Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Goedemiddag allemaal,

Afgelopen zondag waren mijn vriendin en ik lekker aan het touren met de Transit. We draaiden de snelweg op na na nog geen 100 meter sloeg hij af (zonder eerst in te houden) en was hij niet meer aan de gang te krijgen. De ANWB heeft ons uiteindelijk thuis gebracht, omdat ook zij hem niet aan de praat kregen.

Eenmaal thuis heb ik alle zekeringen nagekeken, deze waren allemaal goed. De indicator op het brandstoffilter is groen, dus is nog goed. Ik heb hem uitgelezen, waarop 2 foutcodes naar voren kwamen:

Diesel (D2FA - Duratorq-DI - MT/AT)

P1664 - Injectiepomp regelmodule storing
P1564 - Injectiepomp regelmodule aanvraag gereduceerde brandstoftoevoer

Ik heb de krukassensor vandaag vervangen, aangezien die maar 15 euro was en de toerenteller niet echt omhoog komt tijdens het starten. Ook even de accu los gehad om evt. te resetten.

Heeft iemand nog suggesties om te checken, of moet ik toch echt de pomp eraf gaan halen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Transit 2.4 tddi sloeg af start niet meer



Bericht door kareltje cola »

bij dit type gaat het elektrische gedeelte van de dieselpomp wel eens stuk.distributie op tijd zetten en met speciaal materiaal de ketting en tandwiel op zijn plaats houden,pomp kan je blokkeren en opsturen voor revisie/herstelling of een gebruikte pomp(dan moet je ook zeker zijn of die eerst op punt zijn gezet voor demontage)

mvg Glen
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Bedankt Kareltje cola, zijn er nog andere dingen die ik eerst kan proberen, voordat ik de pomp eraf haal?

Zit er ook een nokkenassensor op dit type transit en kan deze sensor ook dit soort problemen veroorzaken? Ik kon op het blok niet zo snel andere sensoren vinden dan de krukassensor...

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door hathi »

Waarom heb je hem eigenlijk uitgelezen?.,Dit omdat je naar andere oorzaken vraagt ?
Hans
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Misschien zijn er meerdere dingen die deze foutcodes kunnen veroorzaken, dingen die niet uitgelezen kunnen worden meer wel voor een foutcode bij de brandstofpomp kunnen zorgen

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door hathi »

Joeri,het uitlezen,is nu juist voor de richting,waar je moet zoeken,want daar is de storingcode voor,verder lees ik niet,of je al geprobeerd hebt,te wissen?
Hans
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Marianjacques »

Paar weken terug exact hetzelfde verschijnsel..
In mijn geval bleek de electrische opvoerpomp in/bij de dieseltank het probleem te zijn.

Een paar weken ervoor al gewaarschuwd vanwege het feit dat een relais..te maken met het diesel inspuit deel ...al niet meer correct functioneerde.
Schakelde wel, klikte dus, maar geen stroom doorvoer. Kontakt werd niet gemaakt.
Waarschijnlijk dit relais reeds moeite gehad om de defect gaande electrische pomp aan te sturen.
Bij mij ging/gaat het om een Ducato 2.8 JTD 244.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Kroppie »

ik denk dat op de ford geen bosch pomp zit maar zo,n beruchte eipic pomp van meneer lucas zit, joseph lucas was de uitvinder van de elektrische duisternis. :cry:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Meine »

Nee hoor, die Epic pompen zitten op de 2.5 TDI tot het jaar 2000. De 2.4 heeft common rail. Ik gok op de opvoerpomp in de tank.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Kroppie »

dan heb ik het mis, gelukkig voor TS.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Peter A7 »

Niet alle 2.4 zijn common rail (Tdci).
Tot ca 2003 had Ford deze ook in (Tddi). Met klassieke pomp dus.
Mijn vorige camper had zo'n motor :wink:
Beste groeten,

Peter :)
joerivm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 06 aug 2018, 19:07

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door joerivm »

Ik heb inderdaad de tddi, met een d2fa motorblok. Ik ga komende week even luisteren of de opvoerpomp werkt. Als deze werkt vrees ik dat ik toch naar de pomp zelf moet. Het schijnt mogelijk te zijn de ECU eraf te schroeven zonder de pomp zelf te demonteren, heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Transit 2.4 TDdi sloeg af en start niet meer



Bericht door Hoofdnoorman »

Nu heb ik ooit iets gehoord maar weet niet of het ook bij jou zo kan zijn.
Het betrof, meen ik, ook een Transit waarbij de tank bijna leeg was. In een lange rechterbocht sloeg de motor af en was beslist niet meer aan de praat te krijgen. Nadat de pomp uit de tank was gehaald en een pak rammel heeft gehad, ging alles weer prima.
Of dit verhaal op waarheid berust, weet ik niet, maar het zou kunnen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie