Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Tesla systemen worden blijkbaar actief gekoeld.
Dit even terzijde
Dit even terzijde
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Een goede solarlader werkt temperatuursafhankelijk en zal ergens een temp sensor hebben. Juist om de accu te beschermen tegen laden bij hoge temperaturen.
Laden bij hoge temperaturen kost een aanzienlik deel van je acculeven. Een accu zal bij een hogere temperatuur meer vermogen leveren en dat kan dus de status wat vertekenen.
Omgekeerd heeft een specifieke lifepo4 solarlader een programma om bij vorst de accu door een aangepaste laadstroom op te warmen.
Het aantal mensen dat echter hun fiets in de schuur midden in de winter aan de lader legt en zodoende de zaak ernstig bekort is groot. Daar zit (meestal?) geen bescherming op de meegeleverde lader.
Het is dus allemaal een kwestie van de juiste maatregelen treffen en de juiste technologie zetten.
Laden bij hoge temperaturen kost een aanzienlik deel van je acculeven. Een accu zal bij een hogere temperatuur meer vermogen leveren en dat kan dus de status wat vertekenen.
Omgekeerd heeft een specifieke lifepo4 solarlader een programma om bij vorst de accu door een aangepaste laadstroom op te warmen.
Het aantal mensen dat echter hun fiets in de schuur midden in de winter aan de lader legt en zodoende de zaak ernstig bekort is groot. Daar zit (meestal?) geen bescherming op de meegeleverde lader.
Het is dus allemaal een kwestie van de juiste maatregelen treffen en de juiste technologie zetten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
@PeterA7
Ja te warm is ook niet goed.
Als je een beetje meegelezen hebt gaat het er hier eigenlijk over dat een Lithium accu thermisch best binnen in de camper leefruimte kan staan. Dat is gewoon de beste positie. Veel beter als ondervloer, in een garage of onder de motorkap. Dat je moet opletten met te lage en te hoge temperaturen staat overal geschreven, behalve in een marketing prospectus.
Volgens de statistieken gaan Lithium accu’s wel het meest naar de Filistijnen door verkeerd laden en door problemen rond de BMS. Niet door temperatuur want dat verkort enkel de levensduur.
@Marco Polo
Niet enkel bij de Tesla voertuigen heb je actieve koeling en verwarming. Dat is een kring met koelvloeistof die onder of tussen de cellen stroomt. In de praktijk is het bijna altijd koelen.
Bijna alle grotere Lithium accupacks, die gebruikt worden voor de aandrijving van electrische voertuigen, hebben een koel en verwarmingscircuit. Dat is ook noodzakelijk in verband met snelladen. Dat laden gaat daarbij tot 75kW en zelfs 120kW in DC voor een Tesla. Op je camper ga je een 200Ah Li accu maar kunnen laden met ongeveer 1,2kW
Voor campers is actieve koeling/verwarming niet gebruikelijk. Het is eenvoudiger om de gehele ruimte op temperatuur te houden in de paar zeldzame periodes dat het nodig zou zijn.
@Sethspace
Goede tip ! Je kan de lithium accu van je fiets, maar ook die van je accuboormachine en andere toestelletjes het best bewaren op een temperatuur van 20 à 25°C. Niet in de onverwarmde schuur of buitenstaande camper.
En nooit volledig opgeladen, max 80%., gaan ze langer mee.
@Going
Het is bekend dat accu’s, inderdaad ook lood zuur, gemiddeld een kortere levensduur hebben in tropische omgeving. Grote accu opslag packs hebben altijd klimaatregeling. Dan gaan ze het langste mee.
Hier in Tienen staat zo een Tesla accupack voor het 75kW solarladen van full elektrische aangedreven bussen. Ik mocht geen foto van de Tesla binnenkant maken maar daar zie je zo een reservoir met roze koelvloeistof en allemaal slangetjes naar iedere accupack. Net zoals je het koelcircuit kan zien op de lithium accus achter in de bus.
Ja te warm is ook niet goed.
Als je een beetje meegelezen hebt gaat het er hier eigenlijk over dat een Lithium accu thermisch best binnen in de camper leefruimte kan staan. Dat is gewoon de beste positie. Veel beter als ondervloer, in een garage of onder de motorkap. Dat je moet opletten met te lage en te hoge temperaturen staat overal geschreven, behalve in een marketing prospectus.
Volgens de statistieken gaan Lithium accu’s wel het meest naar de Filistijnen door verkeerd laden en door problemen rond de BMS. Niet door temperatuur want dat verkort enkel de levensduur.
