Wie is juridisch eigenaar van de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Geluk
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 18:38

Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door Geluk »

Beste Camperaars
Ik hoorde pas een verhaal
Die had een nieuwe camper gekocht in België. Zijn zoon woonde in België . Hij heeft de verzekering en kenteken op de naam van zijn zoon gezet. En de factuur op zijn eigen naam , en betaald. Het nadeel hij mag maar 14 dagen per jaar met de camper in Nederland komen. Het voordeel je bespaard Bpm.
Ik vraag mij af of de vader die de factuur op zijn naam heeft en betaal heeft ook de juridisch eigenaar is. Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80314
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper



Bericht door Dafluc »

Verschil tenaamstelling en eigendom

De camper kan dus op naam staan van de zoon, terwijl de vader eigenaar is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper



Bericht door DiffRental »

Correct, op het kentekenbewijs in Belgie staat nadrukkelijk dat het geen eigendomsbewijs is.

De factuur is het eigendomsbewijs, bij verkoop tussen particulieren wordt daarom ook altijd een contractje gemaakt.

Afbeelding
Groeten Peter
Geluk
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 18:38

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door Geluk »

Super bedankt, mijn dochter woont in België.
Dat bied mogelijkheden als ik een andere camper wil kopen.
Met vriendelijke groet,
Geluk
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper



Bericht door FredV »

Dafluc schreef:Verschil tenaamstelling en eigendom

De camper kan dus op naam staan van de zoon, terwijl de vader eigenaar is.
Heb ik met mijn sloep met trailer gedaan en is dan geen schenking.
Knibbel
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door hwendt »

Zo in eerste instantie is de eigenaar niet van belang betreffende het belasting verhaal.
Je mag in Nederland als Nederlander niet langer dan 14 dagen met een buitenlands kenteken rijden.
Ook moet je dit vooraf bij de belasting aanmelden dat je 14 dagen in Nederland rond rijdt
Als men constateerde dat je bv 6 maanden met een Belgische voertuig heb rond gereden krijg je de volle BPM voor je kiezen en een 100% boeten.

Mogelijke wettelijke veranderingen heb ik niet nagekeken maar ik kom er wel op terug.

Hugo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door jielus »

Het klopt helemaal Hugo!

Maar tussen wetten en handhaving ligt een wereld van verschil. Een in Nederland ingeschreven Poolse arbeider mag ook niet oneindig met zijn Poolse kenteken van de Nederlandse wegen gebruik maken. Hoeveel Polen zouden er wegenbelasting betalen?

Het moet gewoon niet opvallen. En dan is rondrijden nog het minste probleem. Een half jaar bij jezelf op de dam zetten, dat geeft een probleem.

Ik heb deze situatie ook onderzocht en mochten wij ooit een andere camper kopen dan heeft die voor 99,99% een buitenlands kenteken omdat wij toch voor 99,99% van de tijd in het buitenland zijn.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door isoplus »

Mogelijkheden om belasting betalen te ontwijken zijn er vele, voor je zo iets gaat doen moet je je even verdiepen in de sancties die opgelegd worden mocht je tegen de lamp lopen. De boetes en naheffingen zijn niet gering en oh ja je hoort nooit dat iemand die opgelegd gekregen heeft, natuurlijk niet dat zijn geen leuke dingen om te vertellen.
De pakkans is natuurlijk ook gering net als bij overbeladen bijvoorbeeld daar is iedereen denk ik wel van overtuigd.
Als je als Nederlander een camper in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daar stalt en op Duits kenteken zet, zijn er toch diverse zaken die wel eens onvoordelig voor je uit kunnen pakken. Zoals failliet gaan van de stalling, betrokken raken bij een ongeval als je toch met je camper wat langer in Nederland rondtoert omdat het kan.
Mij lijkt het rustiger en eenvoudiger gewoon in Nederland mee te betalen aan de voorzieningen waar we allemaal gebruik van maken.
Tenslotte moet de B.V. Nederland toch ergens geld vandaan halen om het spul draaiende te houden :cheers:
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door FredV »

isoplus schreef: Tenslotte moet de B.V. Nederland toch ergens geld vandaan halen om het spul draaiende te houden :cheers:
Huh??? Kijk morgenavond eens naar de bodem in je portemonnee!
Knibbel
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door isoplus »

Ik heb zo'n ding niet, nooit gehad ook. Dus de bodem kan ik niet zien, dat op zich is wel een rustgevend gevoel.
Maar troost je, ik hoor al jaren bij die steeds inleverende bejaarden :-B .
Mij stoort het niet zo erg met een beetje aanpassen hier en daar is het nog steeds te doen, ik ga vrolijk door.
In dit land zijn de meeste dingen nog prima voor elkaar, ik heb lang over de wereld gezworven en gewerkt dus denk dat ik dat, in ieder geval voor mijzelf, wel kan beoordelen.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door fokus »

Leden van de Lakense Bende (von Sachsen Coburg Gotha) doen dat op die manier met hun luxejacht dat door belastinggeld betaald werd maar waarvoor ze op die manier zelf geen/minder belastingen betalen!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door hathi »

FredV schreef:
ma 17 sep 2018, 9:39
isoplus schreef: Tenslotte moet de B.V. Nederland toch ergens geld vandaan halen om het spul draaiende te houden :cheers
Dan zullen Belgie/Duitsland /Spanje ,en nog meer omliggende. Landen ,binnen kort wel Failliet gaan,die lachen om hoge Nederlandse BPM/houderschapbelasting
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80314
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door Dafluc »

Dat is niet helemaal compleet. De Belgen en Duitsers betalen meer belasting dan wij. Dus die hebben denk ik weinig te lachen. Ook al hebben ze een lagere mrb. Alleen Spanje staat wat dat betreft laag in de ranglijst. (Het is overigens handiger om je eigen tekst niet in de quote te schrijven).

Bron
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie is juridisch eigenaar van de camper?



Bericht door hathi »

Wel heeel eenzijdig,om deze onofficiele (loon)bron aan te halen, ,en enkel laat zien,dat men de te dure ,arbeid kosten omlaag wil krijgen,door juist andere zaken te verhogen,of verminderen,maar,het hier gaat ,over de belastingdruk op motorvoertuigen, over de Totale belastingdruk ,nog maar te zwijgen :oops:
Laatst gewijzigd door hathi op ma 17 sep 2018, 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Hans
Plaats reactie