De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad is het galvaniseren niet zo heel erg duur en ook mijn leverancier voor materiaal berekend vaak niets. Wel moet ik alles zelf voorzien van een ophangdraadje en een naamsticker. Voor de identificatieplaatjes bij terugkomst, betaal ik 30 cent per stuk inclusief het ponsen.
Het enige is dat het materiaal meegeleverd wordt met andere opdrachten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

Mijn aanbeveling zou zijn om de driehoek te versterken met twee buisjes of een stukje plat. (al naar gelang de voorraad)
Dit geeft een enorme verbetering t.o.v. wringing in dit buitenste scharnierpunt. Natuurlijk wel als er ruimte voor is, dat kan ik hier niet beoordelen.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

@paul ik heb even de belangrijkste maten opgenomen en in de foto's aangegeven:

Afbeelding

~56 cm omdat deze maat pas bepaald kan worden bij het boren van de gaten. In mijn ontwerp overlappen de armen zodat niet alleen de gehele set korter wordt maar ook de armen.

Afbeelding

Let ook op: des te meer je de armen laat overlappen hoe korter de complete set wort maar ook hoe dichter de fietsen naast (of tegen) de bus aankomen. Wel mooi om met mecano een model te maken. Ik vond het toch praktischer om een 1:1 model te maken met houten balkjes van de juiste lengte. Een lange schroef erdoor en dan kun je je scharnieren uitproberen zoals het werkelijk gaat worden. Tevens kun je dan snel zien wat het effect van een verschuiving is. Let ook op dat je bij de lange arm plaats moet houden voor de kop van de bouten die de kogel vastzetten en de bouten waarmee de drager op de trekhaak gemonteerd wordt. In jouw geval natuurlijk alleen maar voor de laatst genoemde.

In jouw model/tekening komen de fietsen niet uit op het midden van de trekhaak bij uitgedraaide fietsen. Daarmee behoud je in uitgedraaide stande een draaimoment. Bij mijn maatvoering ligt het zwaartepunt nagenoeg in het verlengde van de bevestiging op de trekhaak.

Afbeelding

Let er bij het staal ook op dat je deze uitvoering (warmgewalst) kiest:

Afbeelding

en niet deze (koudgewalst):

Afbeelding

De warmgewalste uitvoering is aanmerkelijk veel beter bestand tegen torderen. Ik spreek uit ervaring, mijn eerste model met koudgewalst staal slingert hier nog ergens rond. Verder heb ik U-profiel gebruikt van 60 x 30 mm. Voor E-bikes zou ik persoonlijk zeker naar 80 mm gaan. De scharnieren worden daardoor beter bepaald en het geheel krijgt wat minder speling.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

Een ander idee om de speling in de hand te houden is om aan de onderzijde van de balkjes de gaten niet 12 mm te maken maar daar M12 te tappen. Hierdoor is de speling daar minimaal en kan de bout geborgd worden op de balk zonder het u-profiel samen te knijpen.

Bij mij wordt de speling voor een deel bepaald hoe hard ik de U dicht geknepen krijg en de bout op zijn plaats wil blijven bij belasting. In de praktijk hangt alles uiteindelijk een beetje door. Verder geen probleem.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

@Hoofdnoorman
Goed idee, Rudy. Er is wel ruimte voor, maar moet wel even bezien of ik dan nog wel bij de bouten kan, die aan de zijkant zitten.

@albertrientjes
Dank voor het opmeten, Albert.
Het is een prettig idee van een werkend model uit te gaan.
Ik ga de maten in mijn model aanpassen en zien wat het dan wordt.

Ik heb net wat latten en scharniertjes gehaald. Ga inderdaad een model 1:1 maken.

Wat de U-profielen aangaat heb ik nog wat bedenkingen.
Ik ben nog geen warm gewalste profielen tegen gekomen. Wat ik er een nadeel van vind is dat de binnenkant soort van rond is. Het lijkt me dan lastig om de bussen daar netjes in te passen....

Edit: de kogel komt er in mijn geval niet aan. Aan de twee opstaande buizen komen direct de restanten van de oude drager.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Arie55 »

Hoofdnoorman schreef:
do 03 jan 2019, 16:52
Kijk, dat bedoel ik nu.
Vorig jaar zaten ze mij uit te lachen omdat ik, bij de Aldi in Spanje, een paar kleine setjes "Meccano" kocht.
Het zit je nog steeds dwars, he
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Arie55 »

PaulBng schreef:
do 03 jan 2019, 17:37
Eens uitzoeken of een metaalhandel in de buurt het staal kan leveren. Anders maar bij een webwinkel.
In Amsterdam en Rotterdam zit een metaal winkel, kijk maar op de site van metaalwinkel.nl. Het is wel flink aan de prijs, zeg een 10+ euro per kg. Daar hebben ze ook warm gewalste profielen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door albertrietjens »

PaulBng schreef:
vr 04 jan 2019, 15:28
Ik heb net wat latten en scharniertjes gehaald. Ga inderdaad een model 1:1 maken.
:-B
PaulBng schreef:
vr 04 jan 2019, 15:28

Wat de U-profielen aangaat heb ik nog wat bedenkingen.
Ik ben nog geen warm gewalste profielen tegen gekomen. Wat ik er een nadeel van vind is dat de binnenkant soort van rond is. Het lijkt me dan lastig om de bussen daar netjes in te passen....
De binnenzijde heb ik inderdaad recht geslepen op de plek van de bussen. Niet echt problematisch. Zeker wanneer de bussen voorbij de aangelaste koker steken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Dit gaan we maar eens achter op de bus schroeven.. AfbeeldingAfbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door AadenAnke »

Vaak kun je ook bij een constructie bedrijf de profielen laten zetten bij de scharnierpunten kun je misschien nog iets van een schetsplaat tussen lassen. Torderen zal hoofdzakelijk tijdens het wegdraaien plaats vinden. In gesloten/rijstand zal het gewicht beter verdeeld zijn.

Gr. Aad
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door jansloos »

PaulBng schreef:
do 03 jan 2019, 17:37
Ik gebruik dat spul regelmatig om een model te maken.

Theoretisch zou ik het rek zonder te lassen kunnen maken. Maar die bussen op het eind van een koker staat me wel aan.

Eens uitzoeken of een metaalhandel in de buurt het staal kan leveren. Anders maar bij een webwinkel.

Met een leesbrilletje van de Hema lukt het nog aardig Afbeelding
In de roseveldtstraat zit een smederij.

Nog een - hele mooie met krullen- op de oude varkenmarkt: http://www.smederij.nl

Die kan ook lassen, emisschien nog ideeen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door VAN-tastique »

Ben ik even een paar daagjes op pad geweest en ik zie weer de meest mooie creaties voorbij komen :-B
Ik heb net de mate van de draai armen opgemeten, voor zover je ze nog nodig hebt...

De linker draaiarm is van hart bus tot hart bus 49 cm
De rechter draaiarm is van hart bus tot hart bus 79 cm

Tussen de beide draaiarmen heb ik tussen de harten van beide bussen 6 cm ruimte, in die tussenruimte heb ik een bevestigingspunt voor mijn tweede knevel om het rek gesloten te houden, maar die gebruik ik nooit, met alleen een knevel aan de rechter zijde blijft het rek keurig gesloten.

Je bent al lekker aan het freubelen met meccano, dat ziet er goed uit!
Maar wat Albert ook al aangeeft, je krijgt pas echt goed zicht op het geheel als je een exemplaar op schaal maakt, 1:1 is natuurlijk het meest ideaal.
De driehoek links verstevigen zoals Hoofdnoorman zeg maakt hem natuurlijk nog stijver, maar je moet er wel bij kunnen komen en het geheel wordt natuurlijk wel weer zwaarder.
Mijn rek (koud gezet) die kan ik zoals je op de foto wel kunt zien in open toestand flink belasten door erop te gaan staan met mijn 82 kilo.

Als je toch zelf weer met de bussen gaat lassen, probeer dan tijdens het lassen een strak passende pijp of bout in de bus te schuiven, dan loop je minder snel de kans dat je er doorheen brand.
Volgens mij was die bus verzinkt, dat moet je er dan eerst afslijpen, last stukken beter en ook een flink stuk minder ongezond :sick:

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Hoofdnoorman »

het geheel wordt natuurlijk wel weer zwaarder
gewicht plat 75 x 3 = 1,8 kg per meter! Dus die 900 gram? Als het al een halve meter is.
Wel een hele behoorlijke versteviging.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik heb nu een houten model gemaakt op basis van de maten van Albert.
Dat ga ik morgen achter op de bus schroeven en evalueren.
Dan kom ik terug met mijn bevindingen..

Even om duidelijk te zijn, dank ieder voor het meedenken!
Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt....
Plaats reactie