Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb er niet zoveel ervaring mee maar, volgens mij, zal de print onder de poolbrug gemonteerd moeten worden.
Als ik de foto's zo eens bekijk, zal dat wel goed moeten zijn.

Dus de print meteen op de pool en dan de brug er boven op monteren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Metor »

Zo te zien kun je ook de koperen strips (de poolbrug) andersom monteren zodat de buiging hiervan naar onder zit. En dan de print er gewoon bovenop monteren.
En zoals Wout ook al aangeeft, koperen ringen gebruiken, die M8 (?) RVS splitringen zijn veel te sterk voor de epoxy print. Koperen split-ringen (of vreet-ringen) zijn veel zachter.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat zou ook nog kunnen want de beschermkappen op de poolbrug zweven boven de accu.
Mij lijkt het, in ieder geval, stug dat zoiets wordt uitgeleverd om te monteren zoals in het eerste plaatje.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

@JTG
Knap dat je het probleem van dat invreten in de printplaat op tijd gezien hebt. :thumbup:
Ben even gaan opzoeken hoe de anderen dit doen.
Het mooiste is natuurlijk om de balancers aan de buitenkant te monteren.

/]Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Bedankt voor de reacties!

De reden om eerst de verbindingsstroken aan te sluiten en dan de printjes van het BMS zit 'm in deze tekst van de handleiding bij het BMS:
Hoge inschakelstromen, die vonkvorming veroorzaken (vonken) en ultrahoge elektromagnetische niveaus, kunnen elektronische schakelingen gemakkelijk beschadigen. We raden dan ook ten zeerste aan om altijd eerst de zogenaamde "grote stroomverbindingen" in aan te sluiten en dan de BMS-boards.

Daar komt nog bij dat ik de printjes goed wil kunnen zien en het IC op elk printje wil voorzien van een klein koellichaam en dat zou net wel/net niet passen onder de strips.

Waarom geen koperen ringetjes in plaats van RVS? Passende RVS ringetjes in M12 waren makkelijker te koop dan dezelfde in koper (niet kunnen vinden) en het meegeleverde materiaal was ook allemaal in RVS.

Natuurlijk had ik ook eerst een moer op de strip kunnen draaien en dan het BMS daarbovenop maar dan zou ik te hoog komen voor de afdekplaatbevestiging die ik reeds had voorbereid :D .

Meerdere wegen naar Rome.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

In dit geval lees ik dus dat dan eerst de bruggen worden geplaatst. Deze zijn dan vastgeschroefd en de BMS zal dan op de moer van de verbinding komen te liggen. Op dat moment zal dan ook de afstand goed zijn en geen gevaar voor eventuele vonkvorming. Het risico om d.m.v. één moer, zowel de BMS als de brug te monteren blijft dan dat de BMS beschadigd kan worden.
Overigens kunnen er pas stromen gaan lopen als de stroomkring gesloten is.

Maar in ieder geval wel nagedacht. Of het de juiste montagewijze is, waag ik te betwijfelen. Daar staat echter tegenover dat ik zelf nog niet zoiets heb gebouwd dus de ervaring is er nog niet.
Het ziet er wel goed uit. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

Enige weken geleden was ik, hier in Spanje, aan het kijken naar kant en klare Lifepo4 accu's.

Ik kwam deze tegen in deze link.

Vooral de prijs is interessant € 990,-
Er behoeft geen speciale laders aangekocht of andere aanpassingen gedaan te worden volgens de website. Plug and Play dus. De accu schijnt trouwens van Duitse makelij te zijn.
Als ik dan kijk naar de prijs van 4 Winston cellen en daarbij ook nog de bak en de BMS etc aan moet schaffen, denk ik dat deze aanbieding zéér interessant is. Of heb ik het mis?

Afbeelding

Ook gewoon in Duitsland voor dezelfde prijs en wat makkelijker leesbare tekst. Voor mij dan. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@hoofdnoorman

Interessant misschien wel, maar voor iets meer geld hebben wij nu wel 200Ah.
Bovendien is onze situatie anders, er hoeft niets ‘in plaats van’ en dat scheelt uiteindelijk ook. Belangrijk is wel dat het laadproces stopt indien ‘vol’. (‘Vol’ tussen aanhalingstekens want 80% vol is in ons geval ‘vol’ (genoeg) en goed voor de levensduur van de cellen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen. :oops:
Ik meende dat die cellen 100 Ah waren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Geen probleem natuurlijk (heb net mijn eigen draadje nog even nagelezen of ik ergens een typefout gemaakt had en kwam een bericht tegen op 16 oktober waarin stond dat we gingen zoeken naar een LifePo4 accu met 100Ah capaciteit dus misschien zette dat bericht je op het verkeerde been).
De openingspost wordt steeds geactualiseerd met de uiteindelijk gemaakte keuzes (kan ik het zelf ook terugvinden :-B )
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

:hug: Aha, ben ik toch een stukje minder dement of in de war. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag de laatste hand gelegd aan de ondervloer. Een 'dampscherm' (plastic laagje) over de isolatie heen gelegd en daarna de 9mm multiplex er weer overheen teruggelegd. Ook zijn de laatste vloerlatten (voorin) in de houtmenie gezet zodat ze morgen vastgelijmd kunnen worden en de isolatie er daar ook tussen kan. Op de foto zie je voorin ook de bok en de heater staan, dat was vorige keer goed gelukt en nu 'af' voor wat betreft plaatsing.
IMG_5186.jpg
IMG_5186.jpg (111.24 KiB) 818 keer bekeken
Morgen wordt weer een drukke dag met ondermeer op het programma;
- tijdelijk verwijderen bank voorin
- aansluiting maken dieselkachel in vlotterdeksel
- isolatie afmaken vloer
- laatste vloerplaat zagen 9mm
- kijken/passen luchtinlaat en uitlaatgas uitlaat dieselkachel onder de bus
- kijken/passen grijswatertank beugels mits zinkverf goed droog (ze zijn klaar (!))

de dag zal weer tekort zijn :P
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De dag is weer ten einde, tijd voor een kort resumé;
Het is gelukt om de aansluitingen voor de kachel in het deksel van de dieseltank te maken, het name wel wat meer tijd in beslag dan gedacht, voornamelijk omdat ik in 1e instantie de dikke aansluiting (ontluchting?) niet los kreeg en daarna bleek de moer van de vlotterdeksel zelf erg vast te zitten. Het Ali gereedschap paste uiteindelijke net wel/niet (ik moest veel kracht naar beneden zetten om de tandjes over de ribbels houden).
IMG_5193.JPG
IMG_5193.JPG (68.69 KiB) 759 keer bekeken
IMG_5194.JPG
IMG_5194.JPG (66.05 KiB) 759 keer bekeken
IMG_5196.JPG
IMG_5196.JPG (70.89 KiB) 759 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Eens het gat gemaakt was kon het buisje op maat gezaagd en gemonteerd worden. Het buisje loopt uiteindelijk net naast de vlotterpot (buitenkant) naar beneden toe. Ik heb een paar cm tussen bodem en onderzijde buisje vrijgehouden zodat we niet alle diesel op kunnen branden.

Montage in omgekeerde volgorde van loshalen. De vlotterpot draaide wel behoorlijk mee tijdens het aandraaien van de grote moer (tegenhouden). Uiteindelijk kreeg ik de pijl van de moer niet naar de pijlindicator op de vlotterdeksel maar een blik op de foto voordat ik begon maakte duidelijk dat die nooit pijl op pijl gezeten heeft (!?). Nou ja, we zullen het snel ruiken als de aansluiting niet straks genoeg is :)
IMG_5199.JPG
IMG_5199.JPG (88.5 KiB) 757 keer bekeken
IMG_5205.JPG
IMG_5205.JPG (126.23 KiB) 757 keer bekeken
IMG_5207.JPG
IMG_5207.JPG (127.6 KiB) 757 keer bekeken
De brandstofpomp heeft ook zijn plekje gekregen. De lengte tussen pomp en kachel is ongeveer 20cm, tussen vlotterdeksel en pomp ongeveer 200cm. Ruim binnen de marges. De buis hangt nu nog los, het werd te donker om goed te kunnen werken, die zetten we volgende keer met een paar klemmetjes of tie-wraps vast.
Plaats reactie