17 weetjes over banden voor campers
17 weetjes over banden voor campers
In de Quest las ik dat lijstjes de aandacht trekken, dus hier is er een. En in de loop van dit topic zal er nog wel wat bijkomen, dus het blijft niet bij 17.
17 Weetjes over banden voor campers
1. De meeste zijn C(omercial)- banden 8PR ( plyrated)/D-load met druk waarbij de maximum load gedragen mag worden van 4,5 bar/65psi of 4,8 bar/ 69 psi. Dit noem ik verder de AT-druk( omdat die vaak achter AT staat), officiële naam is referentie-druk
2. steeds vaker worden campers met CP banden uitgevoerd, staat voor Camping Pneu, maar dit zijn in de regel ook 8PR /D-load .
3. Op CP banden staat vaak alleen de maximum toegelaten koude druk , die hoger is dan de AT-druk, meest gebruikte maximum koude druk is 80 psi /5,5 bar.
4. Het max draagvermogen wordt echter nog steeds bij ( AT) 4,5 od 4,8 bar behaald.
5 . De hogere maximum toegelaten koude druk is om peakloads in te dekken, schreef Michelin mij, en dit leg ik uit als overbelading, die vaak voorkomt op de achteras.
6 . Veel camper-fabrikanten strepen de adviesdrukken van de onderstelbouwer door en schrijven bij CP banden rondom 5,5 bar voor, vaak ook 5 bar op de voorwielen.
7. Indien ook voor gewone C-banden advies gegeven wordt , is dit de AT-druk of voor een lagere druk.
8. Voor de achteras van Nederlandse campers is de 5,5 bar vaak gewoon nodig om de overbelasting daar in te dekken.
9. De voor-as kan met duidelijk lagere druk toe, vaak is 4 bar voldoende voor veiligheid, maar soms tot 3 bar zelfs genoeg.
10. voor gewone C-banden zou achter de 5,5 bar net zo nodig zijn als voor de CP band, maar is tegenwoordig niet meer toegestaan door de fabrikant.
Edit 27-4-2022
Omdat ik dit steeds weer las op internet, ben ik dat zelf gaan geloven en uit gaan dragen. Maar stel nu dat, zolang niemand mij een officiële verklaring kan presenteren, waarin staat, dat het sinds die en die datum niet meer toegestaan is, dat het gewoon toegestaan is. De verwarring is denk ik ontstaan, doordat op C-en LT-banden soms At yyy psi maxpress gezet werd, wat uitgelegd werd als maximum toegelaten ( koude) druk.
Dus alle verdere opmerkingen hierover in dit topic, moet je deze edit in het achterhoofd houden.
11. Merken van de Continental groep geven vaak direct achter de loadindes/snelheidscode combinatie de AT druk zonder AT ervoor, en verderop de bandwang de maximum toegelaten koude druk ( maximum inflation pressure) die dan 10 psi ( 0,68 bar) hoger is dan AT.
12. De Continental groep doet dit niet alleen op de CP banden maar ook op de C-banden, en dan mag dus wel hogere koude druk dan AT-druk gevoerd worden. Dus dan zelfde voordeel als de CP banden.
13.de merken uit de Continental groep hier ook weer in een lijstje.
A. Continental
B. Vanco ( Vancocamper, Vancocontact 100 en 200) is geen merk?
C. Semperit
D. Viking.
E. Uniroyal
.
Edit:
F. Barum , via caravan-forum gevonden.
G. Matador , door Peter LMC op attent gemaakt. Echter geen " max inf pressure" op zijn banden.
. als je die beide drukken tegenkomt op de bandwang bij een ander merk, google daar dan op , grote kans dat die ook in de Continental groep zit.
Maar dus vaak maar niet altijd staat dit er op.
14 ook de velgen moeten toegenstaan zijn voor de hogere drukken, maar als de camper-fabrikant 5,5 bar voorschrijft, mag je er vanuit gaan dat de velgen daar ook voor geschikt zijn.
15. er wordt uitgegaan van koude druk ( als temp in band = temp buiten de band ), en adviesdrukken zijn voor 18 gr C gegeven.
16. Ook de ventielen moeten toegestaan zijn voor de koude drukken, en een gewoon ventiel is voor 4,5 a 4,8 bar koude druk , dus te weinig voor de 5,5 bar koud op achteras. Doordat er ruime reserves in zitten, gaat dit toch vaak gewoon goed, maar regels zijn regels.
17. HP snap-in ventielen uit de TR-600 serie zijn wel geschikt, want maxkoud 6,3 tot 6,9 bar afhankelijk van merk, en metalen ventielen zeker voor boven 10 bar koude druk geschikt.
17 Weetjes over banden voor campers
1. De meeste zijn C(omercial)- banden 8PR ( plyrated)/D-load met druk waarbij de maximum load gedragen mag worden van 4,5 bar/65psi of 4,8 bar/ 69 psi. Dit noem ik verder de AT-druk( omdat die vaak achter AT staat), officiële naam is referentie-druk
2. steeds vaker worden campers met CP banden uitgevoerd, staat voor Camping Pneu, maar dit zijn in de regel ook 8PR /D-load .
3. Op CP banden staat vaak alleen de maximum toegelaten koude druk , die hoger is dan de AT-druk, meest gebruikte maximum koude druk is 80 psi /5,5 bar.
4. Het max draagvermogen wordt echter nog steeds bij ( AT) 4,5 od 4,8 bar behaald.
5 . De hogere maximum toegelaten koude druk is om peakloads in te dekken, schreef Michelin mij, en dit leg ik uit als overbelading, die vaak voorkomt op de achteras.
6 . Veel camper-fabrikanten strepen de adviesdrukken van de onderstelbouwer door en schrijven bij CP banden rondom 5,5 bar voor, vaak ook 5 bar op de voorwielen.
7. Indien ook voor gewone C-banden advies gegeven wordt , is dit de AT-druk of voor een lagere druk.
8. Voor de achteras van Nederlandse campers is de 5,5 bar vaak gewoon nodig om de overbelasting daar in te dekken.
9. De voor-as kan met duidelijk lagere druk toe, vaak is 4 bar voldoende voor veiligheid, maar soms tot 3 bar zelfs genoeg.
10. voor gewone C-banden zou achter de 5,5 bar net zo nodig zijn als voor de CP band, maar is tegenwoordig niet meer toegestaan door de fabrikant.
Edit 27-4-2022
Omdat ik dit steeds weer las op internet, ben ik dat zelf gaan geloven en uit gaan dragen. Maar stel nu dat, zolang niemand mij een officiële verklaring kan presenteren, waarin staat, dat het sinds die en die datum niet meer toegestaan is, dat het gewoon toegestaan is. De verwarring is denk ik ontstaan, doordat op C-en LT-banden soms At yyy psi maxpress gezet werd, wat uitgelegd werd als maximum toegelaten ( koude) druk.
Dus alle verdere opmerkingen hierover in dit topic, moet je deze edit in het achterhoofd houden.
11. Merken van de Continental groep geven vaak direct achter de loadindes/snelheidscode combinatie de AT druk zonder AT ervoor, en verderop de bandwang de maximum toegelaten koude druk ( maximum inflation pressure) die dan 10 psi ( 0,68 bar) hoger is dan AT.
12. De Continental groep doet dit niet alleen op de CP banden maar ook op de C-banden, en dan mag dus wel hogere koude druk dan AT-druk gevoerd worden. Dus dan zelfde voordeel als de CP banden.
13.de merken uit de Continental groep hier ook weer in een lijstje.
A. Continental
B. Vanco ( Vancocamper, Vancocontact 100 en 200) is geen merk?
C. Semperit
D. Viking.
E. Uniroyal
.
Edit:
F. Barum , via caravan-forum gevonden.
G. Matador , door Peter LMC op attent gemaakt. Echter geen " max inf pressure" op zijn banden.
. als je die beide drukken tegenkomt op de bandwang bij een ander merk, google daar dan op , grote kans dat die ook in de Continental groep zit.
Maar dus vaak maar niet altijd staat dit er op.
14 ook de velgen moeten toegenstaan zijn voor de hogere drukken, maar als de camper-fabrikant 5,5 bar voorschrijft, mag je er vanuit gaan dat de velgen daar ook voor geschikt zijn.
15. er wordt uitgegaan van koude druk ( als temp in band = temp buiten de band ), en adviesdrukken zijn voor 18 gr C gegeven.
16. Ook de ventielen moeten toegestaan zijn voor de koude drukken, en een gewoon ventiel is voor 4,5 a 4,8 bar koude druk , dus te weinig voor de 5,5 bar koud op achteras. Doordat er ruime reserves in zitten, gaat dit toch vaak gewoon goed, maar regels zijn regels.
17. HP snap-in ventielen uit de TR-600 serie zijn wel geschikt, want maxkoud 6,3 tot 6,9 bar afhankelijk van merk, en metalen ventielen zeker voor boven 10 bar koude druk geschikt.
Laatst gewijzigd door Jadatis op wo 27 apr 2022, 12:30, 7 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Bij punt 6 merk ik op dat het instructieboek(je) van onze Fiat Ducato het volgende aangeeft:
voor de voor- resp. achterbanden. De camperfabrikant neemt dat dus gewoon over en streept die niet door.215/70 R15 CP Gamma met campingbanden 5,0 ± 0,05 5,5 ± 0,05
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: 17 weetjes over banden voor campers
maar of het nou duidelijkheid bied in de diverse meningen .......
Mooie opsomming
Lex
Mooie opsomming
Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Bij punt 14.
Mocht je nu een ongeluk krijgen ( met doden of gewonden mogelijk) door lekke velg, dan kun je dus de camperfabrikant aansprakelijk stellen, want dan is de velg toch niet gemaakt voor de hogere druk.
Of je daar dan nog iets aan hebt is de vraag.
Betere omschrijving zou dan ook zijn " zou je er vanuit mogen gaan" . In praktijk is dat nog niet zo zeker.
Bij punt 16 geldt hetzelfde, maar toch zie je nog vaak bij de 5,5 bar drukadvies gewone rubber snapp-in ventielen.
Dit is de reden dat ik vind dat de hoge druk geschiktheid van de velgen ook niet klakkeloos aangenomen moet worden.
Koop je een nieuwe camper, dan vind ik, dat je dan ,indien gewone ventielen, vervanging mag eisen voor de HP of metalen.
Zelfde geldt voor de velgen, alleen is dit moeilijker te controleren.
Mocht je nu een ongeluk krijgen ( met doden of gewonden mogelijk) door lekke velg, dan kun je dus de camperfabrikant aansprakelijk stellen, want dan is de velg toch niet gemaakt voor de hogere druk.
Of je daar dan nog iets aan hebt is de vraag.
Betere omschrijving zou dan ook zijn " zou je er vanuit mogen gaan" . In praktijk is dat nog niet zo zeker.
Bij punt 16 geldt hetzelfde, maar toch zie je nog vaak bij de 5,5 bar drukadvies gewone rubber snapp-in ventielen.
Dit is de reden dat ik vind dat de hoge druk geschiktheid van de velgen ook niet klakkeloos aangenomen moet worden.
Koop je een nieuwe camper, dan vind ik, dat je dan ,indien gewone ventielen, vervanging mag eisen voor de HP of metalen.
Zelfde geldt voor de velgen, alleen is dit moeilijker te controleren.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Bij punt 10
. voor gewone C-banden zou achter de 5,5 bar net zo nodig zijn als voor de CP band, maar is tegenwoordig niet meer toegestaan door de fabrikant. Edit: zie mijn edit in openingspost van 27-4-2027 hierover.
Bij de Continental groep banden dus achter de 10 psi hogere " maximum inflation pressure " voeren .
Dekt het hogere gewicht dan maximum load van band in, hoewel de fabrikant dit niet ondersteund.
Maar ook bij andere C-banden , waar geen maximum toegelaten koude druk op staat, zou je kunnen smokkelen,om volgens de wetten van de natuur veiliger te zitten voor de banden.
Vul je de band tot 4,8 bar bij vriespunt ( 0 gr C) dan wordt die bij 18 gr C 5,2 bar.
Dus dan zeg je dat je netjes tot 4,8 bar gevuld heb bij vriespunt, is de fabrikant ook weer tevreden.
. voor gewone C-banden zou achter de 5,5 bar net zo nodig zijn als voor de CP band, maar is tegenwoordig niet meer toegestaan door de fabrikant. Edit: zie mijn edit in openingspost van 27-4-2027 hierover.
Bij de Continental groep banden dus achter de 10 psi hogere " maximum inflation pressure " voeren .
Dekt het hogere gewicht dan maximum load van band in, hoewel de fabrikant dit niet ondersteund.
Maar ook bij andere C-banden , waar geen maximum toegelaten koude druk op staat, zou je kunnen smokkelen,om volgens de wetten van de natuur veiliger te zitten voor de banden.
Vul je de band tot 4,8 bar bij vriespunt ( 0 gr C) dan wordt die bij 18 gr C 5,2 bar.
Dus dan zeg je dat je netjes tot 4,8 bar gevuld heb bij vriespunt, is de fabrikant ook weer tevreden.
Laatst gewijzigd door Jadatis op wo 27 apr 2022, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Interessant topic
Aangezien het zelden precies 18°C is, is het interessant om te weten wat de relatie is tussen temperatuur en druk. Op welke druk moet ik de band zetten bij bijvoorbeeld 10°C of 25°C om 4,8 "koud" te hebben bij 18°C?
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: 17 weetjes over banden voor campers
ik denk dat je dan behalve een goede bandenspannings meter ook een goede banden temperatuur meter moet aanschaffen, en een tabel met de temperaturen en de bijbehorende drukken.
m.a.w. gewoon normaal blijven doen.
jos
m.a.w. gewoon normaal blijven doen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
17 weetjes over banden voor campers
Psssst, banden zijn een religie Jos
De eerder genoemde tips en weetjes zijn altijd welkom natuurlijk
De eerder genoemde tips en weetjes zijn altijd welkom natuurlijk
Re: 17 weetjes over banden voor campers
ik ben van geen enkele religie, geeft alleen maar narigheid.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Goedemiddag,
Nooit geweten dat er zoveel heisa om een band was.
Ik heb er vier onder liggen om van A naar B te komen.
Tja, je moet maar geen hobby hebben.
Mvrgr.Wil
Nooit geweten dat er zoveel heisa om een band was.
Ik heb er vier onder liggen om van A naar B te komen.
Tja, je moet maar geen hobby hebben.
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: 17 weetjes over banden voor campers
die relatie vindt je in elk natuurkunde boekje
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Die 4,8/5,2 bar had ik uit een door mij gemaakte tabel gehaald, die ik geprobeerd heb bij te voegen, maar lukt niet met mobiel.
Zal thuis zien of ik hem met de laptop kan doen.
Dan staat de adviesdruk dikgedrukt bij 18 gr C .
Denk er over dit in mijn calculator ooit nog eens in te werken ,met beperkte lijst in stappen van bijv 5 gr omhoog en laag, met wat dan de te vullen druk moet zijn, of wat je moet aflezen bij controle.
In Amerika zijn ze soms nog manikaler bezig, door voor iedere rit de druk naar advies aan te passen.
Dit gaat juist fout als het 35 gr C is, want dan heeft de band de hogere druk, die je dan meet, juist nodig, om minder invering te geven ,dus minder warmteproductie, omdat de afkoeling dan ook minder is door kleinere temperatuursverschillen.
Dus eenmaal gevuld tot juist bepaalde druk, met reserve, af en toe eens checken, maar verder met rust laten.
Edit: nu thuis met laptop dus hier de tabel. kijk wat de buitentemp is en kijk in de kolom waar dikgedruk je best bepaalde druk nodig is, dan bij die buitentemp kijken hoeveel de druk dan moet zijn.
Natuurlijk speelt de onnouwkeurigheid van de meter ook een rol , dus zal niet op de honderdste bar nauwkeurig nodig zijn, ook al wordt dit wel in de tabel gegeven.
Nieuwe poging
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 17 jan 2019, 18:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: 17 weetjes over banden voor campers
Temperatuur heeft veel invloed volgens mijn ervaring. Mijn achterbanden (michelin agilis) staan op 5,5 bar als ze koud zijn, zeg maar 15 graden. Bij warm weer (30 graden of meer) worden de banden wel 35-40 graden volgens mijn tpms van alie express. De druk in de achterbanden loopt dan op tot 6,5 bar. (Druk in de voorbanden loopt bij warm weer van 4,5 naar 5,5 bar op ).