BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door E+A »

Goedemorgen,

In navolging van ons 1e bericht hebben we een bus aangeschaft en gaat deze maandag met een tijdelijke inrichting naar de RDW keuring.
Op de site van de belastingdienst zijn de twee navolgende formulieren te vinden die mi van belang zijn.
1. aanvraag melding BPM
2. aanvraag bijzonder tarief (met bewijsvoering)

Laat ik beide formulieren achter in de belastingdienstzuil bij het RDW of alleen eerst het BPM formulier?
En stuur ik na betaling en ontvangst van de nieuwe kentekencard het aanvraag formulier bijzonder tarief op.
Op het laatste formulier moet namelijk een kenteken ingevuld worden en dat wijzigt van bedrijf naar personen kenteken.

Ik ga de belastingdienst ook nog even bellen maar heb slechte ervaringen uit het verleden dat niet altijd de juiste info verstrekt wordt.
Vandaar deze vraag ook op dit forum.

mvg
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Erik750SF »

Die zuil is er niet meer sinds begin vorige maand volgens mij, bpm aangifte formulier moest ik opsturen naar Heerlen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _bpm_doen/

Ik wacht nu al negen werkdagen en heb gister voor de tweede keer gebeld; ze kunnen niet zeggen wanneer ik de betaalinstructie zal krijgen.
Deze komt over de mail.

Verder weet ik het niet maar mijn gevoel zegt dat ze in de war raken als je twee dingen tegelijk vraagt :-B
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Eric »

Hoi,

Inderdaad bijzonder tarief kan je pas aanvragen als je het kenteken binnen hebt.

succes
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door E+A »

Goedemorgen,

Dank voor de reacties
Gisteren gebeld met belastingdienst auto.
Daar kwam het volgende uit zoals hierboven beschreven.
1. Na de RDW keuring BPM papieren opsturen;
2. Betaalinstructie binnen 7 werkdagen thuis;
3. Binnen 5 werkdagen, na ontvangst betaling, nieuwe kentekencard binnen voor de omzetting van bedrijfs- naar personenwagen kenteken;
4. Papieren voor bijzonder tarief opsturen;
5. Beslissing 6 to 8 weken;
6. Verrekening van de houderschapsbelasting personen tarief (dat is hij na de keuring) --> camper tarief vanaf het moment dat de aanvraag binnen is.

We gaan het meemaken :-B
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Bas vd laar »

Dat bijzondere tarief aanvragen is eigenlijk belachelijk en dubbelop.
De ene overheidsdienst keurt hem ( RDW ) en geeft aan dat het een camper is en nadat je je kenteken binnen hebt moet je de andere overheidsdienst ( Belastingdienst ) nog overtuigen dat het echt wel een camper betreft!

Is toch een rare gang van zaken? De RDW controleert namelijk al of het voertuig aan de eisen voldoet, heeft hij bijvoorbeeld een te laag dak dan krijg je geen camperkenteken.
Zo lijkt het of de Belastingdienst de RDW niet vertrouwt.

Kennis van me had ook een camper ingevoerd en wist niet dat je na invoer nog een speciaal tarief voor campers aan moest vragen.
Elke ingevoerde camper wordt eerst namelijk standaard aangeslagen als personenauto.
En vaak is het ook nog een hele zware personenauto met een dieselmotor met dito wegenbelasting.

Let hier dus op als je een camper invoert of een camper koopt welke een bedrijf voor jou op kenteken zet!
Gebruikersavatar
DucatoL3H2
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 19:50

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door DucatoL3H2 »

Niet elke camper rijder wil een kwarttarief of komt in aanmerking voor een kwarttarief.

Volgens mij is het zo dat als je (prive) een camper verhuurt je geen kwarttarief mag hebben.

Kortom je kan een camper bouwen / kopen en verhuren en dus geen kwarttarief nodig hebben.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door EasyBee »

RDW controleert op technische aspecten ihkv verkeersveiligheid. Belastingdienst kijkt naar fiscale aspecten.
En de regels zijn niet helemaal identiek. Dus dat de RDW het erkent als zijnde een kampeerauto (op kenteken dus), wil niet zeggen dat het volgens de fiscale aspecten een kampeerauto is. Klinkt het verwarrend? Dat is het ook. Maar dat komt door die hapsnurkers in den Haag die wetgeving maken. En de verkeerswetgeving bemoeien zich weer andere "deskundigen" mee dan fiscale wetgeving. Dus je kunt wel afgeven op die 2 diensten, maar die moeten uitvoeren wat ze in den Haag verzonnen hebben.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Erik750SF »

Klopt helemaal met wat ik dacht, alleen zit ik nu al tien werkdagen te wachten op de betaalinstructie.
Op de site staat trouwens dat ze streven naar binnen 7 werkdagen.
Toen ik de tweede keer belde of er iets was, konden ze me niet zeggen wanneer ik mijn kenteken kan verwachten.
Het was al ingescanned maar nog niet in het systeem ingevoerd, dus de zeven werkdagen zijn nog niet begonnen.
Het nieuwe systeem hadden ze pas drie weken.
En nu durf ik niet meer te bellen (wordt vastgelegd), ben bang dat ze mijn aanvraag onderaan de stapel teruggelegd hebben :lol3:

Bij een importkeuring wordt het oude kenteken ongeldig en mag je dus niet meer rijden :lolno:
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door E+A »

Even een update, vandaag bij de RDW geweest voor de keuring.
De keurmeester had wat problemen met mijn Ikea stoelen in de bus :lol3:
Nadat ik hem uitgelegd had dat die stoelen niet op kenteken hoefde was hij tevreden. Voor foto's zie de site. Huidige kenteken card wordt ingenomen tijdens de betaling, we kregen een innamebewijs mee. Daar rij ik nu vrolijk mee rond :crazy:
Vanavond de BPM papieren in orde gemaakt en morgen versturen naar de belastingdienst en zodra het kenteken bekend is het kwarttarief aanvragen.
Bijlagen
2018-11-22 12.29.32.jpg
2018-11-22 12.29.32.jpg (117.86 KiB) 4352 keer bekeken
2018-11-22 12.30.14.jpg
2018-11-22 12.30.14.jpg (114.64 KiB) 4352 keer bekeken
Laatst gewijzigd door E+A op ma 26 nov 2018, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door seth_space »

Ik neem aan dat jij alvast met de "camper" wilt gaan rijden voordat je hem om gaat bouwen?
Anders is het wat zinloos deze tijdelijke inrichting te plaatsen aangezien je hiermee zeker geen kwarttarief gaat krijgen. Ook wat eigenaardig dat de RDW met deze inrichting instemt. Daar heb je een heel soepele keurmeester getroffen.
Als je de camper eerst verbouwd en dan pas invoert spaar je jezelf weer enkele maanden BPM uit. Afhankelijk van de leeftijd kan dat aardig oplopen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door E+A »

Hallo Seth_space,

De Ikea stoelen worden vervangen door de stoelen van de bestuurder en bijrijder draaiend te maken.
Naar mijn mening voldoet de bus nu aan de belastingdienst eisen als ik die bekijk op hun site. Eerst maar even de BPM betalen en dan zien we wel verder.
Maar als je nog tips hebt die we over het hoofd hebben gezien horen we dat graag.
Ja, we rijden met de bus naar de werkplaats om te klussen.
Gaande weg wordt de tijdelijke door de vaste inrichting vervangen.
Laatst gewijzigd door E+A op ma 26 nov 2018, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Erik750SF »

Vandaag BPM betaald dus 10 werkdagen na de keuring (personenauto).

Ennuh, wow, ik maakte me nog wel druk over de inrichting :lol3:

Worden er foto's gemaakt van de inrichting tijdens de keuring?
Ook de weging lijkt zo niet erg relevant :crazy:
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door E+A »

Hallo Erik,

Er is een foto gemaakt via de zijdeur. De keurmeester moest overleggen met zijn chef omdat hij dacht dat de Ikea stoelen op kenteken moesten komen :-B. .
Die is komen kijken en gaf aan dat hij aan de minimale eisen voldeed.
Ik maak nieuwe foto's van de draaistoelen als ik het kwart tarief ga aanvragen.
Qua gewicht zijn we in dezelfde schaal gebleven. Van 2060 naar 2135 kg. Dat was incl. Inrichting en de trekhaak die ik eronder heb gezet.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM-aangifte versus aanvraag bijzonder tarief



Bericht door Bas vd laar »

Goed gedaan! Nu lekker afbouwen naar eigen wens.
Leuk project!
Plaats reactie