De e-Bike drager: een nieuw project
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: E-Bike drager: een nieuw project
En nu snel die handschoenen aan en aan de slag
Teake
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Yep.
Dat is nog even een gedoe. Die bussen zijn 20rond.
Om ze aan het eind van die koker vast te zetten moeten de einden dus 20hol. Dat trekt mijn kolomboor niet, max 16mm. Dus dat wordt handwerk met de vijl
Dat is nog even een gedoe. Die bussen zijn 20rond.
Om ze aan het eind van die koker vast te zetten moeten de einden dus 20hol. Dat trekt mijn kolomboor niet, max 16mm. Dus dat wordt handwerk met de vijl
Re: E-Bike drager: een nieuw project
beetje ellebogensmeer, en een zweetdruppeltje, en dan is het zo gebeurd, succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
E-Bike drager: een nieuw project
Voorbereidingen zo ongeveer klaar!
Morgen laten lassen:
-De 4 bussen op het eind van de draagarmen
-4 lipjes om de zaak in gesloten toestand op zijn plek te houden
-2 pijpen op de naarbuiten zwaaiende U-balk, waar de delen van de oude drager oppassen: opklapbare goten en de klemmen om de fietsen boven vast te houden
-een plaatje aan het eind van een korte u-balk
Die laatste komt achter de vast u-balk naar de zijkant van de trekhaakbalk. Ik wil die in eerste instantie niet vastlassen. Mocht ik de trekhaak een keer willen gebruiken, dan is het te moeilijk om de fietsdrager eraf te halen. Lassen kan altijd nog.
Later nog een keer wat ogen eraan om kettingsloten doorheen te halen, en een of twee moeren om de zaak in gesloten toestand te fixeren.
Ik gok dat ik tijdens de eerste rit nog wel een spanband door de fietsen en achter de deurscharnieren langs leg
Tussen de bussen en de u-balk zit nu nog een ruimte van ongeveer anderhalve mm. Precies genoeg voor een kunststof ring.
Morgen laten lassen:
-De 4 bussen op het eind van de draagarmen
-4 lipjes om de zaak in gesloten toestand op zijn plek te houden
-2 pijpen op de naarbuiten zwaaiende U-balk, waar de delen van de oude drager oppassen: opklapbare goten en de klemmen om de fietsen boven vast te houden
-een plaatje aan het eind van een korte u-balk
Die laatste komt achter de vast u-balk naar de zijkant van de trekhaakbalk. Ik wil die in eerste instantie niet vastlassen. Mocht ik de trekhaak een keer willen gebruiken, dan is het te moeilijk om de fietsdrager eraf te halen. Lassen kan altijd nog.
Later nog een keer wat ogen eraan om kettingsloten doorheen te halen, en een of twee moeren om de zaak in gesloten toestand te fixeren.
Ik gok dat ik tijdens de eerste rit nog wel een spanband door de fietsen en achter de deurscharnieren langs leg
Tussen de bussen en de u-balk zit nu nog een ruimte van ongeveer anderhalve mm. Precies genoeg voor een kunststof ring.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Goed bezig!
Maar wanneer ik dit zo zie dan vraag ik mij af of de lassen onderaan de buizen sterk genoeg zijn om de fietsen aan op te hangen. Dit wordt uiteindelijk het punt van de constructie dat het zwaarste belast wordt tijdens het rijden. Ik zou ze eerder tegen de zijkant van de u lassen. Is alleen een gevoel. Ik heb niet echt een idee hoe sterk een las is wanneer die goed gemaakt wordt.
Wat ik het grote voordeel van mijn constructie vind is dat er tijdens het rijden geen lassen belast worden. Alles is geborgd met bouten en schroeven.
Maar wanneer ik dit zo zie dan vraag ik mij af of de lassen onderaan de buizen sterk genoeg zijn om de fietsen aan op te hangen. Dit wordt uiteindelijk het punt van de constructie dat het zwaarste belast wordt tijdens het rijden. Ik zou ze eerder tegen de zijkant van de u lassen. Is alleen een gevoel. Ik heb niet echt een idee hoe sterk een las is wanneer die goed gemaakt wordt.
Wat ik het grote voordeel van mijn constructie vind is dat er tijdens het rijden geen lassen belast worden. Alles is geborgd met bouten en schroeven.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
E-Bike drager: een nieuw project
Voor zover ik weet is een las, indien goed gelegd, sterker dan het materiaal.
Mijn vriend de lasser is terzake kundig. Ik leg het hem voor...
Toch wel grappig. Nu 160 antwoorden in dit topic en allemaal terzake doende! Ik mag dat wel!
Mijn vriend de lasser is terzake kundig. Ik leg het hem voor...
Toch wel grappig. Nu 160 antwoorden in dit topic en allemaal terzake doende! Ik mag dat wel!
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: E-Bike drager: een nieuw project
En anders kun je nog even 20 mm gaten boren en de buis eerst door de bovenkant daar door schuiven. Dan kan aan de binnenzijde van de balk de boven en onderzijde gelast worden. Oog geen lasnaad zichtbaar en het geeft ook nog op het laatste stuk een klein beetje extra weerstand tegen wringing en is dus nog steviger.
O, en een conische boor trekt dit wel hoor.
O, en een conische boor trekt dit wel hoor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
E-Bike drager: een nieuw project
Die pijpen zijn 34mm, Rudy.
Omdat daar dan de twee delen van de huidige drager op gezet kunnen worden: het opklapbare rekje met de goten, en het rekje met de klemmen die de fietsen onder het zadel overeind houden.
Zie foto's in eerste post.
Door die grote diameter neem ik aan dat die wel stevig vastgelast kunnen worden.
Bij één pijp zou ik de "open" kant dicht kunnen maken ter versteviging..
Omdat daar dan de twee delen van de huidige drager op gezet kunnen worden: het opklapbare rekje met de goten, en het rekje met de klemmen die de fietsen onder het zadel overeind houden.
Zie foto's in eerste post.
Door die grote diameter neem ik aan dat die wel stevig vastgelast kunnen worden.
Bij één pijp zou ik de "open" kant dicht kunnen maken ter versteviging..
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Misschien is het ook een optie om aan de onderzijde de helft van de pijp weg te nemen zodat je een soort verstek kunt maken. De heeft de las in ieder geval wat meer "vlees".
Maar we wachten af wat de lasser er van vindt.
Maar we wachten af wat de lasser er van vindt.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Wordt mooi! Zo te zien vallen de krachten op de buizen wel mee. De krachten zullen zo te zien m.n aan de onderzijde op de buizen overgedragen worden. Ik was bang dat dit meer bovenaan zou zijn. Vandaar mij eerdere opmerking.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6