Scheidingsrelais nut/functie?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door FredV »

@Kroppie
Lijkt mij luid en duidelijk Jos ook voor een leek.
@Camperic
Ik zou het advies van Jos volgen maar wel een IVT plaatsen.
Bij mij zat de splitsing achter de 220V automaat al standaard in mijn Dethleffs. Walstroom 1x naar de EBL en 1x naar het 220V net waarin ik de IVT heb geplaatst. De omvormer kan dus nooit de EBL van 220V voorzien. Bij gebruik van de omvormer en wil mijn vrouw haar haardroger even gebruiken zit er bij mij zonodig zo’n handig schakelaartje aan/uit op mijn koelkast.

Knibbel
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Over de oplossing van Jos denk ik na en kom ik op terug :thumbup:
blizard schreef:
di 04 dec 2018, 15:11
Ik neem toch aan dat de 230v aansluitingen van de EBL en koelkast nu ook al direct na de afschakelautomaat zit?
Nee, zie beschrijving van situatie die ik eerder in dit topic plaatste.
blizard schreef:
di 04 dec 2018, 15:11
Misschien wil je een aantal stopcontacten ook vrij houden van je omvormer, bv een oventje, espressoapparaat, boiler, strijkplank enz.
Ik heb zo ook een paar stopcontacten apart gehouden en die direct achter de automaat gezet.
Nee, wil ik niet. Ik wil dat alle stopcontacten hetzelfde werken met omvormer als zou ik aan paal staan.
Cee Pee schreef:
di 04 dec 2018, 16:17
Bij wisselende walspanning of bij een walspanning van 115 volt kan ik, middels de omvormer, toch de koelkast op 230 laten werken terwijl de batterijen gewoon worden geladen via de EBL.
In dat geval zet ik de koelkast op gas :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Cee Pee »

Bij ons staat hij ook bijna altijd op gas, we staan in 99% van de gevallen vrij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Kroppie schreef:
di 04 dec 2018, 14:21
de koelkast 230 volt, en de 230volt voor de ebl aansluiten VOOR de omschakel automaat, dus meteen na de zekering bij de 230volt paalaansluiting.
dat voorkomt :
1e, dat de lader de accu gaat laden terwijl de lader(welke IN de ebl zit) op de omvormer is aangesloten.
2e, dat de koelkast indien hij op 230volt staat dat ie dan op de 230volt van de omvormer gaat draaien.

je maakt dus een extra aftakking/aansluiting bij de 230volt paalaansluiting, NA de zekering en eventuele aardlekschakelaar, en Voor de omschakel automaat, met de originele verbinding ga je naar de omschakelautomaat, en de aftakking gaat naar een dubbel stopcontact, in dat dubbel stopcontact steek je de 230volt stekker van de koelkast en de 230volt stekker van de ebl, klaar.

want de koelkast en de ebl lader gebruik je toch alleen maar als er paalstroom is.

en die omschakelfunctie zit niet in de ebl ,maar in de huidige situatie in dat schrack relais, en in een meer wenselijke situatie in de omschakelautomaat.

de functie van de ebl en de koelkast word door de nieuwe situatie op geen enkele manier beinvloed.
OK, het vervolg :oops:

Dit is zoals het nu is aangesloten:
Aansluitschema huidig.jpg
Aansluitschema huidig.jpg (22.87 KiB) 476 keer bekeken
Dit is zoals het moet worden als ik het goed heb begrepen:
Aansluitschema nieuw.jpg
Aansluitschema nieuw.jpg (23.6 KiB) 476 keer bekeken
De 230V aansluiting op EBL (Netz) en koelkast (zover ik weet nu aangesloten op Block 1 (rode elips)) moeten in de wcd op afsplitsing.
EBL99 B1.jpg
EBL99 B1.jpg (94.73 KiB) 476 keer bekeken

Wat mij nog niet duidelijk is:
Hoe / waar sluit ik de IVT aan op de EBL?
Hoe voorkom ik dat de interne lader van EBL wordt geactiveerd wanneer 230V van omvormer via IVT op EBL actief is?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Kroppie »

door de stekker van de ebl in te pluggen in de nieuw aangelegde wcd .
de uitgang van de ivt gaat naar de overige al aanwezige 230volt stopcontacten , er is dus geen 230volt verbinding tussen ivt en de ebl , de 230 volt voor de ebl hoort in de aangelegde extra wcd, dan gaat de ebl enkel laden bij walstroom

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Dank je :thumbup:

Echter
Camperic schreef:
di 04 dec 2018, 10:44
Wat ik wil is dat de gehele camper via omvormer van 230V kan worden voorzien wanneer ik niet aan de paal sta. (..) Het liefste zou ik het goed oplossen rekeninghoudend met de wens om de gehele camper via omvormer van 230V te voorzien (en niet slechts een beperkt deel rechtstreeks aangesloten op omvormer), maar kan me niet bedenken hoe dit te realiseren :oops:
Dus volgende stap is dan er achter komen hoe / waar alle 230V stopcontacten op de EBL zijn aangesloten en deze aansluitingen uit EBL op IVT aansluiten. Hoe / waar het is aangesloten zal gezien het hobbymatige knutselwerk van de rest naar verwachting ook niet (helemaal) zijn zoals zou moeten :roll:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Kroppie »

hoe het bij jou zit zal je zelf moeten uit zoeken, daar kan ik je niet bij helpen, misschien een aardige buurman/vrouw.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door FredV »

Kroppie schreef:door de stekker van de ebl in te pluggen in de nieuw aangelegde wcd .
de uitgang van de ivt gaat naar de overige al aanwezige 230volt stopcontacten , er is dus geen 230volt verbinding tussen ivt en de ebl , de 230 volt voor de ebl hoort in de aangelegde extra wcd, dan gaat de ebl enkel laden bij walstroom

jos
Dan is dus de verbinding in jouw schema IVT > EBL
niet meer nodig en wordt dat vanuit de IVT de verbinding naar de bestaande wcd’s toch?
Knibbel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Kroppie »

sjuust.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Kroppie schreef:
za 08 dec 2018, 13:44
hoe het bij jou zit zal je zelf moeten uit zoeken, daar kan ik je niet bij helpen
Dat begrijp ik :wink:
Kun je me wel vertellen waar het op de EBL99 aangesloten zou moeten zitten?
Dan kan ik mijn "zoektocht" daar beginnen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Kroppie »

volgens mij is de enige 230 volt draad op de ebl die van/voor de inwendige lader bij mijn weten lopen er van de ebl geen draden naar de overige wcd, nu ken ik niet alle ebl,s.

normaal is de ebl geen verdeelpunt voor de 230 volt.

ik denk dat er in de buurt van de ebl, en dan met name het stopcontact waar de ebl in zat, dat er vandaar uit afgetakt is naar de overige stopcontacten.
hopelijk kom je er zo uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Ik ga op onderzoek zodra ik in de stalling ben er tijd voor heb.
Wordt vervolgd!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door FredV »

Kroppie schreef:volgens mij is de enige 230 volt draad op de ebl die van/voor de inwendige lader bij mijn weten lopen er van de ebl geen draden naar de overige wcd, nu ken ik niet alle ebl,s.

normaal is de ebl geen verdeelpunt voor de 230 volt.

ik denk dat er in de buurt van de ebl, en dan met name het stopcontact waar de ebl in zat, dat er vandaar uit afgetakt is naar de overige stopcontacten.
hopelijk kom je er zo uit.

jos
Yep zo is het hoogstwaarschijnlijk.
Ik zou met de volgende procedure aan het werk gaan:
Breng 230V naar binnen;
Haal de stekker links voor uit de EBL;
Controleer alle wcd’s op 230V, zo ja volgende;
Controleer 230V op de koelkast, zal het waarschijnlijk niet doen
Stekker weer in EBL plaatsen;
Controleer 230V op koelkast, zal het waarschijnlijk dan doen;
Ga dan op zoek waar je de 230V aansluitingen voor de EBL en de wcd’s kan vinden. Ergens moet er dan een splitsing zijn.
Neem dan de 230V aansluiting van de koelkast uit de EBL en volg dan het schema van Kroppi met de dubbele wcd: 1x voor de EBL en 1x voor de koelkast.
Mocht het niet zo te vinden zijn, dan is het een rommeltje en adviseer ik vanaf het begin alles opnieuw aan te sluiten; ook weer volgens het schema van Kroppi.
Succes

Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door FredV »

Toevoeging: controleer als eerste waar de uitgang 230V van de Victron 12/375 ergens is aangesloten en verwijder deze aansluiting.
Deze uitgang gaat later naar de IVT
Knibbel
Plaats reactie