Hoe lang BPM?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door jielus »

Heel eenvoudig, wanneer ik dit van plan was zou ik jouw en jouw kennis omarmen en niet zelf (meer) gaan zoeken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb helaas niet te koop wat TS zoekt, maar als hij tips of uitleg wil mag hij altijd even een berichtje sturen.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

goedendag bedankt allemaal voor jullie reacties ! echter wel een beetje verwarrend ik begrijp van hr van laar dat het inderdaad 17 1/2 jaar is ik wil helemaal niet met duits kenteken rondrijden maar gewoon netjes legaal alles regelen ben wel zuinig :-) maar toch wel eerlijk :-B
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

en 't busje ik heb inderdaad die site van belasting dienst gekeken maar die gaan tot 9 jaar en 6 maanden terug waarom is er niet een geheel overzicht bij de belasting dienst ik heb al gebeld maar daar word je ook niet wijzer van
vr gr hr middelburg
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 877
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door zwerf-busje »

Het is inderdaad de betere soort van begrijpend lezen in die tabel, maar het staat er wel.

Na de laatste trede (tot 92% na 9 jaar en 6 maanden) loopt de BPM (de resterende 8%) in 96 maanden naar nul met 0.083% per maand.
Is nog ongeveer 8 jaar, dus dan kom je op de eerder genoemde 17 jaar en 6 maanden.
Groet Ruud
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door Erik750SF »

Ik zou toch ook een beetje kijken naar de bussen waar toch nog wat bpm op zit.
Een beetje nieuwer is soms ook een beetje beter, en dus minder onderhouds- en reparatiekosten.
Ik betaal liever 1000 bpm dan 1000 kosten om de bodem te laten lassen...
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

dank dank zwerfbusje :-) eindelijk snap ik hoe die tabel te lezen bedankt voor je duidelijke uitleg ik ben nu gerust en weet waar ik aan toe ben nu de volgende stappen maar dat zal wel goed komen !! toppie ! :-B
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door 't Busje »

0,083 = 1/12. Dus 0,083% per maand is 1% per jaar. Na 9,5 jaar (9 jaar en 6 maanden) is er 92% afgeschreven en moet er nog 8% worden afgeschreven. Dat duurt dus 8 jaar en zo kom je op die 17,5 jaar.
Lagere school rekenen, althans in mijn tijd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

dank 't busje en zwefbusje ik snap het met nog een vraag men rekent van welke nieuw prijs ? stel ik moet nog 5 % bpm betalen is dat 5 % van wat ooit de camper ( busje ) heeft gekost ? dat lijkt me moeilijk te achter halen of is het 5 % van de aanschaf prijs die ik betaal aan een eventuele duitse verkoper zeg 4000 euro ?
sorry maar dat is mij nog niet helder :-)
gr bert
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door seth_space »

Nee, de BPM wordt berekend over het zogenaamde basis voertuig. Dat kun je zelf bekijken door van een soortgelijke camper voertuig het NL kenteken op te zoeken bij de rdw.nl site en te kijken bij fiscaal. https://ovi.rdw.nl/default.aspx daar zie je dan de BPM waarde staan. Die is meestal ergens tussen de 9000 en 14000 euro. Zaken zoals automaat, diesel/benzine airco in cabine tellen wel mee voor de waarde.
Weet je precies welk basisvoertuig eronder zit dan kun je naar de autotelex site gaan voor een goede BPM indicatie. daar kun je voor een klein bedrag ook de formulieren volledig juist voor je laten invullen, zodat je ze verzendklaar voor de belasting dienst hebt. )ca 20euro)
https://www.autotelex.nl/products/autoimport

Rekenvoorbeeld
Als je een camper van ca 10 jaar oud neemt met een hoge BPM waarde van 10000 euro dan hoef je nog maar over de resterende 8% van dat bedrag de BPM bij te betalen. Dus 100 x 8% = 800 euro
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 28 dec 2018, 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door 't Busje »

De BPM voor een bestelwagen of kampeerauto is 37,7% van de Nederlandse netto catalogusprijs (exclusief BTW, maar inclusief alle fabrieksaccessoires) verminderd met € 1.283 bij een benzinemotor en vermeerderd met € 273 bij een dieselmotor.
De catalogusprijs is de prijs voor de bus of het chassis zonder de camperinrichting of de camperopbouw.

Een voorbeeld voor een bestelbus met dieselmotor:
Netto catalogusprijs: € 23.150
BTW: 21% van € 23.150 = € 4.861
BPM: 37,7% van € 23.150 + € 273 = € 9.000
Verkoopprijs: € 37.011

De € 9.000 BPM van het voorbeeld wordt afgeschreven volgens de tabel van de eerdere antwoorden. Na de beruchte 9,5 jaar moet je nog 8% van € 9.000 = € 720 restant BPM betalen.

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ampeerauto
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door Kees_S »

Haal een gebruikte uit Duitsland (of België) en spaar veel geld. Hebben wij ook gedaan en hebben alles geregeld met hulp van SFA-Parkstad. Prima advies en service gehad van hen. Hier staat de info daarover: www.facebook.com/sfa.parkstad.6416/post ... 0847878349.
Succes.
Kees.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

nogmaals weer dan jullie allemaal als je aan iets nieuws begint is het al spannend genoeg maar met al die regels is het fijn dat er zoiets als dit forum is kijk mijn vrouw mag uitzoeken ( ik mag meekijken :P ) en ik mag de praktische en technische zaken regelen :-B :-B
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door seth_space »

Let wel op. Het hierboven genoemde bedrijf adviseert bijv het 5 dagen kenteken ( gele vakje) dat NIET is toegestaan.
Laat je dus goed voorlichten!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie