Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

je kan een keer proberen of ie in de stand li vlugger vol komt.

en hoeveel capaciteit accu heb je en hoeveel zonne capaciteit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

dan is de paneel capaciteit genoeg om de accu vol te laden, gemiddeld kan je spreken op een opbrengst van 50 a 60 Ah op een zonnige dag.

maar het laatste beetje in de accu, daarbij bepaald hoofdzakelijk de accu hoe snel dat gaat en agm is daarin nog langzamer dan gel.

het belangrijkste voor de levensduur van een accu is het zo min mogelijk ontladen(ook bij agm!) en indien ontladen, spoedig weer opladen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door travelscout »

"AGM heeft juist een hogere laadspanning nodig. De mijne wordt "aan de paal" en via het zonnepaneel geladen
met 14,7V, tijdens het rijden door de motor/dynamo met 14,3V. Maar met 14,3V komt ie nooit helemaal vol,
dus hang ik 'm bij huis zo nu en dan een dagje "aan de paal", meestal de dag vóór vertrek.
En dat doe ik dus nu al 7 jaar zo."

Wellicht geldt dit voor jouw eigen AGM wel, Aloys.
Maar het is een wijd verspreid misverstand dat iedere keer weer opduikt.

Om een AGM 100% vol te krijgen (hetgeen niet gebruikelijk is voor een AGM), is er een vrij korte absorptie tijd nodig (2e fase), afhankelijk van merk en type AGM, vaak maar een uur met een constante spanning. Altijd de zelfde spanning waarmee de bulklading met een constantestroom wordt beeindigd (bij Aloys dus naw ook die 14,7V).
Daarna dient er een vereffeningslading te worden toegepast (de derde fase op een lagere spanning, vaak slecht 13,8V). Hierbij is het stroomgebruik echter onbeperkt. Dit wordt echter hier echter abusievelijk de druppellading genoemd.

Maar goed, ik wacht het wel weer af.
Paul.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Aloys »

Laat ik het zo zeggen: mijn leverancier/importeur schreef dat ik de lader op 14,7V moest instellen.
Mijn veel te dure, computergestuurde 7-traps acculader doorloopt daarbij allerlei verschillende fasen.
Daar let ik verder niet zo op...

De kenmerken van mijn lader: https://www.buettner-elektronik.de/prod ... ingle_tabs

Ik twijfel er overigens sterk aan of ik de volgende keer weer AGM zou kopen. Misschien gewoon
een 200Ah gel of semitractie. Ik weet het nog niet...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

ik ook .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

goed resultaat toch, en enkel wat instellingen aangepast?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door JoopBrekken »

Aloys schreef:
zo 13 jan 2019, 8:19
Ik twijfel er overigens sterk aan of ik de volgende keer weer AGM zou kopen. Misschien gewoon
een 200Ah gel of semitractie. Ik weet het nog niet...
Geen LFP? ( LiFePo4)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

met welke accu ook, reken je niet rijk, ze zijn altijd eerder leeg dan je lief is, is net drank.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door myway »

danlee0 schreef:Denk dat je met 95ah agm net zoveel capaciteit heb als 200 anders)
Daan
Uh..................dit kan ik niet helemaal volgen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door travelscout »

Moderne accu´s kun je vaak dieper ontladen, waardoor je er inderdaad meer Ah´s uit kunt halen.

Maar het lijkt me niet zinnig de capaciteit van een 95Ah gel of agm, te gaan vergelijken met een gewone 200Ah semi-tractie.
Feit is echter ook dat naarmate je verder ontlaadt, dit de levensduur van een willekeurige accu, niet bevordert.

Als je zo wilt vergelijken dan moet je daar dus meer en ook heel andere afwegingen bij maken.

@Daan
De inwendige weerstand van een accu loopt op naarmate die voller raakt.
Daardoor daalt ook de laadstroom.
Als je met rijden dus je accu oplaadt, zal die laadstroom bij de laadspanning van de dynamo (14,4V), eerder tot 0A terug lopen. Als de spanning hoger is zal pas op een later moment die laadstroom naar 0A terug lopen.
Is allemaal niet erg ideaal, maar moet dat dan?
Paul.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door travelscout »

Zoek de specificaties eens op van je eigen specifieke AGM en besluit dan of je iets serieus wil nemen of niet.
Veel mensen (ik zelf trouwens net zo goed!) lezen vaak slecht of lezen vooral datgene dat ze graag willen lezen.

Op dit forum zijn er veel klachten over AGM´s die vroegtijdig overlijden.
Hoeveel? Start eens een pol.

Maar ook zijn er veel hardnekkige misverstanden, die keer op keer de kop opsteken.
Ik vraag me wel eens af wie daar toch belang bij hebben.



P.s., in het algemeen kun je ook stellen dat bij gebruik van zonnepanelen je beter voor een GEL-accu kunt kiezen dan een AGM.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Sueña tranquilamente bajo el sol español :P
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

tijdens het rijden gebruikt de auto ook stroom die komt ook uit de dynamo , gaat dus niet in de accu, en hoe voller een accu word hoe langzamer het laden gaat, van leeg naar +-80% (de z.g. bulkfase)gaat relatief snel, de accu vreet wat hem word aangeboden, daarna tot 100% (de absorptiefase) gaat steeds langzamer, en duurt bij een gewone natte accu meestal zo,n 2 uur, bij een gel kan dat 4 tot 6 uur duren en bij een agm nog langer, komt doordat het zuur niet vrij is maar bij gel als een gelei ingedikt is en bij een agm zit het zuur in een glasvlies duurt dus langer voordat het proces is afgehandeld, 2 uur rijden stelt dus niet veel voor voor een agm, .

omdat er vaak ook korte afstanden/tijden gereden wordt, word er ook aanbevolen om een accu en zeker een agm regelmatig met een lader aan de "paal" een nacht helemaal tot 100% vol te laden wat met rijden vaak niet lukt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Rijden schadelijk voor AGM huishoudaccu?



Bericht door travelscout »

"omdat er vaak ook korte afstanden/tijden gereden wordt, word er ook aanbevolen om een accu en zeker een agm regelmatig met een lader aan de "paal" een nacht helemaal tot 100% vol te laden wat met rijden vaak niet lukt."

Welke bron schrijft voor dat het beter is voor een AGM om hem 100% vol te laden?
Anders is dit toch ook echt een van de vele misverstanden.....
Paul.
Plaats reactie