Scheidingsrelais nut/functie?
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
ziet er uit als hobbymatig knutsel werk, haal dat relais eruit en installeer b.v. zo,n ivt omschakel automaat, zo,n los relais is echt foute boel als omschakelaar, als er een contact even blijft kleven is in het gunstiste geval de omvormer wijlen.
of met 2 stopcontacten, zoals genoemd, maar dan is het niet meer automatisch, maar wel fool en hufterproof, goedkoop, en gaat nooit stuk!.
jos
of met 2 stopcontacten, zoals genoemd, maar dan is het niet meer automatisch, maar wel fool en hufterproof, goedkoop, en gaat nooit stuk!.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
en een kwestie van enkel wat draden aansluiten, je hoeft niets geen draden te trekken allen liggen er al, alleen de ivt i.p.v. het relais.
alleen de koelkast en de lader(ebl) moet je direkt na de paal aansluiting aansluiten , dus
voor de ivt, anders gaat de omvormer de koelkast en de lader van stroom voorzien, maar zo te lezen, neem iemand met wat meer verstand van zaken in de arm, en doe het samen.
jos
alleen de koelkast en de lader(ebl) moet je direkt na de paal aansluiting aansluiten , dus
voor de ivt, anders gaat de omvormer de koelkast en de lader van stroom voorzien, maar zo te lezen, neem iemand met wat meer verstand van zaken in de arm, en doe het samen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Scheidingsrelais nut/functie?
De IVT werkt hetzelfde als de Victron Multi en heb ik aangesloten in de 220V bedrading vanaf de automaat direct naar de 220V contactdozen en de koelkast en aangesloten aan de omvormer; gaat dus niet naar de EBL. Ik heb dus overal 12V van de HH en 220V walstroom of naar keuze van de omvormer.
Knibbel
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Niet helemaal, Fred. Door de UPS functionaliteit die in de multi zit, heb je geen stroomdip.
Maar, of dat zo erg is..
Maar, of dat zo erg is..
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Dat is het ook, niet het enige "hobbymatige knutselwerk" dat ik ben tegengekomen en het verbaast me niet dat het storing oplevert. Daar wil ik dus iets aan doen en meteen goed. De IVT US-12N lijkt me een goede vervanger van de Schrack
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
De Schrack vervangen door de IVT is uiteraard geen probleem. Wat het gescheiden aansluiten van koelkast en lader in EBL betreft begrijp ik wat je bedoelt, maar niet hoe dit te realiseren en ik leer graag bij. De EBL is toch het "brein" dat een 230V (paal of omvormer) en 12V (accu) ingang heeft met als functie verdeelstation naar apparatuur en wcd's in de camper, afhankelijk van situatie 12V of 230V? Hoe sluit ik de koelkast en interne lader hiervan gescheiden aan?Kroppie schreef: ↑di 04 dec 2018, 10:59en een kwestie van enkel wat draden aansluiten, je hoeft niets geen draden te trekken allen liggen er al, alleen de ivt i.p.v. het relais.
alleen de koelkast en de lader(ebl) moet je direkt na de paal aansluiting aansluiten , dus voor de ivt, anders gaat de omvormer de koelkast en de lader van stroom voorzien
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
de koelkast 230 volt, en de 230volt voor de ebl aansluiten VOOR de omschakel automaat, dus meteen na de zekering bij de 230volt paalaansluiting.
dat voorkomt :
1e, dat de lader de accu gaat laden terwijl de lader(welke IN de ebl zit) op de omvormer is aangesloten.
2e, dat de koelkast indien hij op 230volt staat dat ie dan op de 230volt van de omvormer gaat draaien.
je maakt dus een extra aftakking/aansluiting bij de 230volt paalaansluiting, NA de zekering en eventuele aardlekschakelaar, en Voor de omschakel automaat, met de originele verbinding ga je naar de omschakelautomaat, en de aftakking gaat naar een dubbel stopcontact, in dat dubbel stopcontact steek je de 230volt stekker van de koelkast en de 230volt stekker van de ebl, klaar.
want de koelkast en de ebl lader gebruik je toch alleen maar als er paalstroom is.
en die omschakelfunctie zit niet in de ebl ,maar in de huidige situatie in dat schrack relais, en in een meer wenselijke situatie in de omschakelautomaat.
de functie van de ebl en de koelkast word door de nieuwe situatie op geen enkele manier beinvloed.
jos
dat voorkomt :
1e, dat de lader de accu gaat laden terwijl de lader(welke IN de ebl zit) op de omvormer is aangesloten.
