Daar gaan we weer met ons campertje... op stap

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Daar gaan we weer met ons campertje....op stap



Bericht door 1934 »

Het rookt hier op het forum !!!!
IMG_2166.PNG
IMG_2166.PNG (266.66 KiB) 550 keer bekeken
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door WhiteVanMen »

Wat ik nu niet begrijp.
:think:

Nu beschikken we in ons land over redelijk schone brandstof , namelijk gas !
En dan gaan ze de kraan dichtdraaien.
:bang:

Daar kan je gewoon auto,s op laten rijden.
:thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door Kroppie »

u woont zeker niet in groningen, (ik ook niet hoor), en lpg is ook gas, dus dat kan ook

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door thole »

Ongelofelijk hoe snel mensen iets vergeten :crazy:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door FredV »

johan1950 schreef:Dat deze transitie eraan zat te komen kon je 10 jaar geleden al aan zien komen.
Ik heb altijd in de energie sector gewerkt en voor mij betekend de huidige ontwikkeling het volgende:
Vervanging van onze huidige camper voor een nieuwe voorlopig even op een laag pitje.
In de toekomst zal het een elektrische camper of een camper op waterstof worden. Ik verwacht door de ontwikkelingen o.a. in China dat het waterstof zal worden maar we wachten gewoon af. Het gebruik van onze huidige diesel zal komende jaren steeds duurder worden door o.a. stijgende brandstof prijzen. Voorlopig rijden we nog.
Thuis zijn we al zover dat we met zonnepanelen al meer stroom opwekken als ons jaar verbruik.
Ons huis is een oud boerderijtje met slechte spouwmuren. Spouwmuur isolatie is geen optie zodat we we diverse ruimtes al aan de binnenkant hebben geïsoleerd en alle ruiten hebben vervangen door HR++ glas. Als gevolg hiervan is ons gasverbruik gedaald van 4000 m3 tot 1500 m3. Hiervoor hebben we het hele huis incl. de garage verwarmd.
Verder hebben we al diverse lage temperatuur radiatoren geïnstalleerd zodat we bij een buiten temperatuur aan 40 graden watertemp. genoeg hebben, dus geschikt voor warmte pomp.
Je kunt nu wel gaan zitten mopperen en je kop in het zand steken maar de transitie komt er. Wijzen naar de industrie en gillen dat de kosten naar draagkracht verdeeld moeten worden is onzin.
Wij hebben als consumenten, van Jan met de Pet tot veel verdieners deze situatie geschapen en zullen er met zijn allen uit moeten komen.
Ja ja. Ons huis is slechts een huurwoning zonder garage van 50 jaar oud met een deels houten afgetimmerde voor- en achtergevel waarachter 5 cm bijna verteerde glas/steenwol als isolatie en aan de binnenkant afgetimmerd met 4 mm hardboard. Ouderwetse radiatoren, maar wel met een redelijk moderne CV gasketel. Dus verwarmen doen wij met gas en de rest gaat alles via de Nuon-ETmeter. Ik heb zelf de zolder geïsoleerd met 10cm glaswol en hoop zo de warmte een beetje binnen te houden.
Wanneer wij bij noordwestenwind in de kamer zitten voelen wij, ondanks de meters tochtband, de tocht door de slecht sluitende houten gevelopeningen aan ons voorbijtrekken. Dus betalen wij elke maand een redelijk bedrag aan onze energierekening. Per 28 januari gaat deze ook bij ons van € 241 naar € 273 p/maand omhoog.
De woningbouw is inmiddels hier en daar begonnen met beperkte isolatie-maatregelen. Waarschijnlijk vanwege de subsidies, want het is meer ‘pappen en nathouden’ wat ze doen.
Ik wil niet klagen, want verschil moet er wezen en wij wonen daar nog steeds met plezier.

Na jaren gebruik gemaakt te hebben van een sleurhut kochten wij 8 jaar gelden van onze zuurverdiende spaarcenten een 4 jaar oude Dethleffs met Fiat 244 2.3 JTD motor; een euro 3 dus. In de afgelopen 8 jaar veel geïnvesteerd in extra voorzieningen zoals, zonnepaneel, airco, extra HH accu, schotel, en ga zo maar door. Vorig jaar nog een upgrade in Dld naar euro 4 met een groene milieu sticker. Deze upgrade wordt in Nederland niet geaccepteerd door onze RWD.
Wij doen best mee aan de verschillende milieu-maatregelen/kosten, maar van onze camper blijven ze af. Zolang ik kan blijven rijden met mijn dieseltje kunnen al die milieu-organisatie mij de bout hachelen en ga ik ‘door tot aan het gaatje’. Kom ik uiteindelijk toch stil te staan, dan gaat de fik erin. En och 2050 halen wij toch niet meer.
Laatst gewijzigd door FredV op zo 23 dec 2018, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Knibbel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door dieseltje+ »

PDJ schreef:
za 22 dec 2018, 14:48
Kroppie schreef:
za 22 dec 2018, 14:22
ook miljoenen jaren geleden toen er nog geen mens op aarde rondliep, laat staan reed, waren er al tropische en ijstijden, zijn wij nu echt zo arrogant dat we denken die dingen te kunnen veranderen, heel misschien hooguit een minuscuul ietse pietsie vertragen of versnellen, maar doorgaan zullen ze.
en wat de mensheid betreft, ook de dinosaurussen zijn uitgestorven!, en dan zal het hele circus wel weer opnieuw beginnen. :D

jos
Helemaal mee eens Jos.
Tuurlijk moeten we een beetje om het milieu denken, maar zo rigoreus ver als men nu denkt te gaan doen gaat mij te ver.
dat is realiteit die men niet wil weten, ijs en tropische tijden en het wisselen daar tussen is al duizenden, miljoenen jaren een wisselwerking/golfbeweging, daaraan hebben we zelfs ons gas en olie te danken , daarmee wil ik niet zeggen dat de mensheid maar door moet gaan met vervuilen, want de tijd die nog rest wens ik iedereen een zo goed mogelijk bestaan, maar er komt een eind aan, ook als je dat niet wil horen.
[/quote]


:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Daar gaan we weer met ons campertje....op stap



Bericht door dieseltje+ »

1934 schreef:
zo 23 dec 2018, 2:04
Het rookt hier op het forum !!!!IMG_2166.PNG
Daar hou ik van. Prachtig.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door thole »

Een mooi verhaal Johan maar bij de laatste regels haak ik toch af.
Je kunt nu wel gaan zitten mopperen en je kop in het zand steken maar de transitie komt er. Wijzen naar de industrie en gillen dat de kosten naar draagkracht verdeeld moeten worden is onzin.
Wij hebben als consumenten, van Jan met de Pet tot veel verdieners deze situatie geschapen en zullen er met zijn allen uit moeten komen.
Dat de kosten niet naar draagkracht moeten worden verdeeld en dat de grootste vervuilers er nu in de plannen mooi tussen uit piepen kan niet, dat is onrechtvaardig.

Als je €1300,- per maand verdient of €4000,- , een verhoging van de energiekosten met bv €100,- zal in het laatstgenoemde voorbeeld (€4000,-) even slikken zijn terwijl in het eerste voorbeeld het een kwestie van bijna stikken is omdat het water tot aan de lippen zal zijn gestegen.
Daarom moeten diegenen die weinig verdienen of van een uitkering moeten rondkomen via belastingmaatregelen gecompenseerd worden. Niet alleen omdat anders voldoende draagvlak voor een energietransitie ontbreekt , maar vooral ook uit een oogpunt van rechtvaardigheid en solidariteit.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2435
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door bently »

WhiteVanMen schreef:
zo 23 dec 2018, 14:02
Wat ik nu niet begrijp.
:think:

Nu beschikken we in ons land over redelijk schone brandstof , namelijk gas !
En dan gaan ze de kraan dichtdraaien.
:bang:

Daar kan je gewoon auto,s op laten rijden.
:thumbup:
En 70 km verder in Duitsland bij Ditzum gaan ze gewoon verder. Waarschijnlijk uit dezelfde gasbel !
Ik snap dat gebeuren daar ook niet.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door WhiteVanMen »

Dat besluit om de gaskraan hier dicht te draaien is gewoon ingegeven door een kosten/baten analyse.
En een poging om gedupeerden met schade door de gaswinning tot rust te brengen.

Wat ik bedoel is dat aardgas als brandstof volgens mij nog redelijk schoon is en gewoon kan blijven.
Dat het gebruik van benzine en diesel uiteindelijk moet verdwijnen, prima.
Maar leg niet zo krampachtig de focus op elektrisch rijden , over 10 jaar is al die accu troep ook een groot probleem!

Laat duidelijk zijn dat gedupeerden i.v.m. de gaswinning schadeloos gesteld moeten worden.
En niet dat ze nu ineens een rapport krijgen dat hun huis toch niet verstevigd hoeft te worden ( gaskraan gaat toch dicht ) in tegenstelling tot wat eerder werd beweerd.

Bouw voor die mensen gewoon een wat schokbestendiger nul op de meter woning , goed voor de werkgelegenheid en het milieu.

En laat die oude gestutte woningen maar staan als industrieel erfgoed.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door Marco Polo »

https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst ... efactoren/

Aardgas blijkt over de hele keten gezien vervuilender te zijn dan benzine en slechts iets schoner dan diesel.
Verbaast mij ook eigenlijk maar geen alternatief dus.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door the kapitein »

Ben ik best goed bezig met mijn LPG auto.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Daar gaan we weer met ons campertje... op stap



Bericht door Autocaravana »

Na het doorlezen van 12 pagina's reacties lijkt het wel duidelijk dat de energietransitie er niet gaat komen als het aan de gemiddelde camperbezitter ligt. De een ontkent het klimaatprobleem tegen alle wetenschap in, de ander vindt dat hij/zij het niet kan betalen en een derde steekt zijn kop in het zand.
Het lijkt mij overduidelijk dat de transitie komt, alleen misschien trager dan gehoopt. Een eeuw geleden wist men al dat CO2 een broeikaseffect geeft, 50 jaar geleden wist Shell al dat olie verbranden slecht is voor het klimaat en 30 jaar geleden heeft men al een vergeefse poging gedaan om tot CO2-reductie te komen.

Ieder weldenkend mens kan toch ook bedenken dat het verbranden van fossiele koolstof, die in miljoenen jaren is gevormd, geen duurzame manier van doen is, nog afgezien van het broeikaseffect.

Al die tijd voelde de politiek toch te weinig de urgentie en bleven de nodige maatregelen grotendeels uit.
Blijkbaar moet het toch tastbaar worden (temperatuur gaat omhoog, ijskappen en gletsjers smelten, permafrost ontdooit, steeds extremer weer) voordat er wel wordt ingegrepen. En wat de mens heeft veroorzaakt kan de mens ook ongedaan maken, tenzij er al onomkeerbare processen in werking zijn (methaan uit permafrost?).

Dan kunnen de oudere camperaars hier wel gaan mekkeren, maar omdat er 30 jaar geleden niets is gedaan, is het nu extra urgent geworden. En iedereen kon weten dat het er aan zat te komen en ook dat het hier en daar wat financiële pijn zou kunnen doen. Maar decennia lang heeft men gedacht dat het hun tijd wel zou duren.

Wat betreft de dieselcampers kunnen we ook verwachten dat die geen lang leven meer beschoren zijn, niet eens zo zeer vanwege wetten. Volkswagen heeft al aangekondigd over 10 jaar alleen maar elektrische auto's te maken. Elektrische vrachtwagens en bussen zijn nu al te koop en de eerste volwaardige elektrische camper laat niet lang meer op zich wachten.

Ik kan niet wachten.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Plaats reactie