Zelfbouw casco met sandwich panelen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Navigator »

Ik heb zo'n Duitse DHL-Mercedes (maxi) omgebouwd naar camper www.iroquois.nl en er zijn er meer op dit forum.

Afbeelding
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door kampo »

Ondervinding met dat soort opbouw hebben we wel.
En daar kunnen we ook wat over vertellen, maar eerst een paar vragen.
Over welk 3,5T voertuig gaat het eigenlijk ?
Is het gewicht van de opbouw belangrijk ?
Heb je je al ingelezen over dat onderwerp, want wat basiskennis is toch wel aan te raden ?
Ga je alles zelf doen en maken of wil je een opbouwers kit kopen ?

Zou je de opbouw niet laten plaatsen door een profi, dan heb je meer tijd/energie over voor de inrichting ?
Onderschat het werk en het materiaal dat je nodig hebt niet. Tijd heb je blijkbaar genoeg , ook als het dik over de 1000 uren gaat ?
Heb je de lengte van de opbouw bepaald aan de hand van een gewichtsverdelingsberekening ?
Waarom 2,20m hoog, is dat nodig zo hoog ?
Heb je al een schets/tekening gemaakt ?
Welke ramen, weet dat de wanddikte bepaald zal worden door de keuze van de ramen.

Je ziet het veel vragen.


Een tip voor de volgorde van planning.
1. eerst de positie van de trap
2. dan de positie van de deur
3. daarna de hor
3. dan plaats je de 2m³ technieken
4. als dat getekend en opgelost is kan je beginnen tekenen aan de binnen indeling
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Camperbassie »

Kijk eens op www.caralu.com zij hebben carosserie profielen waar je de sandwichplaten in kunt steken.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
vr 21 dec 2018, 8:11
Ondervinding met dat soort opbouw hebben we wel.
1. want wat basiskennis is toch wel aan te raden ?
2. Tijd heb je blijkbaar genoeg , ook als het dik over de 1000 uren gaat ?
Als hij ongelijk heeft dan krijgt hij de volle laag van me, MAAR als hij gelijk heeft dan durf ik dat ook te schrijven.

#me to
Ik heb de ervaring om van een Flensburger Koffer (ex post) een camper te bouwen.
En ja ik had wat (wat is veel) basiskennis en ervaring met technieken maar zo nu en dan was het serieus inlezen om het allemaal te kennen/kunnen/uitvoeren.
En ja ik heb samen met mijn echtgenote wel wat ervaring om samen wat huizen grondig op te knappen, dus daar was er ook al wat ervaring...

En zo heel lang bouw je echt niet aan je camper als je full time er mee kunt bezig zijn.
Slechts vijf maanden zes dagen per week zo een acht uur per dag heb ik samen met mijn echtgenote aan die camper gewerkt. (Na slechts acht maand plannen en tekenen)

Toen waren er nog wat kleine dingetjes, maar begon ook onze eerste vakantie met die camper.
Zes jaar en vele camperdagen verder ben ik er nog geregeld wat aan het aanpassen.
Maar gelukkig hebben we de uren werk niet blijven opschrijven...

De enige 'angst' die mijn echtgenote heeft is om later een nieuwe camper te moeten bouwen... Gewoon omwille van die tijd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door kampo »

TS starter kan misschien de bijkomende uitleg geven ?
Zoals ik het begrijp gaat zijn vraag NIET over de ombouw van een bestaande paketkoffer (DHL, TNT, Deutsche Post)
Daarvoor kan hij terecht op http://www.paketkoffer.de/paketkoffer-treffen
De vraag ging over het zelf bouwen van een koffer met sandwichpanelen.
Naar analogie van de opbouw op de Movano van JoopL en zoals die op mijn camper.
Maar zonder wat bijkomende uitleg van zijn kant is dat voor mij onbegonnen werk.
Groeten Kampo
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Bedankt voor de vele reacties en iedereen een voorspoedig en probleemloos 2019 gewenst.
Zoals iemamd schreef zitten de meeste welwillenden die me willen helpen met een gebrek aan informatie van mijn kant.
Het is allemaal veel eenvoudiger dan het lijkt.
Even wat uitleg.
Het eerste idee was een bestelwagen L2H2, heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen afhankelijk wat je ermee wilt doen.
Elke dag het bed opmaken staat buiten discissie. Een inklapbare bank zoals bij de Westfalia vroeger, is een mogellijkheid.
Een Ducato-of aanverwante- is ook een mogelijkneid omdat je het bed dwars kan plaatsen.
Roest in de draagbalken kan duur uitvalllen, ook is een bestelwagen laag bij de grond.
Dan blijft er een chassis cabine over.
Bij Duitse dealers- zonder namen te noemen- vond ik interessante combinaties van de Duitse post of DHL.
Op de foto's zag ik voertuigen van net geen 80000 km met totaal versleten bestuurderszettel en andere indicaties die wiizen op VEEL kilometers. Ik heb er ook gevonden waar de tellerstand waarschijnlijk juist was.
Maar eens het vertrouwen geschonden blijft men wantrouwig.
Ik kan me geen miskoop veroorloven. Mechanische tegenslag is altijd mogelijk en daar kan de dealer niets aan doen.
Vervolg van het verhaal: dan blijft er nog de optie chassis babine over.
Na vele uren op internet zoeken, heb ik een firma gevonden- in Oost-Europa, die sandwich panelen maakt op vraag, jij verteld waar de deur, ramen en luiken komen, zij maken daar verstevigingen. Ook de samenstelling van de panelen opgeven. De prijs is bevredigend.
Zij maken de panelen op maat en de rest is voor jouw.
Vandaar mijn vraag hoe sandwich panelen aan elkaar te zetten.
Ook heb ik intussen geleerd dat Henkel deze MS939 heeft waarmee alles gekleefd wordt, panelen aan elkaar en ook op het subframe. Luchtvaart technologie. Geen schroeven of rivetten meer.
Dit was voor mij het grootste probleem.
Er is ook een Youtube filmpje waar ik veel van geleerd heb.
Mr Pink, part 36 dacht ik.
Er zijn hier mensen op het forum die veel grotere problemen en uitdagingen tot een goed einde bracnten, maar deze sandwich panelen verlijmen schijnt minder gekend te zijn.
Dit behoord tot mijn voorbereidingen.
Maar eerst een geschikt voertuig vinden.
Denk eraan, beginnen zonder geinformeerd te zijn is dom.
Maar een teveel aan informatie verstikt jouw.
Gewoon de schouders eronder zetten en doen.
Groeten.
Willy
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door WoutvanAken »

Bij Boonstra staat een camper met stormschade te koop, van 2012 maar helemaal nieuw met 2! km.
Ook bijna alle delen er bij. Wanneer je daar zelf een opbouw op bouwt kun je meteen alle delen gebruiken.
Er zal nog wel BPM bij komen.
Wout.
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door MrKoek »

Even een quote van mezelf uit mijn eigen bouwverslag :
viewtopic.php?f=7&t=8462464
MrKoek schreef:
do 27 dec 2018, 11:08
Bij aanschaf van de truck had deze al een prima stalen skelet dat als frame kon dienen. Ook de laadvloer is bij de DAF standaard torsievrij gemonteerd (3 punts chassis). Daardoor hoefde ik zelf geen sub frame te bouwen. Ook het mooie imperiaal dat er al op zat (en ik met wat aanpassingen kon hergebruiken) deed mij besluiten het stalen skelet te blijven gebruiken.
Nadeel was dat de panelen die er in zaten niet geisoleerd waren. Hiervoor had ik twee opties: van binnenuit na-isoleren of de panelen vervangen voor geisoleerde exemplaren. Omdat na-isoleren het risico met zich meebracht dat het niet perfect zou aansluiten op de en zodoende vocht in de holle ruimtes kan komen besloot ik de panelen te vervangen door sandwichpanelen. Op een aantal plaatsen heb ik toen prijs opgevraagd maar al snel bleek dat dit een kostbare aangelegenheid ging worden (ongeveer €5000,- voor op maat gemaakte panelen). Via Marktplaats ben ik toen uitgekomen bij een handelaar in Staphorst die sandwichpanelen aanbood die qua opbouw perfect voldeden (polyester-hout-xps-hout-polyester) (https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr ) Het grote nadeel hierbij was dat de panelen niet groot genoeg waren voor mijn 'vakken' in het stalen skelet. Qua prijs scheelde het wel enorm (€450,- voor alles). Voor het prijsverschil kon ik zelf wel een weekje werken ;) Ik heb toen een lijmframe gebouwd waarop ik de op maat gezaagde panelen perfect op de kopse kant kon verlijmen. Qua lijmkeuze ben ik in overleg met leverancier Sika gekomen tot SikaForce 7710 l35 2-componenten lijm. Met verwerken is het wat gedoe (korte pot open tijd en persen noodzakelijk) Maar het is echt super sterk geworden! Op de naden heb ik een klein gleufje gefreesd dat ik afgekit heb met Sika 521UV kit. Ook rondom alles afgekit met 521. Aan de binnenkant moest ik het zichtbare staal nog wel na-isoleren. Dit heb ik gedaan met Aerogel matten (http://www.bluedec.nl/) Dit spul isoleert super goed (ongeveer de dubbele RD waarde tov XPS) maar is ook erg kostbaar. Dit heb ik dus alleen toegepast op de plekken waar de dikte van belang is (op het staal en op de vloer waar stahoogte noodzakelijk is).