@Marco Polo
Niet enkel bij de Tesla voertuigen heb je actieve koeling en verwarming. Dat is een kring met koelvloeistof die onder of tussen de cellen stroomt. In de praktijk is het bijna altijd koelen.
Bijna alle grotere Lithium accupacks, die gebruikt worden voor de aandrijving van electrische voertuigen, hebben een koel en verwarmingscircuit. Dat is ook noodzakelijk in verband met snelladen. Dat laden gaat daarbij tot 75kW en zelfs 120kW in DC voor een Tesla. Op je camper ga je een 200Ah Li accu maar kunnen laden met ongeveer 1,2kW
Voor campers is actieve koeling/verwarming niet gebruikelijk. Het is eenvoudiger om de gehele ruimte op temperatuur te houden in de paar zeldzame periodes dat het nodig zou zijn.
@Sethspace
Goede tip ! Je kan de lithium accu van je fiets, maar ook die van je accuboormachine en andere toestelletjes het best bewaren op een temperatuur van 20 à 25°C. Niet in de onverwarmde schuur of buitenstaande camper.
En nooit volledig opgeladen, max 80%., gaan ze langer mee.
@Going
Het is bekend dat accu’s, inderdaad ook lood zuur, gemiddeld een kortere levensduur hebben in tropische omgeving. Grote accu opslag packs hebben altijd klimaatregeling. Dan gaan ze het langste mee.
Hier in Tienen staat zo een Tesla accupack voor het 75kW solarladen van full elektrische aangedreven bussen. Ik mocht geen foto van de Tesla binnenkant maken maar daar zie je zo een reservoir met roze koelvloeistof en allemaal slangetjes naar iedere accupack. Net zoals je het koelcircuit kan zien op de lithium accus achter in de bus.
Groeten Kampo
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Wij rijden met een Arto, met Super-B lithium 160Ah. Deze is geplaatst in de dubbele bodem en ligt gekanteld. Volgens Super-B geen probleem.
Daar een lithium-batterij niet zo snel in voltage zakt, is de standaard geplaatste CBE-lader hét probleem. Bij gebruik zakt de voltage van een batterij, en grijpt de lader in als ie onder een bepaald niveau zakt. Maar dat gebeurd dus niet bij een lithium. Dat betekent dus dat je die manueel moet in- en uitschakelen. Verander je van stelplaats dan start die lader zowieso terug op wanneer je de stroomkabel aansluit. De huidige lader heeft ook een 12V-aansluiting voor het paneel om aan te duiden of je aangesloten bent op de paal. Vervang je die lader door een andere dan ben je die aanduiding weer kwijt. Of je moet die oude lader laten staan om die aansluiting te kunnen gebruiken. Ik ben ook nog op zoek naar een andere oplossing.
Op het CBE-paneel staat de batterij ook steeds als 'vol', aangezien die ook werkt op voltage-verschillen. Daarom heb ik ook de Super-B capaciteitsmeter geïnstalleerd. Die geeft in procent aan hoeveel stroom je accu nog heeft. De aanduiding op het paneel hoeveel ampère je laadt of ontlaadt, blijft werken.
Daarom ook dat N&B geen lithium aanraad. Dan zouden ze moeten overschakelen op een ander systeem. Tenzij CBE zelf met een oplossing komt.
Daar een lithium-batterij niet zo snel in voltage zakt, is de standaard geplaatste CBE-lader hét probleem. Bij gebruik zakt de voltage van een batterij, en grijpt de lader in als ie onder een bepaald niveau zakt. Maar dat gebeurd dus niet bij een lithium. Dat betekent dus dat je die manueel moet in- en uitschakelen. Verander je van stelplaats dan start die lader zowieso terug op wanneer je de stroomkabel aansluit. De huidige lader heeft ook een 12V-aansluiting voor het paneel om aan te duiden of je aangesloten bent op de paal. Vervang je die lader door een andere dan ben je die aanduiding weer kwijt. Of je moet die oude lader laten staan om die aansluiting te kunnen gebruiken. Ik ben ook nog op zoek naar een andere oplossing.
Op het CBE-paneel staat de batterij ook steeds als 'vol', aangezien die ook werkt op voltage-verschillen. Daarom heb ik ook de Super-B capaciteitsmeter geïnstalleerd. Die geeft in procent aan hoeveel stroom je accu nog heeft. De aanduiding op het paneel hoeveel ampère je laadt of ontlaadt, blijft werken.
Daarom ook dat N&B geen lithium aanraad. Dan zouden ze moeten overschakelen op een ander systeem. Tenzij CBE zelf met een oplossing komt.
Guy
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord.
Ik ga ermee aan de slag.
Ik ga ermee aan de slag.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Zoiets zou kunnen, maar ik wil ook dat handmatig schakelen omzeilen. Dus meer dan alleen maar een extra lampje.Maar dan moet alles omgebouwd worden, en zoveel plaats is er niet om extra onderdelen kwijt te geraken. Op het Duitse forum zijn er wel meer die daar mee bezig zijn. Dus ... veel lezen..
Guy
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Deze ga ik als leidraad nemen: http://my-wohnmobilreisen.org/umruestung-auf-lipo
die heeft ook een N&B. Da's altijd handig.
die heeft ook een N&B. Da's altijd handig.
Guy
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Ik liep ook tegen dit probleem aan. Het blijkt zelfs dat de accu (LiFePO4) leeg kan lopen terwijl je aan de paal staat. Heb dit opgelost door de lader via een tijdklok te schakelen. Als je in de gel stand (volgens specificaties blijft hij bij vol 8 uur doorladen bij gel) om de 8 uur de lader een minuuut ofzo uitzet dan gaat hij weer volop laden. Daar mijn huishoudaccu een eigen laadregel systeem heeft heb ik de druppelfunctie niet nodig. De vraag is wel hoe dit uitwerkt op de motor accu. Daar die een lagere spanning heeft op de polen dan de huishoudaccu lijkt daar ook nog een regelaar tussen te zitten.GuyVV schreef: ↑vr 26 okt 2018, 12:27Daar een lithium-batterij niet zo snel in voltage zakt, is de standaard geplaatste CBE-lader hét probleem. Bij gebruik zakt de voltage van een batterij, en grijpt de lader in als ie onder een bepaald niveau zakt. Maar dat gebeurd dus niet bij een lithium. Dat betekent dus dat je die manueel moet in- en uitschakelen.
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Dankjewel!GuyVV schreef: ↑do 15 nov 2018, 16:41Deze ga ik als leidraad nemen: http://my-wohnmobilreisen.org/umruestung-auf-lipo
die heeft ook een N&B. Da's altijd handig.
Inderdaad altijd handig.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Jammer genoeg ontbreekt er steeds weer een stuk van het verhaal...
Wat deed Amumot met de mppt solarlader ?
Welke aanpassingen of wat werd gedaan aan de walstroomlader die in de NB zit ?
De rest is duidelijk en ook alle kabels werden vervangen door dikkere.
Ja het werkt natuurlijk wel !
Bij een minder goede opstelling is je risico op zonder stroom vallen gewoon groter.
Een je kiest bewust voor een kortere levensduur van de Lithium accu.
Wat deed Amumot met de mppt solarlader ?
Welke aanpassingen of wat werd gedaan aan de walstroomlader die in de NB zit ?
De rest is duidelijk en ook alle kabels werden vervangen door dikkere.
Ja het werkt natuurlijk wel !
Bij een minder goede opstelling is je risico op zonder stroom vallen gewoon groter.
Een je kiest bewust voor een kortere levensduur van de Lithium accu.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Klopt.
Je komt er maar niet achter.
We zijn intussen bij een firma in Goch geweest, die al jaren bestaande installaties ombouwt op lithium.
Ook de N&B's en de Carthago's (die dezelfde boordinstallatie hebben)
Hij ontwerpt zijn eigen dingen en plaatst die graag voor je, tegen een pittige prijs.
https://www.wcs-bedburghau.de/
Wij wachten er nog even mee.
Je komt er maar niet achter.
We zijn intussen bij een firma in Goch geweest, die al jaren bestaande installaties ombouwt op lithium.
Ook de N&B's en de Carthago's (die dezelfde boordinstallatie hebben)
Hij ontwerpt zijn eigen dingen en plaatst die graag voor je, tegen een pittige prijs.
https://www.wcs-bedburghau.de/
Wij wachten er nog even mee.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
Geen direct antwoord op de vraag, maar ga eens shoppen bij Mastervolt. Zij bieden complete lithium systemen aan. Tel. 020 3422100 vraag naar Michel van de Val voor uitleg. Ik had bij mijn onderzoekje een interessant gesprek met hem. Doe hem de groeten van Fred; die met de vragen AGM op z’n kant.
Of bezoek de dichtstbijzijnde dealer van Mastervolt in de buurt.
Of bezoek de dichtstbijzijnde dealer van Mastervolt in de buurt.
Knibbel
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?
dat ze verwarmt worden is wel zeker, als ze koud zijn geven ze te weinig en kunnen dan ook niet geladen worden.Marco Polo schreef: ↑do 25 okt 2018, 10:08Tesla systemen worden blijkbaar actief gekoeld.
Dit even terzijde
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.