Zelf Eberspacher inbouwen?
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Bij TS zijn model 2008 past de kachel niet onder de chauffeurs stoel want dan kom je in de tank uit. Past wel prima onder de bijrijdersstoel. Bij mij staat hij dwars vlak tegen de achterkant van het onderframe met de uitblaas in het zijpaneel tussen de twee stoelen. Draaibaar kopje erop en prima warmte in een L2, ook naar voren in de winter tijdens het rijden. Want die Fiat kachel in een 3 liter houdt niet over.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Han een t-stuk plaatsen ook bij een citroen jumper uit 2007.
Zo ja,op welke plek kan je het t-stuk op de retourleiding van de diesel plaatsen zonder de tank te hoeven verwijderen.
Zo ja,op welke plek kan je het t-stuk op de retourleiding van de diesel plaatsen zonder de tank te hoeven verwijderen.
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Ja dat kan.ronaldvvr schreef:Han een t-stuk plaatsen ook bij een citroen jumper uit 2007.
Zo ja,op welke plek kan je het t-stuk op de retourleiding van de diesel plaatsen zonder de tank te hoeven verwijderen.
Als je de deksel verwijdert die tussen de voorstoelen inzit, zie je daar de brandstofleidingen. Die met een diameter van 10 mm is de retour. Je hebt daar precies genoeg ruimte om een t stukje tussen te zetten zonder de tank te verwijderen.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Misschien ook nog een optie...
Ik heb voor mijn Eberspacher Airtronic D4 een gat in de vloer gezaagd, daarin heb ik een aluminium bak laten zakken en in die bak heb ik de D4 geplaatst.
Boven de D4 heb ik mijn hoge kast geplaatst, zodat ik toch redelijk snel via de bodem van de kast bij de kachel kan zijn.
De kachel neemt in de bus dus geen ruimte in beslag en een bijkomend voordeel..., hij is duidelijk stiller dan een kachel in de bus, bijvoorbeeld onder de stoel.
Teake
Ik heb voor mijn Eberspacher Airtronic D4 een gat in de vloer gezaagd, daarin heb ik een aluminium bak laten zakken en in die bak heb ik de D4 geplaatst.
Boven de D4 heb ik mijn hoge kast geplaatst, zodat ik toch redelijk snel via de bodem van de kast bij de kachel kan zijn.
De kachel neemt in de bus dus geen ruimte in beslag en een bijkomend voordeel..., hij is duidelijk stiller dan een kachel in de bus, bijvoorbeeld onder de stoel.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Een mooie oplossing met de aluminium bak.
Heb je deze zelf gemaakt?
Zo ja. Hoe dik aluminium heb je gebruikt? Hoe heb je de bak gemaakt? Hoeken gebogen of...?
Heb je deze zelf gemaakt?
Zo ja. Hoe dik aluminium heb je gebruikt? Hoe heb je de bak gemaakt? Hoeken gebogen of...?
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Hallo Ronald,
Ik heb de bak idd zelf gemaakt van 2 mm traanplaat.
Ik heb de hoeken omgezet in een zetbank, maar je kunt de afzonderlijke delen natuurlijk ook met aluminium hoekprofielen met elkaar verbinden.
Voor de verbinding zou ik dan een combinatie van popnagels en polymeerkit gebruiken.
Succes!
Teake
Ik heb de bak idd zelf gemaakt van 2 mm traanplaat.
Ik heb de hoeken omgezet in een zetbank, maar je kunt de afzonderlijke delen natuurlijk ook met aluminium hoekprofielen met elkaar verbinden.
Voor de verbinding zou ik dan een combinatie van popnagels en polymeerkit gebruiken.
Succes!
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Je zal wat afwijkende of uitzonderlijke montages tegenkomen. Beschouw die niet als normaal.
De normale en ook meest voorkomende inbouwposities blijven de voorkeur hebben.
Als je wat verwarmingen monitort over langere termijn dan zal je zien dat de positie mede bepalend is voor de levensduur.
Open en bloot onder een voertuig mag bij sommige modellen want die zijn waterdicht, maar het zorgt er wel voor
dat ze veel minder lang meegaan.
In zo een kofferbak, verzonken in de vloer, mooi gedaan, maar ik denk niet dat je op veel bestelwagens zo een grote
opening van een halve meter kan maken in de bodemplaat zonder de dwars of langsliggers te raken.
Die versterkingen in de bodemplaat mag je zeker niet wegsnijden.
Hierbij een paar voorbeelden van standaard montages
De normale en ook meest voorkomende inbouwposities blijven de voorkeur hebben.
Als je wat verwarmingen monitort over langere termijn dan zal je zien dat de positie mede bepalend is voor de levensduur.
Open en bloot onder een voertuig mag bij sommige modellen want die zijn waterdicht, maar het zorgt er wel voor
dat ze veel minder lang meegaan.
