterwand. Gezien ik niet zoveel vertrouwen had, dat een band van 35 kg aan de wand blijft hangen, werd dit ook niet de oplossing (vond ik).
Op het forum wordt er met regelmaat naar elektrische fietsen op fietsdragers gevraagd. Steevast wordt er naar af steunen naar het chassis geadviseerd. Dat idee bleef bij mij hangen…
Om mijn gedachten vorm te geven, maakte ik door knip en plak werk een concept. Dat bleef lang zo liggen, vanwege ander dingen die een hogere preoriteit kregen.

Afbeelding

Dit idee heb ik nader uitwerkt in een 3D model, met gebruik maken van de huidige fietsdrager onderdelen.
De uitwerking m.b.v. een 3D model, kwam ik al een stuk verder. Aan de verbouwde dragen, zou nog een fietsdrager vastgeschroefd kunnen worden. Dan zal ik rekening moeten houden dat de achterlichten niet afgedekt worden.

Afbeelding

Dit idee bleef zo een hele tijd liggen. Telkens oppakken in het 3D model voor andere en met nieuwe inzichten.

Afbeelding

Hier zijn:
A: een rechthoekige buis, die ik over had gehouden van een vrieskist inbouw in de zitbank.
B: het reservewiel (alles op schaal)
C: een plaat aan de binnenkant, zodat de bout zich niet door het hout zou trekken.
D: het bestaande fietsframe, wat gemodificeerd wordt
E: de bestaande beugel waar het fietsframe verandert wordt
F: fietsframe deel, dat normaal naar boven leidde en daar in een oog haakt
G: een stuk frame dat meneer Hymer aan het chassis gefrutselt heeft.
H: stijgerbuis muurplaten (voor binnen, stond op het kaartje; zijn 2 maten in)

Op een goede dag, kreeg ik de ingeving eens te kijken of ik op de goede weg was. De reserveband uit de bank gepeuterd. Uiteraard ging dat niet door het luik, maar moest van binnenuit met een half gesloopte camper, eruit worden gehaalt. Het deel van het fietsframe in de beugel gemonteerd en de band erop gezet. Dat gaf de burger weer moed.

Afbeelding

Omdat ik nog wat karton had liggen van een doos, is hieruit een doorsnede van een reservewiel op schaal gemaakt. Want onder de keuken, was en en is er nog bergen ruimte.

Afbeelding

Dat gaat niet passen...
Laatst gewijzigd door Arie55 op do 17 jan 2019, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

De uiteindelijke ophanging van het reserve wiel

Het gat wat in de achterwand geboord moest worden, moest ik goed bekijken. Want beter een paar keer verkeerd meten, dan 1 keer verkeerd geboord. Hier moest ergens het gat komen.

Afbeelding

A: is het center van het wiel
B: midden bepaald aan de buitenkant
C: midden bepaald vanuit binnen en daar een klein gat geboord

Dat was dichtbij genoeg.

Afbeelding

Met de rechthoekige buis die overbleef van de vrieskist in de bank (vrieskist - http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8449441), is er een frame gemaakt om de band tegenaan te monteren. Het gat bij de blauwe pijl, gemerkt met X, kom ik op terug.

Afbeelding

Het monteren van het frame was nu zo gepiept. Groter gat in de achterwand boren, plaatsen van het binnendeel.

Afbeelding

Inzet; het geplaatste deel met de slotbout (M12) erin gestoken. Die had een paar tikken op z'n kop nodig, als motivatie. Aan de buitenkant ziet het er nu zo uit:

Afbeelding


Het wiel zit geklemt met het originele stukje plat en een moer. De dopmoer zit vast op het einde van de bout. Op de vorige foto is nog net te zien dat de bout einde iets wat dunner is gemaakt, zodat de dopmoer goed op het einde vastzit. Draad in de moer loopt niet helemaal tot het einde. Nog een foto hoe de band tegen de wand staat. Het zwarte lijntje tussen de wand en het rechthoekige profiel is een stuk fiets binnenband.

Afbeelding

Ik heb gezien dat het nog steeds mogelijk is om de fietsdrager zoals die nog is, inzetbaar is. Alleen dient dan wel het reservewiel gedemonteert te worden. In het 3D model had ik al voorzien om de fietsdrager als ondersteuning voor het wiel te maken. Ik n.l. weet nog steeds niet hoe de berging afgesteund is, daar waar ik nu het frame geplaatst heb. Ik ga er nu vanuit dat alleen het gat en de buiten-buis de neerwaardse krachten opvangen.
Dus als de fietsdrager gemodificeerd en afgesteund wordt naar het Hymer chassis, kan met het al geboorde gat X (waar ik eerder naar verwees) een tweetal beugels maken -> rode pijlen. Het gat waar de slotbout door de wand gaat, zit lager dan in het model.

Arie

Afbeelding
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door blizard »

Mooi hoor. Kan je voor de fiest geen geen drager zoals deze gebruiken?
Liggen voldoende bij de kringloop..
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Dat zou misschien wel kunnen, ware het niet dat de huidige fiets drager nog steeds ingezet kan zoals die ooit gemaakt is. Die heb ik in de berging liggen (gratis). Deze fietsdrager kan in een later stadium nog verbouwd worden, zoals het laatste plaatje laat zien. Nu wil ik eerst het pad opgaan door de fiets dermate te ontmantelen, zodat die in de berging past (wielen, stuur en zadel). Heb n.l. gemerkt dat over natte wegen rijden, veel vuil achter blijft op de achterwand. Een fietshoes kan natuurlijk ook, alleen vind ik het huidige fietsframe een hinderlijk iets. De fiets in de berging vind ik veiliger en blijft dan schoon.
Zelfs het achterraam kan dan niet meer open gezet worden. :thumbdown: Kan ook gebruik maken van het achterraam m.b.v. de binnenspiegel. Het frame lijkt wel op tralies en de fiets erop vind ik een rot gezicht.

Als ik het fietsframe ga verbouwen, kan ik de meeste materialen gebruiken die het frame biedt. Hier en daar een extra gaatje boren, enkele pijpstukken inkorten en monteren. Hoef waarschijnlijk zelfs geen extra bouten aan te schaffen, ook een kwestie van hergebruik. Enige wat ik nog uit moet vogelen en aan moet schaffen, zijn de extra beugels (die rode beugels) en hoe een makkelijke (stevige) verbinding met de fiets gemaakt kan worden.

Al met al is het nog onduidelijk of de reserveband nog een ondersteuning nodig heeft en/of ik een fietsframe daar wil hebben. Zeker, met een fietsframe is daar heel makkelijk een fiets te plaatsen en af te nemen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Enige vorderingen gemaakt. Steigerbouw materiaal gebruikt. Het zou alleen voor binnen bestemd zijn... Groene inzet: Het gat in de flensplaat 0.5mm groter geboord met een stappenboor die als laatste stap 30 mm heeft. De buis (B) past daar precies in. Het gat groter maken was nogal listig. De boor hapte nogal.

Blauwe inzet: de overeenkomstige frame stukken hergebruikt. Stuk A zijn de staande delen met 250 mm ingekort. Onderdelen B zijn de haakdelen en ingekort met 385 mm. Van de afgezaagde stukken worden waarschijnlijk ook weer ingezet.
Onderdeel C ziet er in mijn geval iets anders uit. Op welke hoogte ik dat aanbreng kwam ik niet uit. De fiets is dermate lang dat de achterlichten deels door de wielen te zien zijn als de fiets vrij laag opgesteld wordt. Weet niet of dat mag zonder herhalende achterlichten.

Het reserve wiel staat nu op het frame. De camper zou met deze modificatie erbij 5.98 m lang worden. Als de fiets erbij zou staan langer. Het is net een bull-bar, maar dan achterop.

Arie
Bijlagen
VoortGang.jpg
VoortGang.jpg (67.06 KiB) 1700 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door veetee »

Leuk bedacht, maar ik vrees dat de steun B, zoals die nu alleen in de flens op het subframe vastzit, weinig verticale krachten op kan vangen. Normaliter zitten de gangbare ebike dragers over een bepaalde lengte aan weerszijden tegen de zijkanten van het subframe gebout, als je begrijpt wat ik bedoel. Door de lengte (hefboom) en meerder bevestigingspunten in het horizontale vlak kan er verticale kracht opgenomen worden. Alleen de bevestiging met flens en de gebogen hoek lijkt mij niet sterk genoeg voor een dynamische belasting bij bijvoorbeeld over een verkeersdrempel rijden. Alle verkale krachten komen dan aan het bovenste U profiel.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Heb je bericht een aantal keren moeten lezen, voordat ik begreep wat je bedoelde. Voor de nieuwe bevestigingspunten ben ik niet zo huiverig voor. Juist door je bericht kreeg ik wel een "Ohw ja, da's waar ook! Ik zou nog..." momentje. Voor de U-balk had ik het plan opgevat om de schroeven waarmee het nu vastzit te vervangen door slot-bouten, waar aan de binnenkant een flinke plaat of anderzijds krachten spreider zou zitten. Dat zit er nu niet.
Uiteindelijk komt er 1 fiets op te staan plus de reserveband. Een e-bike zonder de accu, die ligt dan binnen. Bij punt B heb ik al even op gestaan en een beetje een 'wip' beweging gemaakt.
Maar je hebt een punt bij de ophanging van de u-balk. Van origine worden de krachten tegen de wand gericht, nu is dat anders.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door veetee »

Ja, lastig uit te leggen, maar dit is wat ik ongeveer bedoel (zie voorbeeld foto): de twee onderste balken lopen een stuk door en zitten dus over een lengte aan weerszijden van het subframe vast. Daardoor kun je er behoorlijk gewicht op kwijt.
Bij jouw constructie denk ik dat de meeste verticale kracht op het bovenste u profiel, waarin buis A hangt, komt. Het is dus zaak die bevestiging goed te verstevigen.
.
CF7491C2-4ACC-47A8-962B-FE55E3E74644.jpeg
CF7491C2-4ACC-47A8-962B-FE55E3E74644.jpeg (155.4 KiB) 1613 keer bekeken
.
N.B. Een 15” stalen wiel met band weegt ook zo’n 25 kg, dus samen met een e-bike hangt er toch zo’n 50 kg aan...
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Going »

@Arie
In de opening praat u over de Alko chassis.
U keek of het wiel onder de berging kon. Erg logisch van niet want de berging is meestal verzakt tegen het chassis gebouwd.
Ik heb drie jaar geleden het wiel in het midden onder de camper laten bouwen. Het zit tussen de Alko chassis delen in. Het wordt opgehezen met Fiat Ducato systeem. De onder kant van het wiel is precies gelijk met de Alko chassis balken.
Groot voordeel is dat het wiel gewicht naar voren is geplaatst en ik niet de hele garage moet legen om bij lekke band het wiel te bemachtigen.
Ik moet wel zeggen dat onze camper compleet op het frame is gebouwd en de ruimte tussen chassis niet is gebruikt voor vers of grijs water tanken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Je mag best mij tutoyeren, hoor.

Heb geen alko chassis, de camper is gebouwd op het onderstel van een mercedes sprinter. Meneer Hymer heeft er wel een stukje aangebouwd, hetgeen erg aan roest onderhevig is. Dus tijdig wat aan doen. Is een ander verhaal...

Onder de berging ging niet, daar de ruimte nu vanaf bergingsvloer tot de straat iets van 40 cm is. De band is 22 breed en blijft er weinig over. Hoewel de achterkant 'bull-bar' ook vervaarlijk laag zit. Een 'thuiskomertje' heb ik voor campers niet gevonden.
Ik ken het optakel systeem bij een alko chassis. Heb er naar gekeken of dat bij mij ook zou gaan. Door te weinig overblijvende ruimte, gelaten voorwat het was.
Het reservewiel tussen de assen aanbrengen kan ook niet, omdat ik daar een aandrijfas heb lopen voor de achterwielen. Een plaatje (uit 2017) zegt meer... Het is nogal 'druk' daaronder.

Arie
Bijlagen
ExtentieFrame.jpg
ExtentieFrame.jpg (75.84 KiB) 1549 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Going »

Wat bij u druk gevuld is, is bij mij leeg.
Succes met alternatief dan
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Kroppie »

eerder gezien , reserve wiel op de motorkap.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

@veetee
Het is maar goed dat je een opmerking gemaakt hebt, want veel stelde de bevestiging van de u-balk niet voor. Er kwamen twee 25 mm parker schroeven uit. Nu zitten er 2 M6x60 mm slotbouten in met aan de binnenkant een krachten verdeel stukkie hout. Gemaakt van een lattenbodem.

Arie
Bijlagen
ReserveWiel.jpg
ReserveWiel.jpg (104.66 KiB) 1378 keer bekeken
Berging.jpg
Berging.jpg (67.21 KiB) 1378 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Heb ook gekeken naar hoe de fiets frame verder ontwikkeld kan worden. De linker eerste de eerste zoals het origineel zat, maar nu op zijn kop. De middelste wat me nog het beste aanstaat en de rechter foto, dat wordt hem niet.

Arie
Bijlagen
FietsRek.jpg
FietsRek.jpg (54.24 KiB) 1370 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie