Zwaardere accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwaardere accu



Bericht door jansloos »

============================================

Nogmaals. bezoek aan Groenen accuservice.

Die bakmaat, is gewoon 100Ah bij C20. alles wat er meer over geschreven wordt, is marketing.
Lichter kan wel in dezelfde maat bak. Er zit dan gewoon minder materiaal in om de energie vast kan houden.
Dat is ook merkbaar aan het gewicht. gewoon lichter dan zijn zwaardere broer, en de prijs. Logisch toch?

Dit is een echte (in dit geval) 140 Ah. en is dan ook 50 Cm lang!

Accu 145Ah (Small).jpg
Accu 145Ah (Small).jpg (83.54 KiB) 514 keer bekeken
Dan nog het ontlaadt verschil, dus de C waarde van als voorbeeld een 60Ah accu ontladen met C5 of C100
60Ah accu C5 en C100 (Small).jpg
60Ah accu C5 en C100 (Small).jpg (62.91 KiB) 514 keer bekeken
Voor de liefhebbers nog deze:
Bootaccu 480Ah (2) (Small).jpg
Bootaccu 480Ah (2) (Small).jpg (78.37 KiB) 514 keer bekeken
Electrische bootaccu, 24 Volt 480 Ah.

Afsluitend, ook nog gesproken over Gel en AGM.
Omdat hier de vraag wel eens opdoemt deze op zijn kant te leggen.
Zij zijn daar geen voorstander van. Zeker niet voor een GEL accu. Tijdens de werking van de accu wordt de GEL toch weer enigszins vloeibaar, waardoor het naar de bodem zakt in een accu die op zijn kant ligt. Uiteindelijk staat dan de zijkant (nu dus bovenkant) van de platen niet onder het electroliet.
Evenals voor AGM bevelen ze dit niet aan.

Nu ik hier zo mee bezig ben, bedenk ik me dat het aantal Ah eigenlijk een variabele is, die sterk afhangt van de ontlaadstroom (belasting) van de accu.
Die vermeldde Ah in C20 is het midden tussen sterk ontladen (omvormer, koffieapp, friteuse?, enz.) en een beetje LED en laptop laden.
Belast je de accu vaak zwaar, is het raadzamer een wat zwaardere te nemen, zodat je dichter bij die C20 in de buurt blijft.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Uitgeschreven

Re: Zwaardere accu



Bericht door Uitgeschreven »

Maar ik heb de maten toch geschreven? bent u werkelijk van zo een slechte wil?Dan moet je er niet op antwoorden als je geen antwoord weet!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwaardere accu



Bericht door jansloos »

on4avt schreef:
vr 02 nov 2018, 7:51
Efkens of topic,bestaat er een LZ batterij van 140 +/_ en ter groote van die 33 cm lang. Ik heb de varta lfd 90 en zou die willen vervangen door een zwaardere, maar heb maar een 4 cm over in de lengte en een paar cm in de hoogte.

https://www.onlinebattery.be/nl/fiche/v ... -930090080

Het gaat niet over de prijs hier.

Waar dan?

U heeft er een van 33cm? ......... en 4 cm over.

Zoals u hierboven kunt (als u wilt) lezen zijn 100Ah accus 35 cm.
140 Ah zijn 50 cm.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Uitgeschreven

Re: Zwaardere accu



Bericht door Uitgeschreven »

Pfff, tzal aan mij liggen dan.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zwaardere accu



Bericht door Ruud Adam »

Ik vond het een interessant topic (dat hele verhaal over c 100 e.d. was me totaal onbekend) maar zo tegen het einde begrijp ik er geen jota meer van.
Zal dat dan aan mij liggen?
(Ik laat het onbeleefde ''Pfff'' maar achterwege)

Los ook van de discussie en vragen in dit topic...
In zijn algemeenheid kan ik wel zeggen dat de drang om te helpen (als ik dat al kan met mijn beperkte kennis) wel een stuk minder wordt als de vraagsteller aangeeft dat ik maar een link moet openen en moet scrollen om hem terwille te zijn.
Enige inzet van een vragensteller wordt gewaardeerd en lijkt me naast beleefd ook noodzakelijk om een forum goed te laten functioneren.
Groet, Ruud
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zwaardere accu



Bericht door Vertrokken2 »

jansloos schreef:
vr 02 nov 2018, 15:06
on4avt schreef:
vr 02 nov 2018, 7:51
Efkens of topic,bestaat er een LZ batterij van 140 +/_ en ter groote van die 33 cm lang. Ik heb de varta lfd 90 en zou die willen vervangen door een zwaardere, maar heb maar een 4 cm over in de lengte en een paar cm in de hoogte.

https://www.onlinebattery.be/nl/fiche/v ... -930090080

Het gaat niet over de prijs hier.

Waar dan?

U heeft er een van 33cm? ......... en 4 cm over.

Zoals u hierboven kunt (als u wilt) lezen zijn 100Ah accus 35 cm.
140 Ah zijn 50 cm.

Victron GEL 110Ah: Afm (l x b x h): 330 x 171 x 220
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... ccu-detail
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Zwaardere accu



Bericht door appellover »

Als ze het niet vermelden is er grote kans dat het c100 is ,dus b.v een 140ah is ongeveer 120/118 ah c20.
Mooi klusje voor Brussel om ah bij alle accu’s c20 te vermelden.Stuk makkelijker met kiezen en prijzen vergelijken.

Bovenstaande accu Victron is c20 staat netjes vermeld.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Uitgeschreven

Re: Zwaardere accu



Bericht door Uitgeschreven »

Is het al teveel gevraagd om eens op een link te klikken en 2X aan de muis knop te draaien? Daar zie je dan de echte uitleg en gegevens zodat er bij overnemen geen fouten kunnen gebeuren.Maar jullie zoeken echt spijkers op laag water. Het is echt niet veel gevraagd en toch voor sommigen gaat het niet.Maar ik weet waarom.En dat het onbeleefd is ?? Het is eerder een hulp om geen misverstanden te hebben.En het ging dan nog niet over peuker en c100, alleen over de maten. dat ik geen 140 ah vond in de maten van een 90 ah, zoals ik verkeerdelijk had gelezen dan.
Echt een land apart.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwaardere accu



Bericht door jansloos »

Ja mooi, die Victron gel.

Voor 10Ah betaal je dan ruim 150 euro meer?

Laat ik het anders doen. Heb net even op WWW gekeken.

Bosch voor een 100Ah 185 euro
Varta 100Ah, 122 euro.

Wordt nog heftiger dus.

voor die Victron betaal je t.o. de Varta maar liefst euro 247,-- meer. TWEEHONDERZEVENENVEERTIG!!

voor 10 Ah meer??
koop twee Varta's parallel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Zwaardere accu



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zwaardere accu



Bericht door Ruud Adam »

on4avt schreef:
vr 02 nov 2018, 16:48
Is het al teveel gevraagd om eens op een link te klikken en 2X aan de muis knop te draaien? Daar zie je dan de echte uitleg en gegevens zodat er bij overnemen geen fouten kunnen gebeuren.Maar jullie zoeken echt spijkers op laag water. Het is echt niet veel gevraagd en toch voor sommigen gaat het niet.Maar ik weet waarom.En dat het onbeleefd is ?? Het is eerder een hulp om geen misverstanden te hebben.En het ging dan nog niet over peuker en c100, alleen over de maten. dat ik geen 140 ah vond in de maten van een 90 ah, zoals ik verkeerdelijk had gelezen dan.
Echt een land apart.
Is het dan teveel gevraagd om even de tekst uit de link exact te kopiëren en deze in uw bijdrage te plaatsen?
Dan maakt u ook geen fouten en maakt u het de antwoord-gevers een stuk makkelijker.

Maar als iemand aan u vraagt of u zelf de gegevens uit de link kunt plaatsen, doet u dit niet.
Sterker nog, u vraagt of het nou zoveel moeite is om zelf te klikken en te scrollen, en leest dit forumlid, Kroppie, die nooit te beroerd is om mensen advies te geven, in feite de les.

We zijn zeker geen land apart - erg generaliserend - en ook beschouw ik België niet als een land apart.
De bijdrage van de vele Vlamingen hier wordt zeer op prijs gesteld en verrijken het forum, en nog niet eerder zag ik iemand zich daar over uit laten.
Maar als u dit een bezwaar vindt, staat het u vrij om u aan te sluiten bij een Vlaams forum en daar uw vragen te stellen.
Groet, Ruud
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwaardere accu



Bericht door jansloos »

Nog zo een, 369 euro?? voor wat?? omdat hij geschikt is voor golfkarretjes??

Allemaal verkoopgepraat.
Een gewone lood/zuur zoals ik in het begin liet zien komt 100Ah uit.
Hij geeft licht, kunt je mobiel opladen, je laptop, je tandenborstel ook nog, wat wil je nog meer.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Zwaardere accu



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zwaardere accu



Bericht door Vertrokken2 »

De prijs was niet de reden van plaatsing, wel de afmetingen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie