Water aansluiten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

Re: Water aansluiten



Bericht door Janoteppe »

gsm schreef:
do 10 jan 2019, 18:38
Off topic maar gebruiken jullie dan wel een wasmachinekraan met terugslagklep ?
Ik heb het nog nooit meegemaakt of gehoord van iemand dat de leidingen slaan tenzij die ergens los zit.
Een wasmachinekraan heeft een keerklep, dit om te voorkomen dat (warm) water terug de koudwaterleiding in kan lopen. Heeft dus niets met een slaande leiding te maken.
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Water aansluiten



Bericht door Kroppie »

een ongeluk zit in een klein hoekje, maar er gaat veel geluk in een klein broekje

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

Re: Water aansluiten



Bericht door Janoteppe »

Kroppie schreef:
za 12 jan 2019, 16:42
een ongeluk zit in een klein hoekje, maar er gaat veel geluk in een klein broekje

jos

:thumbup: :-B
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Janoteppe schreef:
za 12 jan 2019, 16:32
Een wasmachinekraan heeft een keerklep, dit om te voorkomen dat (warm) water terug de koudwaterleiding in kan lopen. Heeft dus niets met een slaande leiding te maken.
Klopt en daar is die ook voor ontworpen maar in de praktijk bleek dat die ook iets te helpt tegen terugslag.
Vaak zie je dat de slang van de wasmachine iets beweegt als het inlaatventiel sluit.
Zit er geen terugslagklep in dan zet die druk zich voort in de leiding en als de leidingen los liggen bewegen ze net als de slang
Een waterslagdemper werkt daar weer beter tegen maar als de leidingen goed gemonteerd worden krijgen die leidingen geen kans om te slaan.
In de praktijk blijkt de grootste oorzaak een los liggende leiding te zijn.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

gsm schreef:
za 12 jan 2019, 13:55
Ik denk dat je flex slangen aan de kraan heb zitten, deze :
DV_8_7884658_01_4c_NL_20160401135824.jpg

Zo ja dan is de vraag welke koppeling heb je ? De linker of de rechter ?
Heb je de rechter dan kan je een gewone slang wartel nemen in de maat van de schroefdraad wat meestal ½" is of 3/8", zo iets :
1_M_Geenmerk_65654165_jpg_magnify.jpg

Heb je de linker aansluiting dan zou ik er eerst een dubbele nippel in doen en daarop de zelfde slang wartel van hierboven.
Zo ziet een dubbele nippel er uit :
imagegen.ashx.png
Ik heb de linker aansluiting. Ik zal zodra ik weer in de loods ben waar al mijn ‘bus-klusspullen’ staan een foto maken. Dat maakt het allemaal wat makkelijker.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Water aansluiten



Bericht door myway »

Is het niet gewoon goedkoper om een dergelijke kraan te kopen.
Makkelijk met slang aan te sluiten, als er allerlei verlopen moeten worden gebruikt ben je denk ik duurder uit.

https://www.dewitschijndel.nl/comet-lon ... aterkraan/
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Nee ik heb al een kraan en die past goed bij de indeling. Dat vonden we belangrijk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Gevoelsmatig is het goedkoper maar je voorkeur wil dat niet dus Y-stuk halen en slangwartels en dubbel nippels en gaan monteren.
Prijs zal ±€11 zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Ik zat te denken, het is misschien goedkoper en handiger om de twee slangen vanuit de kraan op een metalen y koppelstuk aan te sluiten en daarna pas naar flexibele kunststof slangen te gaan, of maakt dat weinig uit. Dan heb je maar 1 koppeling nodig ipv 2 lijkt mij
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Dat kan met zo´n koperen T-stuk
1_M_Bonfix_41055305_BONFIX_jpg_zoom.jpg
1_M_Bonfix_41055305_BONFIX_jpg_zoom.jpg (53 KiB) 726 keer bekeken
Let wel op de maat die je nodig heb : ½" of 3/8"
Ik weet niet welke maat er aan de kraan zit maar die maat moet je nemen en dan ook de zelfde maat voor de slangwartel
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Ik ben weer een stukje verder. Ik heb bij de hornbach twee van deze https://www.hornbach.nl/shop/Slangtule- ... tikel.html slangtules gekocht die ik heb aangesloten op de kraan. Hierop heb ik twee korte stukjes flexibele 10mm waterleiding van de campingwinkel aangesloten en middels een T stuk samengebracht naar 1 slang. Deze ga ik later naar een drukvat leggen en dan naar de pomp > watertank.