In zo een kofferbak, verzonken in de vloer, mooi gedaan, maar ik denk niet dat je op veel bestelwagens zo een grote
opening van een halve meter kan maken in de bodemplaat zonder de dwars of langsliggers te raken.
Die versterkingen in de bodemplaat mag je zeker niet wegsnijden.
Hierbij een paar voorbeelden van standaard montages
Groeten Kampo
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
De belangrijkste reden waarom de vakhandel die waterdichte bak niet gaat maken en hem ook niet in de vloer gaat inbouwen is de kostprijs. Werkuren zijn namelijk zo duur dat de klant het niet meer wil betalen.
Anderzijds is die klant ook niet geintresseerd om een afwijkend voertuig te willen bouwen.
Een zelfbouwer daarentegen becijfert zich niet krom aan werkuren. Die bedenkt , maakt, probeerd en begint desnoods opnieuw.
En dat alles tegen beter weten in....
Anderzijds is die klant ook niet geintresseerd om een afwijkend voertuig te willen bouwen.
Een zelfbouwer daarentegen becijfert zich niet krom aan werkuren. Die bedenkt , maakt, probeerd en begint desnoods opnieuw.
En dat alles tegen beter weten in....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
er was eens iemand die had iets heel handigs gemaakt, waarvan iedereen zei, dat is onmogelijk, dat gaat niet, dat werkt niet, dat mag niet, dat wil niemand, dat kan je niet, helaas wist die persoon dat allemaal niet en had het gewoon gemaakt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Kampo, helemaal met je eens dat zo'n Eberspacher niet aan de buitenlucht, rijwind en viezigheid mag worden blootgesteld, die jongens zijn best storingsgevoelig.
En ik ben ook met je eens dat er niet lukraak een gat in de bodem gezaagd kan worden...
Ik heb geen idee hoeveel ruimte er in de vloer van een Ducato/Boxer/Jumper/Master zit om een dergelijke bak te monteren, misschien is daar helemaal geen gelegenheid voor
In mijn verlengde LT heb ik op drie plaatsen ruimte voor zo'n bak zonder een dragend stuk te raken of te beschadigen.
Ook mijn hh accu heb ik in zo'n bak onder de vloer weggewerkt, levert me veel bergruimte op en ook die accu zit mooi beschermd weg gewerkt.
Ik heb er spijt van dat ik die derde optie niet heb gebruikt voor mijn schoonwatertank, had nog meer bergruimte opgeleverd.
Maar wie weet...
Teake
En ik ben ook met je eens dat er niet lukraak een gat in de bodem gezaagd kan worden...
Ik heb geen idee hoeveel ruimte er in de vloer van een Ducato/Boxer/Jumper/Master zit om een dergelijke bak te monteren, misschien is daar helemaal geen gelegenheid voor
In mijn verlengde LT heb ik op drie plaatsen ruimte voor zo'n bak zonder een dragend stuk te raken of te beschadigen.
Ook mijn hh accu heb ik in zo'n bak onder de vloer weggewerkt, levert me veel bergruimte op en ook die accu zit mooi beschermd weg gewerkt.
Ik heb er spijt van dat ik die derde optie niet heb gebruikt voor mijn schoonwatertank, had nog meer bergruimte opgeleverd.
Maar wie weet...
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
@Van-tastique
Tenminste iemand die wat over het onderwerp te vertellen heeft.
Ook mogen de uitlaat en verbrandingsluchtslang niet het laagste punt bij de rijweg worden.
Bovendien moeten ze afwaterend gemonteerd zijn.
Het is zal niet makkelijk zijn om daaraan te voldoen bij een "lage in de vloer" montage.
Maar als je een voertuig hebt waarbij dat allemaal gaat, is het goed gevonden !
Bij sommige voertuigen is het mogelijk om de kachel onder een zetel te monteren.
Tenminste iemand die wat over het onderwerp te vertellen heeft.
Ook mogen de uitlaat en verbrandingsluchtslang niet het laagste punt bij de rijweg worden.
Bovendien moeten ze afwaterend gemonteerd zijn.
Het is zal niet makkelijk zijn om daaraan te voldoen bij een "lage in de vloer" montage.
Maar als je een voertuig hebt waarbij dat allemaal gaat, is het goed gevonden !
Bij sommige voertuigen is het mogelijk om de kachel onder een zetel te monteren.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Zelf Eberspacher inbouwen?
Hallo Kampo,
Onder de zetel had bij ons ook gekund, maar zo wijs was ik toen nog niet..., was zelfs een stuk eenvoudiger geweest:-))
Teake
Onder de zetel had bij ons ook gekund, maar zo wijs was ik toen nog niet..., was zelfs een stuk eenvoudiger geweest:-))
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!