De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Houten model achter op de bus geschroefd. Kostte wat moeite om de kogel eraf te krijgen...

Tweede foto was het oorspronkelijke model met de maten van Albert.
Dan kunnen de fietsen dus niet naast de bus draaien. Hele geval 10 cm naar links opgeschoven. Zo gaat het wel passen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De fiets die het dichtst bij de bus staat moet dan dus met de bagagedrager naar links. Dan moet het kunnen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

@albertrientjes ik ben vergeten de lengte van de balk op te meten die onder de bus zit en waar de kogel op vastzit.
Kun jij die bij gelegenheid opmeten? Anders moet ik terug naar de stalling.

Ik zal die steun pas vastzetten als het gebeuren op de bus zit, maar dan kan ik mijn tekening wat nauwkeuriger afmaken.

Bvd
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Mijn fiets gaat tussen de achterlichten passen. Maar de wederhelft heeft een Flyer waar de accu tussen de zadelpen en het achterwiel zit, en is dus zeker 10cm langer.
Ik ontkom dus niet aan een volledige verlichtingsbalk. Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik lees op een webwinkel het volgende..
Bij STAALvakman.nl vindt u een gericht assortiment U profiel van blankstaal, oftewel koudgevormd (KGV) staal. Deze U profielen betreffen KGW staal, oftewel koudgewalst staal. Deze U-profielen worden bij omgevingstemperatuur gevormd uit warmgewalst staal. Dit realiseert een steviger materiaal in vergelijking met warmgewalst (WGW) staal en de flexibiliteit neemt hierbij wat af. Andere Kenmerken van KGW staal t.o.v. WGW staal; lichtere kleur, gladder oppervlakte, geen walshuid, sterker, harder, minder flexibel en 'rondere hoeken'. Daarnaast zijn met KGW staal nauwere toleranties mogelijk.
Ik lees daaruit dat KGW sterker is?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

PaulBng schreef:
za 05 jan 2019, 15:11

Kun jij die bij gelegenheid opmeten? Anders moet ik terug naar de stalling.
De trekhaak afmetingen zijn vaak fabrikant afhankelijk dus dat is toch iets wat je zelf moet nameten. Wordt toch al moeilijk want Harry (onze Peugeot Boxer) is al 3 jaren ingewisseld voor Chang ( Renaul Master) en voor Chang heb ik net juist die bevestiging aan moeten passen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Het is niet belangrijk. Moet toch aan de bus op maat gemaakt.
Toch bedankt!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Profielen besteld bij de lokale ijzerboer...
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door vmax »

heb je de breedste kant van de bus aangehouden??
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Het linker draaipunt in het vaste U-profiel komt ter hoogte van de linkerkant van de deur.
Linker draaiarm 40cm, rechter 60cm.
Mocht bij echt passen met fietsen dat te krap zijn, kan ik het geheel 9cm verder opzij plaatsen.

Is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Toon »

is het niet verstandiger en veiliger om het rek naar de rechterkant te laten draaien
dan kom je meestal op het stoep uit en kan er hooguit een lantaarnpaal in de weg staan
naar links kom je op de weg uit met alle gevaren van dien
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Daar heb ik wel over gepeinsd, Toon.

Het zal zelden voorkomen dat de drager op de weg open moet. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

De rechterdeur moet altijd eerst helemaal open voor ik ergens bij kan.
De linker deur vaak maar een heel klein beetje tot ik de stoelen/tafel eruit kan trekken.
Daarom vind ik naar links draaien handiger.

De Van Swing draait idd naar rechts.
De Busbiker draait naar links.

De drie zelfbouw modellen allemaal naar links.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Toon, onze bus staat altijd bij huis op het oprij pad en op die plek zou het idd ook handiger zijn om de drager naar rechts te draaien.
Ik heb daar zeker ook over nagedacht, want links komt hij tegen de schutting aan waar de bus strak langs staat.
Maar bij huis staan er zelden of nooit geen fietsen op de drager en ik heb mijn drager zo gebouwd dat ik in lege toestand de rechterdeur gewoon open kan doen en de linker deur ruim voor de helft, zonder dat ik de drager hoef open te draaien.
Verder heeft het naar links open draaien op camperplek of camping ergonomisch het grote voordeel dat je niet altijd om je rek heen hoeft te lopen om wat achter uit de bus te pakken en wat Paul ook al aangeeft..., de rechterdeur moet altijd het eerste open, vaak hoef je de drager dan maar een klein stuk open te draaien.
En sta je langs de weg, dan draai je gewoon de drager maar half open en dan blijft hij mooi binnen de lijn van de bus.
Het grootste probleem wat we nu hebben is.., dat we nog drie koude natte maanden moeten wachten voordat we voor 6 weken richting Portugal vertrekken 8-) .
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Voor ons komt naar rechts ook geen optie om voornoemde redenen. Sterker nog. De fietsen blijven meestal uitgedraaid, wanneer ze eenmaal losgemaakt zijn. Dan zou het erg lastig zijn om die aan je leefzijde te hebben hangen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik kreeg vanmorgen de melding dat de stalen profielen klaarliggen.
Maandag ophalen en aan de gang...
Plaats reactie