Scheidingsrelais nut/functie?
Scheidingsrelais nut/functie?
@Kroppie
Lijkt mij luid en duidelijk Jos ook voor een leek.
@Camperic
Ik zou het advies van Jos volgen maar wel een IVT plaatsen.
Bij mij zat de splitsing achter de 220V automaat al standaard in mijn Dethleffs. Walstroom 1x naar de EBL en 1x naar het 220V net waarin ik de IVT heb geplaatst. De omvormer kan dus nooit de EBL van 220V voorzien. Bij gebruik van de omvormer en wil mijn vrouw haar haardroger even gebruiken zit er bij mij zonodig zo’n handig schakelaartje aan/uit op mijn koelkast.
Lijkt mij luid en duidelijk Jos ook voor een leek.
@Camperic
Ik zou het advies van Jos volgen maar wel een IVT plaatsen.
Bij mij zat de splitsing achter de 220V automaat al standaard in mijn Dethleffs. Walstroom 1x naar de EBL en 1x naar het 220V net waarin ik de IVT heb geplaatst. De omvormer kan dus nooit de EBL van 220V voorzien. Bij gebruik van de omvormer en wil mijn vrouw haar haardroger even gebruiken zit er bij mij zonodig zo’n handig schakelaartje aan/uit op mijn koelkast.
Knibbel
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Over de oplossing van Jos denk ik na en kom ik op terug
Nee, zie beschrijving van situatie die ik eerder in dit topic plaatste.
Nee, wil ik niet. Ik wil dat alle stopcontacten hetzelfde werken met omvormer als zou ik aan paal staan.
In dat geval zet ik de koelkast op gas
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Bij ons staat hij ook bijna altijd op gas, we staan in 99% van de gevallen vrij.
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
OK, het vervolgKroppie schreef: ↑di 04 dec 2018, 14:21de koelkast 230 volt, en de 230volt voor de ebl aansluiten VOOR de omschakel automaat, dus meteen na de zekering bij de 230volt paalaansluiting.
dat voorkomt :
1e, dat de lader de accu gaat laden terwijl de lader(welke IN de ebl zit) op de omvormer is aangesloten.
2e, dat de koelkast indien hij op 230volt staat dat ie dan op de 230volt van de omvormer gaat draaien.
je maakt dus een extra aftakking/aansluiting bij de 230volt paalaansluiting, NA de zekering en eventuele aardlekschakelaar, en Voor de omschakel automaat, met de originele verbinding ga je naar de omschakelautomaat, en de aftakking gaat naar een dubbel stopcontact, in dat dubbel stopcontact steek je de 230volt stekker van de koelkast en de 230volt stekker van de ebl, klaar.
want de koelkast en de ebl lader gebruik je toch alleen maar als er paalstroom is.
en die omschakelfunctie zit niet in de ebl ,maar in de huidige situatie in dat schrack relais, en in een meer wenselijke situatie in de omschakelautomaat.
de functie van de ebl en de koelkast word door de nieuwe situatie op geen enkele manier beinvloed.
Dit is zoals het nu is aangesloten:
Dit is zoals het moet worden als ik het goed heb begrepen:
De 230V aansluiting op EBL (Netz) en koelkast (zover ik weet nu aangesloten op Block 1 (rode elips)) moeten in de wcd op afsplitsing.
Wat mij nog niet duidelijk is:
Hoe / waar sluit ik de IVT aan op de EBL?
Hoe voorkom ik dat de interne lader van EBL wordt geactiveerd wanneer 230V van omvormer via IVT op EBL actief is?
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
door de stekker van de ebl in te pluggen in de nieuw aangelegde wcd .
de uitgang van de ivt gaat naar de overige al aanwezige 230volt stopcontacten , er is dus geen 230volt verbinding tussen ivt en de ebl , de 230 volt voor de ebl hoort in de aangelegde extra wcd, dan gaat de ebl enkel laden bij walstroom
jos
de uitgang van de ivt gaat naar de overige al aanwezige 230volt stopcontacten , er is dus geen 230volt verbinding tussen ivt en de ebl , de 230 volt voor de ebl hoort in de aangelegde extra wcd, dan gaat de ebl enkel laden bij walstroom
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Dank je
Echter
Echter
Dus volgende stap is dan er achter komen hoe / waar alle 230V stopcontacten op de EBL zijn aangesloten en deze aansluitingen uit EBL op IVT aansluiten. Hoe / waar het is aangesloten zal gezien het hobbymatige knutselwerk van de rest naar verwachting ook niet (helemaal) zijn zoals zou moetenCamperic schreef: ↑di 04 dec 2018, 10:44Wat ik wil is dat de gehele camper via omvormer van 230V kan worden voorzien wanneer ik niet aan de paal sta. (..) Het liefste zou ik het goed oplossen rekeninghoudend met de wens om de gehele camper via omvormer van 230V te voorzien (en niet slechts een beperkt deel rechtstreeks aangesloten op omvormer), maar kan me niet bedenken hoe dit te realiseren
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
hoe het bij jou zit zal je zelf moeten uit zoeken, daar kan ik je niet bij helpen, misschien een aardige buurman/vrouw.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Dan is dus de verbinding in jouw schema IVT > EBLKroppie schreef:door de stekker van de ebl in te pluggen in de nieuw aangelegde wcd .
de uitgang van de ivt gaat naar de overige al aanwezige 230volt stopcontacten , er is dus geen 230volt verbinding tussen ivt en de ebl , de 230 volt voor de ebl hoort in de aangelegde extra wcd, dan gaat de ebl enkel laden bij walstroom
jos
niet meer nodig en wordt dat vanuit de IVT de verbinding naar de bestaande wcd’s toch?
Knibbel
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
sjuust.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Dat begrijp ik
Kun je me wel vertellen waar het op de EBL99 aangesloten zou moeten zitten?
Dan kan ik mijn "zoektocht" daar beginnen.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
volgens mij is de enige 230 volt draad op de ebl die van/voor de inwendige lader bij mijn weten lopen er van de ebl geen draden naar de overige wcd, nu ken ik niet alle ebl,s.
normaal is de ebl geen verdeelpunt voor de 230 volt.
ik denk dat er in de buurt van de ebl, en dan met name het stopcontact waar de ebl in zat, dat er vandaar uit afgetakt is naar de overige stopcontacten.
hopelijk kom je er zo uit.
jos
normaal is de ebl geen verdeelpunt voor de 230 volt.
ik denk dat er in de buurt van de ebl, en dan met name het stopcontact waar de ebl in zat, dat er vandaar uit afgetakt is naar de overige stopcontacten.
hopelijk kom je er zo uit.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Ik ga op onderzoek zodra ik in de stalling ben er tijd voor heb.
Wordt vervolgd!
Wordt vervolgd!
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Yep zo is het hoogstwaarschijnlijk.Kroppie schreef:volgens mij is de enige 230 volt draad op de ebl die van/voor de inwendige lader bij mijn weten lopen er van de ebl geen draden naar de overige wcd, nu ken ik niet alle ebl,s.
normaal is de ebl geen verdeelpunt voor de 230 volt.
ik denk dat er in de buurt van de ebl, en dan met name het stopcontact waar de ebl in zat, dat er vandaar uit afgetakt is naar de overige stopcontacten.
hopelijk kom je er zo uit.
jos
Ik zou met de volgende procedure aan het werk gaan:
Breng 230V naar binnen;
Haal de stekker links voor uit de EBL;
Controleer alle wcd’s op 230V, zo ja volgende;
Controleer 230V op de koelkast, zal het waarschijnlijk niet doen
Stekker weer in EBL plaatsen;
Controleer 230V op koelkast, zal het waarschijnlijk dan doen;
Ga dan op zoek waar je de 230V aansluitingen voor de EBL en de wcd’s kan vinden. Ergens moet er dan een splitsing zijn.
Neem dan de 230V aansluiting van de koelkast uit de EBL en volg dan het schema van Kroppi met de dubbele wcd: 1x voor de EBL en 1x voor de koelkast.
Mocht het niet zo te vinden zijn, dan is het een rommeltje en adviseer ik vanaf het begin alles opnieuw aan te sluiten; ook weer volgens het schema van Kroppi.
Succes
Knibbel
Scheidingsrelais nut/functie?
Toevoeging: controleer als eerste waar de uitgang 230V van de Victron 12/375 ergens is aangesloten en verwijder deze aansluiting.
Deze uitgang gaat later naar de IVT
Deze uitgang gaat later naar de IVT
Knibbel