VPN-verbinding

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

VPN-verbinding



Bericht door Transitje »

Gezien de ophef over privacyproblemen bij grote bedrijven als Facebook, Amazon en Google lijkt de tijd gekomen om die zoveel mogelijk te omzeilen. Vandaag las ik een stuk in de krant over wat die bedrijven allemaal van je weten, het is onwaarschijnlijk veel.
Tevens werd de oplossing aangedragen voor het internetverkeer, dit kun je dan laten verlopen via een VPN-verbinding waardoor in ieder geval je locatie verborgen blijft en je veel veiliger het internet op kunt doordat alles wordt versleuteld.
Hebben jullie daar ervaring mee opgedaan?
Groeten

Klaas
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: VPN-verbinding



Bericht door iSonic »

VPN helpt niet tegen Facebook en Google..... Dan helpt maar een ding. Stoppen met Facebook en Google.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: VPN-verbinding



Bericht door luinge »

VPN gebruik je om zo veel mogelijk anoniem op internet/darkweb te kunnen begeven zodat je niet of nauwelijks bent te traceren.
Je moet dan een VPN regelen in een land welke het allemaal niet zo nauw neemt met regelgeving. Bovendien moet je een provider nemen welke je met contant geld kunt betalen, of er moet een katvanger tussen zitten. Dit wordt dus vooral gebruikt voor personen die illegale zaken doen. (hacken/downloaden/drugs etc)

Als je bang bent voor FB of Google, inderdaad mee stoppen.

Alternatief voor google : https://duckduckgo.com/

Roelof
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: VPN-verbinding



Bericht door iSonic »

Lees op Duckduck go ook het stukje over de Google bubbel. Erg interessant.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: VPN-verbinding



Bericht door nicolasfirst »

Zoals al gezegd is een VPN verbinding ervoor om te zorgen dat de connectie tussen jou en de website waar je naar toe gaat volledig vertrouwelijk kan worden opgebouwd en niet kan worden onderschept. Wanneer je op de doel website vervolgens ook geen (inlog)gegevens achterlaat ben je daar volledig anoniem. Gebruik vervolgens de anonieme tab functionaliteit van Chrome en ook op je lokale pc worden geen gegevens vastgelegd van het bezoek van die website. Dit voorkomt ook dat deze organisaties je kunnen volgen buiten hun eigen websites om.

Toegang tot facebook, Instagram, Google, Pinterest en dergelijke vereisen dat je bekend bent als gebruiker om volledig van de functionaliteit gebruik te kunnen maken. Dus die websites blijven je volgen, daar helpt een VPN niet tegen.

Op het gebied van VPNś moet je ook oppassen omdat de leveranciers van VPN's vaak informatie over jou, je bezoeken en webverkeer kunnen vasthouden om diverse redenen. Ben je redelijk thuis in deze wereld dan kun je middels een Open Source programma OpenVPN zelf veel organiseren om het veilig te houden. Heb je daar geen zin in of ervaring mee ga dan in zee met een betrouwbare VPN provider.

Ik gebruik zelf al jaren een betaalde dienst VPN dienst van NordVPN. Deze hebben een wereldwijd van goede VPN servers en staan bekend om hun strikte policy over het niet volgen en vastleggen van verkeer via hun systemen. Een overzicht van beste VPN leveranciers vindt je hier: https://www.top10bestvpn.com/

Maak er een gewoonte van om direct bij het opstarten van je computer of telefoon/tablet automatisch een VPN sessie te starten. Daarmee blijf je onzichtbaar.

Wil je gebruik maken van het Darkweb dan moet je naast een VPN verbinding ook gebruik maken van het TOR netwerk. Daar zijn speciale browsers voor en deze gebruiken een eigen set van speciale servers. Zoek maar eens op Google (haha) naar TOR netwerk en Darkweb. NB: voorzichtigheid geboden. Gebruik geen windows maar maar download een Linux versie op DVD en start deze op als OS om van daaruit een Darkweb sessie op te starten. Dit voorkomt dat er shit op je systeem achterblijft. Bijgaand artikel geeft redelijk heldere informatie. https://www.comparitech.com/blog/vpn-pr ... d-darknet/

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1106
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: VPN-verbinding



Bericht door WiSpi »

VPN gebruik vooral om bij openbare wifi netwerken veilig te kunnen surfen.
Het vertraagd wel iets je internetverbinding.
@ Nico: bevalt NordVPN goed (gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, snelheid).
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: VPN-verbinding



Bericht door nicolasfirst »

Wim,
WiSpi schreef:
do 11 okt 2018, 15:39
[...]
@ Nico: bevalt NordVPN goed (gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, snelheid).
Zoals gezegd gebruik ik NordVPN nu een jaar of drie en ben daar zeer tevreden over. Over verbindingssnelheid niks dan goeds. In de browser zit een extensie waarmee ik snel diverse servers in de verschillende landen kan kiezen zodat je per sessie naar een ander land kunt gaan. Ook zit NordVPN in mijn netwerkmanager zodat ik ook het niet browser gerichte internet verkeer kan beveiligen, denk aan SSH, SFTP, SCP e.d.

Over snelheid en security aspecten van NordVPN zijn diverse reviews te vinden. Oa deze: https://thebestvpn.com/reviews/nordvpn/. Eén van de belangrijke websites op het gebied van IT Security, CSO, heeft begin dit jaar weer een oordeel gegeven over NordVPN. Zie https://www.cso.com.au/article/634450/n ... hard-beat/

Maar zoek maar eens op NordVPN en reviews dan vindt je dat de reviewers het er allemaal over eens zijn dat dit een hele goede VPN provider is.

Even ter verduidelijking: ik heb geen aandelen in dit bedrijf maar houd mij professioneel, als It Security consultant, met dit soort vraagstukken bezig.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: VPN-verbinding



Bericht door tomdejong »

Ik gebruik ook al een tijdje NordVPN, bevalt prima. Bijkomend voordeel is dat je kunt surfen via Nederland. Dwz dat je de uitzending van de tour de France ook kunt kijken in het buitenland. Wil je dat zonder VPN doen dan krijg je de melding dat je niet de juiste rechten hebt om de uitzending in het buitenland te kijken.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: VPN-verbinding



Bericht door Huub56 »

Buitenland kijken gaat nu ook zonder VPN
tomdejong
Berichten: 975
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: VPN-verbinding



Bericht door tomdejong »

nog niet alles volgens mij, maar ik kan het mis hebben
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: VPN-verbinding



Bericht door nicolasfirst »

Ik vind het voordeel dat ik op deze manier Amerikaanse programma’s op Amerikaanse zenders kan bekijken en Britse programma’s op Britse zenders.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door Vertrokken2 »

Moet je je betaald abonneren op VPN?
Ik heb hier wel een NAS staan, daar kan ik ook VPN op installeren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: VPN-verbinding



Bericht door pwhooftman »

Gobert schreef:
do 11 okt 2018, 20:35
Moet je je betaald abonneren op VPN?
Ik heb hier wel een NAS staan, daar kan ik ook VPN op installeren.
Precies, en de netwerkrouter die je thuis hebt staan kan het waarschijnlijk ook, en net als je NAS helemaal gratis.

Maar dan gebruik je je VPN vooral om veilig toegang te krijgen tot je eigen netwerk (zodat je bijvoorbeeld met je TV app ook in het buitenland ttv kunt kijken. Maar deze VPN verbinding is ook een goede manier om te voorkomen dat je via een wifi netwerk afgeluisterd wordt door iemand die je inloggegevens van diverse websites wil achterhalen.

Dus als je veilig wil internetten voldoet een 'eigen' VPN (via je NAS of router) prima, wil je minder legale dingen uitspoken, content uit andere landen bekijken die je anders niet kunt bekijken, of onvindbaar zijn, dan ben je inderdaad aangewezen op een betaalde VPN provider.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: VPN-verbinding



Bericht door Vertrokken2 »

Ik wil gewoon veilig kunnen internetten, bankieren etc. Niets speciaals.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie