Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door zuk4wd »

Ook hier wordt netjes gewerkt, Mijn complimenten. Vind het leuk om te zien dat je een andere plek gekozen hebt om een gat te boren in de vlotter/pomphouder deksel. In beide posities houd het niet over, Maar ik vind het altijd nog beter dan een gat in de tank zelf boren.
Wat betreft de positie van de pomp, Dit is in strijd met de inbouwhandleiding, Daar in staat "Dichter bij de tank dan bij de heater" Maar zolang het werkt zal het niets uitmaken. Wel zet die beschermslang me nog ff aan het denken, het oog wil immers ook wat. Misschien dat ik dit ook nog ga doen.
(Ik heb echter alleen de kabelslang zonder opening langs de zijkant. Maar heb nog meer nodig ivm kabels. waar heb je deze vandaan ?)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nee qua ruimte houdt het zeker niet over. Ik was even bang dat ik de blauwe koppeling niet erop kreeg naast de nieuwe aansluiting maar gelukkig is het buisje een beetje buigbaar :P .

Voor de bescherming:
KSS Kabelbeschermingsslang PAO-07 binnendiameter 6mm per meter te koop via Conrad artikelnr 1527923
Deze kun je ook achteraf makkelijk eromheen doen.

Qua positie van het pompje....daar heb ik overheen gelezen en teveel naar de tekening en de maximum afstanden gestaard... :bang:
Deze zin dus niet gezien op de bladzijde ervoor: "The fuel pump is preferably mounted closer to the fuel tank and below the lower fuel level in the fuel tank." Overigens, om het pompje nu 'onder' de tank te hangen dan sleept ie zo ongeveer over het asfalt. :D :D
Voorlopig laat ik het even zo. Ik heb genoeg slang reserve om de positie te veranderen, het moeilijkste stuk hebben we gehad in elk geval.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Korte update van de werkzaamheden van afgelopen weekend;

De vloer ligt er nu helemaal in dus er is een mijlpaal bereikt. Van alle vloerplanken zijn de zijkanten voorzien van houtlijm (nog niet te zien op de foto) en over het PE schuim ligt een dampscherm (duur woord voor stukkie plastic).

Daar waar je de bout ziet op de 3e foto linksonder zit het originele gat in de bodemplaat voor de bevestiging van een D-ring. Dit is straks een mooie referentie en houvast voor het keukenblok.
20190501.jpg
20190501.jpg (124.26 KiB) 1272 keer bekeken
Ondertussen hebben we ook verder geknutseld aan de kachel (uitlaat) en bepaald hoe dat ding moet komen. Voor de aanzuigbuis moeten we nog de exacte plek bepalen maar de uitlaat komt in feite naast de uitlaat van de bus. Waarschijnlijk komt de opening van de aanzuigbuis er een 30 cm voor (als je vanaf de achterlichten richting de koplampen kijkt zeg maar 'ervoor').
Het is wel een heel gepriegel om de uitlaatslangklem op de kachel te monteren, daarvoor is mijn gereedschap net te groot, de ruimte waarbinnen gesleuteld moet worden net te klein (in de RVS houder) en de plek onder de bus op de koude tegels net te oncomfortabel. Toen ik het ringetje voor de 8e keer moest ontwijken omdat het anders in mijn oog zou vallen zijn we gaan opruimen en thuis verder gegaan met isolatie snijden voor tegen het plafond.

Mocht er overigens iemand behoefte hebben aan dat grijze PE schuim laat dat dan even weten.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag met behulp van Maurice de grijswatertank onder de bus kunnen hangen. Nog niet alle steunen passen helemaal 100% maar de plek ligt nu vast en vanaf hier passen we de steunen aan in plaats van de tank :-B .

In de ochtend ook niet stilgezeten, de geleiderail gedemonteerd om de status te inspecteren (nu kunnen we er nog gemakkelijk bij). Ondanks dat bus_y slechts 1x buiten is geweest (van dealer naar loods) was het toch al behoorlijk vuil:

Van Wout al een keer een stuk rubber ontvangen, bedankt :bow: en die nu bevestigd met Bison Tix (natuurlijk niet zoals op de foto, die is om de positie van de strook aan te duiden; de strook ligt in het midden zeg maar.).
De boven- en onderrand krijgen bovendien een streepje kit zodat het allemaal goed zit.
geleiderail.jpg
geleiderail.jpg (121.82 KiB) 1163 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen week een beetje in huis geknutseld aan een USB aansluiting en (omdat die erbij zat) een extra (lijn)ingang voor de radio/navigatie.

Hoe krijg je een rechthoekig en een rond ding in een bijna rechthoekig plaatje en dan toch 'vast' zonder een flinke dot lijm?

Nou, je kunt het plaatje natekenen in Tinkercad (online 3d tekentool) en dan middels een paar proef printjes zelf een plaatje maken :-B
aux_usb.jpg
aux_usb.jpg (129.74 KiB) 1049 keer bekeken
Kan ik ook eindelijk het dashboard weer monteren :D

Morgen weer iets nuttigs doen aan bus_y......
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Goed bezig JTG, wat was het achter die deurrails vuil.
Hoe zou het eruit zien over 10 jaar als je er niks aan deed? Ligt je deur eruit..
Heb nog een tip van je overgenomen, de beschermslang bij C..rad besteld voor de Planar dieselslang.
Dat is toch wat beter dan zo'n slangetje kaal onder de bus te hangen.
Groet Sjaak.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja die past er netjes omheen en is ook achteraf nog eromheen te krijgen.
Vandaag had ik hulp bij het klussen; wij hadden bedacht dat het bed nu te hoog zou komen om er nog comfortabel op te zitten en mijn vader heeft zich aldus ontfermd over de omvormer/lader, zekeringkast etc etc en het geheel naar beneden gebracht :thumbup: :thumbup: terwijl ik zelf bezig was het dashboard weer ineen te schroeven en de uitschuiftrede definitief aan te sluiten. Alles werkt nu. Uitschuiftrede 'uit' en motor starten -> zoemertje zoemt, lampje brandt en uitschuiftrede vanzelf trekt in. Fijn dat het werkt zoals beschreven/bedacht. Per saldo is er dus vandaag na een hele dag niet veel verandering te zien :lol3:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zo tijd om weer een kleine update te geven;
We hebben lang zitten denken hoe we de bovenkastjes zouden bevestigen. Uiteindelijk besloten om tegen het plafond houten balkjes te plakken en de achterzijde bovenin met boutjes in blindklinkmoeren (M6) te schroeven. De achterzijde onderin rust dan op de balk (Hoogte 2 bus dus ruimte zat daar).

Enfin, de bovenkastjes maken zijn we nog niet aan toe, eerst maar eens de voorbereidingen;
Gaatjes boren voor de blindklinkmoeren, hammerite erop en een paar uur drogen en dan de blindklinkmoeren erin;
IMG_5253a.jpg
IMG_5253a.jpg (35.66 KiB) 847 keer bekeken
IMG_5255.JPG
IMG_5255.JPG (72.86 KiB) 847 keer bekeken
Ondertussen lekker bezig geweest met het vastzetten van alle electriciteitsbuizen. Op de plekken waar de buizen achter het plaatwerk zitten zijn ze omhuld door isolatiemateriaal en waar ze tegen het plaatwerk geklemd kunnen worden met een tie-wrap zit er een stukje neopreen tussen. Soms moet je daarvoor een klein gaatje erbij maken.
Allemaal tegen het rammelen. De buizen zijn onderling ook aan elkaar gemaakt met tie-wraps en tenslotte spuiten we de buizen vol met PUR zodat de kabels in de buizen ook vastliggen. ;;-) nee dus.
IMG_5256.JPG
IMG_5256.JPG (47.77 KiB) 847 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

ik had de leidingen ook zo vastgelegd met tyerips. Alleen krijg je daar later last van als je het plaatwerk wilt bekleden met plaatmateriaal. Dan heb je hobbels door de tyrips. Heb ze weer doorgeknipt en de buizen zoveel mogelijk aanelkaar geknoopt in de goten. En voorzien van isolatiebuis.
Wat betreft de purschuim, ga zelf de leidingen vol gieten met beton. :lol3: (niet dus) groet Sjaak
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Op de foto's hierna zie je hoe het plafond eerst in stroken (net als op de vloer eigenlijk)en daarna met grotere vlakken PE schuim wordt beplakt.
De oranjegekleurde (houtmenie) balkjes zitten gelijmd.
IMG_5258.JPG
IMG_5258.JPG (111.16 KiB) 839 keer bekeken
IMG_5260.JPG
IMG_5260.JPG (99.28 KiB) 839 keer bekeken
IMG_5257.JPG
IMG_5257.JPG (101.56 KiB) 839 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Sjaak dan wel met dat lichtgewicht beton voor zwaluwstaart panelen toch :-B :-B anders zit je zo boven de 3,5t
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag verder gewerkt aan het isoleren van het plafond, de lucht inlaat van de kachel bevestigd en nog meer elektriciteitsbuis omhuld met isolatie en vastgezet. Niet veel foto's gemaakt deze keer....je kunt wel goed de opbouw van de isolatie zien op onderstaande foto, op de diepe lagen 3x 9mm op de ondiepe lagen 2x 9mm waarmee we zo ongeveer op dezelfde hoogte uitkomen als de metalen dwarsribben. De laatste laag met neopreen van 7-8 mm komt er nog 'overheen' en dan is gelijk al het witte metaal (en ook het hout) bedekt.
IMG_9993.JPG
IMG_9993.JPG (93.3 KiB) 748 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

JTG schreef:
zo 30 dec 2018, 20:20
...De brandstofpomp heeft ook zijn plekje gekregen. De lengte tussen pomp en kachel is ongeveer 20cm, tussen vlotterdeksel en pomp ongeveer 200cm. Ruim binnen de marges. ...
hmm
Eigenlijk had dit andersom moeten zijn. Best de zuigleiding kort houden (50cm tot 1m) en de persleiding mag veel langer zijn. Dat heeft bovendien een dempend effect op de puls. Let op gebruik enkel de meegeleverde diameters. Het is een gekalibreerd systeem. Ik kan niet zien of je de rubber verbindingsstukjes diep genoeg hebt gestoken. dwz steeds tot op het eind.
Camper bouw gaat lekker vooruit !
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Kampo
Ja zuk4wd had mij daar ook al op gewezen maar bedankt om het op te merken en de moeite te nemen om te reageren.
Bij het zoeken naar een goede plek voor het pompje (weg van de knalpot) kwam ik uiteindelijk op deze plek en ondanks dat ik de handleidingen van verschillende merken bij de hand had heb ik daar toch overheen gelezen....
Dit is wel te corrigeren achteraf nog in elk geval maar ik had eigenlijk besloten de kachel eerst maar eens uit te proberen. (ik kan de hele leiding nog wel 2x maken uit het reststuk :-B ). De rubber slangetjes zijn in mijn beleving wel ver genoeg eroverheen geschoven maar ik zal dat nog eens controleren aankomend weekend.

Er komen binnenkort wel een paar uitdagingen aan;
- Eerste raam (ooit)
- Bed op/ombouw
- 12V netjes op de wand monteren (230V gaan we bij nader inzicht toch meer naar voren plaatsen om (nog) meer ruimte te maken achterin)
- Bovenkastjes
etc. etc.
Plaats reactie