Displayproject voor onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Hallo mede camperaars.

Naar aanleiding van het topic van Remon,
viewtopic.php?f=10&t=8460113&hilit=arduino
ben ik zelf ook begonnen om zoiets te gaan bouwen.

Wij hebben een Burstner T602, hierin zit boven de toegangsdeur een paneel met wat knopjes en metertjes die de status van de accu's, drinkwatervoorraad e.d. aangeven.
Dit wilde ik ook wat gaan upgraden.
Ik heb gekozen voor een 5" Nextion display, deze is middels de Nextion Editor heel makkelijk op te bouwen met de diverse infovelden.
De verwerking van de nodige info wordt gedaan door een Arduino Mega R3.
De accuspanningen worden elk gemeten middels een spanningsdeler, als de spanning beneden een kritische waarde zakt wordt deze rood.
Niveau van de drinkwatertank wordt ultrasoon gemeten, hierdoor is het mogelijk om de weergave te doen in liters ipv de bekende 1/4, 1/2, 3/4 vol.
De weergave van het aantal liters is groen tot aan 30 ltr, beneden de 30 ltr wordt de inhoudsweergave rood, water tanken dus :-B .
Grijswatertank wordt wel gedaan met 1/4 enz, vanaf 3/4 vol wordt de tekstweergave rood, lozen dus :-?
Binnen en buiten temperatuur en luchtvochtigheid worden gemeten door 2 sensoren, waarvan er 1 binnen komt en 1 waarschijnlijk achter het onderste ventilatierooster van de koelkast.
De weergave van de "walstroom" heb ik simpel gehouden, groen blokje betekend wel walstroom, rood blokje geen.
Laadstroom van de woonaccu is groen als er geladen wordt, rood als er verbruikt wordt.
Middels een LDR (lichtgevoelige cel) wordt het display in 2 stappen gedimd als het donkerder gaat worden.
De camper op het plaatje is een foto van onze camper, deze heb ik met photoshop uit een bestaande foto gehaald.
Ik ben niet zo van het tekenen van diverse symbolen, ik hou meer van de weergave zoals het nu is.
De software voor de Arduino ben ik nu bijna 3 weken mee onderweg en tot nu toe werkt alles naar wens.
Het project draait nu nog met alle componenten als proefopstelling in mijn werkkamer.
Verder ga ik nog uitzoeken of het mogelijk is om de Truma kachel te bedienen via het display, ik heb op het scherm een touchfunctie.
Tot zover even waar ik nu mee bezig ben.
Bijlagen
IMG_0023.jpg
IMG_0023.jpg (85.04 KiB) 3394 keer bekeken
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door rbisdom »

Mooi, hoor.
Ik ga dit even volgen.....
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Peter A7 »

Ja, dat ziet er best keurig uit :clap:.

Stel me enkel de vraag of die tekst in de praktijk niet iets te klein zou uitvallen?

Succes met het project, ik ga dit ook verder volgen :lol:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Bedankt voor de leuke reacties. :bow:

@ Peter,

Of de tekst te klein is in de praktijk kan ik nu nog geen juist oordeel over geven, zoals we het hier thuis nu bekijken lijkt het voldoende groot.
Mocht het inderdaad te klein blijken dan is het een simpele ingreep in de Nextion Editor. Ik hoef dus geen codes te gaan herschrijven voor de Arduino.

Ook is de plek op het scherm waar nu alles staat eenvoudig te veranderen.
Als ik aanpassingen doe aan de schermindeling, lettertype, tekstkleur e.d. maakt de Nextion Editor een nieuw tft bestand, deze zet ik op een sd kaartje. Het sd kaartje gaat dan in het display en wordt het nieuwe tft bestand ingelezen. Nu zitten de wijzigingen in het display.

Alle velden hebben hun eigen id in het scherm, waardoor ik in de software van de Arduino alleen het betreffende veld hoef aan te roepen om er informatie heen te sturen. Het display regelt zelf dat de informatie op de juiste plek terecht komt. Dit is het mooie van een display met een eigen GUI, (Grafic User Interface).

De kosten voor dit project vallen best mee.
Het scherm is het duurste wat in het project zit. Alle benodigde sensoren koop je voor ongeveer 1 a 2 euro bij onze verre oosterburen.
Alles bij elkaar ben ik nu ongeveer € 60,- kwijt.

Eerdaags zal ik van het project een schema gaan maken en hier plaatsen.
Groet,
Geert
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door jurgenc »

Prachtig dit soort projecten. Ben dan altijd stikjaloers.
Mooi.
H20
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Atoz »

Eentje om te volgen en om er eindelijk eens zelf aan te beginnen....

Mijn ervaring:
Ik draag een Multifocale bril, dus moet ik rekening houden met de lettergrote in functie van de hoogte van zo een display. En wat als ik mijn bril niet op heb. (Jaja ben anders maar 56)

Ten tweede backup alles wat je nodig hebt om dit te bouwen. Zelf een paar slechte ervaringen met Arduino door gebruik van een andere computer en of software versie en of nieuwere driver versies.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

@Guido,

Ik heb gekozen voor een 5" display, echter je kan ook kiezen voor 7". De teksten kunnen dan wat groter.
Zelf draag ik ook een leesbril, daarom heb ik wel gekozen voor kleuren met een redelijk contrast.

Voor het werken aan het project gebruik ik Github. Hier wordt alles opgeslagen. Je hebt dan dezelfde versie op je pc en in de cloud.
Github werkt ook prima voor versiebeheer. Als je er iets bij maakt wat toch niet goed blijkt te werken, ben je met een muisklik terug bij je voorgaande versie die wel goed werkte.
Github geeft ook met kleuren aan welke regels je hebt verwijderd, aangepast of er bij gemaakt.
Laatst gewijzigd door Geert Huizing op vr 11 jan 2019, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

Bij deze een plaatje van mijn proefopstelling, even zonder display.
Onderaan de Arduino Mega.
Op het breadboard van rechts naar links:
Groepje pull-down weerstanden welke de grijswatertank simuleren in 4 stappen.
1 pull-down weerstand welke de aanwezigheid van walstroom simuleert.
2 blauwe sensor voor temperatuur en luchtvochtigheid, binnen en buiten.
1 printje met de 2 alu busjes is de ultrsoon sensor voor het drinkwater niveau.
1 printje welke de klokmodule is.
Het opstaande dropje is de LDR (lichtgevoelige weerstand), voor het dimmen van het display bij schemering/donker.
De oranje draad die naar rechts gaat is de verbinding tussen de Arduino en het display.
Bijlagen
Proefopstelling.jpg
Proefopstelling van het project zonder display
Proefopstelling.jpg (123.25 KiB) 3210 keer bekeken
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Kroppie »

kan je het scherm van de tv niet als display gebruiken?, voor de brildragenden onder ons.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door jackentiny »

Mooi project,

welke ultrasoonmeting gebruik je in combinatie met de arduino?

Groeten,
Jack
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

@Jos,
Het gebruik van een tv scherm zou misschien wel kunnen, maar wij kijken bijna geen tv als we met de camper weg zijn.

@Jack,
Op mijn proefopstelling gebruik ik nu als ultrasoon sensor de HC-SR04. Straks in de camper komt er een andere in de watertank. Ik ga dan gebruik maken van een parkeersensor die ook in auto's worden toegepast.
De werking is hetzelfde echter een parkeersensor is vochtbestendig.
Groet,
Geert
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Arie55 »

Denk eens aan een voeding hiervoor. Als het indrukken met een knop aan- en bij loslaten het systeem weer uitgaat kan het goed met een 7805 regelaar. Als het constant aanstaat gebruik dan een een buck converter. De eerste wil warm worden en verbruikt nogal wat.

Een ander ding is de water sensoren; ga je zelf iets fabrieken? Als je van de 5 meetpennen gaat gebruik maken, dan is het constant aan hebben van het systeem niet handig, daar constant een stroompje van de ene pen naar de andere loopt. Met als gevolg dat de pen(nen) worden 'opgevreten'. Let erop dat je een ultrasoon systeem geïsoleerd van het water opstelt. Zo, alles benoemd...

Je zal merken dat het licht van het scherm 's nachts erg veel licht geeft. Ook al staat het gedimd. Programmeer een optie dat je het scherm uit kan stellen.

Mocht je een lpg tank hebben met een uitlezing, kan je dat ook op het scherm uitlezen. De elektrische uitlezing die op de tank geplaatst kan worden, zit een weerstanden reeks in. Niet meer dan dat.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Geert Huizing »

@ Arie,
Bedankt voor het meedenken.

De voeding van het systeem had ik al bedacht met een buck converter, hier heb ik er nog een paar van, die per stuk 3 amp kunnen leveren.

Voor het meten middels de meetpennen heb ik het nu zo gemaakt dat er niet constant een spanning op staat, alleen op het moment dat de grijswatertank gemeten wordt even een korte spanningspuls van een paar seconden. Deze meting gebeurt nu 1 x per uur.

Wat bedoel je precies met het "geisoleerd" opstellen van de ultrasoon meting ??

Qua dimming van het display heb ik alle mogelijkheden nog open.
Het zit niet in ons gezichtsveld als we gaan slapen, maar ik heb de mogelijkheid om het scherm volledig te dimmen.

Een LPG tank heb ik wel maar daar zit alleen een mechanische uitlezing op.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Displayproject voor onze camper



Bericht door Atoz »

@allemaal
Laat ons allemaal proberen om de ts eerst zijn proefopstelling te laten maken en pas daarna onze lijst van bemerkingen mede te delen.

@jos
Ik loop met het idee rond om via een Google home eens iets uit te proberen, moet je alleen nog luisteren en bevelen uitdelen. Hey Google ... Doe het licht in de eethoek uit EN geef hier verder geen commentaar op in dit topic :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie