Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door intrudy »

Oké bedankt mannen

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Toedeledoki

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Toedeledoki »

zuk4wd schreef:
ma 26 nov 2018, 9:38
Bedankt voor de reacties !

Zaterdag vond ik een onaangename verrassing bij de schuifdeur :(
Afbeelding
Dit natte spul hoort aan de buitenkant te blijven. De rubbers zien er nog goed uit, Iemand enig idee of dit een bekend kwaaltje is ?
Zit er al betimmering op je schuifdeur? Bij mij was dat boven net iets te groot waardoor het tegen het rubber drukte. Zelfde probleem.

De schuifdeur heeft diverse afstelmoglijkheden. Je zou hem ook wat strakker kunnen zetten.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Verslag van het inbouwen van de gordelbok.

Eerst maar eens de vloer eruit gehaald.
Deze ligt er los in en de 10mm X-trem zit vastgelijmd aan de platen dus dat is ideaal.
Afbeelding

Gezien je bij de gordelbok geen fatsoenlijke inbouw handleiding krijgt maar alleen maar een tekening waar op staat waar wat moet zitten,
Besloot ik zelf maar een plan van aanpak te verzinnen. Hierbij heb ik veel aan de hulp gehad van mede forum lid : Thomasboxerhendriks & Michel ter Stege. Hierbij heb ik de achterste beugel onder de bus tegen het chassis gezet en 1 gat van 5mm geboord. De overige gaten heb ik uitgezet doormiddel van meten en haaks uitzetten met de winkelhaak. (Boortje vlak bij de van boven af voorspelde positie)
Afbeelding

De gaten vervolgens groot genoeg geboord.
Afbeelding

Om er voor te zorgen dat de gordelbok lekker stabiel staat heb ik deze op 22mm multiplex gezet.
Op de tekeningen van VSR staan metalen bussen getekend die er voor moeten zorgen dat je de vloer+isolatie niet plat drukt.
Ik heb er voor gekozen om de plek van de gordelbok de isolatie te laten vervallen.
Afbeelding

Natuurlijk heb ik me verder wel aan de inbouwtekening gehouden dus de metalen afstandsbussen heb ik ook gebruikt.
Afbeelding

Tussen de ribben heb ik 9mm multiplex gelegd voor nog meer stijfheid.
Afbeelding

Hier zie je de bevestigingsbeugels op hun plek.
Afbeelding

Het onderstel van de bok op z'n plek.
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Na wat meet en denk werk heb ik besloten dat ik deze inbouw positie helemaal niks vond.
Dit omdat er veel te weinig plaats is om comfortabel te zitten en te eten of een spelletje doen o.i.d.
Via de Whats-App met Michel ter Stege wat meet werk gedaan (Hij bouwt een langere Ducato, En heeft onlangs ook een VSR gordelbok ingebouwd)
Zo kon ik achterhalen waar deze terecht kwam als ik de gordelbok op 4035mm wielbasis positie zou inbouwen. (Nu staat de bok op de 3450mm wielbasis positie)
Verder nog even snel gemeten hoeveel plaats er nog over zou zijn achter de gordelbok in deze positie. De kastruimte die overblijft is een stuk kleiner en er zal een duurdere koelkast in moeten, Dit wordt waarschijnlijk de Thetford T1090.
Een paar uurtjes stoeien later :
Afbeelding
Left: Before Right: After
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

Goed bezig. Wij hebben de bok op dezelfde plek staan als jullie op de laatste foto, ook ivm grootte tafelblad en tegenover elkaar zitten met eten bijvoorbeeld. De kachel past er bij deze gordelbok nog precies naast zoals je in ons draadje kunt zien 8-)
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Goed idee om de heater daar te plaatsen.
Ik zal eens onderzoeken of dit bij mij ook gaat.
Ook zit ik te denken om mijn accu's daar te plaatsten. staan nu gepland achterin de laadruimte.
Maar gezien de helft van de laadruimte al wordt gebruikt als "Slaapkamer" voor mijn 4 jaar jonge zoon, Hebben wen niet zoveel laadruimte meer over achterin. en natuurlijk moeten er al 3 stoelen en een tafel en wandjes van de luifel en andere campgear mee.
Op dit moment nog 2x 150Ah AGM. maar zal als deze stuk zijn worden vervangen door een zelfde zelfbouw accu met BMS, En als het goed is kost dat weer minder plaats.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

Accu daar plaatsen zorgt er in elk geval voor dat je ze (makkelijker) kunt laden in de vrieskou (als de heater aan is) wij worstelen wat dat betreft met de positie ervan. Eigenlijk zou die zo dicht mogelijk bij de omvormer moeten ivm kabellengte in combinatie met stromen die gaan looen (rechtsachterin bij ons) maar...... we houden nog even een paar opties open en puzzelen verder. En, de boiler moet ook nog een plekje krijgen.

Voor onze accu komt vandaag het aluminium binnen voor de ombouw trouwens ;-)
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Omvormer komt achterin, dat is 120cm verder op. Max kabel lengte 160cm. Spanningsverlies kun je compenseren met dikkere kabels. Ruimte verlies achterin niet ;-) ik was van plan om 50mm2 te gebruiken. En de eerst 60cm zelfs met 70mm2 van accu naar hoofdzekering 400A dan naar Hoofdschakelaar. Dan naar onderverdeling met 1x mega fuse+ 4x midi fuse. En vanaf daar met 50mm2 verder. Ik verwacht weinig problemen. Wel kijk ik uit naar wat meer info over jou accu projectje.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Camperbassie »

zuk4wd schreef:
ma 03 dec 2018, 9:55
Verslag van het inbouwen van de gordelbok.
Ik zie dat je de gordelbok met 8.8 bouten vast hebt gezet, voor zover ik weet worden in de autoindustrie 10.9 bouten gebruikt, wellicht weet iemand of deze bewering klopt?
Als het 10.9 moet zijn krijg je ander misschien problemen bij de keuring van een overijverige inspecteur.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

De 8.8 Bouten zaten bij de bok. de voorste 2 zijn M12 en de achterste 2 zijn M16.
Deze combinatie van gordelbok en bouten zijn al diverse keren gezien in NL, ook de TUV is er te spreken over, Ik zie geen reden om hier aan te twijfelen.
(kijk eens hoe de orginele stoelen vast staan in je bus, dit is meestal met 4x M10 en dan vast in een laagje blik die versterkt is met een extra laagje blik, laat staan met M16 en een 6mm dikke beugel om de chassis koker heen) Kortom don't worry be :D
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

Niet twijfelen, simpelweg TuV Gutachten lezen.
Daar staat 8.8, daar zijn de testen mee gedaan en daarmee is een en ander goed bevonden en goedgekeurd. :)

Kleine kanttekening hierbij.... er staat ook 7/16" UNF (Unified National Fine). Het bijgeleverde materiaal is echter M12 en M16. (M12 komt het dichtste bij 11.11mm oftwel 7/16") of het wel of niet fijne schroefdraad is kan ik vanuit waar ik nu ben niet zien, maar volgens mijn interpretatie van het TuV document zou M16 dus niet eens nodig zijn. De moeren zitten echter van de fabriek uit al vastgelast aan de bok dus gelukkig zitten er dan ook M16 bouten bij :-B
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door egli »

Mag ik vragen op welke afstand de achterkant van de bok staat? In oude en nieuwe positie, bijvoorbeeld vanaf de verhoging (gemeten bij het blakke deel tussen de voorstoelen in)?
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

x:) Natuurlijk mag je dat vragen, Daar is dit forum toch voor.

Afbeelding
Boven: positie "midden van rand waar tussenwand zat" tot "voorkant gordelbok" 695mm
Onder: "Hart van voorste montage gat in de vloer" (wielbasis 3450mm positie) tot "montage bout van gordelbok" (wielbasis 4035mm positie) 272mm

695mm - 272mm = 423mm (is dan de L2 wielbasis 3450mm positie)

Ik hoop dat je er wat aan hebt. x:)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Camperbassie »

zuk4wd schreef:
wo 05 dec 2018, 9:09
De 8.8 Bouten zaten bij de bok. de voorste 2 zijn M12 en de achterste 2 zijn M16.
Deze combinatie van gordelbok en bouten zijn al diverse keren gezien in NL, ook de TUV is er te spreken over, Ik zie geen reden om hier aan te twijfelen.
(kijk eens hoe de orginele stoelen vast staan in je bus, dit is meestal met 4x M10 en dan vast in een laagje blik die versterkt is met een extra laagje blik, laat staan met M16 en een 6mm dikke beugel om de chassis koker heen) Kortom don't worry be :D
Het gaat er niet om wat jij denkt dat sterk genoeg is maar om is er regelgeving waarin staat het moet 10.9 zijn.
Ik heb 2 stoelen uit een VW multivan en dat zat allemaal met 10.9 vast, die zijn fors duurder dus zal wel een reden hebben.
Sterkte is geen issue want puur op sterkte kun je wel M8 gebruiken.
Zou toch niet leuk zijn als je bij de rdw komt en de deskundige zegt mooi maar moet 10.9 zijn, nu kun je ze nog vervangen.
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Camperbassie »

Ben er maar eens voor gaan zitten en met googel kom je een eind, via site RDW naar Europese regelgeving verwezen naar Amerikaanse regelgeving daar staan de eisen die aan zitplaatsen worden gesteld .

PART 571—FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARDS
Subpart B—Federal Motor Vehicle Safety Standards

S4.2 Strength.
S4.2.1 Except as provided in S4.2.5, the anchorages, attachment hardware, and attachment bolts for any of the following seat belt assemblies shall withstand a 5,000 pound force when tested in accordance with S5.1 of this standard:

5000pond in 22241N = 2224 kg dat zou dus de kracht zijn die welke bevestigingsbout minimaal moet kunnen weerstaan.
22241 trekkracht op een M10 bout gaat met 8.8 niet goed moet 10.9 zijn, Met M12 8.8 gaat het wel.

Mijn conclusie alles kleiner of gelijk aan M10 moet cl. 10.9 zijn, deelt iemand deze conclusie? :?:
Plaats reactie