Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

De nieuwe "Moer" voor de brandstoftank is binnen. :)
Een moer erop draaien koste me uiteindelijk bijna een uur. De schroefdraaad op de tank was flink vervormd waardoor ik de moer er bijna niet op kreeg.
Dit ging kennelijk in de fabriek ook al niet lekker waardoor de orginele moer er scheef op zat en uiteindelijk was gebarsten.
Afbeelding
Nadat ik de vlotter/pomp unit er weer uit had gehaald en de schroefdraad op de tank had hersteld met een stanleymes ging de moer er wel recht op.
De uitlaat + demper heb ik op een steun van de sidebar gemonteerd.

Voor de test even een accu uit schuur gepakt en aangesloten.
Tijdens de 3e start poging kwam er geen "Error 13" meer (Geen brandstof) en werd de kachel lekker warm.
Afbeelding
De brandstofpomp is hoorbaar aanwezig, Hier ga ik ook nog wat aan doen. Het aanzuig en blaas geluid ga ik ook nog dempen.
Hoe ik dat allemaal ga doen ben ik nog niet helemaal uit. De verschillende dempers die hier voor in de handel zijn hebben een aardig grote buiten diameter en kosten dus een hoop ruimte.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Eindelijk de vloer er nu definitief in gelegd.
Afbeelding
Maar eerst heb ik de wielkast voorzien van ontdreuningsmateriaal. Vervolgens een strook van 20cm 5mm X-trem.
Het plan is om uiteindelijk alle delen die niet geïsoleerd zijn met 20mm met 5mm te isoleren. (geen wit meer zichtbaar straks)

Op diverse YouTube filmpjes gezien dat er veel gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde "Pocketholes"
Ik vind het een mooie verbinding en als je het aan de binnenkant doet scheelt het een hoop plamuur werk.
Afbeelding

Gelijk maar even mee spelen.
Afbeelding
En ik moet zeggen dit werkt erg mooi. Jammer genoeg staan de schroeven die ik er bij heb besteld in Back-order.
Maar dat geeft niet, De meubels zijn toch nog niet aan de beurt.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Hedi
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 25 dec 2013, 11:54
Locatie: enschede

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Hedi »

Ziet er allemaal super gaaf uit en ik kan veel info gebruiken voor de bouw van mijn Peugeot Boxer L2H2 uit 2011 die ik recentelijk heb aangeschaft.
Ben nu nog bezig om alles te verwijderen uit de bus wat er is ingebouwd incl het tussenschot.
Dan een voorlopige inbouw om de bus aan te bieden bij het RDW en dan te beginnen met de daadwerkelijke bouw.

Bedankt.

Gr. HeDi
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Navigator »

Mooi spul van Kreg, ook die mallen om scharnieren in deurtjes te maken.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Verder met de bevestiging van het plafond.
In bestaande gaten in de ribben van het dak plaats ik M5 bindklinkmoeren.
Samen met polymax kit zorgt dit er voor dat de 8mm Multiplex strook goed blijft zitten.
Afbeelding
Hieraan kan ik straks de plafondplaat aan monteren en eventueel de bovenkastjes.

Alle stroken zitten hier op hun plek.
Afbeelding
De spanten en de strook multiplex worden bekleed met 5mm X-trem. Zo is er geen "Wit" meer zichtbaar, Ondanks dat 5mm niet veel
voorstelt is het altijd beter dan helemaal niets. Toch is het voor het gevoel een groot verschil tussen het blik en de 5mm X-trem qua temperatuur.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

De plafond afwerking is nu aan de beurt.
Hiervoor heb ik "Camperbouw" plaatmateriaal gebruikt. het is ongeveer 4mm dik en is voorzien van een afwerking in dezelfde kleur als de dakramen.
Afbeelding
Aan de zijkanten is de plaat geschroefd in het achterhout, Rond het dakraam in de reeds aanwezige latjes.
In het midden is de plaat gelijmd aan de 5mm laag Xtrem. mocht dit later onvoldoende zijn kan ik er altijd nog schroeven in draaien.
Ook zijn er 4 gaten in gemaakt voor de LED inbouwspotjes. (Deze zijn 12V en worden straks netjes via een DC/DC converter gevoed.)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Tijd voor om alvast de verlichting aan te brengen, Hier heb ik tijdens de rest van de bouw dan al vast plezier van.
Afbeelding
Ik heb hier 4 stuks inbouw LED downlighter van 3Watt en deze geven 280Lumen licht in de kleur temperatuur 2800K.(Warm wit)
De verbindingen heb ik gesoldeerd + krimpkous.
Afbeelding
Uiteindelijk krijgt elke LED een eigen aan/uit schakelaar. en zijn ze per 2 dimbaar (voor/achter) ook komt er bij de schuifdeur een
schakelaar om ze alle 4 in 1x fullpower in te schakelen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Gezien ik een aantal PB's gehad heb van diverse mensen hier op het forum heb ik het schema uitgewerkt zoals ik het voor ogen heb.
het is nog niet de definitieve versie gezien ik nog niet alle onderdelen binnen heb is het nog niet getest.
Mogelijk vervalt D1 t/m D4 nog al naar het gelang het gedrag van de dimmer.
Versie 1 van het blokschema kun je hier downloaden: http://www.suzuki-4wd.nl/downloads/camp ... hts_v1.pdf
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door NoStress »

zuk4wd schreef:
ma 11 feb 2019, 13:37
Gezien ik een aantal PB's gehad heb van diverse mensen hier op het forum heb ik het schema uitgewerkt zoals ik het voor ogen heb.
Ik ben dus 1 van PB's :D
Ik ben maar een newbie op het camper en zelfbouw vlak, maar was al direct gecharmeerd, van het idee met de verschillende dimmers en de mogelijkheid tot fullpower bij binnenkomst.
Dat zuk4wd direct voor ons even een schema maakt, zodat wij (ik in het bijzonder) het goed begrijpen / ook kunnen gebruiken, daar geef ik een dikke duim voor :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door albertrietjens »

Mooi idee en schema. Echter houd er rekening mee dat dit type dimmers meestal over de min regelt en niet over de plus en de V- aansluitingen niet met elkaar doorverbonden zijn zoals verondersteld in jouw schema. Vandaar ook dat er aparte aansluitingen zijn voor de in- en de uitgang. Door de weerstand te meten tussen de V+ aansluitingen c.q. de V- aansluitingen kun je bepalen welke verbinding rechtstreeks door loopt. De aansluitingen van V+ zitten naast elkaar en dat maakt het al aannemelijk dat deze doorverbonden zijn. Maar, meten is weten.

Echter geen probleem voor je schakeling: alle diodes omdraaien en via de massa aansluiting schakelen i.p.v. via de +12V.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Bedankt voor de input!

Zoals ik al zei, de dimmers heb ik nog niet binnen dus kan ik dat nog niet bepalen.
Zodra de dimmers binnen zijn zal ik een rest opstelling maken en dan de definitieve versie maken van het schema.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Het laatste stukje plafond moest er ook nog in.
Hiervoor moest er eerst nog een bevestigings-voorziening worden gemaakt.
Ik heb hier ook een strook multiplex gebruikt en deze met hoekijzers bevestigd.
Door middel van pocketholes deze nog verbonden aan de latje van het dakraam.
Afbeelding
Over het totaal weer 5mm X-trem aangebracht.

Over de X-trem heb ik vilt geplakt. Deze loopt vanaf het rubber tot achter de plafondplaat. (Strookje van 20cm)
Afbeelding
Het laatste stukje plafond plaat op maat gezaagd en geplaatst. (De niet bedekte plafond delen zullen binnen de bovenkastjes, of trimlijst vallen)

Op de positie waar het bed komt heb ik uit eindelijk 1cm X-trem aangebracht.
Afbeelding
Hier komt later nog 4mm multiplex met vilt of sky overheen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pauluzz »

Ziet er netjes uit hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door NoStress »

Ziet er allemaal netjes uit :-)

Wat ik mij afvroeg.
Bij het bed heb je die stijl weggehaald?
Schermafbeelding 2019-02-18 om 19.39.42.png
Maar wat is de functie van die stijl?
Vervangt het aanbrengen van de Extreme de functie van de stijl.
En komt er voor de extreme nog een andere wandbekleding of blijft het zo?
(kan me bedenken dat de stijl voor sterkte is of om te zorgen dat de wand niet gaat wiebelen (wat door de extreme met een dunne houten plaat weer wordt hersteld, maar weten doe ik het niet ;-)

Ben erg geïnteresseerd in het weghalen van de stijl, want in mijn bus moet ook daar het bed komen 8-)
Plaats reactie