reserveband vraagstuk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

Het idee om het wiel onder de keuken te plaatsen, wordt hem niet. Een stuk karton op maat van een band geknipt en gekeken.

Arie
Bijlagen
Dsc01312.jpg
Dsc01312.jpg (66.4 KiB) 637 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

hoe vaak denk je dat reserve wiel nou echt nodig te hebben?
gewoon als eerste in de bergruimte en dan de rest er voor, die rest heb je vaker nodig dan het reserve wiel.

heb je een keer een lekke band, ja dan moet je effe uitladen, nou en?, is met een paar minuutjes toch ook weer gebeurt, daarna de spullen er weer in en als laatste de lekke band, die staat dan als 1e klaar om gerepareerd te worden, en dan weer een keer alles er uit, gerepareerde band als 1e erin en dan weer de rest, is alles weer klaar voor de volgende keer, (de 1e keer in 29 jaar en 237.000km moet nog komen bij mij).
ik zou het wel weten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Ben gelukkig dus niet de enige die al die moeite om niks niet helemaal begrijpt....
Yep, bij mij hangt 'ie achterop. Maar heb dan ook geen garage waar ik veel te veel zooi in mee kan nemen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

Speciaal voor Jos: Als ik de reserve band nodig heb dan dien ik:

De tafel op zijn kant op de bank te zetten (rondzit achterin)
De rugleuning en zitting van de achter zit naar de cabine te verplaatsen. Omdat het 2 lange delen zijn (+- 2m) niet handig.
Dan kan de bankklep open.
Omdat de band erg zwaar is, stap ik in de berging. (als dat dan lukt, anders moet de zooi daar ook weg)
Met veel moeite til ik de band eruit.
De krik ligt natuurlijk op een dan heel logische plek; aan het voeten einde van de bijrijdersstoel. Omdat ik alleen reis, ligt daar een hoop troep, meestal de vuile was.
Een flinke balk onder de krik leggen kan ook, echter die liggen weer in de gasbin.
Nu pas kan ik aan de band beginnen....

Maar je hebt een punt, dat je een reservewiel niet vaak nodig zal hebben. De reden dat ik dat ding uit de berging wil hebben, is om er beter toegang tot de berging te hebben. Het is een sta in de weg! Met als gevolg nog meer t.zooi mee. Dat is (nog) geen punt, want na de laatste weging kon er nog extra 200 kg mee.
En eigenlijk wil ik daar de fiets erin kwijt. Zelfs toen ik een vouwfiets had, kon die er met extreem veel moeite bij. Lees: gedemonteerd zadel, gedemonteerd stuur EN opgevouwen! Wordt er nog kriegel van.

@KTManiac
Stel; Als jij die band ook nog in je bus een plek wil geven, zal het ook een enorme sta in de weg zijn.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Bob Diesel »

Zeur zeur
Je neemt die band mee
En accepteert het in jou ogen ongemak

Of je laat hem thuis
En regelt het ongemak onderweg
Als :idea: het zich voor doet

Probleem :bang: geen probleem
Opgelost :cheers: :hug:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Atoz »

Als je alleen onderweg bent, kan je het reservewiel dan niet aan de voeten van de passagierplaats zetten?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

Bob Diesel schreef:
do 08 nov 2018, 23:53
Zeur zeur
Je neemt die band mee
En accepteert het in jou ogen ongemak

Of je laat hem thuis
En regelt het ongemak onderweg
Als :idea: het zich voor doet

Probleem :bang: geen probleem
Opgelost :cheers: :hug:
:-B
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door isoplus »

Arie, ook ik ben een voorstander van reservewiel mee. Je moet echter wel bedenken dat een lekke band bij een camper moeilijk te wisselen blijft terwijl dat op sommige wegen helemaal niet gaat, daar wordt je eenvoudig afgesleept en heb je niets te vertellen over hoe en waar.
Waarschijnlijk maak je je dus druk om niets omdat je 9 van de tien keer toch hulp moet inroepen.
Zo'n camper die door een poot gezakt is is een onding om op de krik te krijgen, als het reservewiel onder de auto gemonteerd zit is alleen dat al een uitdaging om er onder uit te halen zonder zelf te verongelukken. Ja toen je dertig was ging dat allemaal prima, nu valt het wiel op je hand of erger en dan lig je daar.
Lekker thuis laten dat ding, weer een probleem opgelost. Wel zorgen dat je op prima banden rijdt, het hok niet overbeladen.

Enfin je moet gewoon met je tijd mee gaan en doen wat de camperfabrikanten doen om gewicht te sparen:
Kleine inhoud maken in de grote brandstoftank.
Reservewiel vergeten.
Ze komen er mee weg en de klanten hebben er geen moeite mee kennelijk, dus waarom zou jij moeilijk gaan doen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Cee Pee »

Waarschijnlijk maak je je dus druk om niets omdat je 9 van de tien keer toch hulp moet inroepen.
Ik ben een andere mening toebedeeld en denk dat je je in negen van de tien keer prima zelf kunt redden.
Een wiel wisselen is en blijft een simpel iets, zeker als je thuis een keer geoefend hebt.
Dan heb je het al gefixt voor die afsleepwagen er is en ben je weer op de rit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Bob Diesel »

👍 :thumbup:
Helemaal mee eens
Maar het is nu eenmaal niet ieders ding ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Sandor Gora »

Ga door, ga door, met meningen over een reservewiel wel of niet mee.
Ik ben een aartstwijfelaar. ::S
Mijn reservewiel slijt alleen al van het heen en weer sjouwen: in de camper, dan weer eruit, dan weer twijfel en weer erin....
Vanwege het gewicht mag 't ding thuisblijven (wiel&krik = 35kg).
En ik vrees dat ik het campergevaarte nooit zelf op durf te krikken (ben inderdaad geen 30 meer)....
Dus moet er toch hulp komen van de SOS-dienst.
Maar dan is de hulp die er "even" een ander wiel onderzet vast goedkoper en sneller dan wegslepen.
Alhoewel: als je sowieso weggesleept wordt, maakt het ook niks uit.

(ps.: en die oprijblokken haal ik er ook uit; in de afgelopen 2 jaar maar 1x gebruikt.)
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door 't Busje »

Met een stuk gereden band is een reservewiel toch wel prettig, ook al komt er een monteur om het wiel te wisselen. Het scheelt in ieder geval een hoop tijd. Het reservewiel en de krik liggen me niet in de weg en het gewicht is evenmin een belemmering met aluminium gasflessen als gedeeltelijke compensatie.
Vorig jaar moest ik wel op de pechhulp wachten om het wiel te wisselen, omdat ik de wielbouten niet los kon krijgen. Sindsdien heb ik een pijp in de camper liggen als hefboom voor het lossen van de wielbouten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door isoplus »

Op veel snelwegen wordt er helemaal geen ander wiel op gezet en wordt je afgesleept.
Sta je op een landweg dan heb je ook een probleem als je nog nooit een camper iets in de hoogte getild hebt met een schaarkrik. Dat is onbegonnen werk en ook gevaarlijk als je geen stophout en stevige planken bij je hebt.
Ik hebt in de Hymer 10 jaar lang een reservewiel meegezeuld, stophout, planken en een 5 ton potkrik, slechts gebruikt om anderen te helpen ( met plezier overigens). Nooit zelf lek gereden, behalve de aanhanger maar dat is een ander hoofdstuk.
Het reservewiel lag bij de Hymer in de dubbele bodem, niet eruit te krijgen zonder je rug te mollen, dan moest ook nog de klep open blijven die een halve meter ruimte vraagt, zie je het voor je? Kompleet waardeloos en in je uppie niet te doen. Dan heb ik nog niet over de kans dat je met dat lullige Fiatsleuteltje de wielmoeren niet los krijgt, ik had daarvoor een kruissleutel en een stukkie pijp van 1 meter. Heb jij dat allemaal bij je?

Ja, nu bij de nieuwe Clever op Fiat hangt het reservewiel onder de poep aan een soort takeltje en kan ik het bij het stuurboord spatscherm naar beneden piekelen, dus nu is een lekke band voor mij geen probleem meer omdat de Fiat fatsoenlijke krikpunten heeft.
Bij onze Hymer was het zelfs bijna niet mogelijk de schaarkrik achter onder het Alkoframe te krijgen.

Dus oefen eens thuis op een mooi vlak parkeerplaatsje, krijg je het daar niet voor elkaar met het boordgereedschap hoef je ook het reservewiel dus niet mee te nemen.
Leuker wordt het niet helaas :thumbup:
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door isoplus »

Oh ja, als je dat wiel thuis laat moet je wel zo'n waardeloos plaksetje bij je hebben met zo'n klein compressortje op 12 volt en daarvoor moet er weer een stopcontact zijn met een zware 15 A zekering en een lang snoer of een lange slang.
Wat een ellende zo'n camper :-B Bij de nieuwe volgen we de filosofie van Jos (kroppie) wat er niet in of opzit gaat ook niet stuk. Dus veel uit de Hymer afkomstige zooi gaat niet meer mee :thumbup:
Plaats reactie