Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door kampo »

Beco, bedankt voor het aanbod :cheers:

In de handleiding van je Chinese Edecoa inverter staat nog iets interessants over de aanbevolen dimensionering:
HOW TO CHOOSE AN INVERTER?

FOR INDUCTIVE LOAD
If connecting with inductive loads (e.g. Compressor, Pump, old CRT TV, Refrigerator, Ice conditioner, Air conditioner, Relays, Coffee maker, Fluorescent lamp, Vacuum cleaner), please choose inverter whose rate power is 3-7 times higher than the load's rate power. For example, for a 150w refrigerator, please choose a 1000w inverter or higher; for a 800w air conditioner, please choose 2500w inverter or higher.

FOR RESISTIVE LOAD
If connecting with resistive loads (e.g. Computer, LED TV, Fan, Scanner, Fax machine, Duplicator, Sound system, Juice extractor, Heater, Electric cooker, microwave, crock pot), please choose inverter whose continuous power is a little higher than the load's rate power. For example, for loads near 700w, it's better to choose inverter with continuous power more than 800w.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jansloos »

Inmiddels al 5 pagina's koffie leuten. Gezellig..
alle accu's zullen wel leeg zijn denk.

Wie wil er nog een bakkie👌👌
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
za 15 sep 2018, 16:40
maar die doet het toch niet op een omvormer? :?:

jos
Toch wel Jos, op een kleine elektrische kookplaat op een dure omvormer ;)

En ingeval de accu leeg kan hij nog altijd op het gasfornuis.
En zo blijven we nog wel een tijdje bezig. :cheers:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Becosemsaida »

kampo schreef:
zo 16 sep 2018, 7:40
HOW TO CHOOSE AN INVERTER?

FOR INDUCTIVE LOAD
If connecting with inductive loads (e.g. Compressor, Pump, old CRT TV, Refrigerator, Ice conditioner, Air conditioner, Relays, Coffee maker, Fluorescent lamp, Vacuum cleaner), please choose inverter whose rate power is 3-7 times higher than the load's rate power. For example, for a 150w refrigerator, please choose a 1000w inverter or higher; for a 800w air conditioner, please choose 2500w inverter or higher.

FOR RESISTIVE LOAD
If connecting with resistive loads (e.g. Computer, LED TV, Fan, Scanner, Fax machine, Duplicator, Sound system, Juice extractor, Heater, Electric cooker, microwave, crock pot), please choose inverter whose continuous power is a little higher than the load's rate power. For example, for loads near 700w, it's better to choose inverter with continuous power more than 800w.
Die heb ik doorgelezen en ben dan voor deze gegaan: http://www.solar-knight.com/index.php/e ... ter-detail

Je kan moeilijk 7KW van je accus trekken op 12V, dit is een heel ander verhaal als koffie maar ik vond het max 3KW voor 12V toch al een hoop.

In mijn mening om MEER als 2KW continu van je omvormer te trekken is het veel beter om een 24/36/48V sisteem te maken, de prijzen daarvoor worrden dan ook veel hoger natuurlijk.

Terug naar mijn koffie,

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Schovie »

Wat een geleuter allemaal. Ik ga nog effe een koppie lekkere Nespresso koffie zetten via mijn XENTEQ PPI-1500-212 ZUIVERE SINUS INVERTER en mijn 2 85 ah huishoudaccu's. Deze zijn overigens standaard (1 als extra optie) bij mijn camper geleverd. Mijn vrouw drinkt gelukkig geen koffie, dus deze configuratie kan dat ene bakkie gemakkelijk trekken. Ook het maken van smoothies gaat hier prima mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

oh ja, gaat gerust een tijdje goed

proost

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door 309T16 »

Precies, een jaar of 2 ~ 3. Hoezo ervaringsdeskundige :-B
hevala
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door hevala »

Ik gebruik al met veel plezier bijna 4 jaar een Nespresso Pixie apparaat in de camper. Ik sta bijna nooit aan de paal. De Pixie vraagt 1150 watt. Ik heb een Ective 1500 zuivere sinus omvormer. Belangrijkste punt is echter wat de accu kan trekken. Ik heb een 140Ah gelaccu. De C/5 waarde hiervan is 140/5 = 28 A = 336 W (bij 12 volt). Dwz ik kan "veilig" 336 Watt aansluiten (NB: accu maximaal half leeg). Boven de C/3 waarde (=46,7 A = 559 Watt) wordt het tricky. Ik heb een 500 watt waterkoker. Het koken van een halve liter water kost ongeveer 7 minuten. Dat durf ik nog net aan. Het Nespresso apparaat zit hier duidelijk boven. Maar omdat je in een halve minuut heet water hebt en we maximaal 2 Lungo's direct achter elkaar maken durf ik dat ook nog wel. Misschien tast het de accu levensduur iets aan. Dat accepteer ik dan maar. Want heerlijk is het om snel bij een tussenstop of zo een Nespressootje te drinken. Accu wordt ook gebruikt voor koelkast en dieselkachel (opstarten en ventilator). Dus als de accu al wat leger is (winter, geen zon, die dag niet gereden) gebruiken we een keteltje op gas. De spanning valt bij mij bij Nespresso gebruik ongeveer 0,7 volt terug. De motor even starten en stationair laten lopen is natuurlijk ook een optie voor Nespresso verslaafden (svp niet met buren vlak naast je).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door kampo »

hevala schreef:
di 16 okt 2018, 14:40
Ik gebruik al met veel plezier bijna 4 jaar een Nespresso Pixie apparaat in de camper. Ik sta bijna nooit aan de paal. De Pixie vraagt 1150 watt. ...
Volgens het typeplaatje verbruikt een Nespresso Pixie 1260 Watt.
Bij mijn toevallige meting was het …

Afbeelding
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jansloos »

Hoelang gebruikt ie zoveel? Paar minuten toch maar?
De startmotor gebruikt 2500 watt. En als het koud is nog meer. En ja paar sekonden noormaal gesproken. Behalve als ie niet wil starten. En ik weet ze zijn wel niet gelijkwaardig die accus, maar toch, die paar minuten dat hij 1000 Watt gebruikt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door kampo »

Staat hierboven ergens
kampo schreef:
wo 02 mei 2018, 22:45
De Nespresso die ik heb trekt 1250 Watt en verbruikt afgelezen ongeveer tussen de 6 en 8Ah voor 1 kopje koffie in een 12V opstelling.
Je ziet dan een jojo verbruik van ongeveer 100 à 120A gaan op je ampèremeter totdat die na het opwarmen weer zakt.
Ik zou een dergelijke inverter voor deze toepassing minstens op een 300Ah zetten en liever >400Ah.
Bij een LiFePO4 gaat dit goed vanaf een 200Ah accu
Groeten Kampo
Plaats reactie