2e, dat de koelkast indien hij op 230volt staat dat ie dan op de 230volt van de omvormer gaat draaien.
je maakt dus een extra aftakking/aansluiting bij de 230volt paalaansluiting, NA de zekering en eventuele aardlekschakelaar, en Voor de omschakel automaat, met de originele verbinding ga je naar de omschakelautomaat, en de aftakking gaat naar een dubbel stopcontact, in dat dubbel stopcontact steek je de 230volt stekker van de koelkast en de 230volt stekker van de ebl, klaar.
want de koelkast en de ebl lader gebruik je toch alleen maar als er paalstroom is.
en die omschakelfunctie zit niet in de ebl ,maar in de huidige situatie in dat schrack relais, en in een meer wenselijke situatie in de omschakelautomaat.
de functie van de ebl en de koelkast word door de nieuwe situatie op geen enkele manier beinvloed.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Ik neem toch aan dat de 230v aansluitingen van de EBL en koelkast nu ook al direct na de afschakelautomaat zit?
Misschien wil je een aantal stopcontacten ook vrij houden van je omvormer, bv een oventje, espressoapparaat, boiler, strijkplank enz.
Ik heb zo ook een paar stopcontacten apart gehouden en die direct achter de automaat gezet.
Misschien wil je een aantal stopcontacten ook vrij houden van je omvormer, bv een oventje, espressoapparaat, boiler, strijkplank enz.
Ik heb zo ook een paar stopcontacten apart gehouden en die direct achter de automaat gezet.
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Als je geen AES koelkast hebt is die koelkast aftakking niet echt een must.
Ik heb het ook niet en dat is soms wel makkelijk.
Bij wisselende walspanning of bij een walspanning van 115 volt kan ik, middels de omvormer, toch de koelkast op 230 laten werken terwijl de batterijen gewoon worden geladen via de EBL.
Ik heb het ook niet en dat is soms wel makkelijk.
Bij wisselende walspanning of bij een walspanning van 115 volt kan ik, middels de omvormer, toch de koelkast op 230 laten werken terwijl de batterijen gewoon worden geladen via de EBL.
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Uh...... Cor er zijn niet heel veel laders die met een lagere spanning dan 195 volt overweg kunnen.
Welke heb je.
Welke heb je.
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
Ik heb nog een extra truukje uitgehaald, ik kan de binnenkomende spanning na de aardlek/zekering automaat nog voorzien van deze spanningsregelaar dus dan kan ik spanning krijgen tussen de 140 en 270 VAC.
En ik heb ook nog het idee om naar de VS te gaan en dan kan daar de 115-230 trafo tussen en dan kan ik buiten zo de walspanning inpluggen.
Meer als batterijen laden en bijhouden hoeft dan niet want het boordnet gaat dan via de omvormer.
Ik heb al een keer een EBL naar de filistijnen gehad door te lage walspanning dus dat gebeurt me niet nog eens.
En ik heb ook nog het idee om naar de VS te gaan en dan kan daar de 115-230 trafo tussen en dan kan ik buiten zo de walspanning inpluggen.
Meer als batterijen laden en bijhouden hoeft dan niet want het boordnet gaat dan via de omvormer.
Ik heb al een keer een EBL naar de filistijnen gehad door te lage walspanning dus dat gebeurt me niet nog eens.
Re: Scheidingsrelais nut/functie?
ik heb het donkerbruin vermoeden dat dat soort dingen niet de bedoeling van de vraagsteller is.
maakt het alleen maar onduidelijker, vermoed ik .
jos
maakt het alleen maar onduidelijker, vermoed ik .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything