Hoe lang BPM?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Hoe lang BPM?



Bericht door bertusjan »

goedendag ik ben nieuw hier op dit forum ik ben mij aan het oriënteren om een tweede hands camper aan te schaffen maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo zoeken wij een klein buscampertje (mercedes of vw met hefdak) met eigenlijk 3 zitplekken (voor de kleindochter :-) hoofdzakelijk omdat wij deze ook dagelijks willen gebruiken. Maar ook niet zo een nieuwe. Nu is de vraag: hoe oud moet een camper zijn als ik die in b.v. duitsland koop en invoer zodat er geen bpm meer over betaald moet worden? Ik lees via google 17 jaar en 6 maand en van de site van de belasting dienst kom ik uit op 25 jaar (dat is dan oldtimer neem ik aan).
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven of verwijzen waar het officieel duidelijk vermeld staat, niet dat ik mij in de voet schiet?
alvast vriendelijke groeten hr middelburg
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: hoe lang bpm



Bericht door 't Busje »

Je hebt de site van de Belastingdienst al gevonden. Daar staan de officiële goede antwoorden. De BPM wordt berekend als voor de onderliggende bestelwagen (dus naar cataloguswaarde en niet naar CO2), maar afgeschreven als voor een personenauto.
Zie https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... aire_tabel
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: hoe lang bpm



Bericht door jielus »

Onze camper gaat emigreren naar België, wij zijn die milieu waanzin helemaal zat!
Probeer het Duitse kenteken te behouden al dan niet met een Duitse BV!
Alles wat je dan moet uitgeven is maar een fractie van de belastingen die je in Nederland moet betalen!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: hoe lang bpm



Bericht door 't Busje »

Tot ze je een keer pakken als je ermee in Nederland rijdt en je alsnog de BPM met 100% verhoging en een boete kunt aftikken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: hoe lang bpm



Bericht door EasyBee »

Aangezien TS de wagen ook voor dagelijks gebruik wil inzetten, zal die wagen met Duits kenteken wel erg vaak in Nederland voor een gewoon woonadres staan. Dat valt binnen de kortste keren op en ben je alsnog het haasje. Dus geen bruikbaar advies.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: hoe lang bpm



Bericht door rob2 »

Dat ligt er aan waar je woont, hier in Nijmegen staan in vele straten wel auto's met een Duits kenteken.
Duitse studenten ( hebben veelal en auto !! ), personen die over de grens werken en een bedrijfsauto hebben.
En er zijn er ook met een Duitse camper, van 1 man weet ik dat hij er weinig mee in NL rijdt, hij stalt 'm zelfs in D.
Ik wil het zelf niet, maar of dat dat op zou gaan vallen..... dat lijkt me hier niet.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

hoe lang bpm



Bericht door Marco Polo »

https://www.hetondernemersblog.nl/2018/ ... n-de-zaak/

Valt volgens mij ook niet mee om het officieel te regelen.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: hoe lang bpm



Bericht door hwendt »

jielus schreef:
vr 21 dec 2018, 11:55
Bangmakerij!
Als je het niet weet moet je gewoon je mond houden en mensen niet op het totaal verkeerde been zetten.

Het is verboden er in Nederland mee te rijden.
Alleen als je de belastingdienst heb geüniformeerd mag dat maximaal 14 dagen zijn. EN VOORAF melden bij de belasting dienst.

Als wij als dienders regelmatig een buitenlands kenteken voorbij zien rijden en zeker in wat kleinere plaatsen is dat niet zo moeilijk, dan gaat hij op een dag aan de kant.
Gevolgen kunnen zijn volledige nabetaling BPM, wegenbelasting en 100 boete.
Dat het soms goed kan gaan is niet een reden om te zeggen dat het bangmakerij is.
Immers als je dit advies geeft en iemand komt met een boete aan je deur ben je dus ook niet thuis of ga je onder je bankstel zitten als ze aanbellen.

Niet meer doen dus..

Hugo.. :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: hoe lang bpm



Bericht door Bas vd laar »

100% afschrijving BPM is 17 jaar en 6 maanden.
Ik voer vaak campers in vanuit het buitenland en wanneer ze ouder zijn dan 17 jaar en 6 maanden hoef je geen rest BPM meer te betalen.
Er hoeft zelfs geen BPM berekening meegestuurd te worden ( officieel wel, maar daar doen ze niet moeilijk over omdat ze dit ook een onlogische handeling vinden, de berekening gaat immers direct in de prullenbak ), dus invoeren van een auto of camper ouder dan 17 jaar en 6 maanden is erg makkelijk.
Stuur maar een PB als je meer wilt weten.
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op vr 21 dec 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: hoe lang bpm



Bericht door jielus »

Ach Hugo, we kennen de regels en we kennen de druk bij de politie.
Hier in het dorp rijden de Mrokkanen nu met Poolse kentekens. En wat denk jij dat de mannen in blauw doen? Zij zwaaien en de Mrokanen zwaaien terug. Elke overtreding kent een risico, dat moet je afwegen. Mijn maat rijd al zo lang als ik me kan herinneren met een Vlaams kenteken, komt regelmatig in Duitsland en België. Hij bewaart zijn brandstofbonnentjes altijd altijd als bewijs dat hij pas nog in het buitenland is geweest.
Hij is in al die jaren nog nooit staande gehouden of gecontroleerd!
Het is een advies waar TS mee kan doen wat hij wil.
Gelukkig hebben we die vrijheid nog wel op het forum!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Hoe lang BPM?



Bericht door Marco Polo »

Dorp is in België?
Het probleem is toch de NL BPM?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door jielus »

Ach, Bas van de Laar is een optie. Bedenk wel dat we aan de vooravond staan van een belasting tsunami voor het bezit en het rijden met een auto!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door Dafluc »

Zullen we het bij de vraag houden aub. Die is heel duidelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe lang BPM?



Bericht door Bas vd laar »

Ach, Bas van de Laar is een optie.
Wat bedoel je daarmee Jielus?
Plaats reactie