Daar gaan we weer met ons campertje... op stap

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door DonCamillo »

Nou ga ik iets schrijven waarmee ik ongetwijfeld een stortvloed van verontwaardiging over me heen ga krijgen...

Wat hebben alle energie/grondstoffen/afval besparende maatregelen aan de voordeur voor zin als aan de achterdeur de mensen zich maar ongebreideld blijven voortplanten? Ik weet het: hiermee schop ik tegen het heilige huisje aan van “elke kinderwens dient gerespecteerd te worden”.
Maar zou je niet eens aan de basis gaan werken in plaats van aan de gevolgen en de bevolkingsgroei gaan inperken? Natuurlijk zal het een paar generaties moeilijk worden om de grijze golf op te vangen, maar dan ben je in een klap van de overbevolking af, zo’n beetje de oorzaak van alle problemen. Bovendien zijn dit soort maatregelen ook in ontwikkelingslanden redelijk haalbaar/af te dwingen, kijk maar naar China. Besparen we heel wat meer generaties in de toekomst en (nog belangrijker) onze aardbol een hoop ellende. Maar, ik weet het, geboortebeperking raakt de mensen zelf en dat is niet bespreekbaar.

Alleen, van ons (tweeverdieners, bewust zonder kinderen) wordt verwacht dat we flink investeren in allerlei energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen zoals een warmtepomp, isolatie en zonnepanelen. Maar verderop werken gezinnen aan een flinke schare nakomelingen. De ecologische voetstap van deze mensen is oneindig veel groter dan die van ons! Wat we ook doen, wij zullen daar nooit aan kunnen tippen. Dat is dweilen met de kraan open.

Trouwens, niemand heeft mij nog kunnen uitleggen:

- Is elektrisch rijden schoner dan rijden op fossiele brandstoffen, als je de opwekking van die elektriciteit ook meerekent? Daarbij niet alleen uitgaan van schone energie (wind, water, zon, evt. nucleair), maar van het huidige wereldwijde gemiddelde aan energiecentrales.

- Wat is het negatieve effect van al die kapitaalvernietiging van installaties die voortijdig vervangen worden door nieuwere, energiezuiniger varianten? Ik denk aan het afstoten van oudere auto's, koelkasten, energiecentrales enzovoorts, voordat ze eigenlijk functioneel afgeschreven zijn. Hoeveel extra afval geeft dat wel niet, hoeveel energie kost die afbraak wel niet, hoeveel vervuiling geeft het wel niet? Hier wordt nooit rekening mee gehouden in alle besparingsscenario's.

-Wat is het negatieve effect van de productie van al die nieuwere, energiezuiniger varianten die die oudere maar nog niet afgeschreven producten mogen vervangen? Dus de vervuiling bij de productie van elektrische auto's, accu's, koelkasten, zonnepanelen, energiecentrales enzovoort. Denk ook weer aan de energie die deze productie kost en de afvalproducten ervan.

-Hoe ver kun je gaan met het gebruik van zonnepanelen op daken van huizen en bedrijven als er nog geen opslagmogelijkheid is voor al die energie die nodig is voor de tijd dat de zon niet schijnt? Nu is dat probleem niet zichtbaar omdat er teruggeleverd wordt aan de energiebedrijven, maar die hebben die opslagmogelijkheid ook niet. Hoe jammer ook, ergens kan ik me daarom goed voorstellen dat met het toenemen van het aantal zonnepanelen de salderingsregeling steeds magerder wordt en uiteindelijk verdwijnt. De energiemaatschappijen kunnen de teruggeleverde energie straks ook niet meer kwijt, want iedereen wekt straks overdag zijn eigen energie al op. Zouden de centrales dan alleen nog maar 's nachts rendabel kunnen zijn? Dan wordt de door hen geleverde energie nog duurder.
Energieopslag is momenteel nog ontoereikend, ineffectief, duur en bijvoorbeeld accu's zijn niet erg milieuvriendelijk. Vind daar eerst maar eens een oplossing voor.
Laatst gewijzigd door DonCamillo op za 22 dec 2018, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door jielus »

Premiumliner schreef:
za 22 dec 2018, 13:55
Wat een stelletje mekkerkonten delen hier hun frustraties in dit topic. Gelukkig weten een aantal ook positief te denken en te relativeren.
Wat mij opvalt is dat sommigen alleen maar aan zichzelf denken en weten te verwoorden wat de "boosdoeners" allemaal fout doen.
Het is allemaal de schuld van een ander en nooit van je eigen bijdrage daaraan.
Struisvogelpolitiek ten top hier en daar.
Als we nou ook eens denken aan de wereld waar onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen straks ook nog moeten/mogen leven, dan ziet het plaatje er wellicht wat anders uit. Al die "vervuilers" (cruiseschepen, vliegtuigen, vrachtschepen etc.) die houden we zelf ook in de vaart met ons consumentengedrag! Voor mij geldt nog steeds het spreekwoord: verbeter de wereld en begin bij jezelf!
Amen! :D
Zoals ik al elders op een forum schreef: Een collectieve zelfmoord van de complete Nederlandse bevolking zou geen enkel meetbaar resultaat hebben op de klimaat droom! Dus uw spreekwoord ook niet! We worden genaaid terwijl er een miljard Chinezen en een miljard Indiërs en twee miljard Afrikanen zich een bult lachen en net zo willen leven als wij in de westerse wereld!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door jielus »

@DonCamillo

Ook wordt de geografische ligging nooit besproken in de plannen.
In Noorwegen spelen heel andere zaken dan in Spanje!
Kernenergie is voor de komende 100 jaar de oplossing!
En in Afrika? Tja, daar heb ik heel radicale plannen voor!

