Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pele »

De vloerplaten die de meeste bestelwagens van fabriek uit meekrijgen, zijn van berkenmultiplex+/- 10 mm.
Berken is niet licht, wel sterk. Matig vochtbestendig maar heel wat beter dan populieren.
@JTG
De vuilwatertank die u toont kan volgens mij maar op één welbepaalde plaats gemonteerd worden. Dat deed ik reeds 2x bij een Ducato L3, 1 x bij een Ducato L2. In alle gevallen op de oprit, met de voorste wielen op oprijblokken van +/- 20 cm.
Bij de jongste uitvoering van de L3, uit 2013, zat de uitlaat zo ongelukkig dicht bij de bedoelde voorziening voor de afvoerkraan, dat ik die heb verplaatst naar de schuifdeurzijde. Plaats van handremkabel was geen probleem.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Pele, de bedoeling is deze tank tussen de achteras te monteren (bij een L3 op de plaats van het reservewiel zeg maar, bij een L4 zou het reservewiel moeten kunnen blijven zitten). Ik zie wel dat veel mensen de tank onder de vloer in het midden plaatsen......maar dat is niet waar ik 'm hebben wil (en ook niet waar de tank volgens de fabrikant bedoeld is gezien de uitsparingen, lijkt mij)

Hier wil ik de tank ook graag plaatsen (foto van een ander forum);
nicky1987_20180817_165848.jpg
nicky1987_20180817_165848.jpg (87.9 KiB) 1398 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nog even een foto van de vorderingen voor wat betreft de vloer 'achterin' ;
IMG_7215.JPG
IMG_7215.JPG (93.44 KiB) 1335 keer bekeken
Tussen de latten die je nog ziet komt nog een laag PE schuim (dus overal minimaal 1 laag en in de 'groeven' dus 2 lagen) en dan de 9mm hardhouten multiplex eroverheen. De latten zitten vastgelijmd met kit (Soudal 250XF).
Gino Tiffany
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 22:35

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Gino Tiffany »

Dat is wel zeer handig geplaatst die watertank.
Zo blijft het gewicht gelijk verdeelt.

En met de isolatie komt het ook helemaal in orde, zeer netjes gedaan, ziet eruit alsof je dit vaker doet :D
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hallo Jeroen,

Wij zitten in dezelfde bouwfase, ook een jonge Ducato L4H2. Alleen mijn vrouw is vooraan begonnen met opvullen van de vloer. Met daarover X-trem isolatie. Daarop komt ook 9mm of 12 mm multiplex.
Onze inbouw gaat een dinette achterin worden welke we 's avonds ombouwen tot bed (zoals vroeger in de caravan). Overdag hebben we dan 2 lange banken waar we kunnen "loungen", en veel ruimte.
Achter de bestuurdersstoel komt een "uitvouw" natte cel, om bij geen gebruik het ruimtelijk te houden.
Groet Sjaak.
(we gaan ook wel een bouwpagina beginnen, denken alleen nog aan een naam Bus Z? :lol3: )
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

waarom gebruiken jullie de originele vloer niet, evt op zn kop, bij mij lag er een perfekte betonplex vloer in van 18mm en daar kun je echt op bouwen, je wil niet weten wat er kan gebeuren als je spullen vastzet op een paar millimeter en je bots ergens flink tegenaan, de kans op een gezellige onthoofding komt dan wel dichtbij

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hoi André,

Wij vonden de betonplex vloer veel te zwaar om te gebruiken. Ik denk dat het wel meevalt met schuiven als alles goed gelijmd/geschroefd wordt.
De vloer van 12 mm wordt ook nog eens verlijmd op de houten latten op de bodem, we zullen nog foto's plaatsen op ons eigen ombouw verslag.
Groet, Marja
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

[youtube][/youtube]Hoe doen jullie de overgang van cabine naar woongedeelte?
Er ligt een dikke dempende laag inder de rubber mat, neem je die hoogste maat met je overgang naar hout?
Ik pieker daar over wat te doen,
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben daar nog niet over nagedacht, duurt nog even voor we daar aan toe zijn. Maar wie weet heeft Jeroen wel de oplossing, dan horen wij het ook graag :-B
Marja
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pele »

Ik neem aan dat je de ruimte tussen de twee cabinestoelen bedoelt? Ik heb daarvoor een rechthoekig multiplexplaatje gemaakt, bedekt met dezelfde vloerbekleding als die van de (+/- 13 cm) verhoogde vloer van de leefruimte. Dat multiplexplaatje is verwijderbaar, want eronder moet je bij de brandstoftank kunnen. Het wordt opgesloten door een aluminium profiel.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Andre
Er zat geen originele vloer in onze bus dus die optie was er voor ons zowiezo niet.

@Marja
Bij ons komt er wel een gordelbok in, zodra die gemonteerd is kunnen we bekijken hoe de vloer daar verder kan lopen.

@Sjaak
Leuk! Er zijn als ik goed tel dan nu zeker 6 mensen aan het bouwen en ongeveer in dezelfde fase.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

Klopt, en we hebben het mooie weer mee, ik was bang dat we al weken door regen en wind moesten bewegen maar het is net of de weer-Goden met ons meewerken!
Wij zijn ook met de vloer bezig waar in de diepe delen balkjes gelijmd met ivana high-tac multikit en hier en daar geschroeft met zelfborende parkers liggen van 27mm, in de overblijvende diepe delen strookjes Armaflex 9mm en dan als finale 18mm X-treme tussen de balkjes en over de Armaflex, dit komt met wat stevig persen mooi strak onder onze oude omgedraaide vloer,
Denk er trouwens aan om straks ruimte houden voor je hor bij de schuifdeur!
André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pele »

Die schroeven zijn niet noodzakelijk. Je hebt ze toch gebruikt. Als ze goed in de polymeer zitten is de kans op roesten kleiner.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

Waar doen jullie allen je dikke kabel die naar de cytrix of ander relais gaat, ik bedoel van HH accu meestal zijkant bus naar voren, optie is aan het eind van de lage vloer naar het midden en dan met een bocht langs het tank luikje naar het accu vak of anders?
André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Plaats reactie