Ford Transit 2.2 TDCI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen

Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door alfers »

Hoi, heb interesse in een Transit 2010 2.2TDCI 5 versnellingen. Is dit dat beruchte blok met slechte zuigers? De advertentie zegt "86 pk". Is dat niet wat weinig voor een bus uit 2010? Mijn huidige bus heeft dat ook, 1996 Jumper met 2.5D. Gaat niet kapot en loopt mooi maar ik wil iets meer, 100 pk ofzo. Is dit 2.2 blok te tunen?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 2.2 TDCI



Bericht door hathi »

Weet je zeker dat het 86 pk is ,en niet 86 kw?,......dat deze motoren,met minder pk ( meestal in een bus) ook stuk liepen is uiterst zeldzaam,..


meestal was het de motor met meer pk en dat was ook de reden,er werd teveel pk ,s gehaald uit deze motoren (140 pk)
Hans
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: 2.2 TDCI



Bericht door KiteFlupke »

Ford had idd blokken van 85Pk in 2.2 versie. Zwaar genoeg? hangt allemaal van uw toepassing maar ik noem het stadsbusjes.

de 140Pk motoren gingen wel eens stuk met het gekende Ford probleem
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen

Re: 2.2 TDCI



Bericht door alfers »

Dank voor de reacties. vandaag gereden, rijdt best goed eigenlijk. Stahoogte valt tegen (plm 175 cm) voor een H2.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door travelscout »

Vermogen in de jumper is vrijwel hetzelfde (Iveco 8140.67).
Het koppel is alleen een stuk lager (aantal Nm's).
Is ook niet zo gek bij een motor zonder turbo.

Wat wil je ermee doen?
Voor een camper en in de breedte slapen, is die transit minder geschikt!


https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine
Paul.
Toedeledoki

Re: 2.2 TDCI



Bericht door Toedeledoki »

alfers schreef:
ma 14 jan 2019, 23:42
Dank voor de reacties. vandaag gereden, rijdt best goed eigenlijk. Stahoogte valt tegen (plm 175 cm) voor een H2.
Helaas is dat voor het camperkenteken officieel net niet hoog genoeg. Zeker na inbouw blijft er vaak minder dan de vereiste 170cm over. Er rijden heel wat Transits H2 op kwarttarief rond die risico lopen op een fikse naheffing :shh:
Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door alfers »

Ik ben naar een 9persoonsbus wezen kijken die omgebouwd is naar camperkenteken. Met de originele hemel ed. 170 cm.Je zou die hemel kunnen weghalen en anders bekleden. Bed in de breedte ook mogelijk {184 cm tussen blik en blik). Al met al voelt het toch te lullig, qua pk's en ruimte, ga nu verder zoeken op Master H2L2.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door travelscout »

"Is dit 2.2 blok te tunen?"

Beslist maar met gebruikte motoren: beter niet.
Zelf rijden we met een motor van (slechts) 130Pk: even heen en weer naar de riviera gaat snel en erg makkelijk.
Het is voor onderdelen voorziening erg handig als je kiest voor een courant merk/model.
Paul.
Toedeledoki

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door Toedeledoki »

alfers schreef:
wo 16 jan 2019, 0:55
Ik ben naar een 9persoonsbus wezen kijken die omgebouwd is naar camperkenteken. Met de originele hemel ed. 170 cm.Je zou die hemel kunnen weghalen en anders bekleden. Bed in de breedte ook mogelijk {184 cm tussen blik en blik). Al met al voelt het toch te lullig, qua pk's en ruimte, ga nu verder zoeken op Master H2L2.
Hij moet wel over een lengte van 200cm een hoogte van 170 cm hebben he. Red je dat met betimmering, isolatie en een vloer? Ik weet van een aantal Transits H2 dat er later toch nog een verhoging danwel hefdak in moest. 170 cm vind ik sowieso niet echt een stahoogte trouwens. De meeste mensen zijn toch tussen de 175 en 185 lang.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door de Jonckheer »

Eigenlijk zou ik niet weten waarom er meer stahoogte in een klein busje moet zijn, je kunt er sowieso niet in rondlopen en een beetje koken kan ook zittend. Er zijn zelfs mensen die een complete 12 meter touringcar verhogen omdat 1.85 m niet genoeg is. Vreemd want ik heb daar met mijn 1.94 m geen last van omdat ik niet de vierdaagse binnen ga lopen en het met het hoofd een beetje voorover snel went. Je aan een situatie aanpassen heet dat geloof ik . . :lol:
Toedeledoki

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door Toedeledoki »

Dat klopt, mijn vorige Ducato had een hefdakje. Wij gebruikten dat amper. Je loopt inderdaad niet in een bus heen en weer. Alles zat zo dichtbij dat we alles zittend konden doen.
Nu heb ik wel stahoogte. De bus is ook iets groter met een soort van "gangpad" in het midden. Met aankleden en wat eten klaar maken is het wel handig.

Probleem bij de Transit H2 is dat je heel moeilijk aan de eisen van de belastingdienst kan voldoen. In het midden is er met betimmering wel net aan 170 cm stahoogte. Maar niet over een breedte van 90 cm en een lengte van 200 cm. Dan móet je er dus een verhoging of hefdakje in maken.

Bij de aanvraag voor kwarttarief glipt het er vaak doorheen. Ik ken iemand met een zelfbouw Transit die kreeg zonder op of aanmerking het kwarttarief goedgekeurd. Een professionele camperbouwer had minder geluk met een van zijn eerste projecten (zelfde bus, ex marechaussee bus). De belastingdienst kwam meten en het kon net niet. Hij heeft er dus een heel groot dakraam (panorama dak) in gemaakt en toen kon het wel.
Gebruikersavatar
alfers
Berichten: 227
Lid geworden op: di 12 jun 2007, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door alfers »

De bekeken bus voldoet aan alle eisen. Is ook "als zodanig gekentekend". Toch te klein, hoewel wij zelf redelijk kort zijn afgezaagd (179,175, 125cm) vind ik stahoogte wel belangrijk. Interessante Master net weggekocht door handelaar. Nu kijken naar Jumper 2009, 2.2.
Toedeledoki

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door Toedeledoki »

De Jumper is qua maatvoering ideaal. Je hebt dan dezelfde Ford motor in het vooronder. Die geeft nogal wat problemen. Is inderdaad de beruchte motor met de zwakke zuigers. Maar waarschijnlijk is de prijs van de bus daar ook naar. (Google maar, of zoek hier op het forum)

Ik zou een Jumper of Boxer met een 3.0 liter motor zoeken. Of een Ducato met een 2.3 of 3.0 motor.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ford Transit 2.2 TDCI



Bericht door durisotti »

De binnenhoogte van de transits verschilt met voor en achterwielaandrijving. Achterwielaandrijving is 10 cm lager van binnen !
Plaats reactie