Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door trabbart »

de automaterialenzaak heeft me groene olie meegegeven voor de servo, dit zag ik pas toen ik de fles open deed, ik vond dit al vreemd toen ik de oude eraf haalde die bruin en troebel was. (waarschijnlijk ooit rood) dit blijkt nu de verkeerde olie te zijn en men stuurhuis lekt. :bang: geen idee hoeveel het lekt, ervoor was dit mooi droog en nu dus niet.
Kan ik er nog op hopen dat vervanging met de juiste olie het lek gaat stoppen, of .....
Ik kan eventueel een flesje bardahl bij de vervanging toevoegen en afwachten,

tweede , ik krijg de versnellingsbak maar niet dicht . hij lekt slechts aan de uitgaande assen , links met meeste,
het is niet zoveel dat er plassen onder staan, het lekt al rijdend weg vermoed ik en alles word in het rond gezwierd ik heb eigenlijk geen olie plekken waar ik stilsta ,de druppels blijven hangen maar door de wind hangt het tot op de benzinetank.
het is ook mogelijk dat het een deel stuurbekrachtigingsolie is, die drupt net bovenop de bak en loot zo naar beneden net ook aan de as. de bak is echt overal mooi dicht behalve de assen.
volgens wat ik lees op het forum ligt dit aan shims die de lagers afstellen. al snap ik niet hoe dat kan, mijn keerring gaat toch mooi op de as en komt er niet af.
ik zou dus de maat van de shims moeten weten(niet de dikte uiteraard) en de maat van de grote o-ring die in het deksel zit,deze had ik ook niet vervangen (er zaten trouwens geen shims in mijn bak aan de linkerkant achter het deksel.)
Toedeledoki

Re: Olielek stuurbekrachtiging , versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb zelf goede ervaringen met LecWec. Dit maakt harde keerringen weer soepel. Een stuurbekrachtiging krijg ik er bijna altijd mee dicht. En ook de hef van mijn trekker uit 1958 ging er weer mee dicht.

Het probleem van de aandrijfassen zou wel eens kunnen komen doordat er teveel speling op zit. Dat is een heel ander probleem. Een beetje LecWec toevoegen kan helpen. Maar is er echt een mechanisch probleem dan zal de gerepareerd moeten worden.

In een ouderwetse stuurbekrachtiging gaat eigenlijk altijd gewone ATF (automaat) olie. Dat groene spul is voor hele recente auto's. En voor auto's met een centraal hydraulisch systeem.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olielek stuurbekrachtiging , versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door Kroppie »

eventueel voor reparatie lekkage stuurbekrachtiging

https://www.ebay.de/itm/FIAT-DUCATO-TRW ... 1438.l2649

iets uitgebreidere set voor dezelfde stuur bekr.

https://www.ebay.de/itm/Reparatursatz-L ... 1438.l2649

reparatie van de bak lekkage?, www.debridge.be , die kan de speling afstellen door het afdraaien van het keerring deksel, geen vulringen nodig

maat o-ring van het keerring deksel inwendig 71,2mm x snoerdikte 1,9mm, maar ik denk dat 71mm x 2mm ook past en zeker makkelijker te verkrijgen is, monteren met vet of vaseline.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door trabbart »

thanks Kroppie,
goed dat je me die revisiekit laat zien, kwist niet dat dit verkrijgbaar was.

het deksel afdraaien, en daarvoor zo ver rijden is me wat te gek,
de draaibank die we op het werk hebben is niet precies genoeg vrees ik
ik zou het willen oplossen met shims,
ik denk dat de lagers teveel speling krijgen, hierdoor kan dan de as exentrisch bewegen en houd de keerring de olie niet binnen.
ik heb helaas geen shims als voorbeeld en nu weer die bak opengooien en dan wachten op een bestelling is ook niet leuk, de camper staat dan geblokeerd op de oprit.

hopelijk weet iemand waar ik welke shims kan vinden, als ik de maat heb koop ik er enkele van 0.2 dan komt het altijd goed.

zijn die o ringen cruciaal voor lekken? stom dat ik die niet had toen ik de assen eruit haalde .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door Kroppie »

dat afdraaien kan op de meest onnauwkeurige rommel draaibank heel goed gebeuren.
deksel inspannen(beste/makkelijkste in het gat) en zo vlak mogelijk uitrichten, je hebt gemeten wat er van de flens afmoet om de gewenste speling te krijgen, wel stel de huidige maat tussen flens en aanraakvlak voor het lager is 5mm, de speling is 0,25 , de voorspanning moet 0,15 zijn, de maat van 5 moet dus 5,4 mm worden, voorvlak net schoonvlakken , beitel 5,4 mm opschuiven(b.v. met meetklok als de bank heeeel slecht is) en de flens vlakken, dan weet je zeker dat beide vlakken absoluut evenwijdig zijn .

de vul/afstelringen maat is 77,6 x 67mm en waren verkrijgbaar in de maten van 0,3 tot 1,35mm peugeot nummer (3126.76 - 3126.75)

pasringen, eventueel zelf wat aanpassen

https://www.groot.nl/pasringen-shims-din-988.html

metaalfolie voor zelf knippen van vulringen en z.g pelshims

http://www.brammer.nl/Downloads/Metaalfolie-nw.pdf

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door trabbart »

onze draaibank op het werk nog eens bekeken, ik denk dat ik het deksel ga bewerken,,,,,,, bedankt Jos, mooie uitleg,
wanneer ik eraan ga beginnen weet ik nog niet. kheb momenteel een ander project waar ik mee bezig ben, de camper ligt eventjes stil omdat deze eigenlijk op dat lek en een stuurhuis lek na klaar is . we kunnen er zo mee rijden, alleen is het vervelend die olie die er niet in wil blijven.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door trabbart »

Gisteren de lekkende as eruit gehaald en alles eens goed bekeken. De keerring verwijderd en de o ring van het deksel. De speling was blijkbaar goed. Dus kheb de gok genomen en geen dekselbewerkt. Wel oude kit verwijderd wat iemand ooit gebruikt had op het deksel ,de keerring vervangen en deze keer de o ring ook. Na een korte testrit is gebleken dat er geen onmiddellijk lek opduikt. Ik verdacht de keerring , deze zat waarschijnlijk een beetje scheef en zeker de oude o ring. Hopelijk blijft de bak dicht ook als hij echt door en door warm gedraaid is. Dit allemaal bestuurderszijde. Passagierszijde is alles een jaar oliedicht gebleven .
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door trabbart »

Intussen is gebleken na al enkele langere ritten dat de bak perfect dicht is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olielek stuurbekrachtiging en de versnellingsbak lekt ook terug



Bericht door Kroppie »

:thumbup: goed gedaan jochie, :-B :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie