Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Inmiddels al weer een paar stappen verder. Ik heb de ECU van de pomp af kunnen schroeven zonder de pomp eraf te halen gelukkig. Dekseltje eraf gehaald, de ECU bleek stuk en is nu niet meer te redden. Heb een andere ECU met dezelfde code gevonden. Vrijdag is die als het goed is binnen en kan ik deze op de auto gaan zetten, en dan op hoop van zegen dat ie meteen werkt zonder dat het nodig is deze 'in te leren' of andere dingen die ik zelf niet kan

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Hallo allemaal,

Eindelijk loopt de Transit weer, na een hoop gedoe (pakket met mijn gerepareerde pomp ECU is kwijt geraakt, later weer terecht gekomen) de ECU zit er weer op en de Transit start ook weer. Echter als ik gas geef slaat hij steeds bijna af of hij slaat helemaal af. Ik denk dat de oorzaak lucht in het systeem is. Uitlezen geeft geen storingen tot dusver.

Ik ben al een tijd aan het zoeken geweest hoe ik dit systeem het best kan ontluchten, er zit namelijk geen pompje op. Wat mij tot nu toe de beste oplossing lijkt is wat druk op de tank zetten met de compressor en een doek via de vulopening. Vervolgens gewoon starten en wat gas geven, steeds druk erop houden. Is dit een methode die kan werken met de tddi? Ik heb zelf namelijk geen vacuüm set o.i.d.



Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Zonneke »

Zuigen aan de leiding tot er diesel komt . Moet je wel sterke longen voor hebben. Die truc lukte toch bij mijne pa zijne Astra . :-B
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door bupozaanstad »

Je mag dan nog zulke sterke longen hebben maar dieseldampen opzuigen ........................... mij niet gezien :sick:
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Eerlijk gezegd was ik dat ook niet van plan haha ;)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door hathi »

Ontluchten,...doe het met een (olie)handpompje,gevuld met diesel
Hans
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door KiteFlupke »

normaal gezien eens ze starten, werkt de mechanische pomp en ga de lucht weg.
Anders tank idd onder lichte overdruk zetten en retour leiding van dieselfilter losmaken om te ontluchten.
Beste is natuurlijk retour leiding vacuüm trekken zodoende dieselpomp vol diesel zit.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door de Jonckheer »

Hoe moet dat dan als je per ongeluk de tank hebt leeg gereden? Elke diesel zal toch wel een ontluchting methode hebben?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Kroppie »

Nico , het is een ford.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Toedeledoki »

Niet per ongeluk de banjobout van de toevoer en de retour verwisseld? Die van de retour zit vaak een kleine gekalibreerde boring in. De pomp kan dan onvoldoende aanzuigen.

Als de motor eenmaal (goed) stationair loopt dan kan lucht niet meer het probleem zijn.
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

paul snip schreef:Niet per ongeluk de banjobout van de toevoer en de retour verwisseld? Die van de retour zit vaak een kleine gekalibreerde boring in. De pomp kan dan onvoldoende aanzuigen.

Als de motor eenmaal (goed) stationair loopt dan kan lucht niet meer het probleem zijn.
Toen hij voor het eerst uitviel heb ik alleen een retourleiding van een verstuiver los gehad en het dekseltje op het brandstoffilter, om te checken of er diesel was.
Stationair loopt hij eigenlijk redelijk, als je meer dan ca. 3000 toeren maakt slaat hij eigenlijk ineens uit, heel soms pakt hij dan weer op en blijft hij lopen, maar meestal valt hij helemaal uit. Als ik het goed begrijp ligt het dan waarschijnlijk niet aan lucht in het systeem?

Toen de ellende begon heb ik voor de zekerheid wel de krukassensor vervangen. Ik zal de oude eens terugzetten en kijken wat dit voor effect heeft. De toerenteller doet namelijk ook een beetje vreemd, blijft soms zomaar ergens hangen of gaat ineens helemaal naar het einde :o


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Kroppie »

als de dynamo een "W" aansluiting heeft en die is aangesloten dan zit daar waarschijnlijk de toerenteller op (bij veel oudere modellen dieselauto,s veel gebruikt voor de toerenteller), dus de div verbindingen eens na zien, een verband met het stil vallen zie ik niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Meine »

Bij mijn Transit 2.5 tdi (ouder type) met dezelfde symptomen heb ik recentelijke de brandstofpomp moeten vervangen. Een veelheid aan foutmeldingen en daaruit voortvloeiende dure reparaties.

Wat voor foutmeldingen geeft geeft jouw brandstof systeem?
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door KiteFlupke »

Wat bedoel je " toen de ellende begon heb ik de krukas sensor vervangen" => Voor vervangen van de pomp?
Krukas sensor diep genoeg gestoken? Had ooit een Ford dat niet wilde starten. Tot ik de krukas sensor wat dieper duwde :-) Toerenteller werkte, synchronisatie mislukte...Wel een 2.2 TDCI
Plaats reactie