VPN-verbinding

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door TestCase »

VPN versleuteld de gegevensstroom tot het eindpunt, of dat eindpunt nu de NAS thuis is (gebruik ik zelf) of een betaalde dienst. Een betaalde dienst heeft als extra voordeel dat je kunt simuleren dat je in dat land zit/woont. Helaas weten die content providers dit ook en blokkeren soms toegang vanaf die eindpunten.

Dus ja, internet bankieren beveiligen over wifi netwerken gaat prima met een thuis VPN mits je deze uptodate houdt! Gebruik je de app van je bank dan is dat eigenlijk nog veiliger want is dan ook beveiligd vanaf eindpunt tot de bank!

De googles,facebooks,.... stop je dus niet met een VPN, alle tracking en privé info geeft die VPN aan het eindpunt gewoon weer vrij.

Wil je alle data niet delen gebruik dan blockers, zoals 'Blokada' voor de telefoon of je eigen voorkeur(en). Helaas hebben sommige apps dat soms ook weer door en werken dan niet/volledig.
(Wet van behoud van ellende)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: VPN-verbinding



Bericht door Huub56 »

Via de VPN kin je natuurlijk wel omzeilen dat je in het buitenland maar bv 10gb per maand mag gebruiken van je in nl onbeperkt of heb ik het nu verkeerd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: VPN-verbinding



Bericht door PaulBng »

Dat heb je inderdaad verkeerd.
Je hebt dat mobiele netwerk nodig om je VPN op te zetten...
Zie die VPN Maar als een tuinslang naar jouw huis of VPN provider, door een dikkere slang heen van je telefoon provider
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: VPN-verbinding



Bericht door BeakerFlo »

Gobert schreef:
do 11 okt 2018, 21:22
Ik wil gewoon veilig kunnen internetten, bankieren etc. Niets speciaals.
Dan zou je het ook prima kunnen via je eigen thuis-netwerk. Je kan er vanuit gaan dat het vanuit jouw thuis netwerk veilig is om dat soort zaken te doen. Wat je kan is je NAS gebruiken, kijken of de router van je provider de functionaliteit aanbiedt en je kan ook een Raspberry Pi kopen (goedkoop computertje). Ik kan me namelijk voorstellen dat als je op vakantie niet een NAS wilt laten draaien ivm stroom besparing. Een Raspberry Pi is wat dat betreft wat zuiniger qua verbruik. Maar nogmaals op je NAS werkt het ook prima.

groet,
Floris
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: VPN-verbinding



Bericht door Zadowolony »

De NAS draait hier het hele jaar 24/7 omdat ook de bewakingscamera s erop aangesloten zijn. Zoveel stroom verbruikt hij niet. Vanaf mijn iphone kan ik alles op thuisfront controleren. (En ook de beregening aansturen.)
VPN activeren op de synology staat ook nog op het to-do lijstje, nog niet aan toegekomen. De huidige NAS wordt al aardig belast, dus dat houd mij ook nog ff tegen.
Bankzaken e.d. nog ff via de gsm.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door TestCase »

Thuis VPN via NAS heeft mijn voorkeur vanwege (automatische) updates, Raspberry moet je helemaal zelf in de gaten houden. Belasting van NAS is echt minimaal dus geen zorgen overmaken.

Bankieren met app van de bank is en blijft het veiligst.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door Vertrokken2 »

BeakerFlo schreef:
vr 12 okt 2018, 8:03
Gobert schreef:
do 11 okt 2018, 21:22
Ik wil gewoon veilig kunnen internetten, bankieren etc. Niets speciaals.
Dan zou je het ook prima kunnen via je eigen thuis-netwerk. Je kan er vanuit gaan dat het vanuit jouw thuis netwerk veilig is om dat soort zaken te doen. Wat je kan is je NAS gebruiken, kijken of de router van je provider de functionaliteit aanbiedt en je kan ook een Raspberry Pi kopen (goedkoop computertje). Ik kan me namelijk voorstellen dat als je op vakantie niet een NAS wilt laten draaien ivm stroom besparing. Een Raspberry Pi is wat dat betreft wat zuiniger qua verbruik. Maar nogmaals op je NAS werkt het ook prima.

groet,
Floris
Er draaien hier twee Nassen, een two bay en een eight bay. Die eerste draait 24 uur, die tweede alleen als wij thuis zijn.
Over die eerste loopt de hele beveiliging. Camera’s, hekwerk, laser, etc.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
MarkMHendr
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 nov 2018, 12:22

Re: VPN-verbinding



Bericht door MarkMHendr »

Een virtueel particulier netwerk vpn is een technologie die een veilige (gesloten van externe toegang) logische netwerkverbinding biedt over privé of openbaar in de aanwezigheid van snel internet.
Voorbeelden van hoe vpn werkt, kunnen oneindig worden geciteerd. Op elke computer in het bedrijfsnetwerk, wanneer u een beveiligde vpn-verbinding installeert, kunt u e-mail gebruiken om berichten te controleren, materiaal van overal in het land te publiceren of bestanden van torrentnetwerken te downloaden.
Er zijn veel services die dergelijke beveiligde toegang tot geblokkeerde sites bieden. Ik schrijf regelmatig over hen op vpn-server.net
Bovendien zijn er zowel betaalde als gratis programma's. Het grootste verschil is de verkeerslimiet en verbindingssnelheid. Ook belangrijk is de keuze van de server waarmee u verbinding maakt. Hoe dichter het zich geografisch dichter bij u bevindt, hoe hoger uw internetsnelheid zal zijn.
Trouwens, veel platrikh-programma's bieden proefversies ...
Gebruik de vpn-server voor hoogwaardige en comfortabele ontspanning op Internet!
Lindaawilsoon
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 8:12