Nog even een plaatje om het Afrikaanse gevaar wat duidelijker te maken!
DoyCGvqXsAAfo7X.jpg
DoyCGvqXsAAfo7X.jpg (102.87 KiB) 340 keer bekeken
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door Kroppie »

ook miljoenen jaren geleden toen er nog geen mens op aarde rondliep, laat staan reed, waren er al tropische en ijstijden, zijn wij nu echt zo arrogant dat we denken die dingen te kunnen veranderen, heel misschien hooguit een minuscuul ietse pietsie vertragen of versnellen, maar doorgaan zullen ze.
en wat de mensheid betreft, ook de dinosaurussen zijn uitgestorven!, en dan zal het hele circus wel weer opnieuw beginnen. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door seth_space »

Nog een paar van deze reacties en er is niets aan de hand.
Dan kunnen we ongestoord verdergaan met vervuilen en alles komt goed.....
Ontmoedigend dit massale ontkenning gedrag van mensen die beter zouden moeten weten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door Kroppie »

dat is realiteit die men niet wil weten, ijs en tropische tijden en het wisselen daar tussen is al duizenden, miljoenen jaren een wisselwerking/golfbeweging, daaraan hebben we zelfs ons gas en olie te danken , daarmee wil ik niet zeggen dat de mensheid maar door moet gaan met vervuilen, want de tijd die nog rest wens ik iedereen een zo goed mogelijk bestaan, maar er komt een eind aan, ook als je dat niet wil horen.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 22 dec 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door Transitje »

Voor het ontkennen van een milieuprobleem hebben we dus Donald helemaal niet nodig, dat kunnen we zelf ook goed. :P
Groeten

Klaas
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door jielus »

Het milieu probleem ontkennen is net zo dom als de burgers in de straat als schuldigen aan te wijzen!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
PDJ

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door PDJ »

Kroppie schreef:
za 22 dec 2018, 14:22
ook miljoenen jaren geleden toen er nog geen mens op aarde rondliep, laat staan reed, waren er al tropische en ijstijden, zijn wij nu echt zo arrogant dat we denken die dingen te kunnen veranderen, heel misschien hooguit een minuscuul ietse pietsie vertragen of versnellen, maar doorgaan zullen ze.
en wat de mensheid betreft, ook de dinosaurussen zijn uitgestorven!, en dan zal het hele circus wel weer opnieuw beginnen. :D

jos
Helemaal mee eens Jos.
Tuurlijk moeten we een beetje om het milieu denken, maar zo rigoreus ver als men nu denkt te gaan doen gaat mij te ver.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door FredV »

Kroppie schreef:ook miljoenen jaren geleden toen er nog geen mens op aarde rondliep, laat staan reed, waren er al tropische en ijstijden, zijn wij nu echt zo arrogant dat we denken die dingen te kunnen veranderen, heel misschien hooguit een minuscuul ietse pietsie vertragen of versnellen, maar doorgaan zullen ze.
en wat de mensheid betreft, ook de dinosaurussen zijn uitgestorven!, en dan zal het hele circus wel weer opnieuw beginnen. :D

jos
En volgend Charles Darwin lossen de problemen, met of zonder hulp, zich vanzelf op.
Knibbel
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door hans51 »

Er is ook werkelijk niks aan de hand iedereen die mee loopt met al het klimaat gebeuren heeft zich voor de gek laten houden ,maar dit zijn dan ook de mensen die voor alles vatbaar zijn wat hun door de media ,multinationals en regeringen wordt opgedrongen.
Door de eeuwen heen is er al een klimaatverandering gaande ook hier in Nederland was voor een x aantal eeuwen terug de ijstijd en hiervoor nog een ander klimaat .
Het is dan ook niet zo raar dat de klimaatveranderingen alleen ter sprake komen in welvarende landen immers er is een hoop geld mee te verdienen en de domme burgers trappen er wel in .

De moraal van dit verhaal is ,het zal onze tijd en die van de kinderen ,achterkleinkinderen en heel de meute die daar nog achter aan komt duren.

De regeringen willen op korte termijn plukken wat er te plukken valt :bang: maar als het effe kan NIET van ons/mij

Fijne (feest)dagen en een GEZOND 2019

Groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door Aloys »

https://www.volkskrant.nl/mensen/weersp ... ~b98b7d4f/
.
hans51 schreef:
za 22 dec 2018, 15:02
Er is ook werkelijk niks aan de hand iedereen die mee loopt met al het klimaat gebeuren heeft zich voor de gek laten houden
Hé, een klimaatontkenner! x:D
.
https://milieudefensie.nl/actueel/wat-z ... tontkenner
Een quote:
97% van de wetenschappers zijn overtuigd van klimaatverandering, de negatieve gevolgen ervan en de menselijke oorzaak. Als 97% van de wetenschappers het ergens over eens is, bestaat er eigenlijk consensus. In de wetenschap is het de normaalste zaak van de wereld dat een bepaald percentage een tegengeluid laat horen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Eltasa
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 22:57
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Daar gaat ons campertje



Bericht door Eltasa »

Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.
Plaats reactie