Ik ben ook bezig met de afvoer aan het maken vanuit de spoelbak. Mijn spoelbak is ook een normale huisspoelbak en heeft dus niet de standaard 28mm aansluiting. In plaats daarvan heb ik een normale 40mm pvc sifon aangesloten. De uitgang van het vuilwater wil ik door de bodem naar buiten leggen. Hierover heb ik twee vragen.

1. Hoe kan ik het beste de doorvoer door de vloer maken? Het is een Renault Master en dus geen caravanbodem maar een stalen bodem met daarop een laag Armaflex isolatie en dan een betonplex vloerplaat afgedekt met een vinylvloer. De buis is 40mm (binnendiameter gok ik) maar ik de best passende gatenzaag die ik heb is 51mm. Is dit oke als ik het opvul met kit of kan ik het beter anders doen?

2. Ik wil graag de afvoer van de 70l Fiamma watertank aan de afvoer van de spoelbak koppelen zodat ik deze eenvoudig leeg kan laten lopen en ik maar 1 gat in mijn bodem hoef te maken. Hoe kan ik het beste de tank (met een afsluitkraantje natuurlijk) op de 40mm afvoerpijp aansluiten? Er zijn volgens mij geen PVC tankdoorvoeren.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Max en Evelien schreef:
za 02 feb 2019, 14:53
1. Hoe kan ik het beste de doorvoer door de vloer maken? Het is een Renault Master en dus geen caravanbodem maar een stalen bodem met daarop een laag Armaflex isolatie en dan een betonplex vloerplaat afgedekt met een vinylvloer. De buis is 40mm (binnendiameter gok ik) maar ik de best passende gatenzaag die ik heb is 51mm. Is dit oke als ik het opvul met kit of kan ik het beter anders doen?
51mm door de betonplaat en armaflex is geen probleem maar ik zou het gat door de bodem toch wat kleiner boren, bv 42mm
Je kan als je 51mm heb geboord het stukje betonplex en de armaflex er uit halen en dan met een kleine boor een gat van 42mm maken en met een vijl het gat netjes rond maken.
Op deze manier past de 40mm pijp er goed doorheen en kan je het goed afkitten nadat je de rand van het geboorde gat met menie behandeld heb.
Max en Evelien schreef:
za 02 feb 2019, 14:53
2. Ik wil graag de afvoer van de 70l Fiamma watertank aan de afvoer van de spoelbak koppelen zodat ik deze eenvoudig leeg kan laten lopen en ik maar 1 gat in mijn bodem hoef te maken. Hoe kan ik het beste de tank (met een afsluitkraantje natuurlijk) op de 40mm afvoerpijp aansluiten? Er zijn volgens mij geen PVC tankdoorvoeren.
Ik zou de (schoon)watertank apart laten leeglopen niet via de afvoer van de spoelbak.
Voor de spoelbak kan je deze afvoer aansluiting halen, die heb je ook in recht. Zoek even op google dan kom je verschillende tegen.
ckw-tankdoorvoer-haaks.jpg
ckw-tankdoorvoer-haaks.jpg (15.52 KiB) 601 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Bedankt voor het advies.

Wat is de reden dat je de schoonwatertank niet leeg zou laten lopen via de spoelbak afvoer? Ik had het bedacht zoals op de tekening hieronder. Dit heb ik van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=HjkVxWWxa7Y&t=618s

Ik heb toch een aantal dingen gevonden die ik zou kunnen gebruiken om het met pvc te doen.
Tankdoorvoer: https://www.besteljouwpvc.nl/shop/tankd ... 40-x-32mm/
Kogelkraan: https://www.besteljouwpvc.nl/shop/tp-ko ... ijmwartel/
Bijlagen
IMG_8935.jpg
IMG_8935.jpg (114.29 KiB) 594 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Volgens je tekening sluit je de afvoer van je schoonwatertank aan op de afvoerleiding die weer naar je afvoertank loopt
Ik ben bang dat de geur van je afvoertank in je watertank trekt




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie