Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

Onder de cabinevloer zit een grote Start & Stop 110 Ah startaccu met Midi en Mega zekeringen aan de +pool.
S&S accu Peugeot Boxer Euro 6b Ima1.JPG
S&S accu Peugeot Boxer Euro 6b Ima1.JPG (80.88 KiB) 1746 keer bekeken
Bedoeling is het installeren van 1 Mega 100A zekering en accukabels naar HH-accu via een B2B laadbooster.

In boordboekje van Peugeot Boxer staat een waarschuwing over S&S accu : :!:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" Een speciale 12V-loodaccu is gebruikt die alleen losgekoppeld en/of vervangen mag worden door een dealer van het PEUGEOT-netwerk of een gekwalificeerde werkplaats. "

" Na het monteren van de accu duurt het even voordat het Stop & Start-systeem weer zal werken, hoe lang dit duurt is afhankelijk van klimatologische omstandigheden en de laadtoestand van de accu (kan tot ongeveer 8 uur duren). "
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wie kan mij vertellen wat de stappen zijn om de startaccu los te koppelen en stroomloos maken van print met zekeringen en aansluitkabels ?
Bij voorbaat dank.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door 't Busje »

Staat er in het instructieboekje niets over het loskoppelen van de accu bij langdurige stilstand? In principe kun je de minpool achter de accumonitor losmaken, want die monitor zou aangesloten moeten blijven. Als de minpool eenmaal los is, kun je aan pluspool doen en laten wat je wilt. Is die beoogde 100 A zekering niet een beetje overgedimensioneerd en zou 50 A niet genoeg zijn?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door kampo »

Het belangrijkste detail staat slecht zichtbaar rechts boven op je foto.
Dat is de meetshunt op de minpool van de accu.
Het accumanagement krijgt zijn informatie daarvandaan.
Normaal kan het niet veel kwaad als je de geladen accu losmaakt. Je kan ook met een acculadertje werken onder de kap.
Dan gaan de waardes niet verloren.
Maar als je een andere accucapaciteit steekt moet je die parameters inbrengen.
Zelf zou ik hem niet afkoppelen als dat in het boekje staat en gewoon die zekering bijzetten zoals op de volgende foto.
Bij jou zijn er nog verschillende posities voor mega en midi fuses vrij.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

Hallo Evert, inderdaad staat die instructie in het boekje.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wacht 2 minuten na het uitzetten van het contact, sluit de ruiten en de portieren alvorens de accupoolklemmen los te koppelen te beginnen aan de minpool(-).
Wacht na het opnieuw aansluiten van de accu en het aanzetten van het contact 1 minuut voor u de auto start, hierdoor kunnen de elektrische systemen geïnitialiseerd worden.

Het is raadzaam de minpool (-) van de accu los te koppelen als uw auto langer dan een maand buiten gebruik is.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OPMERKELIJK dat portieren en ruiten dienen gesloten te zijn en de controlelampjes gedoofd. Heeft dat waarschijnlijk te maken om initialisatie na terug aankoppelen correct te verlopen ?

Euro 6 vraagt toch veel oplettendheid.

Wat betreft zekering Mega 100A, is niet overdreven want B2B laderbooster vraagt tot 75A van de startaccu. Naar 180 Ah HH-accu loopt een ingestelde laadstroom van 36 A, overeenkomend met 0,2C dwz 20% van 180 Ah.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door 't Busje »

Als de auto langer dan maand stil moet staan, mag de accu zo maar zonder tussenkomst van de Peugeot dealer losgekoppeld worden. :-B

Als de stroom naar de HH-accu ingesteld is op maximaal 36 A, waar blijft dan die 75 A van de dynamo/startaccu naar de B2B booster?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

In het Peugeot instructieboekje staan soms tegenstrijdigheden hé. :shh:

Veiligheidshalve heb ik de laadstroom op 0,2C ingesteld. Vele accufabrikanten raden het aan.

De accufabrikant Beaut staat een maximale laadstroom toe van 0,3C = 54 A en mijn B2B booster kan tot 50 A.

Voor die hoge laadstroom dient men wel een temperatuursonde op de minpool aan te sluiten. Er kunnen situaties zijn om HH-accu zoveel mogelijk vol te laden in de winter tijdens een korte rit. Dan moet de startaccu en dynamo wel volop gaan tot maximaal 75 A. Dat is mijn veronderstelling, ik weet niet hoeveel juist dat zal worden.

Ik sta liever vrij en niet aan de paal. :mrgreen:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door 't Busje »

Uitgaande van een nominale spanning van 12 volt, komt een laadstroom van 36 A overeen met een vermogen van 432 watt en een laadstroom van 50 A met een vermogen van 600 watt. Je stopt 75 A ofwel 900 watt in je B2B booster. Waar blijft het vermogensverschil van 468 watt resp. 300 watt? Wordt die B2B booster gloeiend heet? Enig vermogensverlies heb je altijd bij dat soort apparaten, maar 300 watt of meer is wel erg veel.
Met andere woorden: als je je HH-accu laadt met 36 A of 50 A, vraagt die booster wel iets meer dan 36 A of iets meer dan 50A van de dynamo/startaccu maar geen 75 A. Daarom denk ik dat een 100 A zekering overgedimensioneerd is. 60 A zou naar mijn idee prima zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

Hier een foto van meetshunt op minpool(-) met snelkoppeling naar chassis.
Meetshunt Euro 6b.JPG
Meetshunt Euro 6b.JPG (61.19 KiB) 1638 keer bekeken
Op die minpool moet ook een kabelschoen van 35mm2 een plekje vinden. De 2 boutjes zijn M6.

@ Kampo, interessante tip om computermanagement op spanning te houden middels een acculader onder de kap. Ik zie aan rechterkant een metalen lip pluspool(+) en in 't midden de massapunt(-). Die aansluitingen worden ook gebruikt voor depannage met hulpaccu.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

't Busje schreef:
za 13 okt 2018, 22:03
Uitgaande van een nominale spanning van 12 volt, komt een laadstroom van 36 A overeen met een vermogen van 432 watt en een laadstroom van 50 A met een vermogen van 600 watt. Je stopt 75 A ofwel 900 watt in je B2B booster. Waar blijft het vermogensverschil van 468 watt resp. 300 watt? Wordt die B2B booster gloeiend heet? Enig vermogensverlies heb je altijd bij dat soort apparaten, maar 300 watt of meer is wel erg veel.
Met andere woorden: als je je HH-accu laadt met 36 A of 50 A, vraagt die booster wel iets meer dan 36 A of iets meer dan 50A van de dynamo/startaccu maar geen 75 A. Daarom denk ik dat een 100 A zekering overgedimensioneerd is. 60 A zou naar mijn idee prima zijn.
Die 75 A is een veilige marge. Pas na installatie zal ik het weten hoeveel Ampère de B2B booster onttrekt van startaccu/dynamo. Ergens gelezen dat de booster werkt met wisselspanning als tussenstap om de stroom op te voeren. Er is zeker enig rendementsverlies, ter vergelijking bij een goede omvormer 12V/230V gaat 10% in rook op. :shock:

Zowel B2B laadbooster als omvormer 12V/230V niet op de limiet van hun kunnen laten werken, worden heet en gaan in veiligheidsmodus.

Er is wel ergens iemand die al enige tijd ervaring heeft met B2B booster en meer kan vertellen. :clap:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

Er zijn goed uitgewerkte blokschema's te vinden op basis van Victron componenten :

http://www.suzuki-4wd.nl/tech/downloads/

Voor toepassing met Euro 6 motormanagement baseer ik ten dele op deze :

http://www.suzuki-4wd.nl/downloads/vict ... Euro-5.pdf

Als Evert goed ziet staan daar 100 A Mega fuses getekend vanaf startaccu zowel op ingaande als uitgaande stroomleiding naar HH-accu.

Ik moet zeggen dat hier over alles grondig nagedacht is. :thumbup:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door hathi »

Je kan het jezelf natuurlijk ook,heel moeilijk gaan maken,hoor,maar,als je de accu gewoon loskoppelt,zoals iedere andere,en je stelt na opnieuw aansluiten de Datum,enkloktijd opnieuw in,is het ook weer prima hoor!
Hans
Toedeledoki

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door Toedeledoki »

Gewoon loskoppelen. Start-stop systeem gaat vanzelf wel weer werken. Verder is er geen enkel risico.

Ook het vervangen van een accu van een dergelijke auto daar wordt vaak moeilijker over gedaan dan het daadwerkelijk is. Wel moet er weer een EFB of AGM accu van dezelfde capaciteit in. Als je hem gewoon vervangt, zonder aan te melden, kan het zijn dat bepaalde functies eerst niet werken. Zoals start-stop. Het management systeem ziet op een gegeven moment vanzelf dat er weer een "frisse" accu in zit en zal daar ook weer naar gaan handelen.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door LouisHRP »

Bedankt voor de reacties en loskoppelen niet zo moeilijk is als het lijkt. Dat geeft mij zelfvertrouwen om eraan te beginnen. Hopelijk na afwerking niet te veel parameters opnieuw dient ingesteld : tijdklok, radio, ...

De tip om het Euro 6 management tijdelijk onder spanning te houden met acculader onder kap laat ik achterwege wegens risico op kortsluiting aan printplaatje met Midi en Mega fuses.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Toedeledoki

Re: Euro 6 Start & Stop startaccu loskoppelen



Bericht door Toedeledoki »

Het is sowieso best link om delen van een voertuig onder spanning te houden terwijl andere delen spanningsloos worden gemaakt. In extreme gevallen kunnen stromen dan een weg gaan zoeken door stuurapparaten en/of te dunne bekabeling.
Voorbeeld is een bepaald type Opel met de motorcomputer aan het motorblok. Hier kan de massa van de startmotor zich een weg gaan zoeken door de computer bij een slechte of losgenomen massakabel.
Plaats reactie