Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Toedeledoki

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Toedeledoki »

TDdi is geen common rail maar nog de beruchte elektronisch geregelde verdelerpomp. Vroeg of laat gaan deze allemaal een keer stuk. Net als bij de 2.0 TDdi. De koolbanen bovenin de pomp slijten. Dus de opbrengst kan niet meer geregeld worden. Reparatie van de pomp is de enige oplossing. De foutcodes wijzen ook in deze richting.

De latere TDci motoren hebben common rail.
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Vanavond even aan de bus bezig geweest. Wat me opviel is dat er een relais en een zekering in zit voor een brandstofopvoerpomp. Het relais werkt en weerstand over het relais klopt. Ik hoor echter niks pompen bij contact aan, ook niet heel even. Ik kan op de tank of in de aanvoerleidingen ook niet zo snel iets ontdekken wat op een pomp lijkt. Zitten 2 draadjes op het tankelement, dat zal voor de meter zijn. Volgens mij zit er dus geen pomp op, maar wel een relais hiervoor?

Ben daarna begonnen het inlaatspruitstuk los te halen om bij de pomp ecu te kunnen, wat ook best een uitdaging is
Ze hebben bij Ford goed hun best gedaan de boutjes zo lastig mogelijk weg te stoppen...

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door travelscout »

Als je de toevoer leiding vanuit de tank naar de injectiepomp, los in een bakje hangt, komt er dan diesel uit die leiding tijdens starten?

Als dat niet zo is, zorg er dan voor dat de injectiepomp tijdelijk diesel toegevoerd krijgt, op basis van zwaartekracht.
M.a.w.: hang er een tankje boven, zodanig dat de injectiepomp diesel toegevoerd krijgt.
Paul.
Toedeledoki

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Toedeledoki »

Zo'n roterende pomp heeft meestal geen pomp in de tank. Als er ook maar 2 (dunne) draadjes op het tankelement zitten dan zeker niet. De meeste roterende pompen zijn zelfaanzuigend.

Ik ben bang dat het toch een pomprevisie wordt. Al wil je dat antwoord liever niet horen vrees ik...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door de Jonckheer »

Er moet dan toch ergens een handpomp zijn? Anders krijg je hem na een lege tank nooit meer aan de praat. Dus moet er een pomp zijn om hem te ontluchten indien nodig.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door kareltje cola »

bij dit type zit er normaal geen opvoerpompje of opvoerbalgje op,er zijn speciale ontluchting setten voor deze lussen een leiding te klikken en volledig te ontluchten.(moet je altijd doen bij vervangen dieselfilter.indien je dit gereedschap niet hebt slepen achter een andere wagen en zo opstarten.

gr Glen
Toedeledoki

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Toedeledoki »

de Jonckheer schreef:
di 06 nov 2018, 9:45
Er moet dan toch ergens een handpomp zijn? Anders krijg je hem na een lege tank nooit meer aan de praat. Dus moet er een pomp zijn om hem te ontluchten indien nodig.

Er zijn 2 types. Die met een opvoerpomp (schottenpompje) in de inspuitpomp zijn zelf ontluchtend. Het andere type heeft geen opvoerpomp en heeft dan meestal een balgje of drukknop met membraam op het filter. Bij sommige auto's moet je er ook een apart handpompje tussen zetten om te ontluchten. Geen idee wat er precies op deze Transit zit. Maar een opvoerpomp in de tank zit er zo goed als zeker niet in.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door hathi »

kareltje cola schreef:
di 06 nov 2018, 10:01
bij dit type zit er normaal geen opvoerpompje of opvoerbalgje op,er zijn speciale ontluchting setten voor deze lussen een leiding te klikken en volledig te ontluchten.(moet je altijd doen bij vervangen dieselfilter.indien je dit gereedschap niet hebt slepen achter een andere wagen en zo opstarten.

gr Glen

Ik gebruik,een simpel olie pompje,gevuld met Diesel .en dat gaat,tot nu toe prima
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 06 nov 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Dat antwoord wil ik inderdaad niet horen Paul
Er zit inderdaad een dingetje op het filter met een knopje (en rood/groen indicator). Misschien kan hiermee ook ontlucht worden.
Zodra ik meer weet, zal ik het even posten. Heb pas komend weekend weer tijd om verder te gaan de computer van de pomp te halen...

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Huub56 »

Dat dingetje op je filter zal een water indicatie zijn groen goed rood water in de filter.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door pwhooftman »

Hier kun je lezen welke controles je kunt uitvoeren om te bepalen of de bedrading naar de pomp nog goed is.
https://www.justanswer.co.uk/ford/85h44 ... nning.html


Maar het lijkt er sterk op dat het elektrische gedeelte van de pomp zelf kaduuk is. Laten reviseren, of een andere pomp. De meningen zijn verdeeld of die vervolgens ingelezen moet worden in de ECU.
leven
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 20:24
Locatie: in de buurt van Roermond

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door leven »

Dit is het "steuergeraet der einspritzpumpe".
www.ecutronics.de/einspritzpumpe-YC1Q94543EA
met inbouwaanleiding.
Groetjes, Martijn
Laatst gewijzigd door leven op do 08 nov 2018, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
leven en laten leven
leven
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 20:24
Locatie: in de buurt van Roermond

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door leven »

leven en laten leven
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Marianjacques »

Wissel het betreffende relais even uit met een andere... zitten meerdere naast elkaar.
In mijn geval was ook alles goed en had het relais de goede weerstand ...over de spoel.
Echter het gaat om het contact, het schakel contact liet geen stroom door ...er gebeurde verder niets.
Probleem was puur het maak contact van het relais.
Dus wat het dan ook aan mag sturen.....kreeg nooit voeding om te functioneren.

Ik mag aannemen dat het relais en zekering er niet voor niets inzit.

De monteur vond de fout niet met de uitlezing middels pc diagnose apparatuur...alles was goed....maar daarna door overal aan te ruiken en met een snoertje met lampje. Lampje ging voor het relais wel branden en na het relais nooit...dus ook niet na de klik van het relais.

Ander relais en pronto...



Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Plaats reactie