Banden met loadindex 113
- De Gouden Koets
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
- Contacteer:
- De Gouden Koets
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
- Contacteer:
Re: Banden met loadindex 113
De oplossing is gevonden: op onze velg blijkt ook een 225/70 R15 te passen en daarin is een loadindex van 112 verkrijgbaar. Dat scheelt weliswaar 10 kg minder toegelaten gewicht op de achteras, maar daar kunnen we mee leven We gaan nu voor de Michelin CrossClimate 225 70 R15 LI 112 S, een All-Seasonband mét alpinesymbool, dus in Duitsland mogen we er ook in de winter de weg mee op.
Iedereen bedankt voor het meedenken en een heel fijn (camper) weekend gewenst!
Groetjes,
Marie
Iedereen bedankt voor het meedenken en een heel fijn (camper) weekend gewenst!
Groetjes,
Marie
Re: Banden met loadindex 113
Dat is geen goede oplossing, als je 10 kg te weinig load index hebt ben je strafbaar en de camper komt niet door de APK..
- De Gouden Koets
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
- Contacteer:
Re: Banden met loadindex 113
Dat zie je verkeerd: maximale asdruk wordt door vervangen vering 2100 kg voor en 2240 kg achter (ipv 2250). Nog altijd ruim voldoende dus voor goedkeuring naar 4000 kg. Het betreft een light-chassis dus goedkeuring voor 4250 kg kan niet vanwege te lichte remmen, zo is ons door de experts verteld. Aangezien we altijd zwaarder waren dan de toegestane 3500 kg (camper is 7.50 m, dus <3500 kg is met 2 volwassenen én 2 labradors nagenoeg onmogelijk) zijn we erg blij met de 500 kg extra. Een aanhanger zagen we nl echt niet zitten....
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Banden met loadindex 113
bij de APK is de loadindex trouwens alleen bij bedrijfsauto's van toepassing.
en als de maximale aslast aan gepast word aan de banden is er helemaal geen probleem.
Re: Banden met loadindex 113
https://www.velgenhuis.nl/j-maat-i32.html
maar past hij op de bestaande velg ?
velgen hebben ook breedtemaat
Re: Banden met loadindex 113
Die 115 N mag alleen als de max technische wagensnelheid niet hoger is dan 140kmu.
En dat is wat de camper volgens de boeken kan rijden, dat ie dat in camperopbouw niet haalt,maakt niet uit.
Kwam met google wel Petlas banden tegen in 225/70 R15 116/114 R dus max 170kmu zelfs.
Dit zijn 10pr banden met 5,5 bar of 5,2 bar achter AT. Allemaal buitenlandse sites, dus of je dat wilt is jouw zaak.
dan moeten ook je velgen die druk mogen hebben.
Wat lastig om daar achter te komen, soms aan binnnenzijde max koude druk of max draagvermogen gegeven.anders zal je dat de velgenmaker moeten vragen.
113 loadindex is maxload 1150kg dus mag op mta 2300kg .
De 109 li die he nu nog hebt dekt een mta van 2060 kg , dus nu zal hwt wel 2000 kg zijn.
Edit: zie bij teruglezen dat je er al uit bent met 112 li.
Reageerde op pagina 1 bericht van Peter LMC ..
Om volgens de wet goed te zitten zou je de mta achter ook op 2240 kg kunnen laten zetten.
Zie je bij stadsbussen ook vaak, dat de mta 2x( of4x bij dubbellucht) de maxload van de banden is.
Dan is de max technische aslast waarscheinlijk hoger, maar wat geknepen vanwege mogelijke band.
En dat is wat de camper volgens de boeken kan rijden, dat ie dat in camperopbouw niet haalt,maakt niet uit.
Kwam met google wel Petlas banden tegen in 225/70 R15 116/114 R dus max 170kmu zelfs.
Dit zijn 10pr banden met 5,5 bar of 5,2 bar achter AT. Allemaal buitenlandse sites, dus of je dat wilt is jouw zaak.
dan moeten ook je velgen die druk mogen hebben.
Wat lastig om daar achter te komen, soms aan binnnenzijde max koude druk of max draagvermogen gegeven.anders zal je dat de velgenmaker moeten vragen.
113 loadindex is maxload 1150kg dus mag op mta 2300kg .
De 109 li die he nu nog hebt dekt een mta van 2060 kg , dus nu zal hwt wel 2000 kg zijn.
Edit: zie bij teruglezen dat je er al uit bent met 112 li.
Reageerde op pagina 1 bericht van Peter LMC ..
Om volgens de wet goed te zitten zou je de mta achter ook op 2240 kg kunnen laten zetten.
Zie je bij stadsbussen ook vaak, dat de mta 2x( of4x bij dubbellucht) de maxload van de banden is.
Dan is de max technische aslast waarscheinlijk hoger, maar wat geknepen vanwege mogelijke band.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Banden met loadindex 113
Maar denk nu niet dat je na verhoging, niet meer op hoeft te passen voor overbelading op mtm( max toegelaten massa) of mta achter ( max toegelaten aslast) .
Laatst contact gehad met forumgenoot.
Voor die kwam ophogen niet in aanmerking dus mtm 3500kg moest ie het mee doen.
Na wegen bleek totaal 4200kg en achter 2580kg.
Zou voor jou betekenen, gesteld zelfde gewichten. Dat je achter nog 340 kg overbeladen bent op je mta van 2240 kg, en nog 200kg overbeladen op mtm van 4000kg.
Laatst contact gehad met forumgenoot.
Voor die kwam ophogen niet in aanmerking dus mtm 3500kg moest ie het mee doen.
Na wegen bleek totaal 4200kg en achter 2580kg.
Zou voor jou betekenen, gesteld zelfde gewichten. Dat je achter nog 340 kg overbeladen bent op je mta van 2240 kg, en nog 200kg overbeladen op mtm van 4000kg.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners