Accu probleem
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 04 feb 2017, 17:15
Accu probleem
Hallo. Ik heb een Fiat Ducato VAN TI Met een KNAUS opbouw. Tijdens de stalling leg ik de camper 1x in de twee weken ongeveer 1 dag aan de stroom. Is altijd goed gegaan, kon altijd starten en ook de boordaccu zat vol.
Hij staat in de stalling maar heb nu moeten constateren dat de startaccu kapot is (is ook 75.000 km meegegaan dus ik heb niet te klagen).
Volgens ANWB niet meer op te laden dus er zit nu een nieuwe in.
Nadat ik de camper weer aan de stroom heb gelegd zie ik op het informatiepaneeltje binnen in de camper de "indicatie parallelschakeling accu 1 en 2 via lichtnet" niet branden. De "indicatie oplading accu 2 via lichtnet" knippert nu em blijft knipperen. Beide lampjes moeten constant aan zijn indien we aan de stroom liggen.
Ik vraag me af wat het probleem zou kunnen zijn. Heeft iemand een idee??
Hij staat in de stalling maar heb nu moeten constateren dat de startaccu kapot is (is ook 75.000 km meegegaan dus ik heb niet te klagen).
Volgens ANWB niet meer op te laden dus er zit nu een nieuwe in.
Nadat ik de camper weer aan de stroom heb gelegd zie ik op het informatiepaneeltje binnen in de camper de "indicatie parallelschakeling accu 1 en 2 via lichtnet" niet branden. De "indicatie oplading accu 2 via lichtnet" knippert nu em blijft knipperen. Beide lampjes moeten constant aan zijn indien we aan de stroom liggen.
Ik vraag me af wat het probleem zou kunnen zijn. Heeft iemand een idee??
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu probleem
Onderzoek eens hoe groot de sluipstromen zijn.
M.n. dus die van het voertuig zelf (startaccu-circuit).
Onderzoek ook of het scheidingsrelais wel daadwerkelijk scheidt.
Door na een dag rust de spanning op de accupolen van beide accu´s te meten.
Zijn die dan nog precies gelijk dan is daar iets mis.
M.n. dus die van het voertuig zelf (startaccu-circuit).
Onderzoek ook of het scheidingsrelais wel daadwerkelijk scheidt.
Door na een dag rust de spanning op de accupolen van beide accu´s te meten.
Zijn die dan nog precies gelijk dan is daar iets mis.
Paul.
Re: Accu probleem
welke accu's hebben we het over, welke EBL en waar staan ze op ingesteld. En toen je het constateerde, is de accu dan al vervangen?
En btw welkom....
En btw welkom....
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 04 feb 2017, 17:15
Re: Accu probleem
bedankt voor de reacties. Probleem opgelost. Het bleek aan de hoofdschakelaar te liggen. Bij toeval rode knop in de kledingkast omgedraaid (wist niet dat dat de hoofdschakelaar was). Weer teruggedraaid en jawel hoor, we hadden weer stroom en de accu's werden weer opgeladen. In de winter zetten we de camper aan de stroom en via een tijdschakelaar wordt dan 1 dag per week "bijgeladen". Volgens onze dealer moet dat voldoende zijn. Daar gaan we dan maar van uit.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Accu probleem
Ik zou dat eerder 1 x per maand doen dan 1 x per week. De lader begint iedere keer weer een volledige laadcyclus en dat komt de levensduur van de accu's nou niet bepaald ten goede.
Re: Accu probleem
Een goede acculader test eerst en als er geen lading nodig is gaat hij door naar druppelladen.
Maar als het nodig is om na een week al te laden moet je denk ik eens kijken wat er fout gaat.
Een keer in de twee drie maanden zou voldoende moeten zijn.
Maar als het nodig is om na een week al te laden moet je denk ik eens kijken wat er fout gaat.
Een keer in de twee drie maanden zou voldoende moeten zijn.
Re: Accu probleem
Ik kan hoogstwaarschijnlijk niet 3 mnd niet aan de oplader. Kan wel de HH accu's uitschakelen, maar dan is vrijwel zeker mijn startaccu leeg. Dat is weer een nadeel met die moderne auto's
Bert
Bert
Re: Accu probleem
Ik maak de minpolen van de startaccu en de huishoudaccu los en dan is er na zes maanden stalling nog ruim voldoende lading. De camper start dan alsof ik hem de dag ervoor heb weggezet.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Accu probleem
Dan heb je de startaccu misschien onder de motorkap. Tegenwoordig onder de vloer in de cabine. Is ook te doen, maar ff meer werk.
Bert
Bert
Re: Accu probleem
Ik denk dat onze startaccu op precies dezelfde plek zit als bij jou. Onder een luik tussen de pedalen en de bestuurdersstoel. De minpool heeft een snelkoppeling, net als bij de uitvalnaaf van een fiets en je hebt hem zo los.
Onze huishoudaccu heeft zo'n massaschakelaar, rechts naast de bijrijdersstoel.
Onze huishoudaccu heeft zo'n massaschakelaar, rechts naast de bijrijdersstoel.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)