Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Nu de VSR-bok op zijn plek staat moet de vloer weer afgewerkt worden.
De standkachel moet hier ook nog door heen.
Hier zijn kant en klare oplossing en voor maar gezien ik er hobby aan heb om met metaal te werken ga ik deze zelf maken.
Begint al ergens op te lijken:
Nadat het hele zaakje aan elkaar gelast is heb ik het gespoten met 3 laagjes hittebestendige verf (690°C)
De standkachel moet hier ook nog door heen.
Hier zijn kant en klare oplossing en voor maar gezien ik er hobby aan heb om met metaal te werken ga ik deze zelf maken.
Begint al ergens op te lijken:
Nadat het hele zaakje aan elkaar gelast is heb ik het gespoten met 3 laagjes hittebestendige verf (690°C)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Knap staaltje werk
Heb je al bedacht welke kit je gaat gebruiken rondom? (tussen de zijkanten van deze steun en de vloerisolatie in zeg maar)
Heb je al bedacht welke kit je gaat gebruiken rondom? (tussen de zijkanten van deze steun en de vloerisolatie in zeg maar)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Nee nog niet, jij al wel..... maar welke ?
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Griffon Hydra vuurvaste afdichtingskit, niet echt heel nodig denk ik maar toch
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Siliconenkit is ook behoorlijk hittebestendig, kijk maar naar siliconenbakvormen e.d.
Wout.
Wout.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Time for a post X-Mass update:
Er moet een grote opening gemaakt worden in de vloer van de bus zodat de montage flens er door heen kan.
Omdat dit niet makkelijk te doen is terwijl de 22mm Multiplexplaat die onder de gordelbok zit het gebruik van de decoupeerzaag onmogelijk maakt.
Heb ik deze incl. gordelbok tijdelijk verwijderd. De opening is na het zagen 3x gespoten met zinkspray, En vanaf de onderkant ook nog met tectyl spray.
Het stuk 22mm multiplex uitgebreid zodat de montage flens vlak ligt.
De standkachel werkt op diesel. De brandstoftank is te bereiken vanuit de cabine, Wel heb ik voor het gemak de bank eruit gehaald.
De slangen gaan erg eenvoudige van de Pomp/Vlotter-unit (PV-U) af.
De hele PV-U wordt op z'n plek gehouden door een grote moer.
Je moet wel even goed uitkijken bij verwijderen van de PV-U omdat de vlotter erg kwetsbaar is.
Zorg er ook voor dat er een emmer klaar staat om de PV-U in te doen om het geknoei met diesel te beperken.
Helaas is bij onze bus de moer gespleten en is deze dus voor 70% kapot. (nieuwe besteld, 17,-) Dit had ook ergens op vakantie mijn humeur ernstig kunnen beïnvloeden. Gezien de PV-U met 2 veren tegen de bodem van de tank wordt gedrukt, Drukt deze ook de deksel eraf als de moer helemaal stuk was geweest. De deksel had dan ongeveer 6cm boven de tank gestaan. En met een volle tank was er heel veel diesel uit geklotst.
Bij de standkachel set zat ook een aanzuigbuisje die gemonteerd moest worden.
En omdat ik bij het verwijderen van de bank wat glas tegen kwam besloot ik ook de bestuurdersstoel eruit te halen en eens grondig schoon te maken.
Ook was de inmiddels 1 jaar geleden aangelegde 25mm2 kabel naar de huishoud accu me een doorn in het oog.
Deze heb ik daarom in buis gelegd en uit het zicht naar achteren (eerste 15cm in dikke krimpkous tot aan de buis, ivm hoogte). (Bij heel veel mensen zie je hier kabel langs de stoel omhoog komen en dan verder naar achteren gaan)
Er moet een grote opening gemaakt worden in de vloer van de bus zodat de montage flens er door heen kan.
Omdat dit niet makkelijk te doen is terwijl de 22mm Multiplexplaat die onder de gordelbok zit het gebruik van de decoupeerzaag onmogelijk maakt.
Heb ik deze incl. gordelbok tijdelijk verwijderd. De opening is na het zagen 3x gespoten met zinkspray, En vanaf de onderkant ook nog met tectyl spray.
Het stuk 22mm multiplex uitgebreid zodat de montage flens vlak ligt.
De standkachel werkt op diesel. De brandstoftank is te bereiken vanuit de cabine, Wel heb ik voor het gemak de bank eruit gehaald.
De slangen gaan erg eenvoudige van de Pomp/Vlotter-unit (PV-U) af.
De hele PV-U wordt op z'n plek gehouden door een grote moer.
Je moet wel even goed uitkijken bij verwijderen van de PV-U omdat de vlotter erg kwetsbaar is.
Zorg er ook voor dat er een emmer klaar staat om de PV-U in te doen om het geknoei met diesel te beperken.
Helaas is bij onze bus de moer gespleten en is deze dus voor 70% kapot. (nieuwe besteld, 17,-) Dit had ook ergens op vakantie mijn humeur ernstig kunnen beïnvloeden. Gezien de PV-U met 2 veren tegen de bodem van de tank wordt gedrukt, Drukt deze ook de deksel eraf als de moer helemaal stuk was geweest. De deksel had dan ongeveer 6cm boven de tank gestaan. En met een volle tank was er heel veel diesel uit geklotst.