Re: VPN-verbinding



Bericht door Lindaawilsoon »

luinge schreef:
do 11 okt 2018, 14:21
VPN gebruik je om zo veel mogelijk anoniem op internet/darkweb te kunnen begeven zodat je niet of nauwelijks bent te traceren.
Je moet dan een VPN regelen in een land welke het allemaal niet zo nauw neemt met regelgeving. Bovendien moet je een provider nemen welke je met contant geld kunt betalen, of er moet een katvanger tussen zitten. Dit wordt dus vooral gebruikt voor personen die illegale zaken doen. (hacken/downloaden/drugs etc)

Als je bang bent voor FB of Google, inderdaad mee stoppen.

Alternatief voor google : https://www.bestvpn.co/reviews/nordvpn/

Roelof
Maar het is mijn suggestie om geen gratis VPN-services te gebruiken omdat het te veel problemen heeft, zoals lekken van logs, DNS-lekkage, enz. Gebruik in mijn optiek alleen de NordVPN-service ... Maar waarom ?? Lees gewoon de volledige detailbeoordeling.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door TestCase »

Leuk verhaal hier ergens boven Mark maar voor de gewone gebruiker gaat dat niet helemaal op. Het klopt tot de vpnserver maar daarna gaat alles weer zonder die beschermende tunnel het Internet op naar de eindbestemming.
Dus VPN beschermt je het eerste stuk, camping of McDonalds WiFi, èn het geeft je de mogelijkheid je echte locatie (land) te verbergen, krijg je er gratis bij. Dit laatste kun je ook gratis doen met de zgn. vpnserver in Opera (browser), is eigenlijk een proxyserver.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: VPN-verbinding



Bericht door faalhaas »

Argh, Als de media nu eens zou stoppen met Google bashen.

Google (nogmaals) heeft enkele miljoenen 'profielen' waar je als gebruiker in wordt gecategoriseerd en op basis daarvan krijg je reclames. In ruil voor die reclames mag je gebruik maken van gratis diensten, zoals Google Maps, Google Search, Google Drive, Gmail, en Android (en vele anderen) veel van die producten zijn overigens reclame vrij.

Er wordt geen gebruik gemaakt van jouw data, anders dan voor het trainen van analyse modellen (ml-modellen). Die uiteindelijk jouw leven weer makkelijker maken (denk aan reistijd voorspelling, Google Translate etc).

Medewerkers van Google kunnen niet (nooit) aan gebruikersdata komen.

De technologie van Google draagt veel bij aan de samenleving. Ook al ben je wellicht geen Google gebruiker. Kan het zijn dat je leven wordt gered door machine learning modellen die MR-b3elden analyseren om kanker of herseninfarcten te analyseren om de behandeling te verbeteren of te versnellen (en daar zijn ook Nederlandse ziekenhuizen op aangesloten). Allemaal veilig gedaan.
Nederlandse banken gebruiken Google technologie om hun klanten te helpen. Ken je de 'vooruitkijk' functie van ING?

Facebook aan de andere kant... volledig onbetrouwbaar.

Mijn advies: Geen gedoe met een nog derde partij, die je dan weer jouw verkeer toevertrouwd (dus geen VPN) vanaf je huisadres.

Onderweg op WiFi van derden wel een VPN, bij voorkeur naar je eigen huisadres. Anders via een betrouwbare betaalde VPN dienst.

Binnen je eigen netwerk, een RaspBerry Nano van een tientje met PiHole er op (https://opensource.com/article/18/2/blo ... spberry-pi)

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: VPN-verbinding



Bericht door luinge »

Lindaawilsoon schreef:
ma 12 nov 2018, 10:38
luinge schreef:
do 11 okt 2018, 14:21
VPN gebruik je om zo veel mogelijk anoniem op internet/darkweb te kunnen begeven zodat je niet of nauwelijks bent te traceren.
Je moet dan een VPN regelen in een land welke het allemaal niet zo nauw neemt met regelgeving. Bovendien moet je een provider nemen welke je met contant geld kunt betalen, of er moet een katvanger tussen zitten. Dit wordt dus vooral gebruikt voor personen die illegale zaken doen. (hacken/downloaden/drugs etc)

Als je bang bent voor FB of Google, inderdaad mee stoppen.

Alternatief voor google : xxx
Roelof
Maar het is mijn suggestie om geen gratis VPN-services te gebruiken omdat het te veel problemen heeft, zoals lekken van logs, DNS-lekkage, enz. Gebruik in mijn optiek alleen de NordVPN-service ... Maar waarom ?? Lees gewoon de volledige detailbeoordeling.
Ik had in mij bericht een link naar duckduckgo en niet naar gratis vpn provider. Geen idee waarom die in jou quote staat. Als je mijn bericht lees geef ik zelfs aan dat je Contant zou moeten betalen. Dus ik ben ook niet voor gratis providers, behalve als je eerst eens wilt testen/expirimenteren met vpn voordat je een betaalde vpn neemt

Roelof
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 04 nov 2019, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd. Gevalletje Wij van WC-eend.
RobenDo
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 14:00
Locatie: Breda

Re: VPN-verbinding



Bericht door RobenDo »

Ik heb goede ervaringen met Nord VPN maar tot mijn verassing werkte dit niet in Egypte.
Wordt daar geblokt door overheid.
Nu kom ik daar niet met de camper maar toch... abonnement en dat moet het werken ook.
Rob
Plaats reactie