Water aansluiten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water aansluiten



Bericht door de Jonckheer »

Een drukvat is altijd een goed idee omdat je daarmee een normale waterleiding nabootst. Moet de pomp steeds maar weer inschakelen gaat dat ten koste van de levensduur, dat zal duidelijk zijn. Ik heb zelfs in huis een drukvat ingebouwd om van het irritante klapperen van een leiding af te zijn als de wasmachine of vaatwasser de toevoer afsluit. Dat werkt voorbeeldig. Ook in de camper met een 25 liter drukvat, waardoor de pomp zo heel af en toe kort aanslaat om de druk weer op te bouwen. Met een drukvat maakt het niet uit of je pomp klein of te groot is, het werkt ten allen tijden goed. Ik snap trouwens niet goed waarom je er tegen zou zijn want nadelen heeft een drukvat niet, enkel voordelen.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Water aansluiten



Bericht door AadenAnke »

In onze nieuwe fabriekscamper zit nog geen drukvat en inderdaad stotteren (dat dus Hunten heet) als je de kraan niet volledig open zet. Nog een klusje wat op het lijstje staat. Volgens mij is het niet alleen slecht voor de pomp maar de leidingverbindingen lijken mij ook extra belast te worden.

Gr. Aad
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Water aansluiten



Bericht door jepebe »

Mij hebben jullie om met je drukvat. Zeker als t de mogelijkheid biendt om kranen nie5 helemaal open te zetten en dan af te komen van klapperende pompen.

Rest nog de vraag: wat voor drukvat heb jij in je huis ingebouwd, jonckheer? Want dat klapperen bij vaatwasser heb ik ook!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Off topic maar gebruiken jullie dan wel een wasmachinekraan met terugslagklep ?
Ik heb het nog nooit meegemaakt of gehoord van iemand dat de leidingen slaan tenzij die ergens los zit.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Water aansluiten



Bericht door zwerf-busje »

Hier ook (off topic) interesse want bij ons thuis klappert de wasmachine MET waterslagdemper nog steeds n de leidingen.
Zal wel aan de VINEX bouwkwaliteit liggen.
Ben wel benieuwd hoe dat werkt met een drukvat....
Groet Ruud
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Water aansluiten



Bericht door B12M_Ferry »

Zoek even op google: Hydrofoor drukvat.
Te kust en te keur in alle maten en prijzen. In de webshop bij u in de buurt
https://www.google.com/search?q=hydrofo ... or+drukvat
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Een expansievat doet het werk.
Zo zit het in ons huis in Zweden en dat is een groot huis met 2 badkamers en 2 keukens geschikt voor 2 gezinnen.
Staat trouwens te koop op www.furuliden.nl :-B :-B

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Water aansluiten



Bericht door Hymerferry »

Let er wel op dat een drukvat voor drink water of hygiënewater anders is dan een exemplaar voor proceswater zoals een CV installatie. Deze laatste mag niet gebruikt worden in een drinkwatersysteem (waar ook de wasmachine op aangesloten zit) om te voorkomen dat er vervelende foute stofjes in je drinkwater terecht komen. Drinkwater drukvaten zijn roestbestendig en daarom ook duurder.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water aansluiten



Bericht door de Jonckheer »

Een dergelijk vat heb ik ook thuis maar dan kleiner, hetzelfde als in de camper, een 25 liter rvs drukvat. In de camper gebruik ik een hydrofoor pomp op 230 volt, geeft een zelfde waterdruk als thuis.
Onder dat zwarte dopje op dat blauwe vat zit een ventiel waarmee je het vat (weer) op druk kunt zetten omdat die druk in de loop van de tijd verminderd zoals dat ook met je banden gebeurt. Zo'n vat moet een voordruk van 1,5 bar hebben. Om dat er in te krijgen is het zaak om het systeem drukloos te maken en een kraan open te zetten zodat het membraan de ruimte krijgt. Met een willekeurige bandenpomp met manometer kun je er dan 1,5 bar in pompen.
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Water aansluiten



Bericht door eleonora »

De voordruk in het drukvat moet 3 Kpa onder de inschakeldruk van de pomp zitten.Het drukvat voor drinkwater heeft een smaakbestendige ballon waar het water in zit.Vat kan van staal zijn.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Hmm het is dus niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet een drukvaatje moet gebruiken, maar de meeste zeggen van wel. Denk dat ik het dus maar doe en die aanschaf die eerder werd benoemd. Op de site staat echter met of zonder luchtventiel, wat is een luchtventiel en is dat nodig?

Op diezelfde webpagina staat dat hij geschikt is voor 13mm slang, dus ik neem aan dat ik deze aan moet schaffen.

Ik zal een Y-connector gebruiken om zowel de koud als warm waterslang vanuit de kraan te koppelen. Wat voor koppeling zou er tussen de metaalgewovenslang met een soort moersluiting en de 13mm slang moeten komen?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Ik denk dat je flex slangen aan de kraan heb zitten, deze :
DV_8_7884658_01_4c_NL_20160401135824.jpg
DV_8_7884658_01_4c_NL_20160401135824.jpg (25.5 KiB) 536 keer bekeken
Zo ja dan is de vraag welke koppeling heb je ? De linker of de rechter ?
Heb je de rechter dan kan je een gewone slang wartel nemen in de maat van de schroefdraad wat meestal ½" is of 3/8", zo iets :
1_M_Geenmerk_65654165_jpg_magnify.jpg
1_M_Geenmerk_65654165_jpg_magnify.jpg (28.42 KiB) 536 keer bekeken
Heb je de linker aansluiting dan zou ik er eerst een dubbele nippel in doen en daarop de zelfde slang wartel van hierboven.
Zo ziet een dubbele nippel er uit :
imagegen.ashx.png
imagegen.ashx.png (132.17 KiB) 536 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Ik zou een drukvat plaatsen, ik heb deze (een veel gebruikte) gekocht bij de Wit voor €27,99
fiamma-a20-drukvat.jpg
fiamma-a20-drukvat.jpg (14.07 KiB) 535 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water aansluiten



Bericht door de Jonckheer »

Met ventiel is het beste omdat je dan zelf de voordruk kunt instellen met een luchtpomp. De vaatjes zonder ventiel moeten verticaal worden geplaatst en hebben geen membraan. Daar wordt door het water de lucht in het vaatje samengedrukt. Op termijn zal de lucht weg zijn, zit het vaatje vol water en moet je hem loskoppelen en laten leeglopen. Zo'n ding is goedkoper maar een beetje verkeerde zuinigheid in mijn ogen om een paar € uit te sparen.
Plaats reactie