Bij de standkachel set zat ook een aanzuigbuisje die gemonteerd moest worden.
En omdat ik bij het verwijderen van de bank wat glas tegen kwam besloot ik ook de bestuurdersstoel eruit te halen en eens grondig schoon te maken.
Ook was de inmiddels 1 jaar geleden aangelegde 25mm2 kabel naar de huishoud accu me een doorn in het oog.
Deze heb ik daarom in buis gelegd en uit het zicht naar achteren (eerste 15cm in dikke krimpkous tot aan de buis, ivm hoogte). (Bij heel veel mensen zie je hier kabel langs de stoel omhoog komen en dan verder naar achteren gaan)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Mooie update weer Ik ga morgen ook de aansluiting proberen te maken in bus_y op de vlotterdeksel.
Wat zijn dat voor een driehoekige zwartgekleurde 'doppen' aan de zijkant over de gaten heen net boven de vloer (2e foto is het duidelijkst)? Bij ons zitten die niet namelijk en ik twijfel of we de isolatie eroverheen moeten plakken of beter van niet en open laten..... Toen zag ik jouw foto's en dacht misschien is het een soort stoffen bekleding oid.... wel 'dicht' maar ook lucht doorlatend.
Wat zijn dat voor een driehoekige zwartgekleurde 'doppen' aan de zijkant over de gaten heen net boven de vloer (2e foto is het duidelijkst)? Bij ons zitten die niet namelijk en ik twijfel of we de isolatie eroverheen moeten plakken of beter van niet en open laten..... Toen zag ik jouw foto's en dacht misschien is het een soort stoffen bekleding oid.... wel 'dicht' maar ook lucht doorlatend.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
@ JTG, Dit zijn plastic driehoekjes die je er zo uit kunt klikken.
Het materiaal dat je aanziet als stof is 5mm Xtrem. Alle kokers worden niet gevuld maar wel voorzien van 5mm Xtrem, Minder kans op condens zo op deze vlakken. En de kokers kunnen onderling gewoon ventileren richting de langskokers onderin waar het vocht naar buiten kan. Ook zal ik per segment 1 zo'n driehoekje eruit laten zodat het achter de panelen ook nog kan ventileren
Het materiaal dat je aanziet als stof is 5mm Xtrem. Alle kokers worden niet gevuld maar wel voorzien van 5mm Xtrem, Minder kans op condens zo op deze vlakken. En de kokers kunnen onderling gewoon ventileren richting de langskokers onderin waar het vocht naar buiten kan. Ook zal ik per segment 1 zo'n driehoekje eruit laten zodat het achter de panelen ook nog kan ventileren
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
De dieselpomp geplaatst.
De kabel naar de dieselpomp voor de standkachel loopt via de "Accubak" naar de plek van bestemming.
Kabel op z'n plek en aangesloten.
Vervolgens de inlaat en de uitlaat aangesloten.
(Hopelijk komt de grote moer voor de brandstoftank snel binnen, Dan kan ik alles definitief maken en test draaien.
De kabel naar de dieselpomp voor de standkachel loopt via de "Accubak" naar de plek van bestemming.
Kabel op z'n plek en aangesloten.
Vervolgens de inlaat en de uitlaat aangesloten.
(Hopelijk komt de grote moer voor de brandstoftank snel binnen, Dan kan ik alles definitief maken en test draaien.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Mooi verslag van de dieselkachel inbouw. Kan ik goed gebruiken ergens in de komende maanden.
Ik zie dat je de dieselslang hebt gemonteerd (kaal), zoals het geleverd wordt.
Wij hebben een Planar, en zelf vind ik het maar fragiel om de leiding zo onder de bus te hangen.
Zit te denken een buitenmantel oid. om de leiding te doen, misschien overbodig maar zou op den duur de kunstof slang hard worden en kunnen scheuren.(steenslag etc.)
Heeft iemand daar ervaring mee?
Sjaak.
Ik zie dat je de dieselslang hebt gemonteerd (kaal), zoals het geleverd wordt.
Wij hebben een Planar, en zelf vind ik het maar fragiel om de leiding zo onder de bus te hangen.
Zit te denken een buitenmantel oid. om de leiding te doen, misschien overbodig maar zou op den duur de kunstof slang hard worden en kunnen scheuren.(steenslag etc.)
Heeft iemand daar ervaring mee?
Sjaak.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Inderdaad. Bedankt voor het mooie verslag.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
dat plastic is al hard en olie bestendig, en vertrouw je het niet neem je toch koperen leiding.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Netjes gemonteerd, ziet er goed uit en een goed fotoverslag!
Wout.
Wout.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Bedankt voor de leuke reacties , Daar doe ik het voor
Wat betreft de brandstofslang, Daar maak ik me geen zorgen over.
Gezien de wanddikte en de taaiheid van het materiaal voorzie ik geen problemen.
(just in case zal de overgebleven 2m een plekje vinden in de kast die ik om de kachel unit heen bouw.)
Wat betreft de brandstofslang, Daar maak ik me geen zorgen over.
Gezien de wanddikte en de taaiheid van het materiaal voorzie ik geen problemen.
(just in case zal de overgebleven 2m een plekje vinden in de kast die ik om de kachel unit heen bouw.)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.