Nu we het over lijm hebben; al het andere lijmwerk aan de opbouw heb ik gedaan met Sika 252 lijmkit. Ook super spul! (hoef je niet te persen en hecht op bijna alles maar minder goed op XPS)

Als Sika meesleest mogen ze me best een cadeaubon sturen voor al deze reclame ;)

De manier van bouwen (het stalen skelet met sandwich panelen en het na-isoleren van de koudebrugen met aerogel) heb ik afgekeken van de manier waarop Blissmobil bouwt (www.blissmobil.com). Ook dit italiaanse stel bouwt op dezelfde manier: www.stepsover.com

De meeste bouwers maken echter gebruik van een doosje compleet gevouwen uit sandwichpanelen.
De voordelen hiervan zijn dat het een stuk lichter is en je geen koudebruggen hebt.
Nadeel is dat het minder stevig is en in mijn geval ook een stuk duurder. (ik had immers al een mooi recht stalen skelet met een torsievrij chassis)

Mochten er nog vragen zijn verneem ik dat graag!
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Wout, die schadecamper is weg, maar dit is een site om te volgen.
Alhoewel, als ik alles zelf doe zal het minder mooi zijn, maar beter van kwaliteit, denk ik.
Mr Koek, wat je schrijft is heel interessant en je weet waarover je praat.
Die sandwichpanelen zijn inderdaad niet duur, spijtig van de afmetingen.
De firma waar in mee onderhandelde vragen 45 €/ m2 voor 40 mm dikte, panelen uit 1 stuk. Een box van ruwweg 4 x 2 x 2 = is 16 m2, daar valt over te praten dacht ik.
Ook alle anderen die me goede raad gaven weten perfect waarover het gaat en wil ik bedanken.
Maar eerst het voertuig,dan de plannen.
Als Guido hier ergens rondhangt, lees dan eens de email op je callsign.
Groeten.
Willy
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Jan Pieter »

Als je een dichte box maakt van 4x2x2 dan heb je vlg mij 40 m2 nodig

4 panelen van 4x2 en 2 panelen van 2x2
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Jan-Pieter,
je hebt overschot van gelijk. Ik rekende het volume uit, maar had de oppervlakte nodig. Stomme vergissing van mij.
Mijn mooie box is ineens een stuk duurder.
Zo zie je de voordelen van dit forum.
Groeten.
Willy
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Dag iedereen,
volgende week kom ik naar huis en wil in Duitsland een ex-post of DHL Sprinter kopen met Kögel box, 3450 1850 2000.
Daar al deze Sprinters en autom versnellingsbak hebben, wou ik graag weten- van diegenen die ook zo'n voertuig hebben- hoe het rijden in de bergen is, en hoe die zich gedraagd bij steile beklimmingen?
Ik veronderstel dat die versnellingsbak special gemaakt is voor stadsverkeer.
Ikzelf heb daar er geen idee van.
Iemand schreef hierover dat hij de handgeschakelde versnellingen mist, maar de reden waarom stond er niet bij dacht ik.
Groeten.
Willy
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Navigator »

Ik rij met zo'n Sprinter en dan de grote maxi-versie. De bak is prima, en zeker NIET 'alleen voor de stad'. Heuvels en bergen geen enkel probleem. Bedenk wel dat de 308CDI 'ruim' 80PK heeft. De motor is eenvoudig en relatief goedkoop te tunen naar 110-120 PK. Dat merk je direct. Mijn gebruik ligt rond de 1:10. Ik rij zelden sneller dan 110km p/u, kruissnelheid rond de 100.

Soms zou ik willen dat de bak wat sneller schakelde en een tik op het pookje is dan voldoende. Al met al zeer tevreden met de bak. Het is overigens geen automaat maar een gerobotiseerde handmatige versnellingsbak.

Op internet zijn er wel wat meldingen van probleempjes met de bak. Er is een update geweest waarbij o.a. het schakelrelais is vervangen, dat is bij alle DHL-Sprinters van na 2001 uitgevoerd. Verder ALTIJD er voor zorgen dat je de bak in N-stand zet als je de wagen wegzet.

Ik heb inmiddels een reserve-relais bij me (toch zo'n 6 euro), en ik heb vorig jaar de olie van de bak ververst.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door eef van baal »

en wil jet het toch zelf doen, HIER een adres die je alles kan leveren in kunststof en niet in oost maar in west Duitsland Emmerich.
ook voor douche bakken kun je hier terecht.


Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie