MPPT voor Lithium accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Beste meedenkers, ik loop tegen het volgende probleem aan:

Op mijn dak ligt nu 690 Wp aan panelen van verschillende vermogens. In serie schakelen heeft dus geen zin en zullen ze parallel moeten blijven.
Nu wil ik LFP er in hebben, maar zal nu ook eens eindelijk een andere lader aan willen schaffen.

In de eerste instantie had ik willen gaan voor de Victron 75/50, maar die zal de klus niet goed gaan klaren. De startup van deze regelaar ligt 5 volt boven de accuspanning. In grove lijnen betekent dit dat de accu pas geladen gaat worden als de paneelspanning minimaal 17,5 volt zal zijn. Hierbij ga ik er dan vanuit dat de accubank tot 12,5 volt is leeg getrokken na een avondje surfen, koffie zetten en TV kijken waarbij ik ook vaak de computer gedurende 6 tot 8 uur online heb. Het betekent ook dat er op bewolkte dagen helemaal geen lading zal plaatsvinden.
In de datasheet van de Victron las ik deze belemmering en heb Victronenergy hierover aangeschreven. Ik kreeg het volgende antwoord:
Rudy,
De Voc van de panelen moet in totaal V-accu+5V zijn, anders werkt onze MPPT niet.
Bij parallel aansluiten kan dat dus tot problemen leiden inderdaad.

With best regards,
Jan Klumpenaar
Dus zal er een ander merk moeten komen die niet dit nadeel heeft, maar het moet ook betaalbaar blijven.

Wie weet er een oplossing/merk?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door 't Busje »

Zou de NDS Suncontrol 2, leverbaar vanaf mei 2019, iets kunnen zijn? Je zou er wel twee nodig hebben bij 690 Wp aan panelen. Hier staat op bladzijde 25 nog wat meer info.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 13 jan 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

in het antwoord van victron hebben ze het over de Voc (Voltage open circuit) de onbelaste open spanning en die is meestal zo,n 20-22 volt, de Vmp is de belaste spanning, en die ligt rond de 17 volt, die 20-22 volt, zou dus geen probleem moeten zijn, en eenmaal in werking (Vmp)dan is een verschil +1 volt voldoende(volgens manual), dus nog maar eens expliciet navragen bij victron, welk voltage precies bedoeld word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door myway »

Ik denk dat je het juiste antwoord hebt gegeven Jos.
De Vmp is pas van toepassing als de regelaar werkt.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb het in mijn vraagstelling wel goed aangegeven en dit antwoord gekregen omdat ik het eigenlijk zelf al zag aankomen.

Ik ben nu de MPPT van IVT gewend, en die begint bij de eerste zonnestralen al te laden, ook als de paneelspanning nog erg laag is.

Wel heel erg keurig van Victronenergie is dat zij mij een vlot antwoord hebben gegeven. Vannacht de mail er uit gedaan en ze hebben hem dus (op zondag!) beantwoord. Chapeau. :thumbup:

IK zal morgen nog eens een extra verduidelijking vragen hierover. In principe heb ik aan een laadstroom van 40 amp voldoende. De Victron zou het (volgens de handleiding) niet prettig vinden als er een te groot wattage op het dak ligt, hoewel ik denk dat er nooit de volle winst bereikt word, maar de Epsolar XTRA 4210 schijnt dit niet vervelend te vinden en gebruikt gewoon dat extra vermogen niet.

De NDS, Evert is inderdaad onder de maat en ik hou niet van twee regelaars op 1 accubank.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door kampo »

MPPT regelaars werken iets sneller als je zogenaamde 12V (36 cellen) panelen in serie gaat zetten.
Veel maakt dat evenwel niet uit want met zon zit je VOC open klemspanning zo boven de 18 volt.
Wanneer je door omstandigheden een hele mengelmoes van afmetingen op je dak door elkaar hebt gaat het piepkleine verlies, door in een zeer beperkt aantal situaties iets later op te starten, toch niets uitmaken.

Met 690Wp heb je altijd een zwart-wit situatie:
- je hebt te veel stroom en kan met het overschot niets aanvangen
- je hebt zo weinig stroom dat je er niets mee kan.

Dus gewoon 1 regelaar van 50A is voldoende.
Maar zelf ben ik ook niet bang van 2 dezelfde MPPT regelaars.
Met de smart versies kan je de settings per smartphone instellen en de oprengst uitlezen.

Bij een nieuwe installatie zou ik het wel netjes doen en nooit mengen zoals hier.

succes !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsjonge, dat moet mij van het hart Kampo.
Eens een gericht antwoord zonder belerend te zijn.
Dat geeft de burger moed.
Ik ga zodadelijk eens even een SD kaart in mijn IVT zetten om te kijken hoe laat de paneelspanning op de 17 à 18 volt komt.
Bedankt :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Going »

Deze heb ik vorig jaar geplaatst.
40A 12V 24V New Tracer 4215BN 40 amps Programmable MPPT Solar Charge Controller Boost Float Low voltage adjustable PC Connect
Gekocht via Ali.
Ik gebruik de pc aansluiting niet. Zie ik niet zo het nut van in.
Helaas is het een enkele batterij lader.
Het is een ideetje om van het jaar op de verbruiker Outlet te zetten vervolgens :
Voltmeter switch
Stepup booster
Akku lader voor de Startakku
Dan bij lang stilstaan en genoeg zon blijft de startakku ook ok.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Hoofdnoorman »

Mijn startaccu zit al jaren via een diode verbonden met de HH accu's en dat werkt prima. Ik heb dus geen lader met twee uitgangen nodig.
De Epsolar Xtra heeft de vaste instellingen voor de LFP accu's, maar ook een temperatuurbewaking zodat er niet geladen gaat worden beneden de 0 °C.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Going »

Ik vermoed dat de accu in de wagen staat. Zal dan dus altijd wel boven 0° zijn.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Peter LMC »

Voor wat het waard is Rudy.

Deze morgen met het licht worden zie ik dat mijn accu's al bijgeladen worden.
Het spanningsverschil tussen accu's en lader.
Er wordt nog maar zeer weinig geladen maar met een verschil van 1.1 volt is/zijn de regelaar/panelen al aan het laden.
Solar regelaar.jpg
Solar regelaar.jpg (30.92 KiB) 1443 keer bekeken
Ik heb 3 zonnepanelen op het dak.
Parallel geschakeld en ongeveer 290 watt.
Als regelaar een Epever 30 amp.

https://nl.aliexpress.com/item/EPever-T ... be22378f-6
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

Hoofdnoorman schreef:
zo 13 jan 2019, 22:44
Ik heb het in mijn vraagstelling wel goed aangegeven en dit antwoord gekregen omdat ik het eigenlijk zelf al zag aankomen.

Ik ben nu de MPPT van IVT gewend, en die begint bij de eerste zonnestralen al te laden, ook als de paneelspanning nog erg laag is.

Wel heel erg keurig van Victronenergie is dat zij mij een vlot antwoord hebben gegeven. Vannacht de mail er uit gedaan en ze hebben hem dus (op zondag!) beantwoord. Chapeau. :thumbup:

IK zal morgen nog eens een extra verduidelijking vragen hierover. In principe heb ik aan een laadstroom van 40 amp voldoende. De Victron zou het (volgens de handleiding) niet prettig vinden als er een te groot wattage op het dak ligt, hoewel ik denk dat er nooit de volle winst bereikt word, maar de Epsolar XTRA 4210 schijnt dit niet vervelend te vinden en gebruikt gewoon dat extra vermogen niet.
de victron vind dat ook niet erg en geeft het teveel aan paneel vermogen gewoon niet door, enkel jammer van het gratis zonlicht vermogen maar niet schadelijk voor de victron(binnen grenzen natuurlijk geen 1500watt op een 500 watt regelaar gaan zetten)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Arie55 »

Het vraagstuk in serie- of in parallel schakelen met panelen van ongelijke vermogens is als volgt te beantwoorden. Maak een berekening waarbij de grootste stroom loopt door het kleinste paneel. De spanningen tel je bij elkaar op. Vermenigvuldig de spanning en stroom en je hebt het max. te leveren vermogen.

Heb ooit een foto gezien (hier?) dat iemand voor elk paneel een eigen laadregelaar had. Vond/vind dat een technisch mooie oplossing, omdat schaduw op een van de panelen dan niet meer uitmaakt.

Onlangs gelezen dat meerdere Victron laadregelaars 'gekoppelt' kunnen worden. Dat kan met een draadje via de VE.direct, maar het scheen ook zonder te kunnen. Maar dit wil je niet en met een 75/15 kan dit niet.

Dat bij bewolkte dagen geen lading plaats vindt, is onjuist. Zelfs met bewolking zal er geladen worden. Zeker met in serie geplaatste panelen (mijn ervaring).

Misschien kan je de aansluitingen zo herschikken dat je gelijksoortige panelen kan samenvoegen en wel zo dat er EN een hogere spanning oplevert EN een forse stroom sterkte. (zijdelingse opmerking; jemig! man, 690Wp aan panelen! haagse tram nog an toe)
Hoewel je toch nooit aan dat volledige vermogen zal opleveren, omdat de panelen plat liggen. Dan kan je gerust 80% van die 690W nemen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT voor Lithium accu's



Bericht door Kroppie »

schrik niet bij mij ligt er 825 Wp op dak (3x 275Wp), waarom?, wel waren goedkoop, zon is gratis en dakvlak word nu nuttig gebruikt, en zo heb ik ook met weinig zon genoeg, en met elk paneel een eigen regelaar , 3 regelaars victron 100/20, waarom 3, wel 3 enkele was goedkoper dan 1 zwaardere, en kan ze nu ook per stuk in of uitschakelen, daarbij geconstateerd dat zelfs met verschillend ingestelde regelaars het verlies met meerdere regelaars op 1 accu bank vrijwel niet te meten is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie