Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ook weer een stukje huisvlijt verder afgemaakt voor het dashboard. Op de 3D printer een mooi ringetje geprint in ABS voor onder het zoemer/lampje voor de schuiftrede anders viel die door het gat. Ernaast een USB stopcontact voor telefoon/tablet oid.
IMG_5105.JPG
IMG_5105.JPG (64.81 KiB) 1736 keer bekeken
Aangezien de isolatie rechtsachterin nu 'klaar' is kon ik ook aan de gang met de electra plank. Het begin is gemaakt zeg maar, maar liep vlot 'vast' omdat de kabel die naar de Multiplus komt te dik is voor de Wieland-achtige stekkers. Ik wil toch 3x2,5mm2 gebruiken dus thuis even rustig kijken hoe ik dat ga doen.....
IMG_5106.JPG
IMG_5106.JPG (81.83 KiB) 1736 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door veetee »

Hoe gaat dat stukje dashboard los? Schroef in bekerhouder los, en dan? Is het gewoon een kwestie van voorzichtig loswerken, zitten er nog ergens palletjes of zo? Ik had het even geprobeerd maar durf niet zo goed ‘gepast geweld’ toe te passen, bang dat er wat kapot gaat...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@veetee
Hier kun je zien wat/hoe vanaf 55 seconden ongeveer hoe die eruit moet.
(Ja het is 1 schroef maar je kunt in de video zien welke kant je op moet trekken)

https://www.youtube.com/watch?v=ploideE1xJs
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door veetee »

Hmm, dat gaat wel heel soepel... lijkt bij mij muurvast te zitten, ik zal wat meer kracht moeten zetten denk ik. We gaan het nog eens proberen.

Bedankt voor de link!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Lekker kunnen klussen vandaag. Gisteravond al een aantal voorbereidingen gedaan voor de multiplex plank die onder de gordelbok moet komen;

25mm Okoumé multiplex iets ruimer gezaagd dan de gordelbok vereist zodat deze mooier over de 'golven' in de bodemplaat van de bus valt en daarna 4 gaten erin geboord van 34mm (was nog een hele toer om de daarvoor geschikte boor 'even' te vinden). Alle randen netjes met houtlijm afgedicht en de onderzijde in de (hout)menie gezet ter bescherming. Laatste was misschien niet per-sé nodig maar straks kunnen we er zeker niet meer makkelijk bij en nu zonder enig probleem dus....
gordelbok_plank.jpg
gordelbok_plank.jpg (79.33 KiB) 1582 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Gelijk ook maar even geprobeerd waar/hoe de kachel kan komen en die past er (gelukkig) mooi naast 8-)

Zo mooi dat we gelijk het gat hebben gezaagd :wink: de foto's spreken voor zich denk ik;
gordelbok_heater.jpg
gordelbok_heater.jpg (115.89 KiB) 1577 keer bekeken
Vanaf de onderzijde ziet het er dan zó uit:
IMG_5134.JPG
IMG_5134.JPG (98.24 KiB) 1577 keer bekeken
Daarna natuurlijk alles weer los gemaakt, het blanke metaal van het gat moet in de ijzermenie, de busjes in de plank voor de gordelbok moeten op de draaibank iets korter worden gemaakt en de rest van de vloer moet er ook eerst in/omheen voordat de kachel kan worden geplaatst.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen week is het bestelde aluminium binnengekomen voor de accu (om de cellen op z'n plek te houden en om te voorkomen dat ze uit kunnen zetten). De vierkante staafjes (14x14mm) passen precies in de inkepingen van de cellen en maken op die manier tussen de beide platen (390x300mm) in een stabiele 'open' doos. Bovenop komen nog 2 aluminium profieltje met een stukje doorzichtig kunststof ertussen als deksel zeg maar ter bescherming van het 123SmartBMS en de als bescherming tegen kortsluiting van de plus- en minpolen. Elk staafje heet een M6 schroefdraad gekregen en uiteindelijk zit het allemaal best netjes in elkaar :P De printjes van het BMS moesten allemaal geruimd worden naar M12, dat is ook zo bedoeld door de fabrikant.
lifepo4 accu.jpg
lifepo4 accu.jpg (159.61 KiB) 1479 keer bekeken
De volgende stap is het 'deksel' maken en de cellen 1-voor-1 laden waarna het BMS aangesloten kan worden.
Laatst gewijzigd door JTG op vr 08 mei 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag op de bodemplaat van de gordelbok de gordelbok zelf gezet. Hmmm er is niet veel recht/haaks in de bus maar dit oogt niet goed :bang:
Nog eens meten met de winkelhaak op de bodem: redelijk haaks
Nog eens meten met de horizontale balk (zeg maar tussen knie en heup qua hoogte): zeker niet haaks

:(

Maar wat is nu goed?

Mijn gedachte; Als niets haaks is zou de bank in elk geval parallel moeten staan qua zitvlak aan de denkbeeldige lijn tussen de B-Stijl in. (Kan iemand mijn gedachtegang bevestigen?)

Dat betekent dat de beugels onder de bus NIET helemaal tegen de balk moeten komen (want dat zitten ze nu wel). De voorste beugel zou ongeveer 3-4mm speling moeten krijgen tussen balk en beugelzijkant en die speling moet ik dan benutten om de achterste beugel (die nu ook strak tegen de balk aanzit iets te kunnen draaien. Zoveel dat (terwijl je denkbeeldig op de bank zit die op de bok moet komen) je een paar graden tegen de klok in gaat. (is dat te volgen) :eh: :crazy:
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door zuk4wd »

Ik liep bij mij op de eerste positie ook tegen dit verhaal aan, dat het niet haaks stond.
Op positie 2 heb ik de achterste beugel eerst geplaatst aan de onderkant, 2mm van de chassis koker af.
Vervolgens de andere maten afgetekend met de winkelhaak. bij mij staat de "Base unit" haaks in de bus. Toch staat de bok zelf niet helemaal 100% recht
zoals je deze hebben wilt, er komt immers een meubelplaat tegen aan en je wilt natuurlijk geen conische kast :wtf:
Maar natuurlijk is dit wel op te lossen door de gaten van de bok heel iets groter te maken. De carrosserie ringen die er bij geleverd worden maken dit al mogelijk. (zo ga ik het doen, de bouten van de "Base unit" zitten immers in de medium loctite.)

Complimenten over de accu, Netjes gebouwd. :bow:
Zijn dit de "Winston" cellen ? en heb je deze in NL gehaald of https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/ O.I.D.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Grrrr ik was er al een beetje bang voor. Nou ja, zoals de Teletubbies vroeger op TV al zeiden: "Nog een keer..."
Kan ik wel gelijk de achterste gaten gebruiken (verwarrend, op de tekening staan de achterste gaten, op de foto's op de site van VSR staan de bouten in de gaten ervoor...)

De accu is inderdaad samengesteld uit 4 Winston cellen. Ik heb het "pakket" gekocht op ev-europe compleet met BMS, dopjes, boutjes en (mocht je deze ook overwegen) een 2-tal extra verbindingsstroken. Die 2 extra zijn om de cellen parallel te kunnen zetten voor initiële lading (waar ik vervolgens toch weer vanaf zie omdat mijn losse lader niet krachtig genoeg gaat zijn :| ).
Aansluiten op onze Multiplus Compact is nog even verder studeren; idealiter hang je dit BMS aan 2 relais uitgangen en dan 'programmeer' je een assistent in de Victron software waarmee je het gedrag van deze instelt. De Compact heeft alleen geen 2 relais uitgangen...
Ach ja geen paniek (of eigenlijk wel :D ): met het BMS in panic mode wordt geladen tot een gedefinieerde State of Charge (SOC) en daarna stop het laden. Iets minder controle maar de monitoring gaat ook via de app (als het goed is). Anderzijds bouw ik er misschien ook nog wel een leuke controller tussen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De eerste cel wordt geladen (tot 3,6V). In de grafiek kun je mooi zien hoe het aantal Ampères automatisch steeds minder worden tot uiteindelijk bijna 0.
Ik wist al dat dit niet met een uurtje bekeken zou zijn maar we hebben geen haast, morgen verder.
laadcurve.JPG
laadcurve.JPG (67.6 KiB) 1284 keer bekeken
PS. Vooraf nooit gedacht dat de lader die zoonlief gebruikt voor zijn 1:10 raceauto accu geschikt zou zijn voor het laden van de camper accu 8-)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Kleine update;
de gordelbok en heatersteun zitten op z'n plek en het laden van de accucellen verloopt voorspoedig. De laatste cel hangt nu nog aan de lader, de andere 3 zijn inmiddels vol. Laden duurde dus ongeveer 10 dagen (Per cel duurde de lading gemiddeld genomen zo'n 27 uur en de cyclus verliep min of meer identiek.)
Bij aanvang werd geladen met zo'n 7A welke dan gedurende 27 uur terugliep naar 1A steeds met constant Voltage van 3,595V
Wanneer de laadstroom onder de 1A kwam moest de lader stoppen met laden.

Als de 4e cel ook geladen is sluit ik alle cellen parallel aan voor een periode van ongeveer 4-8 weken zodat ze elkaar 'uit'balanceren voordat ik ze in serie zet, het BMS erop aansluit en het geheel aan de Multiplus hang. De periode weet ik nog niet precies qua lengte, het zal regelmatig controleren zijn om te zien of het proces 'klaar' is.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Het uitbalanceren zonder BMS is voltooid. (Een heel stuk sneller dan oorspronkelijk verwacht/gedacht eigenlijk maar vandaag rapporteerden alle cellen hetzelfde voltage op de multimeter van 3,388 V.)
Tijd om het BMS te installeren dus....

Omdat de te solderen verbindingen reeds gemaakt waren zou dit een simpel klusje moeten zijn......
Dat is het ook, maar helaas, zogenaamde 'sets' worden maar matig samengesteld zoals blijkt;

In de set vind je onderdelen om het BMS op de accupolen aan te sluiten. Keurig van RVS A2 materiaal en koperen strips precies op maat. Als je dat aansluit en uiteindelijk de moer aandraait moet er iets stuk gaan:
IMG_5172_bms_zonder.jpg
IMG_5172_bms_zonder.jpg (68.66 KiB) 1025 keer bekeken
Ik denk dat de koperen strip 'wint' en de printplaat buigt om uiteindelijk een keer te breken.

Dus weeral naar de bouwmarkt (we worden onderhand persoonlijk begroet) voor een aantal extra RVS ringetjes en dan ziet het er zo uit:
IMG_5173_bms_met.jpg
IMG_5173_bms_met.jpg (59.9 KiB) 1025 keer bekeken
In mijn optiek (veel) beter.

Nadat alle aansluitingen gemaakt waren werd het BMS volt herkend in de app en konden we daar verder met de configuratie....
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door WoutvanAken »

Wordt voor mij vrij ingewikkeld allemaal maar had gezien de aandacht die je aan het totaal schenkt een koperen ringetje niet beter geweest.....
Wout.
Plaats reactie