reserveband vraagstuk
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: reserveband vraagstuk
Om terug te komen op de vraag van ts, ik vind het wel iets hebben zo'n reserve wiel achterop zeker met een mooie cover erop zoals je vaak ziet op terreinwagens. Als je het vaste deel van een fietsenrek omgekeerd tegen de achterwand monteert dan zit het gewicht verdeeld over meerdere bevestigings punten die waarschijnlijk door de fabrikant al verstevigd zijn
De meeste fiets dragers mogen 50 kg dragen en een kompleet wiel zit rond de 35kg
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
De meeste fiets dragers mogen 50 kg dragen en een kompleet wiel zit rond de 35kg
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: reserveband vraagstuk
Een compromis waar ik nog wat nachten over wil slapen. Compositie plaatje: enerzijds is de band uit de berging en kan geprobeerd worden om de fiets in de berging te frotten. Waarvan ik op voorhand al weet dat de fiets van behoorlijk wat onderdelen verlost moet worden om er in te kunnen. Anderzijds kan ik die grijze buis met een rail op het compositie plaatje, monteren/demonteren om de fiets in zijn geheel mee te nemen.
Blijf het geen gezicht vinden en de vraag of zo'n verschrikkelijk markeringsbord nodig is als alleen de band geplaatst is. Voordeel is wel, een bull bar aan de achterzijde wat het eerste geraakt wordt bij te ver achteruit rijden.
Arie
Blijf het geen gezicht vinden en de vraag of zo'n verschrikkelijk markeringsbord nodig is als alleen de band geplaatst is. Voordeel is wel, een bull bar aan de achterzijde wat het eerste geraakt wordt bij te ver achteruit rijden.
Arie
- Bijlagen
-
- AchterKant Compilatie).JPG (82.52 KiB) 649 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: reserveband vraagstuk
ander groot voordeel van die dingen achterop is dat je ze niet ziet als je in de auto zit.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: reserveband vraagstuk
Kan prima als je af-steunt op het frame onder de garagevloer, er zijn regels over uit-stekende lading wat je fiets nu wordt(dus even opzoeken).
Alleen een reservewiel strak tegen de wand gemonteerd is gewoon een onderdeel van je camper en heeft zo'n bord niet nodig.
Steekt je fiets te ver uit dan heb je ook weer een verlichtingsbalk nodig.
Alleen een reservewiel strak tegen de wand gemonteerd is gewoon een onderdeel van je camper en heeft zo'n bord niet nodig.
Steekt je fiets te ver uit dan heb je ook weer een verlichtingsbalk nodig.
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: reserveband vraagstuk
@Arie: los van of het technisch kan (geen verstand van), ik vind het geen raar gezicht.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Re: reserveband vraagstuk
@Arie In de meeste landen pas als het spul meer dan een meter uitsteekt, behalve in Italie (bord met 3 rode strepen) en Spanje (5 strepen). Portugalindien het meer dan 25cm uitsteekt.
Hier staat een aardig overzicht : https://www.camptoo.nl/blog/blog/2017/ ... uitenland/
Hier staat een aardig overzicht : https://www.camptoo.nl/blog/blog/2017/ ... uitenland/
- dedruivenplukker
- Berichten: 7115
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: reserveband vraagstuk
Makkelijk alle zooi achterop.
Drager zit aan het frame vast.
Reserveband tussen drager en camper, kan wegscharnieren om in de bergruimte te kunnen en om weg te halen bij lekke band.
Al heb ik met zes banden eigenlijk geen reserveband nodig.
Daarna een fietsendrager die opklapbaar is, ook handig als je onderweg afval wil scheiden.
Alles zit met twee bouten aan een chassis verlenger vast, dus ook zo weg te halen.
Drager zit aan het frame vast.
Reserveband tussen drager en camper, kan wegscharnieren om in de bergruimte te kunnen en om weg te halen bij lekke band.
Al heb ik met zes banden eigenlijk geen reserveband nodig.
Daarna een fietsendrager die opklapbaar is, ook handig als je onderweg afval wil scheiden.
Alles zit met twee bouten aan een chassis verlenger vast, dus ook zo weg te halen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: reserveband vraagstuk
@Kroppie
Jos, met de binnenspiegel kan ik door heel de camper, zo door de achterruit kijken. Dus achterop komend verkeer zie ik. Wat ik van het ergerlijke huidig fietsrek vind, is ook de twee tralie spijlen en de fiets die ik achterop zie staan. Zeur zeur...
@isoplus
Over het uitsteken heb ik gelezen dat 1 meter het maximale is in NL. In Frankrijk mag het meer zijn. Met alleen de band achterop zou ik misschien net over de 6 meter geraken. Ook weer zo'n dingetje. En met de fiets, zeer zeker over de 6 meter. Het liefst heb ik de fiets in de berging, is meer verborgen voor het dieven gilde en blijft schoon. Met regen is de achterkant altijd ongekend vies.
Zo'n herhalingsverlichtingsbalk is (meen ik) alleen nodig als de bestaande lichten geblokkeerd worden.
En met Sandor te spreken, hij is niet de enige twijfelkont.
@dedruivenplukker
de fietsdrager mag alleen gebruikt worden waarvoor die gemaakt is. Dus met zo'n vuilniscontainer krijg je geheid bromsnor te spreken. Vraag me nu ook af of mijn constructie wel mag. Zoiets gecombineerd, hmmm glibberig pad.
Arie
Jos, met de binnenspiegel kan ik door heel de camper, zo door de achterruit kijken. Dus achterop komend verkeer zie ik. Wat ik van het ergerlijke huidig fietsrek vind, is ook de twee tralie spijlen en de fiets die ik achterop zie staan. Zeur zeur...
@isoplus
Over het uitsteken heb ik gelezen dat 1 meter het maximale is in NL. In Frankrijk mag het meer zijn. Met alleen de band achterop zou ik misschien net over de 6 meter geraken. Ook weer zo'n dingetje. En met de fiets, zeer zeker over de 6 meter. Het liefst heb ik de fiets in de berging, is meer verborgen voor het dieven gilde en blijft schoon. Met regen is de achterkant altijd ongekend vies.
Zo'n herhalingsverlichtingsbalk is (meen ik) alleen nodig als de bestaande lichten geblokkeerd worden.
En met Sandor te spreken, hij is niet de enige twijfelkont.
@dedruivenplukker
de fietsdrager mag alleen gebruikt worden waarvoor die gemaakt is. Dus met zo'n vuilniscontainer krijg je geheid bromsnor te spreken. Vraag me nu ook af of mijn constructie wel mag. Zoiets gecombineerd, hmmm glibberig pad.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: reserveband vraagstuk
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: reserveband vraagstuk
We hebben jaren rondgereden met een reserve band in een dakkoffer, zo hadden we hem ook gekocht dus lekker laten liggen.
Later heb ik hem op het rek achterop de camper vastgemaakt en die lelijke koffer eraf gehaald.
Re: reserveband vraagstuk
bij mij ligt ie onder de motorkap, nergens last van
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: reserveband vraagstuk
Dat klopt. Het luik is te klein. Toen de vrieskist er nog niet in zat (donker bruine hout), kreeg ik de toenmalige band er net uit. Dat is ook maar 1 keer gelukt. Het probleem is nu dat ik in de berging de fiets wil plaatsen en dat de band een echte sta in de weg is. Zelfs toen ik nog een vouwfiets had.janmetdoka schreef: ↑za 10 nov 2018, 23:15Arie, ik kijk van buiten toch door een luik naar dat reservewiel? Wat is nou precies het probleem? Is dat luik te klein?
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: reserveband vraagstuk
Hoe vaak pak je de fiets? Die elke keer in en uit elkaar frotten? Daar word je niet gelukkig van. Dan liever de zeldzaam nodige band moeilijker bereikbaar, lijkt me.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Re: reserveband vraagstuk
Niet helemaal ter zake, maar ik lees hier over problemen met opkrikken.
Als onze een lekke achterband heeft, krijg je geen krik meer onder de as.
Wél een luchtkrik! Heb ik over uit mijn 4x4 carrière, tilt 3,5 ton, op uitlaatdruk, weegt zelf +/- 2 kg.
Heb me zelf ook al een keer gered, toen 1 achterwiel door een rooster was gezakt.
Stom genoeg toen geen foto’s gemaakt
En over repareren...
Je lekke band moet nog goed genoeg zijn om te repareren met die plakzooi-met-compressor-set, anders wordt t toch noch externe hulp...
Overigens gaan wij ook zonder reservewiel op stap!
Het meenemen van alleen een reserveband, vind ik trouwens nog steeds een goeie tip!
Jan
Als onze een lekke achterband heeft, krijg je geen krik meer onder de as.
Wél een luchtkrik! Heb ik over uit mijn 4x4 carrière, tilt 3,5 ton, op uitlaatdruk, weegt zelf +/- 2 kg.
Heb me zelf ook al een keer gered, toen 1 achterwiel door een rooster was gezakt.
Stom genoeg toen geen foto’s gemaakt
En over repareren...
Je lekke band moet nog goed genoeg zijn om te repareren met die plakzooi-met-compressor-set, anders wordt t toch noch externe hulp...
Overigens gaan wij ook zonder reservewiel op stap!
Het meenemen van alleen een reserveband, vind ik trouwens nog steeds een goeie tip!
Jan